Midden-Frankrijk, Magdalis spec. misschien? > Lasiorhynchites olivaceus?

Gestart door belle, april 28, 2013, 13:46:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

belle

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Mag ik dit een Magdalis spec. noemen? Of zit ik helemaal in de foute hoek? Nadere ID zal wel niet mogelijk zijn. Kleine snuitkever (maar niet minuscuul), ca 5-6 mm groot, sterk behaard, zowel rugschilden als pootjes, blauwglanzend. Op zomereik.


Het betreft deze waarneming http://observado.org/waarneming/view/75520803 onzeker Magdalis spec. gezien op 2013-04-28 France - La Fontoure


Foto's:

bij voorbaat dank Tjitske Lubach
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

beetlestitch

magdalis is niet zo behaard. wel rhynchites of daar vlak in de buurt. ik weet zo van de foto geen soort dus wachten op theodoor. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

Hoihoi, ik zou idd ook bij de Rhynchitidae zoeken, misschien Lasiorhynchites? Eens kijken of ik daar wat slims voor bij de hand heb ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

belle

Hartelijk dank Toon en Arp, dat lijkt er inderdaad meer op. Lasiorhynchites olivaceus of Rhychites caeruleus? Er zijn er weer een aantal die nogal op elkaar lijken.  ???


http://www.kerbtier.de/cgi-bin/enFSearch.cgi?Fam=Rhynchitidae
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Arp

#4
Hoi Tjitske,

Imho, geen Rhynchites. Ben zojuist nog even door de Rhynchitidae-sleutel op coleo-net heengefiets en blijf even heel dapper/eigenwijs bij Lasiorhynchites - o.a. korte rechte snuit en ik meen ook het extra korte puntrijtje naast het schildje te zien (?). Bovendien: Het geluk is vaak met de dommen, en daar maak ik dan maar misbruik van in deze ;)

Voor FR geeft FE 5 soorten. In "Die Rüsselkäfer Baden-Wurttembergs" worden die alweer in verschillende geslachten ondergebracht die op FE noch als subgenus dienstdoen, daarom geef ik ze hier als FE-notatie met subgenus:
Lasiorhynchites (Coccygorrhynchites) sericeus (Herbst, 1797)
Lasiorhynchites (Lasiorhynchites) cavifrons (Gyllenhal, 1833)
Lasiorhynchites (Lasiorhynchites) olivaceus (Gyllenhal, 1833)
Lasiorhynchites (Lasiorhynchites) praeustus (Boheman, 1845)
Lasiorhynchites (Stenorhynchites) coeruleocephalus (Schaller, 1783)

Elders zul je ze dus bijvoorbeeld onder Coccygorrhynchites sericeus en Stenorhynchites coeruleocephalus vinden. Edit: Ik zie net dat olivaceus zelfs nog anders opgevoerd wordt: Nelasiorhynchites olivaceus

Op deze pagina staan ze alle 5 en is duidelijk dat praeustus en coeruleocephalus meteen afvallen. Blijven deze drie:

(Kenmerken overgenomen uit  "Die Rüsselkäfer Baden-Wurttembergs" en FHL)

Coccygorrhynchites sericeus (Herbst, 1797)
5,2-6,6mm
[FHL: Lichaamskleur donker paarsblauw, soms groenblauw]
Haren op buitenkant voorste scheenbenen in het midden korter dan de scheenbeendikte.
Snuit bovenop in de basale helft tussen twee zijrichels afgeplat of met onduidelijke groef.
De puntstepen op de dekschilden naar achteren toe nauwelijks vervagend.
Aan de basis dekschilden is de punktering van de puntstrepen slecht te onderscheiden van de sterk en meerrijig ingestoken tussenruimtes. [FHL: specificeert dit juist aan de apex (Fld.absturz)]
De 9e & 10e puntstrepen hoogstens voorbij het midden samensmeltend (c.q. FHL: de 9e puntstreep vervaagt ver voorbij het midden zonder met de randstreep samen te smelten)
Mei tot juli

Lasiorhynchites cavifrons (Gyllenhal, 1833)
5,3-7,2mm
Haren op buitenkant voorste scheenbenen in het midden langer dan de scheenbeendikte.
Snuit bovenop in de basale helft met [FHL: krachtige] opstaande middenrichel (niet ingedeukt/afgevlakt)
[FHL: Voorhoofd ingedrukt]
[FHL: Halsschild iets breder en met sterker afgerond zijden dan olivaceus]
De puntstepen op de dekschilden naar achteren toe duidelijk vervagend [FHL: Punktering naar achteren toe fijner en ver voor de apex verdwijnend].
[FHL: Tussenruimtes zeer fijn, breed gespatieerd in 1-2 rijen ingestoken]
Aan de basis van de dekschilden is de punktering van de puntstrepen veel grover/dieper dan van de tussenruimtes zodat ze duidelijk te onderscheiden zijn.
De 9e & 10e puntstrepen hoogstens voorbij het midden samensmeltend (c.q. FHL: de 9e puntstreep vervaagt ver voorbij het midden zonder met de randstreep samen te smelten)
April tot begin juni

Nelasiorhynchites olivaceus (Gyllenhal, 1833)
3,3-5,5mm
Haren op buitenkant voorste scheenbenen in het midden langer dan de scheenbeendikte.
Snuit bovenop in de basale helft met opstaande middenrichel (niet ingedeukt/afgevlakt).
De puntstepen op de dekschilden naar achteren toe duidelijk vervagend (FHL zegt hier juist "Punktering van puntstrepen naar de apex niet fijner" ?!?)
Aan de basis van de dekschilden is de punktering van de puntstrepen veel grover/dieper dan van de tussenruimtes zodat ze duidelijk te onderscheiden zijn;
[FHL: Tussenruimtes zwak en enkelrijig ingestoken.]
De 9e & 10e puntstrepen smelten halverwege samen.
April tot begin juli

Alle drie leven op eik en zijn min of meer warmteminnend. Wat dat betreft dus geen aanknopingspunt.

Let op dat het bij de beharing van de voorschenen om de haren aan de buitenkant gaat.
Puntstrepen 9 en 10 (randstreep) op veel foto's slecht te herkennen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Hierboven wat aangevuld ...

Qua snuitrichel (ontbreken daarvan) zou ik op sericeus komen, maar op sommige plaatjes lijken de haren op de voorschenen behoorlijk lang??

Iets grotere uitsnedes van voorscheen(beharing), bovenkant snuit en dekschildbestippeling zouden wellicht kunnen helpen?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

belle

#6
Hartelijk dank voor alle uitzoekerij Arp.


Ik ben bang dat verdere uitsnedes niet veel opleveren. De foto's zijn al maximaal opgeblazen. Zal ik hem maar op onzekere sericeus zetten? 't Is jammer, maar misschien kom ik er nog eens eentje tegen. Overigens was het een haastig beestje, dus het viel niet mee om er nette plaatjes van te maken.  :)
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Arp

Het stomme is een beetje dat ik plaatjeskijkend qua kleur en habitus (snuitlengte/vorm) eigenlijk een hele sterke voorkeur voor olivaceus heb, maar die zou een zichtbare richel bovenop de snuit moeten hebben ...  :rolleyes:

(Heb overigens nog wat dingetjes uit de FHL ingewerkt)

Theodoor  !!!?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

belle

Hoi Arp, nogmaals dank. Ik zet hem dan toch voorlopig op olivaceus.....  :)
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721