Parasieten veroorzaken zombiebijen

Gestart door Violet (en Remco), februari 13, 2011, 17:37:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Violet (en Remco)

Ook boswachter André Donker helpt ons het fenomeen van Stylopsen te verspreiden  :duim:
http://andredonkernatuur.blogspot.nl/2013/03/gastblogger-vlinderseemland-over.html?spref=tw

Vanaf volgende week is er zeker kans op geparasiteerde (Zand) bijtjes!!! Geven jullie ze door op waarneming.nl en/of aan John T. Smit?!?!
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Violet (en Remco)

Vandaag gezocht op De Stompert te Soest; minimale activiteit (4 stuks A, vaga). Het eerste bijtje dat we zagen zat suf op de grond, met een mannetje Stylops. Even later was de Stylops verdwenen en vloog de bij snel weg. Niet meer kunnen controleren of er ook een vrouwtje Stylops op zat. Dit betrof dus ofwel het uitkomen van een man Stylops ofwel een paring. Denk het eerste. Het 2e slome bijtje had een vrouw Stylops. De andere 2 bijtjes waren behoorlijk actief en hebben we niet kunnen vangen.
Op een locatie iets verderop ook een A. Vaga gevangen: holte waar een man Stylops had gezeten was zichtbaar.

Helaas gaat het weer kouder worden en zullen we vast tot de 2e helft van maart moeten wachten voor de echte Stylops-piektijd.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Violet (en Remco)

Hè, hè, vandaag eindelijk veel activiteit bij de kolonie Andrena vaga te Soest. Alle gecontroleerde exemplaren waren geparasiteerd.
Veel mannetjes Stylops gezien, wat zijn ze toch mooi! Tevens een paring van de Stylopsen, geweldig.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

jack_windig

Ja eindelijk zandbijtjes weer. Hier bij mijn tuin in Lelystad vooral veel A. praecox, en ja ook met stylops.
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/74845550
Zandbijwaaiertje - Stylops melittae gezien op 2013-04-07 Lelystad - Archipel
Foto's:


Violet (en Remco)

Gaaf!
Mooie foto, Stylopsen zijn goed te zien.
Heb je ze toevallig verzameld voor John Smit? Dat zou te gek zijn (zie eerste post van dit topic).

Wij hadden vandaag op De Stompert te Soest minder bijtjes en Stylopsen dan gisteren, hoewel het nu beter weer was. Echter naast de vele gestylopiseerde Andrena vaga (Grijze zandbij) ook 2 gestylopiseerde Andrena haemorrhoa (Roodgatje) gezien. Deze 3 Stylopsen zijn overgedragen (t.b.v. de wetenschap, DNA-onderzoek) aan Jonh Smit. We zijn benieuwd naar de uitkomst!

Door de koude loopt alles achter, dus aankomend weekeind is vast ook nog een goede periode voor gestylopiseerde A. vaga en anderen.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

PeterPGS

Is misschien nog de vraag of het beter weer is voor de Stylopsen als _wij_ het beter weer vinden. :D
Zoals het er gister en vandaag aan toe ging, kan daar nog wel iets anders van invloed zijn?

Groet,
Peter
Groeten,
Peter

Violet (en Remco)

Het is nu natuurlijk een idioot late start van het voorjaar, maar ook vorig jaar was het niet altijd prachtig zonnig terwijl er toch genoeg Stylopsen en gestylopiseerde bijtjes rond vlogen.
De tijdsspanne bedroeg toen bij de Soester A. vaga kolonie zo'n 2 tot 3 weken, met een paar topdagen.
De komende jaren doen we hopelijk wat meer ervaring op  ;)
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

wilde

Het zou best eens het eerste jaar van een teruggang van de koloniegrootte kunnen zijn. Een jarenlange sterke parasitaire druk zou lijkt me op enig moment een omslag te kunnen hebben. Ik heb mij steeds verbaasd over de omvang van de nestaggregatie. De bijen moeten ver vliegen om stuifmeel te halen. Het zou me niet verbazen als ze tot in de bebouwing bij Soest vliegen, want ik kon in de buurt niets vinden van vroegbloeiers als wilg of paardenbloem. Een paar duizend bijen moeten echt een flink foerageergebied hebben.

Het blijft een aparte ervaring om die plek te bezoeken. Ik was zondag iets te vroeg en heb in de auto een wat hogere temperatuur afgewacht. Toen ik aankwam was het 0° C. Het bood me later nog wel enkele leuke dingen, zoals een uitsluipend mannetje Stylops, zie mijn waarneming. Bijgaand nog 2 actieve mannetjes die deden waarvoor ze na uitsluipen slechts enkele uren de tijd hebben voordat ze al weer dood zijn.

Gisteren (8apr13) heb ik in Zeeuws-Vlaanderen nog een kolonie van Andrena vaga bezocht. Het was 11° C. Die waren nog niet actief. Ik heb er nooit Stylopsen aangetroffen en dan zijn ze dus later. Er was geen bij te zien. Ik zag wel bij een kolonie Andrena clarkella al stuifmeel verzameld worden, vermoedelijk van bloeiende boswilg in de buurt. Die soort is altijd eerder. In mijn eigen tuin (Koudekerke) was gisteren Andrena bicolor te zien.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Violet (en Remco)

#68
Citaat van: wilde op april 09, 2013, 11:37:50 AM
Het zou best eens het eerste jaar van een teruggang van de koloniegrootte kunnen zijn. Een jarenlange sterke parasitaire druk zou lijkt me op enig moment een omslag te kunnen hebben. Ik heb mij steeds verbaasd over de omvang van de nestaggregatie.

Ons doel is inderdaad om te kijken hoe het verloop van deze kolonie is.
In 2011 was 'de ontdekking' van deze grote kolonie, in 2012 hebben we er meer aandacht aan besteed en werden er enorme aantallen gezien. Dit jaar, 2013, hadden we helaas een zeer lange koude-periode en hebben we nog geen topdag zoals in 2012 gehad.

In 2012 hebben we duidelijk een paar topdagen gehad wat Stylopsen betreft. In 2011 waren we daar nog niet heel erg mee bezig, en in 2013 hebben we nog geen echte topdag gehad.

Opties:
1. We hebben de topdag/topdagen gemist
2. De langdurig aanhoudende koude heeft e.e.a. in de war geschopt
3. De kolonie was in 2012 op z'n hoogtepunt en is in 2013 'ingestort'
4. ... Wie roept?

Citaat van: wilde op april 09, 2013, 11:37:50 AM
De bijen moeten ver vliegen om stuifmeel te halen. Het zou me niet verbazen als ze tot in de bebouwing bij Soest vliegen, want ik kon in de buurt niets vinden van vroegbloeiers als wilg of paardenbloem. Een paar duizend bijen moeten echt een flink foerageergebied hebben.

Op korte afstand ligt een terrein van Vitens of zo, grote kans dat daar wilgen staan. Meen me ook behoorlijk zeker te herinneren dat ik vorig jaar niet ver van de kolonie een Wilg heb gezien, maar ik weet niet meer waar...

Citaat van: wilde op april 09, 2013, 11:37:50 AM
Gisteren (8 april 13) heb ik in Zeeuws-Vlaanderen nog een kolonie van Andrena vaga bezocht. Het was 11° C. Die waren nog niet actief. Ik heb er nooit Stylopsen aangetroffen en dan zijn ze dus later. Er was geen bij te zien.
Bijzonder dat er dus blijkbaar op sommige plaatsen echt niet Gestylopiseerd wordt, terwijl bij ons elke kolonie A. vaga gestylopiseerd is.

Zowel gisteren als vandaag zeer weinig activiteit op De Stompert. Enkele geparasiteerde bijtjes, maar ook niet-geparasiteerd.
Geen Stylops paradise dit jaar?!

We zijn in ieder geval benieuwd naar de komende jaren!
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Rob S

Groeten

Rob Schaareman

Violet (en Remco)

REMINDER:

Vorig jaar bleef het zeer lang koud en lieten de geparasiteerde zandbijtjes dan ook lang op zich wachten.
Maar, dit jaar is het nog steeds extreem zacht voor de tijd van het jaar, dus wie weet zijn ze dit jaar weer vroeg 'actief'.

Zie de eerste post van dit topic voor een oproep van John Smit om geparasiteerde bijtjes te verzamelen, de oproep uit 2013 is nog steeds van toepassing.

We zullen het hier uiteraard weer melden als we de eerste exemplaren hebben gezien en zien ook graag de waarnemingen en ervaringen van anderen hier weer verschijnen  ;)
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Botervlieg

Bedankt voor de reminder!
Ik zal ook opletten of ik ze zie.

Violet (en Remco)

Top Marleen!
We zijn benieuwd, bij ons kriebelt het in ieder geval, laat ze maar snel komen ;)
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Botervlieg

Soms zou het handig zijn als we een soort "kalender" zouden hebben waarop je altijd gemakkelijk kunt terugzien,
waar je mbt de natuur in die periode aan moet denken.

Zo is het goed om 'nu' op deze bijen te letten. In de 1e week van maart (uit mijn hoofd) opletten op het daslookgitje (is bij ons in de omgeving waargenomen). Begin april hebben we de jonge bosuilen in het park. Vanaf eind april de gierzwaluwen etc etc.

Dus deze reminder is handig, anders zou ik er niet (extra) op letten.

Violet (en Remco)

Zojuist via John Smit door gekregen dat de eerste geparasiteerde Grijze zandbij - Andrena vaga dit jaar in België is gezien.
Wij zitten niet op Facebook, maar voor wie daar wel op zit, zie https://www.facebook.com/hans.henderickx/posts/10202169456412765:0

De afgelopen 2 weken hebben we 'onze' kolonie op De Stompert te Soest al meerdere malen bezocht, maar helaas nog geen activiteit gezien.
En dat terwijl de temperatuur en zon juist zo gunstig waren.
Aankomend weekeind misschien?

Maar voor de liefhebbers: wees dus alert!

We horen in dit topic graag de waarnemingen.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Henri van Dodeweerd

Dat ziet er interressant uit.
Ik zal ook eens gaan opletten.
En ik heb weer wat leesvoer, met al die mooie artikelen!

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Violet (en Remco)

Citaat van: Henri van Dodeweerd op februari 22, 2014, 09:43:23 AM
Dat ziet er interressant uit.
Ik zal ook eens gaan opletten.
En ik heb weer wat leesvoer, met al die mooie artikelen!

Succes en veel plezier Henri!
De mannetjes Stylops zijn echt prachtige beestjes, kan niet wachten tot ze er weer zijn.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Violet (en Remco)

Vandaag bij de Stompert te Soest nog een kijkje genomen. Prachtig weer, maar geen enkele Andrena vaga te zien, dus laat staan een Stylops  :'(
Morgen weer kijken.

MAAR, vandaag zijn de eerste geparasiteerde exemplaren van de Grijze zandbij (A. vaga) ingevoerd! In Limburg.
Zie http://waarneming.nl/waarneming/view/81918257
Je kan op de bijbehorende foto het mannetje Stylops mooi zien zitten achteraan het lijfje van het bijtje.

Al mailtje gestuurd dat er een mannetje Stylops op zit, misschien dat een admin van de Hymenoptera ook nog een opmerking kan plaatsen?

Benieuwd naar de volgende meldingen van geparasiteerde zandbijtjes  :P
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Violet (en Remco)

Het begint op gang te komen! Er zijn al een paar waarnemingen ingevoerd en ook in Soest hebben we vandaag de eerste geparasiteerde Grijze zandbijtjes gezien  :blink:
Bij de zandbijtjes waar geen Stylops te zien is, zie je een holte tussen de tergieten zitten: hier heeft een mannetje gezeten. Alle Grijze zandbijtjes die je nu ziet zijn zonder twijfel geparasiteerd.

Hier is het mannetje Stylops mooi te zien.


En hier zie je hetvrouwtje, dat gele puntje dat uit het achterlijf steekt.

Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Henk Soepenberg

Citaat van: Violet (en Remco) op februari 26, 2014, 17:13:19 PM
Alle Grijze zandbijtjes die je nu ziet zijn zonder twijfel geparasiteerd.

handig om te weten (hoef ik ze niet te checken  :blink: )
Vriendelijke groeten,
Henk

Violet (en Remco)

Citaat van: Henk Soepenberg op februari 27, 2014, 09:11:43 AM
Citaat van: Violet (en Remco) op februari 26, 2014, 17:13:19 PM
Alle Grijze zandbijtjes die je nu ziet zijn zonder twijfel geparasiteerd.

handig om te weten (hoef ik ze niet te checken  :blink: )

Toch juist leuk om te checken  ;D
Bij een holte tussen de tergieten weet je dat er een mannetje Stylops heeft gezeten. En probeer eens een bijtje te vinden met 3 of 4 Stylops, een hele uitdaging!
Mooiste is als je het treft dat een man Stylops uitkomt; dat gaat razendsnel. Eerst zie je wat gefriemel en dan, tadaaah, een opwindbeestje is geboren. Zandbij met vrouw Stylops er bij houden en hopen op een paring  :P
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Henk Soepenberg

Citaat van: Violet (en Remco) op februari 27, 2014, 14:15:18 PM
Citaat van: Henk Soepenberg op februari 27, 2014, 09:11:43 AM
Citaat van: Violet (en Remco) op februari 26, 2014, 17:13:19 PM
Alle Grijze zandbijtjes die je nu ziet zijn zonder twijfel geparasiteerd.

handig om te weten (hoef ik ze niet te checken  :blink: )

Toch juist leuk om te checken  ;D

jawel, maar soms lukt me dat niet ... :blink:        https://waarneming.nl/waarneming/view/81997445
Vriendelijke groeten,
Henk

Violet (en Remco)

Citaat van: Henk Soepenberg op februari 27, 2014, 17:30:19 PM
Citaat van: Violet (en Remco) op februari 27, 2014, 14:15:18 PM
Citaat van: Henk Soepenberg op februari 27, 2014, 09:11:43 AM
Citaat van: Violet (en Remco) op februari 26, 2014, 17:13:19 PM
Alle Grijze zandbijtjes die je nu ziet zijn zonder twijfel geparasiteerd.

handig om te weten (hoef ik ze niet te checken  :blink: )

Toch juist leuk om te checken  ;D

jawel, maar soms lukt me dat niet ... :blink:        https://waarneming.nl/waarneming/view/81997445

;D
De bijtjes die we gisteren zagen, zaten sloom op de grond. Op m'n knieën kon ik overal het algemeen goed zien of er een Stylops zat of dat er sporen van een man Stylops waren.
Maar zodra ik ze in een potje had gedaan om goed te kunnen bekijken en ze daarna vrij liet vlogen ze ook direct heel actief weg.   
Hoewel er ook eentje ruim 5 minuten op m'n vinger is blijven zitten alvorens weg te vliegen.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Violet (en Remco)

Morgenochtend ergens tussen 7.00 en 10.00 uur op Radio Vara's Vroege Vogels een item met John Smit (en mij) over de Grijze zandbijtjes met hun parasieten.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Violet (en Remco)

Dag allemaal,

Op waarneming.nl zag ik dat de eerste Grijze zandbijtjes alweer zijn gezien.
Vast geparasiteerd, meende ook vaag iets van een Stylops te kunnen zien op de foto's.

Met andere woorden: we kunnen weer op zoek naar de bijtjes en Stylopsen   :lol:
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Pietsje

#85
Vandaag een aantal gestylopsideerde Andrena vaga gefotografeerd in Huis Ter Heide (Brabant). Zie foto's, zowel vrouwtje als mannetje dat met paring bezig leek. Foto's helaas niet zo goed, ik had het pas thuis in de gaten dat er een mannetje Stylops op mijn bijtje zat.
Bovenste foto met een mannetje Stylops op achterlijf, onderste foto met een vrouwelijke Stylops op achterlijf. Bovenste foto vrouwke Andrena vaga, onderste een menneke. Foto's zijn ingevoerd bij zowel 'Bijen, wespen en mieren' (de bijtjes)  als bij 'Insecten overig' (de zandbijwaaiertjes).
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

Violet (en Remco)

Hoi Pietsje,

Goed bezig  :duim:
Mannetje zal zeker een poging tot paren hebben gedaan, en zal ook wel gelukt zijn, gaaf hoor!
Grappig dat je er dan pas thuis achter komt dat je een mannetje Stylops op de foto hebt gezet, maar luid en duidelijk een Stylops.

Dank voor de correcte invoer, leuk.

Wij gaan morgen in Soest kijken (en vast ook vinden). Vandaag moesten we bij de Landelijke Vlinderdag aanwezig zijn, maar gelukkig hebben we morgen nog.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Pietsje

Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

John Bouwmans

#88
Citaat van: Violet (en Remco) op maart 07, 2015, 18:17:34 PM
Grappig dat je er dan pas thuis achter komt dat je een mannetje Stylops op de foto hebt gezet, maar luid en duidelijk een Stylops.

Hoi Violet,

Ik was wel gespitst om die oranje punten op het achterlijf te zien, maar de imago's zag ik ook thuis pas op de foto's. Dus hoe gefocust je ook bent, daar kijk je dus soms gewoon overheen. Alle Andrena's van gisteren liepen wat ongemakkelijk en traag en ik dacht als dat dat vanwege de kou kwam. Maar misschien kwam dat ook wel door de Stylops. Had 2 dagen terug ook uitgebreid gezocht naar Zandbijen, maar toen helemaal niks. En gisteren op 2 vaste plekken op beide plaatsen meer dan 10 stuks. (https://waarneming.nl/observation/98500540/ )




Bij meer dan de helft zag ik een of twee oranje punten op het achterlijf. En n.a.v. je opmerking via de mail "Kan het zijn dat er bij de andere helft een soort "gat" tussen de tergieten zat? Daar zou dan een mannetje Stylops gezeten hebben. Kan bijna niet anders, de niet geparasiteerde bijtjes zijn als het goed is nog in rust." heb ik gekeken of dat het geval is. Bij een exemplaar is duidelijk een "gat"te zien. (onderste foto)



Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

John Bouwmans

#89
Ben  vanmorgen nog even wezen kijken. De Andrena vaga's die rondvlogen hadden vooral  oranje Stylops (vrouwtjes?). De A. vaga's die op de grond zaten hadden voor  zover ik het zag allemaal last van mannetjes Stylops. Heb er 3 verzameld. Nog steeds een project voor DNA-onderzoek zoals in een eerdere bijdrage was vermeld?

Het betreft deze waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/98524230
Zandbijwaaiertje - Stylops melittae gezien op 2015-03-08 Veenendaal - Kwintelooyen
Foto's:







Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618