Hoofdmenu

Voorjaar 2013

Gestart door Timo Roeke, januari 15, 2013, 20:10:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Je link doet het helaas niet Ed  ;)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Timo Roeke

De trek komt enigszins op gang. In de blauwe soep van vandaag was het echter lastig tellen. Eind deze week wat meer bewolking.

Folkert Jan

Gister was het inderdaad zeer vermakelijk in de eemshaven. Smorgens vroeg leuke groepen gemengde zangers en vooral veel spreeuwen. Ook de kokmeeuwen ging weer goed! In totaal iets meer dan 43000 vogels! Helaas werd de wind te snel noordelijk en mistten we de gehoopte rovers!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Joachim Vreeman

Zondag is er ook een mooie draai van windrichting van N-NNO naar Z-ZZW. Benieuwd wat dat kan opleveren...

Steven Wytema

#64
Birdtam zegt maandagochtend (in oost-België).
Zelf gok ik bijv ook op woensdagochtend, omdat dit de eerste nacht is waar minimumtemperatuur omhoog schiet (wel met regen helaas..)
Als je de statsbekijkt zou zon op maa in principe een hele goede nacht zijn om te trekken:
weinig wind, heldere lucht, geen regen...


in ieder geval spannend dat het weer eindelijk een beetje verandert!
Steven Wytema


Ed van Hecke

Citaat van: Yeronimo op april 02, 2013, 13:39:32 PM
Je link doet het helaas niet Ed  ;)

Ik zag het, http  dubbel getypt
Nogmaals dan
http://www.natuurpunt.be/uploads/ezines/documenten/studie/fenologie_goden_uit_het_oosten_laat_in_2011_natuur.pdf
Of je kijkt gewoon op waarnemingen.be onderaan de home page, highlight => aankomst zomervogels

Hoewel  nieuws niet opzienbarend , wel interessant en  voorjaar 2013 kort dag natuurlijk indien  waarneming.nl iets dergelijks wenst te overwegen.

Afgezien van de andere mogelijkheden van gebiedsgewijze invoering soorten op waarneming.nl, en  de al  bestaande gegevensverzameling  (Sovon, telmee etc).

Ander dingetje, voorjaarstrek is  diffuser dan najaarstrek, muv  sommige telposten in Oost Nederland en het fameuze Breskens is een complete waarneming van de voorjaarstrek alleen mogelijk door het  checken van allerlei potentiele gebieden , hetgeen veel rij-/fiets- en loopwerk oinhoudt , d.w.z.  in vergelijking met  najaarstrek waarbij je makkelijker vanaf een (uitjkijk)punt  duidelijke trekbewegingen kunt onderscheiden.
Aan de kust zijn er ook wel trekbewegingen waar te nemen (sterk afhankelijk van windrichting) maar niet in de mate  zoals in de herfst,  enfin dat mag ik als bekend veronderstellen.
Hoewel je door het  bots-effect ( zo noem ik het maar even) van land en zee  vaak  machtig mooie waarnemingen kunt doen  die vreemd genoeg om een of andere redenen niet zijn opgemerkt in het achterland ( ik noem bijv. schreeuw/bastaardarend Meijendel  22 april 2011).

Puur theoretisch gedacht zou  het gebruik van  relatief hoge posten (voormalige vuilbelten meestal omgetoverd in  golf/ skibaan of i.d.) in het binnenland  het nodige moeten opleveren.
Uiteraard door mijzelve getest  in directe omgeving, in alfab. volgorde; Buytenpark Zoetermeer, De Bult  (nabij Kanaalpark/ Cronesteijn ) Leiden, en Lisse ( Halfweg) de vuilbelt nu golfbaan tussen Lisse en Oostduinse meer Noordwijkerhout met over het algemeen  weinig begeisterende resultaten.

Dus hierbij een vraag even afgezien van weer/ trekvoorspellingen c.q. verwachtingen en de beroemde trektelposten ( uiteraard met een reden) wat is nou eigenlijkde beste  of meest renderende  methode
of anders gesteld  behalve het  doorlopen van  alle gebieden in omgeving; hoe vergroot je de kans om zoveel mogelijk te zien gedurende de voorjaarstrek binnen een gebied ?

Met vriendelijk groeten
Ed

Ed van Hecke

link nog steeds 404 error
misschien te lang

mvg Ed

Adri Clements

Een heel verhaal Ed! Een goede locatie in het binnenland om voorjaarstrek 'zomaar' te ontdekken is pittig. Veel variatie in logica per soort. Ik zou als ik jou was focussen op grote geografische patronen die ZW-NO lopen. Bijvoorbeeld een grote rivier.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ed van Hecke

Thanks for the links guys ,

langwerpige/ grote geografische patronen verhaal is mij bekend,  Leiden bijv. ligt tussen twee  noord zuid lopende snelwegen A 4 en A44 en ik maak me sterk dat vogels of zich er ( al dan niet op geheugen) op orienteren danwel  net als bij kusttrek min of meer gedwongen langszij vliegen, toevallig loopt er evenwijdig aan A4  een waterloop vanaf Delft naar  Leiden en verder Adam => gekanaliseerde rivier (Rijn/ Vlietkanaal  en Zijl/ Kagerplassen en  Ringvaart) ook in noord-zuid richting en heel toevallig ligt  Cronesteijn inclusief De Bult  daarnet tussenin,( overigens Starrevaart/ Leidschendam ook ), hierbij  om idd uitgebreid aan te geven  dat ik hier reeds bekend ben  :angel:

Wat ik eigenlijk misschien beter geformuleerd bedoel is in hoeverre kun je gebaseerd op lokale ervaring en  weersverwachting (en niet te vergeten tijdsdruk en dus optimale indeling) en bijv. mbv  info uit waarnemingen  hier te lande  en of het directe  buitenland de lekkerste spot  zien te traceren of zal er altijd  een geluksfactor meespelen.

Food for tought
http://www.birdnet-cms.de/cms/front_content.php?client=1&lang=!&idcat=46&idart=2218

Oftewel Birdnet.de / nachrichten/ Toenn kommt?
Verhaaltje over telkens  over westzijde Duitsland (Rohne - en verm. Rijndal) terugvliegende  Bastaardarend, eigenlijk de steen des aanstoots voor mijn gedachtensprong naar de nederlandse situatie en de huidige  verlating in de trekbewegingen , de oogst is niet opbeurend,  en tijd  heb ik weinig dus  een goeie stek verzinnen of weer ouwerwets sjouwen geblazen

Groeten

Ed

Timo Roeke

Vandaag eindelijk redelijke trek van vink en kievit.

HPM

Ik weet een goede observatiepost voor je, Ed: De middenberm van de A4 bij Hoogmade. Als je daar maar lang genoeg blijft zitten zie je vast wel eens een arend overvliegen.
Herman van der Meer

Ben Gaxiola

Citaat van: Timo Roeke op april 06, 2013, 19:06:08 PM
Vandaag eindelijk redelijke trek van vink en kievit.


In Vlaardingen vlogen flink wat Kokmeeuwen over NO. Was dit elders ook zo?
Ben Gaxiola

Yeronimo

Hier in het Leeuwarderbos nog niet veel. Ik verwacht dat, dat morgen komt.
Overigens merkte ik vandaag dat 's morgens alles laag vloog ondanks dat er geen wind was. Aan het einde van de ochtend ging alles loeihoog vliegen, ondanks een hardere noorderwind hier.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Jeroen Nagtegaal

In Arnhem ook 100-en Kokmeuwen hoog en strak door... Maar enkele kwamen omlaag om tussen de op voer zittende vogels te komen. Bij normale trek, krijg je denk wel 60% of meer naar beneden... nu kwam denk een 20-30% omlaag. Leken dus een sterke trekdrang te hebben?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Yeronimo

De vogelradar slaat eindelijk weer eens heel erg hoog uit. Dit kan leuk worden vandaag!  B)
http://www.flysafe-birdtam.eu/profile.php?radar=debilt
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Timo Roeke

In het oosten van Nederland liggen we onder een dikke bak mist - dus hier nog even niet.

HPM

Citaat van: Timo Roeke op april 07, 2013, 08:40:43 AM
In het oosten van Nederland liggen we onder een dikke bak mist - dus hier nog even niet.

Hier in het westen minder dan 100 meter zicht.
Zie ook http://www.buienradar.nl/weerkaarten/zicht

Herman van der Meer

Ed van Hecke

Yep  het is erwten soep, zal wel ff duren voor het optrekt  aaan kust
Citaat van: HPM op april 06, 2013, 19:06:46 PM
Ik weet een goede observatiepost voor je, Ed: De middenberm van de A4 bij Hoogmade. Als je daar maar lang genoeg blijft zitten zie je vast wel eens een arend overvliegen.

Wie weet d´r  broedt vlakbij in ieder geval een buizerd en  de AC  koffie is vers, overigens de Achthovenerpolder kan best leuke dingen opleveren

Groet

Ed

hiskodevries

Je link klopt niet, maar gaat vast over daglijsten. Die optie is ook in waarneming.nl beschikbaar.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

rinsevdvliet

#80
Voor degenen die de afgelopen week niet zo goed hebben opgelet:
http://www.trektellen.nl/dagrec.asp?telpostland=1&telpost=-1&soort=200&geslacht=&leeftijd=&kleed=&jaar=&mnd=4 (check het jaartal achter de records).
Ook leuk met:
Roodkeelduiker
Kolgans
Kievit
Alk
(Alk)/Zeekoet
Veldleeuwerik
Boomleeuwerik
Koolmees
Kauw
Spreeuw
Vink

Mvg,
Rinse van der Vliet

migratorius

Twee belachelijke dagen... Ik vermoed dat er op een binnenlandse telpost in NL & omgeving nooit meer zulke aantallen in april gezien gaan worden.

JanHein

Yeronimo

Het was vandaag inderdaad echt bizar! Blij dit meegemaakt te mogen hebben B)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Timo Roeke

Gisteravond na een dag familiebezoek nog snel in een natuurgebied gaan staan en werkelijk overspoelt met kolganzen. Tienduizenden vogels over de gehele horizon. Nog nooit zoiets meegemaakt.

Gideon Vreeman

Ook vanochtend lijkt de trek (op telpost Hazewater) enorm te zijn, volgens mededeling Marc en Joachim tp.
Gideon Vreeman

Folkert Jan

#85
Toch een opvallend groot contrast tussen de verschillende posten gister.

Pff wat een aantallen http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=47&land=1&site=0&datum=20130407&taal=1
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

m.dijksterhuis

Vandaag belachelijk goede trek op het Hazewater met 4 smelleken, 7 bruine kiek, 6000+ houtduif, paar duizend vinken, grote zaagbekken, houtsnip, huiszwaluw, 6 beflijsters etc. etc. etc.

groeten, Marc

Folkert Jan

Iemand die het leuk vind voorspellingen voor morgen te doen?
Heb wat weerkaarten verzameld.

weerkaart knmi


stromingsfilm wind
http://www.noodweercentrale.nl/nl/weer/weer-voor-professionals/stromingsfilm/nederland.html

Wolken en regen
http://www.noodweercentrale.nl/nl/weer/weer-voor-professionals/wolken-en-neerslag/nederland.html

En natuurlijk de Birdtam
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

falco

Vandaag compromisloze trek op Breskens, was er helaas niet bij.

Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

Adri Clements

@FJ: ben wel benieuwd wat je zelf denkt?
Wel kijken naar de goede Birdtam!
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's