skelet van welk zoogdier?

Gestart door tinusisaac, april 15, 2013, 00:04:03 AM

Vorige topic - Volgende topic

tinusisaac

Wie weet van welk dier dit skelet is?

Gevonden aan de oever van de Waal in natuurgebied de Millingerwaal.


Josee

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

evertdirks

Denk iets in de richting van een schaap of geit.
Rugwervels en een stuk heupbeen.
Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Merijn van den Hoogenhoff

Het is zondermeer een stuk ruggenwervel en bekken van een zoogdier. Maar als het echt in het natuurterrein is gevonden, is het geen schaap of geit. Ik vermoed een dood kalf. Is vaak niet te zien in een natuurterrein en wordt na verloop van tijd (vaak door honden) versleept van de plaats waar het lag.
Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff


tinusisaac

Dankje voor de reacties. Ik kan niet echt bepalen wat het was. Ik heb wat foto's vergeleken, maar het blijft een beetje onduidelijk. Een kalf kan heel goed want er lopen grazers rond in de Millingerwaard. Een ree is ook een mogelijkheid. Ik denk niet dat er schapen in de buurt grazen. Dankjewel voor het meedenken!

Tom1980

Vindt het zelf ook vaak lastig,
Om tot een sluitend oordeel te komen via bottendeterminatie,(kiezen determinatie gaan wat beter)

Hier hebben ze de heupbeen afgebeeld http://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossiers/natuurdatabase.nl/i005324.html
Het stuk aan de rechtse kant op jou foto.
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

evertdirks

Citaat van: Merijn op april 15, 2013, 12:48:47 PM
Het is zondermeer een stuk ruggenwervel en bekken van een zoogdier. Maar als het echt in het natuurterrein is gevonden, is het geen schaap of geit. Ik vermoed een dood kalf. Is vaak niet te zien in een natuurterrein en wordt na verloop van tijd (vaak door honden) versleept van de plaats waar het lag.
Het is gevonden aan de oever van de waal dus ook een huisdier is zeker niet uit te sluiten.
De Waal is tenslotte een rivier.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

arjan.kop

Ik zou, als het een kalf was, verwachten dat de verschillende delen van het bekken los zaten. Het zou tenslotte om een wel erg jong dier gaan gezien de afmetingen. Iets dat ongeveer zo groot is als een schaap, geit of ree ligt meer voor de hand.