Rotslijster Den Helder

Gestart door Pim, april 11, 2013, 17:03:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

milvusmilvus

Nog een ding zeker: knap van die lijster dat ie niet in de hondenpoep ging staan. Zelden zoveel hondenpoep bij elkaar gezien. 
Groet, Edzard

pdeknijff

Er zijn redelijk veel DNA gegevens van Monticola soorten bekend, maar het is allemaal zgn. mitochondriaal DNA (mtDNA). Aan de ene kant dat is goed, want uit poepjes is de kans groter om mtDNA te isoleren, maar het grote nadeel is dat je alleen informatie krijgt over de moeder van deze vogel.
Dus, als het een hybride is, dan wordt het moeilijk om dat met zekerheid a.d.h.v. mtDNA te bewijzen.
Maar nooit geschoten is altijd mis, en er komen ongetwijfeld sneller dan we denken oplossingen hiervoor, maar denk niet dat we een snelle DNA identificatie uit dit vreemde beest kunnen persen.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

meeuwissen


Als je die foto's nou eens gebruikt, dan vind ik dat er (niet "heel misschien lichte blauwzeem" maar) duidelijk blauw op de flanken te zien is in verschillende vlekken. Bij één vlek behoorlijk ver tot op de buik.
Dat blauw ben ik tot op heden nog bij geen een andere foto van Rode Rotslijster tegengekomen.
Daarnaast kan je je afvragen of de grijzige vlek op de buik (waar wel enige lichtblauwe zweem doorheen lijkt te komen) niet gesleten kan zijn.
De rode staart lijkt me inmiddels overduidelijk vastgelegd, en ook de donkerdere delen op die staart kunnen mijns inziens voor RRL.
Overigens zie je in eenzelfde foto van Mattias wel duidelijk blauw op de staartpennen: http://waarneming.nl/foto/view/4578005 (weet niet of dat kan...?)

Begin toch te twijfelen want er verschijnen nu weer foto's waarop het blauw op de flanken toch duidelijk is te zien. Ook ik ben op foto's van Rode Rotslijsters, in allerlei kleed, geen blauw tegengekomen.
Dat wordt moeilijk kiezen nu, voor blauw of rood?
Er werd gesteld dat hybridisatie in de vrije natuur zelden voorkomt en is vastgelegd.
Een mogelijke ondenkbare optie is nog dat deze vogel een hybride is uit gevangenschap. Rotslijsters worden verhandeld in Europa. Het pleit voor de vogel dat hij zich ophoudt in een biotoop van steen en daken, surrogaat voor zijn milieu.
Groet
Guido
   

August

Citaat van: Frank van der Wielen op april 12, 2013, 20:02:30 PM
Volgens mij is er maar één zekere conclusie te trekken, namelijk dat niet zeker is wat het nou precies is. In dat licht begrijp ik niet zo goed dat het gros van de waarnemers zijn/haar waarneming op 'zeker' laat staan.
Ik zie het als een Rode Rotslijster (maar dan afwijkend), daarom zeker. het is aan het CDNA wat het uiteindelijk word.
August van Rijn

HPM

Citaat van: milvusmilvus op april 12, 2013, 20:31:55 PM
Nog een ding zeker: knap van die lijster dat ie niet in de hondenpoep ging staan. Zelden zoveel hondenpoep bij elkaar gezien.

Hij heeft wel in de blauwe verf zitten wroeten.


Rene van Rossum
Herman van der Meer

milvusmilvus

Citaat van: HPM op april 12, 2013, 20:52:00 PM
Citaat van: milvusmilvus op april 12, 2013, 20:31:55 PM
Nog een ding zeker: knap van die lijster dat ie niet in de hondenpoep ging staan. Zelden zoveel hondenpoep bij elkaar gezien.

Hij heeft wel in de blauwe verf zitten wroeten.


Rene van Rossum

Dus dan toch een rode?
Groet, Edzard

Oenanthe

Citaat van: garryb op april 12, 2013, 18:55:26 PM
Zo, rebels! Als CSR het zegt dan zal het wel waar zijn, of ....
http://waarneming.nl/waarneming/view/75024332

Cees Roselaar is zeker niet de eerste de beste. En zelfs hij houdt een slag om de arm. Ik zeg niets meer.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: milvusmilvus op april 12, 2013, 20:54:10 PM
Citaat van: HPM op april 12, 2013, 20:52:00 PM
Citaat van: milvusmilvus op april 12, 2013, 20:31:55 PM
Nog een ding zeker: knap van die lijster dat ie niet in de hondenpoep ging staan. Zelden zoveel hondenpoep bij elkaar gezien.

Hij heeft wel in de blauwe verf zitten wroeten.
Rene van Rossum

Dus dan toch een rode?

Een Paarse Rotlijster.
Herman van der Meer

gerdwichers8

Gelet op p1, is die een behoorlijk stuk korter dan de lengte van de langste handdekveer. Dat is goed voor Rode Rotslijster. p1 is op die soort minstens een centimeter korter terwijl die bij Blauwe zelfs even groot als die dekveren zijn kan.


http://waarneming.nl/fotonew/0/4579210.jpg


tenminste, als ik (nog altijd) van de bron ervan kan uitgaan ;D

garryb

CiteerCees Roselaar is zeker niet de eerste de beste. En zelfs hij houdt een slag om de arm. Ik zeg niets meer
Dat doet hij niet. Zijn waarneming staat op zeker als Blauwe, met in het bijschrift de conclusie philippensis op grond van enkele genoemde kenmerken. Het 'wie weet' heeft betrekking op de eventuele mogelijkheid van wilde herkomst als trekvogel, niet op zijn determinatie.

falco

Weet iemand of de vogel weer op de kerk slaapt?
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

frankneijts

Citaat van: milvusmilvus op april 12, 2013, 20:54:10 PM
Citaat van: HPM op april 12, 2013, 20:52:00 PM
Citaat van: milvusmilvus op april 12, 2013, 20:31:55 PM
Nog een ding zeker: knap van die lijster dat ie niet in de hondenpoep ging staan. Zelden zoveel hondenpoep bij elkaar gezien.

Hij heeft wel in de blauwe verf zitten wroeten.


Rene van Rossum

Dus dan toch een rode?

Op deze foto is goed te zien dat de kleine dekveren blauw zijn: die behoren zwart te zijn bij een ordentelijke Rode.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

marijn

Ik begrijp vooralsnog niet hoe Roselaar een rotslijster met een rode staart een zekere philippensis-Blauwe Rotslijster kan noemen.
Marijn Prins

Jan Zwaaneveld

Lekker vogelen (mijn vogelblog)

zsonor

Als ik naar deze foto kijk dan lijkt de structuur van ons Helders beest toch in alle opzichten tegen een BRL te pleiten.

http://www.flickr.com/photos/hiyashi/4594701927/

frankcoenjaerts

Voor de liefhebber een mooi, behoorlijk recent fylogenetisch stuk. Achtergrond info natuurlijk, het paper gaat ons niet vertellen wat er nu precies in Den Helder zit. Inderdaad enkel 2 mtDNA genen, meer is er niet.  Hybridisatie bewijzen kan dus niet met de huidige dataset, als al uitgelegd door Peter. Misschien helpt het toch het moeder taxon te bepalen, als dat met zekerheid vaststaat is het misschien mogelijk, op grond vd inmiddels goed gedetailleerde foto's, hybridisatie aannemelijk te maken op grond van fenotypische gegevens?

http://www.nrm.se/download/18.396afe4c127aa7f284980005844/Zuccon+%26+Ericson+2010+Monticola.pdf
Met vriendelijke groeten,

Frank

Steven Wytema

dat lijkt me wel... er zit ontegenzeggelijk veel Rode-rotslijster bloed in deze vogel, dus als het mtDNA ons vertelt dat de moeder een Blauwe Rots is weet je genoeg imho.
Steven Wytema


tvanderhave

Hybride saxatilis x solitarius lijkt mij het meest waarschijnlijk: structuur en diverse veerpartijen lijken kenmerken van beide soorten te hebben: blauwgrijze en oranje veren op borst, buik en flank, juveniele veren met brede en smalle bruine rand, rug blauwgrijs zonder wit, oranje staartveren met donkerbruine buitenvlaggen, blauwgrijze bovenstaartdekveren met oranje toppen, onderstaartdekveren met brede en smalle bruine randen, relatief lange staart voor saxatilis. Datum is vroegste ooit in NL: in Midden Oosten trekken Blauwe eerder door dan Rode. Hybriden zijn verder meestal mannetjes. Ook zijn saxatilis en solitarius zustersoorten (Zuccon en Ericson 2010), net als solitarius en philippensis. Tussen de laatste twee is er een groot gebied met intergradatie. Ben benieuwd naar de originele artikelen over de eerder gevonden hybriden. Een onbeschreven taxon is natuurlijk ook nog mogelijk maar wat onwaarschijnlijk.

Tom

frankcoenjaerts

Eens Steven en Tom: als we solitarius aantreffen is hybride wel heel aannemelijk; bij een ander blauw taxon wordt het spannend.
Met saxatilis schiet je niet heel veel op (49.9 % kans daarop schat ik  ;) ).
Met vriendelijke groeten,

Frank

frankmeer

Vanavond is, ik meen voor het eerst, ook het geluid van de vogel gehoord: http://waarneming.nl/waarneming/view/75031310
Frank van der Meer

Herman van der Klis

Citaat van: tvanderhave op april 12, 2013, 22:49:51 PM
Hybride saxatilis x solitarius lijkt mij het meest waarschijnlijk: structuur en diverse veerpartijen lijken kenmerken van beide soorten te hebben: blauwgrijze en oranje veren op borst, buik en flank, juveniele veren met brede en smalle bruine rand, rug blauwgrijs zonder wit, oranje staartveren met donkerbruine buitenvlaggen, blauwgrijze bovenstaartdekveren met oranje toppen, onderstaartdekveren met brede en smalle bruine randen, relatief lange staart voor saxatilis. Datum is vroegste ooit in NL: in Midden Oosten trekken Blauwe eerder door dan Rode. Hybriden zijn verder meestal mannetjes. Ook zijn saxatilis en solitarius zustersoorten (Zuccon en Ericson 2010), net als solitarius en philippensis. Tussen de laatste twee is er een groot gebied met intergradatie. Ben benieuwd naar de originele artikelen over de eerder gevonden hybriden. Een onbeschreven taxon is natuurlijk ook nog mogelijk maar wat onwaarschijnlijk.

Tom


Ook het mozaiekpatroon wijst  in de richting van hybridisatie .
Deze patronen/verschijnselen zijn al langer bekend bij kanariekwekers die uit verschillende kruisingen w.o. met Kapoetsensijzen dergelijke mazaieken hebben verkregen.
Met namen de roodfaktorige vogels hebben daar wel eens 'last' van.


En.... weliswaar is er alleen een dataset mtDNA . Er moet toch op de een of andere manier aan gen. DNA te komen zijn omdat beide soorten (Rode en Blauwe ) vrolijk verhandeld worden. Men zou de kwekers van deze vogels kunnen vragen om een keer te mogen sampelen. Tegelijkertijd proberen dit beest te sampelen en dan aan de slag Tom..., ik heb begrepen dat je nu de expertise hebt en weet hoe je het doen moet.... ;D


Herman van der Klis

Herman van der Klis

frankcoenjaerts

Om nou gekweekte exemplaren als referentie te nemen lijkt me niet heel verstandig - in die hoek zullen ongetwijfeld de nodige taxa door elkaar gemixd zijn. Dan gaat elke vergelijking per definitie mank. Voor de diverse taxa zul je helaas moeten sampelen in niet overlappende (broed)gebieden. Dan op zoek naar genen met voldoende variatie etc etc. Klusje hoor.
Met vriendelijke groeten,

Frank

August

Kijk ook eens hier naar
http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=7&fid=8894&page=1
Komt ook inderdaad dicht in buurt van de Den Helder vogel

August van Rijn

Theovanv

#143
Kijk, als je de blauwe/grauwe foto's even vergeet en een correct belichte foto neemt ziet het blauw op de "verkeerde" plekken er grijs/bruin uit:

Foto helaas verwijderd, gaf een heel ander beeld.

Ik heb echt het idee dat we dat blauw verkeerd inschatten. De meeste foto's zijn echt te blauw. Ik heb een willekeurige foto genomen en met photoshop kleurgecorrigeerd en de blauwe en cyaantinten op 100% verzadiging gezet en dan zie je dat blauw op de juiste plekken idd extreem oplichten en het blauw op de verkeerde plekken helemaal niet. Dit is dus grijs of een andere kleurtint, maar niet blauw, en zeker niet zo blauw als sommige foto's doen vermoeden. En wat doet dat blauw op snavel en stenen? Toch iets van blauwe rotzooi? Ik heb er voor de referentie een vakje neutraal grijs bij gezet. En als ik met een pipet de grijze delen die als blauw gezien worden "oppak" pakt hij er steeds een voornamelijk grijze tint uit, en nooit een blauwige.


Dit grijze op borst en buik zou mijns insziens toch gewoon met sleet/rui/overgangskleed te maken kunnen hebben. Als je dan verder de bouw en staart etc bekijkt zie ik niet veel verkeerds voor Rode Rotslijster. Hoeveel foto's van Rode Rotslijster in rui in dit 1e jaars zomerkleed(of overgang daar naartoe) zijn er en wat is de variatie daarin?
Theo van Veenendaal

marijn

Theo, zonder neutrale referentie op de foto zelf kun je weinig met zekerheid zeggen over de kleuren, behalve dan relatief binnen de foto.
Maar ik kan je wel zeggen vanaf een gecalibreerd scherm dat je de foto hierboven waarschijnlijk te warm hebt gemaakt.

Wat wellicht wel een interessante bevinding is - en dat zie je op de meeste foto's ook gewoon met het blote oog - is dat het blauw op de kop, het allerbovenste deel van de borst (vrij scherp begrensd) en de rug (precies als bij RoRoLij) inderdaad een iets andere kleur heeft (lichter, meer verzadigd en meer cyaan) dan het gewraakte blauwgrijs op de onderdelen.
Marijn Prins

wouter.halfwerk

Probeer het eens met playback.


Mocht de vogel op beide soorten reageren dan ondersteunt dit tot op zekere hoogte een hybride achtergrond.
Er vanuit gaande dat jonge vogels al een soort-specifieke response vertonen natuurlijk.

Guus Peterse

Citaat van: August op april 13, 2013, 00:19:08 AM
Kijk ook eens hier naar
http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=7&fid=8894&page=1
Komt ook inderdaad dicht in buurt van de Den Helder vogel
Behalve de staartkleur dan.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankneijts

#147
Citaat van: Theovanv op april 13, 2013, 00:23:54 AM

Hoeveel foto's van Rode Rotslijster in rui in dit 1e jaars zomerkleed(of overgang daar naartoe) zijn er en wat is de variatie daarin?

Als je googelt op monticola saxatilis vind je 'tig' foto's van RRL in winterkleed (Midden-Oosten bijv. waar nogal wat af-gefotografeerd wordt..) waaronder ook vele van 2e jaars mannen. Niet één daarvan laat, in welk ruistadium dan ook, de blauwe (vooruit: grijze) plekken zien op de onderzijde of op de kleine dekveren en de binnenste 1 of 2 grote dekveren zoals de vogel van Den Helder. Structureel is er denk ik weinig mis voor een RRL (de geconstateerde verschillen zijn veelal interpretaties) maar met het verenkleed lijkt toch zóveel 'mis' te zijn (zie ook de reactie van Tom van der Have hierboven) dat je niet zonder meer kunt spreken van een onmiskenbare RRL-met-wat-verenkleed-probleempjes-door-rui-of-slijtage en de gedachte aan een hybride op zijn minst serieus moet worden genomen. Temeer omdat het verenkleed juist op die voor RRL afwijkende punten sterke overeenkomsten vertoont met 2e kj oostelijke Blauwe RL (ik denk ook met gewone Blauwe maar die heeft geen 'rode' onderdelen dus dan zie je het niet zo mooi..). Die (onder)soort is denk ik als (hoofd)kandidaat voor de vogel in Den Helder overigens weinig aannemelijk omdat die behalve in verenkleed (kleur 'rood' onderzijde, staart) ook teveel verschilt in structuur, net als een gewone Blauwe natuurlijk.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Max Berlijn

#148
En daarom begrijp ik niet dat hele volksstammen de vogel nu al drie dagen als een zekere Rode Rotslijster blijven melden (net weer).......overigens ben ik gisteren bij de vogel geweest en is er wat betreft structuur in mijn ogen niet zo heel veel mis. De vleugels zijn (mogelijk, phillipensis heeft immers een "kortere" structuur) te kort voor een Blauwe Rots, maar de staart is te lang voor een Rode? Gedrag is veel meer als Blauwe.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

tvanderhave

Citaat van: marijn op april 13, 2013, 01:36:39 AM
Theo, zonder neutrale referentie op de foto zelf kun je weinig met zekerheid zeggen over de kleuren, behalve dan relatief binnen de foto.
Maar ik kan je wel zeggen vanaf een gecalibreerd scherm dat je de foto hierboven waarschijnlijk te warm hebt gemaakt.

Wat wellicht wel een interessante bevinding is - en dat zie je op de meeste foto's ook gewoon met het blote oog - is dat het blauw op de kop, het allerbovenste deel van de borst (vrij scherp begrensd) en de rug (precies als bij RoRoLij) inderdaad een iets andere kleur heeft (lichter, meer verzadigd en meer cyaan) dan het gewraakte blauwgrijs op de onderdelen.

Inzoomen op 1 kenmerk is niet zo zinvol als vrijwel alle kenmerken die verschillen tussen saxatilis en solitarius intermediair zijn. Verder heeft saxatilis in geen enkel kleed bruine of grijze veren op de onderdelen, alleen witachtig / oranje met bruine rand. Solitarius heeft vooral in juveniel kleed bruingrijze en vooral op de flank blauwgrijze veren. Intrigerend is dat de kleurverdeling van oranje en blauwgrijs op buik en flank veel lijkt op dat van philippensis en mede bron van verwarring.

Dat de hybride saxatilis x solitarius veel lijkt op een verwant allopatrisch taxon, i.c. philippensis, heeft natuurlijk een parallel bij de roodstaarten. Overigens, Clement & Hathway zien Monticola als lijsters die het meest verwant zijn aan de roodstaarten, maar dat terzijde. Zij plaatsen verder solitarius naast rufiventris, terwijl uit de DNA-analyse blijkt dat het een zustersoort van saxatilis lijkt te zijn. Meer gedetailleerde DNA-analyse zal wellicht laten zien dat philippensis meer verwant is aan saxatilis en dat solitarius het meest recente, afgeleide taxon is dat alle oranje heeft verloren en het meest aan rotsgebieden is aangepast.

Ook als deze vogel uit een kooi komt, wat gezien de slijtage en late ruistadium voorstelbaar is, dan heeft dat toch tot nieuwe inzichten geleid (althans voor mij).

Tom