Rotslijster Den Helder

Gestart door Pim, april 11, 2013, 17:03:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

veedee

Begrijp je redenatie. Zou graag van de betreffende fotografen vernemen of ze dit kunnen bevestigen / ontkennen. Hoe "echt" en naturel zijn deze foto's wel of niet?
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

theomuusse

Inderdaad Frank.
Gegeven dat de schouderveren her en der over de vleugel vallen en dat er enkele binnenste dekveren misschien missen ben ik nog niet overtuigd van de kleur van de kleine dekveren.

Ofwel, er blijft niet veel over dat tegen Rode pleit denk ik.

Theo

((lange tenen in Gerd, het gaat maar over een vogel, waarschijnlijk een rode rotslijster))


Citaat van: frankneijts op april 13, 2013, 16:11:09 PM
Van de voor RRL twijfelachtige punten die Johan opsomt lijkt me de lengte (of het gebrek daaraan..) van de onderstaartdekveren minder sterk: het kost niet veel moeite om foto's te vinden van RRL waar die osdv ook heel duidelijk niet tot de staartpunt reiken (o.a. http://ibc.lynxeds.com/node/120662).
Ook niet zo'n héél sterk punt waarschijnlijk maar valt desondanks op bij het scrollen door RRL-foto's: de meeste RRL in onvolwassen (en winter?) kleed hebben een zeer opvallende witte oogring. Bij Blauwe wisselt het nogal maar meestal een stuk minder opvallend (of maar een halve duidelijke).

Steven Wytema

Citaat van: veedee op april 13, 2013, 16:47:32 PM
Begrijp je redenatie. Zou graag van de betreffende fotografen vernemen of ze dit kunnen bevestigen / ontkennen. Hoe "echt" en naturel zijn deze foto's wel of niet?
Ha,


ik heb t niet zelf ervaren maar blijkbaar was de betreffende rots/ hoop zand ook écht blauw.
In ieder geval van 1 fotograaf begrepen dat er niks is opgeleukt/veranderd aan kleurinstelling.
Steven Wytema


frankneijts

#183
Citaat van: theomuusse op april 13, 2013, 16:59:46 PM
Inderdaad Frank.
Gegeven dat de schouderveren her en der over de vleugel vallen en dat er enkele binnenste dekveren misschien missen ben ik nog niet overtuigd van de kleur van de kleine dekveren.

Ofwel, er blijft niet veel over dat tegen Rode pleit denk ik.


Ik denk dat het blauw wel degelijk aan/op die kleine dekveren zit Theo maar het zijn niet de veertjes in zijn geheel die blauw zijn maar alleen de buitenste franjes lijkt het wel (op sommige foto's zie je anders getekende veertjes er doorheen schemeren). En daarmee komt de foto die Theo heeft aangehaald (en die Steven nog 's goed wilde bekijken):

Citaat van: Steven Wytema op april 13, 2013, 16:32:45 PM
Al met al op 1 na (ga ik nog eens extra naar kijken) geen onregelmatigheden lijkt me.
De vogels in (bijna)juveniel kleed zijn vogels van 9 maanden jonger, die zijn dus niet echt relevant.

wat mij betreft in een wat ander daglicht te staan hoewel die uit een ander jaargetijde stamt (tussen eind juli en eind september volgens flickr). Immers zijn het ook hier alleen wat franjes aan bepaalde contourveertjes die 'blauw' zijn en dat is bij de Den Helder-vogel ook het geval lijkt het me maar dan in bijna extreme mate. Die vogel heeft dus geen blauwe veren waar het niet hoort maar alleen teveel blauwe franjes...
(Als de vogel wat verder is gesleten zie je vermoedelijk dus een hele normale 2e kj man Rode Rotslijster ..)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

Citaat van: Steven Wytema op april 13, 2013, 16:32:45 PM
Citaat van: Theovanv op april 13, 2013, 15:20:11 PM
Citaat van: Steven Wytema op april 13, 2013, 12:51:13 PM
Hi Vincent,
Ik denk dat René met 'verf' heeft zitten spelen.

Wat betreft gedrag: de vogel heeft ook over grasveld en door zand gehupt(, en in struiken gezeten); dat vind ik nou typisch niét bij Blauwe Rots. Op rotsen zitten doet een Rode natuurlijk ook (what's in a name).
Ik blijf dat ook vreemd vinden, zeker als je op mijn bewerking ziet wat wel en wat niet blauw oplicht. Er zit ook van dat blauwe spul op de snavel:
http://img5.imageshack.us/img5/7305/naamloos1f.jpg


En hoe zit het met dit soort gevallen RRL dan? Ook verschillende kleden met delen grijs erin. Ik weet niet of het allemaal zelfde geslacht en kleed is, maar laat wel overgangs/rui vormen zien waarbij ook zulke onregelmatigheden optreden:

http://www.flickr.com/photos/8957439@N03/7882148240/sizes/z/in/photostream/
bijna adulte vogel met enkele 1e-w borstveren -> lichtgrijs met zwarte rand
zo zou onze vogel er nu bijna uit moeten zien.


Citaat van: Theovanv op april 13, 2013, 15:20:11 PM
http://www.flickr.com/photos/56541100@N00/8027558807/sizes/m/in/photostream/
Interessante vogel! Ik dacht eerst een Blauwe philippensis (oa door lange staartprojectie), maar zie daar volgens mij toch twee rode centrale staartveren.

Citaat van: Theovanv op april 13, 2013, 15:20:11 PM
http://www.flickr.com/photos/44092060@N08/7652923142/
inderdaad een lichtgrijze vogel net uit het ei, ik gok foto van juli/augustus?

Citaat van: Theovanv op april 13, 2013, 15:20:11 PM
http://www.flickr.com/photos/63806324@N05/7772165930/
zo zou onze vogel er nu uit moeten zien inderdaad :)

Citaat van: Theovanv op april 13, 2013, 15:20:11 PM
http://www.flickr.com/photos/23917223@N05/7718194826/
juveniele vogel, zie 2e link.

Citaat van: Theovanv op april 13, 2013, 15:20:11 PM
http://www.flickr.com/photos/photorigo/8586469322/
Wederom paar lichtgrijze donsveertjes, ander verhaal dan de verse blauwgrijze veren van de DH vogel.


Al met al op 1 na (ga ik nog eens extra naar kijken) geen onregelmatigheden lijkt me.
De vogels in (bijna)juveniel kleed zijn vogels van 9 maanden jonger, die zijn dus niet echt relevant.
Bedankt voor de analyse. Ik denk echt dat de Helderse vogel niet zo veel anders is, gezien het blauw op borst/buik niet echt blauw is maar grijs. Door photoshop gehaald of niet (wat volgens mij veel mensen juist niet doen gezien de kleurtemperatuur en dat fotos meestal snel worden geupload, de meeste foto's zijn veel te blauw en koud, met een te lage kleurtemperatuur Kelvin. Als je dan wilt vergelijken met foto's uit zonovergoten oorden moet je wel wat aanpassen. En als je de veren als grijs beschouwd lijkt er mij niet zoveel mis met RRL, gezien ook andere exemplaren dit wel deels, mss in andere mate tonen. Dan wel een exemplaar dat imss iets afwijkt van het gemiddelde, maar daarom niet per se niet een RRL, Frank Neijts bijvoorbeeld is er normaal altijd een meester in de uitzonderingen te tonen die de regel bevestigen.

Theo van Veenendaal

frankneijts

Theo, het gaat er niet zozeer om of het nu blauw is of grijs en diverse van die foto's die je liet zien betroffen vogels in jeugdkleed waarvan het dons (niet de contourveren) de kleur bepaalde en waren dus niet zo relevant. Eén van je foto's echter (die ook Steven opviel, zie hierboven) liet een ander kleed zien en dat was een interessante, enfin zie mijn post hierboven.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Steven Wytema

Citaat van: frankneijts op april 13, 2013, 18:17:57 PM
Theo, het gaat er niet zozeer om of het nu blauw is of grijs en diverse van die foto's die je liet zien betroffen vogels in jeugdkleed waarvan het dons (niet de contourveren) de kleur bepaalde en waren dus niet zo relevant. Eén van je foto's echter (die ook Steven opviel, zie hierboven) liet een ander kleed zien en dat was een interessante, enfin zie mijn post hierboven.
Foto is hier genomen, en set foto's laat een familie zien imho.
Echter: de foto's zijn genomen tussen 28 Jul 2007 & 26 Sep 2012
En daarmee kan je volgens mij niet zoveel... misschien even contact opnemen met de beste man?
Steven Wytema


peterlindenburg

De datum op flickr hoeft niet per se te betekenen dat dat ook de datum is dat de foto gemaakt is. Het kan ook de datum zijn dat de foto ge-upload is, of bewerkt, zeg ik als ervaren flickr-gebruiker

lennartv

Citaat van: Steven Wytema op april 13, 2013, 17:09:59 PM
Citaat van: veedee op april 13, 2013, 16:47:32 PM
Begrijp je redenatie. Zou graag van de betreffende fotografen vernemen of ze dit kunnen bevestigen / ontkennen. Hoe "echt" en naturel zijn deze foto's wel of niet?
Ha,


ik heb t niet zelf ervaren maar blijkbaar was de betreffende rots/ hoop zand ook écht blauw.
In ieder geval van 1 fotograaf begrepen dat er niks is opgeleukt/veranderd aan kleurinstelling.


Wat mij opvalt is dat er nu een hele discussie geweest is over de foto's die zijn gemaakt en hoe die bewerkt zijn. Er zijn nu toch inmiddels zo'n 150 vogelaars die deze vogel in het veld gezien hebben? Vanuit die ervaringen moet toch ook iets te zeggen zijn?  Leken de veren op zijn borst in het veld meer grijs of juist meer blauw?
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Herman van der Klis

...en over blauw gesproken... ,


Bedenk en neem ook in je discussie mee dat , wanneer veren blauw zijn , dat dit wordt veroorzaakt door de structuur van de veren , een zogeheten structuurkleur. Een kleur die dus niet veroorzaakt wordt door pigment in de veren maar louter en alleen door  bouw van o.a de baardjes . Het blauw zien we dus intensiever bij daglicht en zonlicht en wordt bijna kleurloos bij donker weer. Vergelijk dit ook maar eens  bij eksters. 


Vandaar ook de grote verschillen van blauw bij diverse foto's aan het begin van de waarneming (slecht en donker weer) en later toen er aanzienlijk meer lumen in de lucht zat.


mvg


Herman van der Klis
Herman van der Klis

Ricardo

Vat deze foto de discussie een beetje samen? ;)

Albert de Jong

Citaat van: lennartv op april 13, 2013, 19:10:19 PM
Wat mij opvalt is dat er nu een hele discussie geweest is over de foto's die zijn gemaakt en hoe die bewerkt zijn. Er zijn nu toch inmiddels zo'n 150 vogelaars die deze vogel in het veld gezien hebben? Vanuit die ervaringen moet toch ook iets te zeggen zijn?  Leken de veren op zijn borst in het veld meer grijs of juist meer blauw?

Blauw, dat wil zeggen: dezelfde kleur als de geruide bovendelen.

@Frank: je redenatie over de franjes van de contourveren vind ik eigenlijk ook passen op de meeste nieuwe, oranje veren. Door zowel blauwachtige als oranjeachtige buikveren schemert het patroon van de juveniele veren. In dat opzicht blijf ik het vreemd vinden dat er twee verschillende kleuren 'franjes' (bedoel je hier de veertoppen, Frank?) zijn in de onderdelen en is mijn vraag nog steeds of dit bijvoorbeeld écht niet mag voor een rode rotslijster.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

frankneijts

Citaat van: Albert de Jong op april 13, 2013, 19:56:12 PM
Citaat van: lennartv op april 13, 2013, 19:10:19 PM
Wat mij opvalt is dat er nu een hele discussie geweest is over de foto's die zijn gemaakt en hoe die bewerkt zijn. Er zijn nu toch inmiddels zo'n 150 vogelaars die deze vogel in het veld gezien hebben? Vanuit die ervaringen moet toch ook iets te zeggen zijn?  Leken de veren op zijn borst in het veld meer grijs of juist meer blauw?

Blauw, dat wil zeggen: dezelfde kleur als de geruide bovendelen.

@Frank: je redenatie over de franjes van de contourveren vind ik eigenlijk ook passen op de meeste nieuwe, oranje veren. Door zowel blauwachtige als oranjeachtige buikveren schemert het patroon van de juveniele veren. In dat opzicht blijf ik het vreemd vinden dat er twee verschillende kleuren 'franjes' (bedoel je hier de veertoppen, Frank?) zijn in de onderdelen en is mijn vraag nog steeds of dit bijvoorbeeld écht niet mag voor een rode rotslijster.

Ik bedoel inderdaad de veertoppen Albert. Inmiddels vermoed ik (net als de Theo's en diverse andere forummers en o.a. Arnoud v.d. B., zie DBA-site) dat dit een gewone 2e kj Rode is. Mogelijk is-ie wat traag is geweest met de rui en slijtage die tot een meer normaal 1e zomerkleed moeten leiden. Kan best zijn dat je dit 'kleed' in de overwinteringsgebieden meer ziet maar al deels is verdwenen (gesleten) zodra de vogels Europa bereiken.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'


laatvlieger

Citaat van: frankneijts op april 13, 2013, 20:21:16 PM
Citaat van: Albert de Jong op april 13, 2013, 19:56:12 PM
Citaat van: lennartv op april 13, 2013, 19:10:19 PM
Wat mij opvalt is dat er nu een hele discussie geweest is over de foto's die zijn gemaakt en hoe die bewerkt zijn. Er zijn nu toch inmiddels zo'n 150 vogelaars die deze vogel in het veld gezien hebben? Vanuit die ervaringen moet toch ook iets te zeggen zijn?  Leken de veren op zijn borst in het veld meer grijs of juist meer blauw?

Blauw, dat wil zeggen: dezelfde kleur als de geruide bovendelen.

@Frank: je redenatie over de franjes van de contourveren vind ik eigenlijk ook passen op de meeste nieuwe, oranje veren. Door zowel blauwachtige als oranjeachtige buikveren schemert het patroon van de juveniele veren. In dat opzicht blijf ik het vreemd vinden dat er twee verschillende kleuren 'franjes' (bedoel je hier de veertoppen, Frank?) zijn in de onderdelen en is mijn vraag nog steeds of dit bijvoorbeeld écht niet mag voor een rode rotslijster.

Ik bedoel inderdaad de veertoppen Albert. Inmiddels vermoed ik (net als de Theo's en diverse andere forummers en o.a. Arnoud v.d. B., zie DBA-site) dat dit een gewone 2e kj Rode is. Mogelijk is-ie wat traag is geweest met de rui en slijtage die tot een meer normaal 1e zomerkleed moeten leiden. Kan best zijn dat je dit 'kleed' in de overwinteringsgebieden meer ziet maar al deels is verdwenen (gesleten) zodra de vogels Europa bereiken.
Ik begrijp nog steeds niet helemaal wat je precies bedoelt Frank? Als je bedoeld dat het blauw alleen aan de veertoppen zit, dan is dat onjuist. Ik heb daar in het veld vandaag juist op gelet en wat je ziet zijn 3 types veren op borst, buik en flanken: juveniele veren zonder oranje of blauw en veren met oranje en met blauw.
Die Oranje en Blauwe veren zijn interessant.
De veren met oranje hebben een oranje BASIS, een klein donker lijntje en dan een lichte zandkleurige top. De veren met blauw hebben een blauwe basis, een donker randje en een zandkleurige top. Dit patroon is minder sterk dan bij de veren met een oranje basis. Het is dus niet zo dat de veertoppen blauw zijn en dat dit nog wegslijt. De veertoppen zijn zandkleurig, zowel bij de oranje als bij de blauwe veren.

maar zoals ik al schreef, kan het heel goed zijn dat ik niet precies begrijp wat je bedoelt. 
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Kijk bijvoorbeeld eens naar de veren op de onderstaart op deze foto:
http://waarneming.nl/foto/view/4583560

Die laat dat patroon ook heel goed zien.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

lennartv

Waarschijnlijk, er zijn in ieder geval braakballen verzameld.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

laatvlieger

We (Luuk en ik) hebben gezocht en inderdaad een braakballetje op de grond gevonden:
http://waarneming.nl/foto/view/4581239

verzameld, maar we moeten nog even kijken of we ook daadwerkelijk wat mee gaan doen (en of er uberhaupt wel wat mee valt te doen).
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Leek me trouwens een kop van een Hommel en wat dekschilden van kevers.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

gerdwichers8

Citaat van: theomuusse op april 13, 2013, 16:59:46 PM


(lange tenen in Gerd, het gaat maar over een vogel, waarschijnlijk een rode rotslijster))





Mijn reactie is op twee manieren te lezen. De jouwe is dat eveneens. Ik hou niet zo van schuttingtaal waar mensen echt hun best doen om iets zuiver op te lossen.
Terecht kun jij mij dat ook zeggen..en terecht!












mattiashofstede

#200
In deze verhitte discussie voel ik me toch geroepen om wat licht in de duisternis te scheppen omtrent de evt. bewerking van de foto's, aangezien mijn naam daarin ook al een paar keer genoemd is. Hierbij plaats ik het origineel van de discutabele geplaatste foto van mij, die slechts gecropped is en geen verdere nabewerking heeft gehad. Hier kun je uit opmaken dat er zich wel degelijk een blauwachtige stof bevond in het zand, wat ik ook kan beamen, omdat ik me ter plekke ook al enigszins verwonderde over de merkwaardige kleur die het zand op sommige plekken had.
Voor ieders gemak refereert deze foto naar deze waarneming: http://waarneming.nl/foto/view/4578006
Mvg. Mattias Hofstede

rport

Toch wel treffende gelijkenis met deze van oriental birding:

http://orientalbirdimages.org/birdimages.php?p=96&action=birdspecies&Bird_ID=2481&Bird_Family_ID=201&pagesize=1

genoemd als een mogelijke intermediate tussen phillipensis en pandoo (om het nog wat gecompliceerder te maken :blink:)

met bv
http://waarneming.nl/foto/view/4584186
http://waarneming.nl/foto/view/4584186

Groeten,

Rob Portielje

frankneijts

Citaat van: laatvlieger op april 13, 2013, 21:04:30 PM
Citaat van: frankneijts op april 13, 2013, 20:21:16 PM
Citaat van: Albert de Jong op april 13, 2013, 19:56:12 PM
Citaat van: lennartv op april 13, 2013, 19:10:19 PM
Wat mij opvalt is dat er nu een hele discussie geweest is over de foto's die zijn gemaakt en hoe die bewerkt zijn. Er zijn nu toch inmiddels zo'n 150 vogelaars die deze vogel in het veld gezien hebben? Vanuit die ervaringen moet toch ook iets te zeggen zijn?  Leken de veren op zijn borst in het veld meer grijs of juist meer blauw?

Blauw, dat wil zeggen: dezelfde kleur als de geruide bovendelen.

@Frank: je redenatie over de franjes van de contourveren vind ik eigenlijk ook passen op de meeste nieuwe, oranje veren. Door zowel blauwachtige als oranjeachtige buikveren schemert het patroon van de juveniele veren. In dat opzicht blijf ik het vreemd vinden dat er twee verschillende kleuren 'franjes' (bedoel je hier de veertoppen, Frank?) zijn in de onderdelen en is mijn vraag nog steeds of dit bijvoorbeeld écht niet mag voor een rode rotslijster.

Ik bedoel inderdaad de veertoppen Albert. Inmiddels vermoed ik (net als de Theo's en diverse andere forummers en o.a. Arnoud v.d. B., zie DBA-site) dat dit een gewone 2e kj Rode is. Mogelijk is-ie wat traag is geweest met de rui en slijtage die tot een meer normaal 1e zomerkleed moeten leiden. Kan best zijn dat je dit 'kleed' in de overwinteringsgebieden meer ziet maar al deels is verdwenen (gesleten) zodra de vogels Europa bereiken.
Ik begrijp nog steeds niet helemaal wat je precies bedoelt Frank? Als je bedoeld dat het blauw alleen aan de veertoppen zit, dan is dat onjuist. Ik heb daar in het veld vandaag juist op gelet en wat je ziet zijn 3 types veren op borst, buik en flanken: juveniele veren zonder oranje of blauw en veren met oranje en met blauw.
Die Oranje en Blauwe veren zijn interessant.
De veren met oranje hebben een oranje BASIS, een klein donker lijntje en dan een lichte zandkleurige top. De veren met blauw hebben een blauwe basis, een donker randje en een zandkleurige top. Dit patroon is minder sterk dan bij de veren met een oranje basis. Het is dus niet zo dat de veertoppen blauw zijn en dat dit nog wegslijt. De veertoppen zijn zandkleurig, zowel bij de oranje als bij de blauwe veren.

maar zoals ik al schreef, kan het heel goed zijn dat ik niet precies begrijp wat je bedoelt.

Ik ben bang dat ik inderdaad bedoelde dat het blauw uitsluitend de veertoppen betrof Wouter..... :-[   Maar jouw post en het stukje op Birding Frontiers waar Ben naar verwijst doen me oprecht twijfelen: ben ik weer terug waar ik eerst was, ik houd ermee op..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

mattiashofstede

Om nog iets meer twijfel te brengen (of duidelijkheid) qua determinatie van deze vogel heb ik hier een foto toegevoegd die in de schaduw is gemaakt, daarom heb ik de foto flink opgelicht..
Ik meen hier wel degelijk een door te ruien wittig verendek waar te nemen op de rug van de vogel. Dit is dus géén lichtval.
Al voegt mijn niet al te deskundige mening niet veel toe aan de determinatie, ben ik van mening dat het hier wel degelijk gaat om een (raar?) ruiende
Rode Rotslijster. 
Voor eventuele verdere vragen over de foto's, sta ik jullie graag te woord.  B)
Mvg. Mattias Hofstede

laatvlieger

Citaat van: frankneijts op april 13, 2013, 22:41:40 PM
Citaat van: laatvlieger op april 13, 2013, 21:04:30 PM
Citaat van: frankneijts op april 13, 2013, 20:21:16 PM
Citaat van: Albert de Jong op april 13, 2013, 19:56:12 PM
Citaat van: lennartv op april 13, 2013, 19:10:19 PM
Wat mij opvalt is dat er nu een hele discussie geweest is over de foto's die zijn gemaakt en hoe die bewerkt zijn. Er zijn nu toch inmiddels zo'n 150 vogelaars die deze vogel in het veld gezien hebben? Vanuit die ervaringen moet toch ook iets te zeggen zijn?  Leken de veren op zijn borst in het veld meer grijs of juist meer blauw?

Blauw, dat wil zeggen: dezelfde kleur als de geruide bovendelen.

@Frank: je redenatie over de franjes van de contourveren vind ik eigenlijk ook passen op de meeste nieuwe, oranje veren. Door zowel blauwachtige als oranjeachtige buikveren schemert het patroon van de juveniele veren. In dat opzicht blijf ik het vreemd vinden dat er twee verschillende kleuren 'franjes' (bedoel je hier de veertoppen, Frank?) zijn in de onderdelen en is mijn vraag nog steeds of dit bijvoorbeeld écht niet mag voor een rode rotslijster.

Ik bedoel inderdaad de veertoppen Albert. Inmiddels vermoed ik (net als de Theo's en diverse andere forummers en o.a. Arnoud v.d. B., zie DBA-site) dat dit een gewone 2e kj Rode is. Mogelijk is-ie wat traag is geweest met de rui en slijtage die tot een meer normaal 1e zomerkleed moeten leiden. Kan best zijn dat je dit 'kleed' in de overwinteringsgebieden meer ziet maar al deels is verdwenen (gesleten) zodra de vogels Europa bereiken.
Ik begrijp nog steeds niet helemaal wat je precies bedoelt Frank? Als je bedoeld dat het blauw alleen aan de veertoppen zit, dan is dat onjuist. Ik heb daar in het veld vandaag juist op gelet en wat je ziet zijn 3 types veren op borst, buik en flanken: juveniele veren zonder oranje of blauw en veren met oranje en met blauw.
Die Oranje en Blauwe veren zijn interessant.
De veren met oranje hebben een oranje BASIS, een klein donker lijntje en dan een lichte zandkleurige top. De veren met blauw hebben een blauwe basis, een donker randje en een zandkleurige top. Dit patroon is minder sterk dan bij de veren met een oranje basis. Het is dus niet zo dat de veertoppen blauw zijn en dat dit nog wegslijt. De veertoppen zijn zandkleurig, zowel bij de oranje als bij de blauwe veren.

maar zoals ik al schreef, kan het heel goed zijn dat ik niet precies begrijp wat je bedoelt.

Ik ben bang dat ik inderdaad bedoelde dat het blauw uitsluitend de veertoppen betrof Wouter..... :-[   Maar jouw post en het stukje op Birding Frontiers waar Ben naar verwijst doen me oprecht twijfelen: ben ik weer terug waar ik eerst was, ik houd ermee op..
Aha oké. In het veld heb ik zelfs even gedacht dat die blauwe veren geruid waren en die oranje nog over waren uit het juveniele kleed (hoewel dat waarschijnlijk niet kan omdat ze dan nog geen oranje in de veren hebben?). Dit omdat in eerste instantie leek alsof de lichte franje alleen aan de oranje veren zat. Bij beter kijken bleek dit niet het geval en zaten die zeemkleurige franjes ook aan de blauwe veren. Maar ze zijn hier wel minder goed ontwikkeld. Op deze foto goed te zien:
http://waarneming.nl/foto/view/4584186

Ik heb me er verder nog onvoldoende in verdiept, maar wat me verder opviel was de donkere teugel Dit wordt nog door niemand gemeld, maar viel mij in het veld op. Onder bepaald licht is er een behoorlijk donkere teugel te zien. Ik weet niet of dit een kenmerk is, maar het wordt toevallig wel getekend in de ANWB bij Blauwe Rots en niet bij Rode Rots.

Daarnaast komt de kleur van de borstveren meer overeen met Rode Rots. Als ik die roodbuikige Blauwe Rotslijsters zie, dan lijkt dit een andere roodkleur te zijn dan de vogel van Den Helder.

Ook ik heb de aanzet van een lichte rugvlek gezien en gefotografeerd:
http://waarneming.nl/foto/view/4581255

(Verder natuurlijk de al genoemde kenmerken:
oranje ondervleugeldekveren, rood in de staart, toch wel vrij lang ogende staart, handpenprojectie, niet die oeverpieperachtige kop die je bij een Blauwe zou verwachten (hoewel als ik op oriental Bird images kijk, dan zit er toch wel behoorlijke spreiding in die snavellengte/ kopvorm))
 
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Johan Buckens

@Frank:
Op foto's van Rode rotslijsters zie ik toch dat de onderstaartdekveren dicht tegen de staarttop komen, daar past meestal maar een halve (tot max. 2/3) snavellengte tussen. Bij de vogel van Den Helder zie ik toch een verschil van minstens de snavellengte.
We moeten er natuurlijk wel rekening mee houden dat de onderstaartdekveren bij deze vogel sterk gesleten kunnen zijn.

Zoals ik het hier lees komen hybrides wellicht erg uitzonderlijk voor, en is dat mss wel de minst waarschijnlijke verklaring voor de afwijkende kleuren bij deze vogel.
Het zal zaak zijn om alle kenmerken van deze vogel grondig te bestuderen om een hybride veilig uit te kunnen sluiten.
Zoals eerder al geopperd is zou je in het geval van een hybride ook intermediaire kenmerken verwachten wat betreft vleugellengte, staartlengte etc. Dit lijkt bij deze vogel toch niet (of toch niet duidelijk) het geval te zijn.
Een boeiend beestje is het in elk geval wel..

@Martijn:
Vlaanderen samengevoegd met Nederland zou idd veel logischer geweest zijn.
Ik ben trouwens zelf een hybride, geboren in Zwolle!

Gert Veurink

Citaat van: Johan Buckens op april 14, 2013, 08:07:51 AM

Ik ben trouwens zelf een hybride, geboren in Zwolle!

Blauwvinger x rode duivel! Alle hoop om uit deze puzzel te komen is op jou gevestigd ;-)
groet!
Gert Veurink



laatvlieger

#208
Citaat van: laatvlieger op april 14, 2013, 07:42:57 AM
Citaat van: frankneijts op april 13, 2013, 22:41:40 PM
Citaat van: laatvlieger op april 13, 2013, 21:04:30 PM
Citaat van: frankneijts op april 13, 2013, 20:21:16 PM
Citaat van: Albert de Jong op april 13, 2013, 19:56:12 PM
Citaat van: lennartv op april 13, 2013, 19:10:19 PM
Wat mij opvalt is dat er nu een hele discussie geweest is over de foto's die zijn gemaakt en hoe die bewerkt zijn. Er zijn nu toch inmiddels zo'n 150 vogelaars die deze vogel in het veld gezien hebben? Vanuit die ervaringen moet toch ook iets te zeggen zijn?  Leken de veren op zijn borst in het veld meer grijs of juist meer blauw?

Blauw, dat wil zeggen: dezelfde kleur als de geruide bovendelen.

@Frank: je redenatie over de franjes van de contourveren vind ik eigenlijk ook passen op de meeste nieuwe, oranje veren. Door zowel blauwachtige als oranjeachtige buikveren schemert het patroon van de juveniele veren. In dat opzicht blijf ik het vreemd vinden dat er twee verschillende kleuren 'franjes' (bedoel je hier de veertoppen, Frank?) zijn in de onderdelen en is mijn vraag nog steeds of dit bijvoorbeeld écht niet mag voor een rode rotslijster.

Ik bedoel inderdaad de veertoppen Albert. Inmiddels vermoed ik (net als de Theo's en diverse andere forummers en o.a. Arnoud v.d. B., zie DBA-site) dat dit een gewone 2e kj Rode is. Mogelijk is-ie wat traag is geweest met de rui en slijtage die tot een meer normaal 1e zomerkleed moeten leiden. Kan best zijn dat je dit 'kleed' in de overwinteringsgebieden meer ziet maar al deels is verdwenen (gesleten) zodra de vogels Europa bereiken.
Ik begrijp nog steeds niet helemaal wat je precies bedoelt Frank? Als je bedoeld dat het blauw alleen aan de veertoppen zit, dan is dat onjuist. Ik heb daar in het veld vandaag juist op gelet en wat je ziet zijn 3 types veren op borst, buik en flanken: juveniele veren zonder oranje of blauw en veren met oranje en met blauw.
Die Oranje en Blauwe veren zijn interessant.
De veren met oranje hebben een oranje BASIS, een klein donker lijntje en dan een lichte zandkleurige top. De veren met blauw hebben een blauwe basis, een donker randje en een zandkleurige top. Dit patroon is minder sterk dan bij de veren met een oranje basis. Het is dus niet zo dat de veertoppen blauw zijn en dat dit nog wegslijt. De veertoppen zijn zandkleurig, zowel bij de oranje als bij de blauwe veren.

maar zoals ik al schreef, kan het heel goed zijn dat ik niet precies begrijp wat je bedoelt.

Ik ben bang dat ik inderdaad bedoelde dat het blauw uitsluitend de veertoppen betrof Wouter..... :-[   Maar jouw post en het stukje op Birding Frontiers waar Ben naar verwijst doen me oprecht twijfelen: ben ik weer terug waar ik eerst was, ik houd ermee op..
Aha oké. In het veld heb ik zelfs even gedacht dat die blauwe veren geruid waren en die oranje nog over waren uit het juveniele kleed (hoewel dat waarschijnlijk niet kan omdat ze dan nog geen oranje in de veren hebben?). Dit omdat in eerste instantie leek alsof de lichte franje alleen aan de oranje veren zat. Bij beter kijken bleek dit niet het geval en zaten die zeemkleurige franjes ook aan de blauwe veren. Maar ze zijn hier wel minder goed ontwikkeld. Op deze foto goed te zien:
http://waarneming.nl/foto/view/4584186

Ik zie nu net inderdaad dat Martin Garner en Nils van Duivendijk ook deze veren aanhalen. Ze schrijven: "Reddish feathers on underparts seem to be fresher than blue feathers. So blue is moulting away..." Ik ben het echter niet met hen eens dat de blauwe veren wegruien en de oranje veren nieuwer zijn. Volgens mij kun je dat niet aan de hand van de foto's concluderen. Wat wel klopt is dat de blauwe veren verder gesleten lijken op de foto's. Dat wil echter niet zeggen dat ze ouder zijn dan de veren met oranje. Het is heel goed mogelijk dat veren met dit specifieke blauwe pigment mogelijk wat zwakker zijn dan veren met het oranje pigment en daardoor sneller slijten (ik weet niet of dat waar is, maar dat moet je wel eerst weten voordat je zo'n uitspraak doet die Martin en Nils doen). De veren kunnen dus heel goed even oud zijn. Iets wat je ook verwacht omdat juveniele vogels geen oranje basis, maar zo ver ik weet ook geen blauwe basis aan de veren hebben! En de vogel is als we zijn verdere ruipatroon mogen geloven, pas in zijn tweede jaar.  Het zou dus vreemd zijn als de vogel eerst een ander kleed heeft gehad na zijn juveniele kleed en dit mysterieze kleed nu weer zou ruien voor zijn normale zomerkleed.

Ik weet niet wat ik van dit beest moet denken...
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

August

August van Rijn