Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Citaat van: HPM op april 09, 2013, 16:12:42 PM
Citaat van: laatvlieger op april 09, 2013, 15:59:50 PM
Citaat van: HPM op april 09, 2013, 15:49:06 PM
Citaat van: laatvlieger op april 09, 2013, 15:43:28 PM
hmmm ja ik heb wel een vermoeden waar dat aan ligt...

Ga daar wel even mee aan de slag

Maak er dan gelijk een indiensoort van.
(zodat hij kan worden afgewezen)
;) grapjas!

...

Ik ben serieus. Een nieuwe soort voor Nederland, een Amerikaan, die geen exoot mag zijn  en op een lijstje moet komen kan niet anders dan een indiensoort zijn.
(ik vind de documentatie wat magertjes voor zo'n soort.)

Volgens mij zijn we het wel eens hoor. (Maar eerst maar eens de foto's van Mervyn afwachten).
Hoe dan ook, ik hoop wel dat ze hem indienen (als het Common Grackle is)! 
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

gerdwichers8

Interessante Kiekendief van Folkert Jan.
Mijn eerste indruk is een hybride BlauwexSteppe, daar ga ik fijn wat over opdiepen.

Albert de Jong

Waarom Gerd? Patroon in de okselveren ziet er goed uit, de boemerang ook en p1 lijkt ietsje korter dan p5.... 2kj vrouw.
De bandering in de binnenhand is vrij fors. En de donkere achtervleugelrand en handpentoppen zijn tricky. Maar dat mag wel voor Step.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Steven Wytema

Citaat van: Albert de Jong op april 09, 2013, 18:56:07 PM
Waarom Gerd? Patroon in de okselveren ziet er goed uit, de boemerang ook en p1 lijkt ietsje korter dan p5.... 2kj vrouw.
De bandering in de binnenhand is vrij fors. En de donkere achtervleugelrand en handpentoppen zijn tricky. Maar dat mag wel voor Step.
Gerd plaatste zijn opmerking toen er nog maar 1 foto bijstond (die foto-van-beeldschermtoestel).
Daarop staan de zaken enigszins vertekend cq laten pietsje ruimte voor discussie
Steven Wytema


Max Berlijn

#1834
Wel erg zwaar gestreepte onderdelen en een brede handvleugel, ook vind ik het kop en halspatroon niet overtuidend genoeg, wat lijkt dat ding overigens kakelvers bijna geen sleet na zo'n winter.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

gerdwichers8

#1835
Ik kan op de handformule  ten nadele van een pure Steppe niet veel afdingen ten voordele van een hybride en dat is belangrijk maar die zwaar gestreepte onderdelen op deze datum reeds, vind ik vreemd.
http://www.artportalen.se/birds/gallery_imageinfo.asp?imageID=391090



Het zou zelfs voor een Steppe betekenen dat ie erg ver gevorderd is in de rui op zijn lichaams bevedering. De staat aan de bovenzijde zou dat kunnen onderbouwen? Daar vertoont de vogel wel duidelijk rui op de mantel en een aantal dekveren zijn ook vervangen.
De tekening op de hand en armpennen is een type wat op Steppe gevonden wordt, hoewel niet het meest algemene. Dit type tekening ligt dichterbij Blauwe Kiek maar dat speelt op zich geen echt rol.

Het handhaven van de lichte randen aan vleugelpennen en grote dekveren na een winter kom je vaker tegen.
In hoeverre tweede generatie hybriden mee kunnen spelen is ook nog een factor.

meeuwissen

#1836
Fraaie foto's Folkert Jan van nu alweer de tweede Steppekiek voor de Eemshaven dit voorjaar.
Door aanhoudende harde Oostenwind opvallend hoge aantallen van soorten als Zeearend, Visarend, Rode Wouw, Bruine en Blauwe kiekendief langs deze telpost en ook langs de Noordkaap.
Zoals te verwachten, nu dan ook de eerste Steppekieken! Mooi vastgelegd.
Guido

frankmeer

Citaat van: meeuwissen op april 10, 2013, 12:34:48 PM
Zoals te verwachten, verlaat door de kou, nu dan ook de eerste Steppekieken!

Vergeleken met recente voorgaande jaren is dit toch een normale datum voor de eerste vogels Guido? Vorig jaar bijv. trokken de eerste op 8 april door.
Frank van der Meer

Rikstar

Hoe zit het met die Aziatische Roodborsttapuit van vandaag?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Vincent Hart

Citaat van: Rikstar op april 10, 2013, 15:39:17 PM
Hoe zit het met die Aziatische Roodborsttapuit van vandaag?
Ik zie op de foto's tot nu toe eerlijk gezegd helemaal niets dat buiten de variatie van gewone valt.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Guus Peterse

Hij is wel vrij extreem vind ik, maar zo heb ik ze ook wel eens gezien. Volgens mij zijn voorjaarsgevallen van aziatische roodborsttapuit nog nooit aanvaard, of wel? Omdat ze gewoon vrijwel niet te onderscheiden zijn van dit soort extreme roodborsttapuiten. En natuurlijk omdat ze in het voorjaar vermoedelijk nog veel zeldzamer zijn dan in het najaar.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Rikstar

het gaat mij er ook om dat andere waarnemers hem blijkbaar al op zekere aziaat zetten en wou graag weten wat blijkbaar de doorslag heeft gegeven.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

frankneijts

Citaat van: guusp op april 10, 2013, 16:05:26 PM
Hij is wel vrij extreem vind ik, maar zo heb ik ze ook wel eens gezien. Volgens mij zijn voorjaarsgevallen van aziatische roodborsttapuit nog nooit aanvaard, of wel? Omdat ze gewoon vrijwel niet te onderscheiden zijn van dit soort extreme roodborsttapuiten. En natuurlijk omdat ze in het voorjaar vermoedelijk nog veel zeldzamer zijn dan in het najaar.
Er zijn 2 aanvaarde voorjaarsgevallen in NL, beide méérdaagse vogels uit 1998 en betreffen een wijfje en een mannetje. Ik weet dat er méér waren maar die zijn bij een revisie gesneuveld omdat bij nader inzien een gewone Robotap niet kon worden uitgesloten. Geen idee hoe die 2 wel aanvaarde gevallen er 'uitzien'.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Certhia

Citaat van: frankneijts op april 10, 2013, 16:18:14 PM
Citaat van: guusp op april 10, 2013, 16:05:26 PM
Hij is wel vrij extreem vind ik, maar zo heb ik ze ook wel eens gezien. Volgens mij zijn voorjaarsgevallen van aziatische roodborsttapuit nog nooit aanvaard, of wel? Omdat ze gewoon vrijwel niet te onderscheiden zijn van dit soort extreme roodborsttapuiten. En natuurlijk omdat ze in het voorjaar vermoedelijk nog veel zeldzamer zijn dan in het najaar.
Er zijn 2 aanvaarde voorjaarsgevallen in NL, beide méérdaagse vogels uit 1998 en betreffen een wijfje en een mannetje. Ik weet dat er méér waren maar die zijn bij een revisie gesneuveld omdat bij nader inzien een gewone Robotap niet kon worden uitgesloten. Geen idee hoe die 2 wel aanvaarde gevallen er 'uitzien'.

Gevalletje Planken Wambuis is aanvaard toch. Jaar weet ik niet en dat was niet zo'n extreme vogel als dit.  Kom maar op met die ondervleugels.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

frankmeer

De enige twee voorjaarsgevallen worden naar ik meen momenteel ook opnieuw onder de loep genomen.
Frank van der Meer

frankneijts

#1845
Citaat van: Rikstar op april 10, 2013, 16:11:52 PM
het gaat mij er ook om dat andere waarnemers hem blijkbaar al op zekere aziaat zetten en wou graag weten wat blijkbaar de doorslag heeft gegeven.

Een Aziatische Robotap-man in het voorjaar is pas zeker als er foto's zijn gemaakt van de 'oksels' waaruit blijkt dat die pikzwart zijn en contrastreren met de lichte rest van de ondervleugel, dit dus i.t.t. (donker-)grijze 'oksels' die weinig contrastreren met de ook grijzige ondervleugel. Wat een setje goede pointers zou zijn in het veld is verder o.a. een oranje tint van de witte zijhals en witte stuit, een gitzwarte (niet bruinige) streping op de bovenzijde en een witte onderzijde met beperkte, vrij duidelijk afgescheiden rode borstvlek. Het is op die punten al dat veruit de meeste van die 'extreme' Robotaps het laten afweten (feitelijk tonen ze vooral een opvallend witte stuit en witte schouder wat o.a. door slijtage binnen de variatie van gewone RBT valt) en dan kun je nog wel goede foto's van de oksels afwachten maar veel hoop hoef je dan al niet meer te hebben... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Lonnie Bregman

http://waarneming.nl/waarneming/view/74976618

Klinkt meer als Humes? "Het kleine streepje ervóór viel minder duidelijk op."
Groeten, Lonnie Bregman

Vincent Hart

Citaat van: Lonnie Bregman op april 10, 2013, 17:28:29 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/74976618

Klinkt meer als Humes? "Het kleine streepje ervóór viel minder duidelijk op."
Het klinkt in elk geval niet als een zekere determinatie vooralsnog.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

meeuwissen

Citaat van: frankmeer op april 10, 2013, 12:55:12 PM
Citaat van: meeuwissen op april 10, 2013, 12:34:48 PM
Zoals te verwachten, verlaat door de kou, nu dan ook de eerste Steppekieken!

Vergeleken met recente voorgaande jaren is dit toch een normale datum voor de eerste vogels Guido? Vorig jaar bijv. trokken de eerste op 8 april door.
Frank je hebt gelijk, tekst heb ik nu aangepast. De eerste week van april beginnen de Steppekieken inderdaad door te trekken.
Groet
Guido

HJDT

Citaat van: Vincent Hart op april 10, 2013, 17:41:57 PM
Citaat van: Lonnie Bregman op april 10, 2013, 17:28:29 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/74976618

Klinkt meer als Humes? "Het kleine streepje ervóór viel minder duidelijk op."
Het klinkt in elk geval niet als een zekere determinatie vooralsnog.






Het klinkt zelfs niet alsof Vuurgoudhaan is uitgesloten. Met deze beschrijving kun je alle kanten op, toch?


Groet Michel.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

JohanvantBosch

#1851
Deze man steppekiek wordt jagend gemeld op de Westerheide bij Laren om 19:19. Wellicht nog ter plaatse?
http://waarneming.nl/waarneming/view/74984542

EDIT.... toch een Blauwe...

Vincent Hart

Citaat van: JohanvantBosch op april 10, 2013, 19:44:53 PM
Deze man steppekiek wordt jagend gemeld op de Westerheide bij Laren om 19:19. Wellicht nog ter plaatse?
http://waarneming.nl/waarneming/view/74984542
"Helaas toch een blauwe"
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

gerdwichers8

'Helaas' en 'Blauwe Kiekendief' in één zin? Ik ben een vreemdeling zeker!

Yeronimo

Citaat van: gerdwichers8 op april 10, 2013, 21:42:08 PM
'Helaas' en 'Blauwe Kiekendief' in één zin? Ik ben een vreemdeling zeker!

Ach er zijn mensen die zo voor de zeldzaamheden leven dat ze het gewone niet meer waarderen  B)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

petermeer

Het is een vreemdeling zeker
Die verdwaalt is zeker
Ik zal eens even vragen naar zijn naam   ;D
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Ed van Hecke

Citaat van: Yeronimo op april 11, 2013, 00:03:15 AM
Citaat van: gerdwichers8 op april 10, 2013, 21:42:08 PM
'Helaas' en 'Blauwe Kiekendief' in één zin? Ik ben een vreemdeling zeker!

Ach er zijn mensen die zo voor de zeldzaamheden leven dat ze het gewone niet meer waarderen  B)

Ten eerste idd. een interessante (trekpost  Eemshaven dus doorvliegend naar Noord Europa is geen rare  conclusie) een fraaie waarneming en nog fraaiere fotoserie van Folkert Jan


Maar altijd opvallend dat het aantal waargenomen grauwe - en blauwe kiekendieven ineens lijkt te dalen, zelfs in gebieden als  noord oost nederland waar bekend is dat grauwe kiekendieven broeden.

Dat was  eveneens zo in nazomer 2011, ik geloof me te kunnen herinneren dat een stel door mij waargenomen grauwe kieken niet als zodanig aanvaard werden  indien ik ze niet als mogelijke  steppenkiekendief invoerde ( moet ik eigenlijk es uitzoeken), een beetje een omgekeerde wereld.

Maar een domme vraag misschien, komt het trekpatroon van grauwe - en steppenkiekendieven in Noord West Europa qua tijd (van maand/jaar) en trekbaan in voorjaar zo sterk met elkaar  overeen dat ze beiden min of meer  gelijktijdig de westelijke route noordwaarts Europa in nemen?

Is daar ueberhaupt  goede informatie over ?
Of moet dat proefondervindelijk worden benaderd/beredeneerd op basis van  gegevens van laatste jaren

Ik heb ooit ergens iets gelezen over het volgen van  voedseldieren als sprinkhanen door  West Africa en Sahellanden in  het begin van kalenderjaar en dientegevolge meer verschijningen in West Europa.
In  mediterrane landen (soms overwinterend) en zeker Spanje  zijn voorjaarsverschijningen van steppenkiekendief  geen verrassing.

Verder gezien de sterke gelijkenis (vooral vrouw en juv./1e/2ejaars), het bekend zijn van polygamie, vele kleurmutaties (melanisme en leuciscme) en neiging tot hybridisering is  de  gedachte misschien gerechtvaardigd dat een of  enkele mannetjes steppenkiekendief ( of vice-versa)  de afgelopen broedseizoen(en) voor  hybride nagslacht (  met grauwe -/ blauwe  kiekendief) in Noord west Europa hebben gezorgd en deze nakomeligen dus  trekgedrag vertonen dat valt te vergelijken met normaal trekgedrag  grauwe - en blauwe  ''soortgenoten'.
Uitertaard wordt elk  daaropvolgend broedseizoen ( van 2011 t0t  heden) het aantal vogels met hybride kenmerken groter,sterfcijfer even buiten beschouwing gelaten.

Dat we dit , vergeleken met pak 'em beet,  tien/ twintig jaar geleden ook door toegenomen waarnemerseffecten  als  betere optische middelen en kennis ( databases en  natuulijk recente  najaarspassage 2011) directer oppikken ?

Overigens had ik  tijdens voorjaars(vogel) vacanties in Spanje ( begin en midden jaren 90) regelmatig  steppenkieken, gek genoeg alleen mannetjes steppenkiekendief en altijd aan de oostkust ( bijv. Ebro en Ampurias delta),  en nooit in het binnenland ,daar altijd grauwe- / blauwe kieken !?

Ter vergelijking  de recent in afgelopen weken in Belgie  waargenomen (zonder foto, voor zover men
daarop iets wenst af te dingen) en ingevoerde steppenkiekendieven waren:
zowel  man (1) vrouw en of 1e/2e jaars (2).

In Nederland recent  1 keer man   in voorjaar 2012 , geloof op eiland van Dordrecht uit mijn hoofd

De bulk moet (dit weekeinde ?)misschien nog komen.

Zonder  gedocumenteerde (gemengde)broedgevallen van steppenkiekendief in Nederland/Noord Duitsland en Scandinavie, stilll a mistery  to  be resolved. 
 

Mvg.

Ed

hiskodevries

CiteerMaar altijd opvallend dat het aantal waargenomen grauwe - en blauwe kiekendieven ineens lijkt te dalen, zelfs in gebieden als  noord oost nederland waar bekend is dat grauwe kiekendieven broeden.
Kul http://waarneming.nl/soort/stats/14
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0


frankneijts

Citaat van: RasManen op april 11, 2013, 09:04:13 AM
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=55196
Zou best wel es kunnen

Hoezo? Waarom niet een roodstaart (m/v), toch veel logischer op 11 april? Correct inschatten van grootte is blijkbaar niet ieders cup of tea......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'