Natuur in Haarlem - Waarnemen in Haarlem

Gestart door Botervlieg, maart 08, 2013, 09:44:59 AM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

In september 2009 had ik dankzij een rups mijn eerste "ontmoeting" met waarneming.nl. Sindsdien ben ik hier een beetje blijven plakken.  ;)

Sinds vorig jaar ongeveer kijk ik ook regelmatig wat er in de Haarlem en omgeving is waargenomen. Om eerlijk te zijn was dat toen een beetje saai,
want er werd niet zo heel veel waargenomen. Er waren in Haarlem maar enkele waarnemers actief. En die keken of alleen naar vogels of namen altijd dezelfde dingen waar op dezelfde plek.
Het nut van die waarnemingen zie ik absoluut en wat dat betreft ook geen slecht woord daarover. Maar ik vond het jammer dat er zo weinig waarnemingen waren van andere delen van de stad en
van andere soortgroepen.

Daarom wilde ik iets bedenken waardoor ik meer mensen op de natuur kon attenderen en ook een beetje in de hoop dat (een deel van) deze mensen dan zelf ook zouden gaan waarnemen. Daarop heb ik de facebookpagina "Natuur in Haarlem" opgestart. (https://www.facebook.com/pages/Natuur-in-Haarlem/440846232612489) Op de facebookpagina plaats ik dagelijks nieuws over recente waarnemingen in Haarlem die (met foto) zijn gemeld op waarneming.nl. (Bepaalde dingen meld ik overigens ook bewust niet, omdat het bijv. plukgevoelige soorten zijn (planten, paddenstoelen) of dieren die je makkelijk kunt verstoren ofzo).

De facebookpagina is in juli 2012 begonnen en heeft op het moment al 116 volgers. Er zijn ook al een stuk of 10 nieuwe waarnemers in Haarlem. De een wat actiever dan de ander, maar dat geeft niet. Ik heb gisteren gekeken, tussen 01-01-2013 en 07-03-2013 hebben we al 560 waarnemingen meer verzameld dan in dezelfde periode vorig jaar!

Sinds een week ongeveer ben ik bezig om er een website bij te maken. Deze website is bedoelt als een soort "bibliotheek" achter de facebookpagina. Dus alle interactie/activiteit blijft via de facebookpagina gaan. De website is nog in opbouw, dus niet alles is nog zoals ik het wil hebben.

Op de website komen natuurlijk wat algemene zaken. Uitleg over Natuur in Haarlem. De berichten van de Facebookpagina zijn er terug te lezen. Uitleg over waarnemen. Literatuurlijst voor het determineren (is nog kort, maar ik heb nog veel links en boeken om erbij in te voeren).

Waarom ik dit bericht eigenlijk plaats is omdat ik jullie ook graag attent wil maken op de natuur in een stad als Haarlem. Er gaan gerust wel waarnemers naar de polders (Hekslootpolder, Veerpolder, Poelpolder, Molenplas, Meerwijkplas), Maar ook in de bewoonde gebieden kun je van alles waarnemen.

Ik wil graag vragen of er waarnemers van het forum zijn die ook eens (of: wat vaker) in Haarlem willen komen waarnemen. Het maakt niet uit of dat in de polders is of echt in de stad. Samen zie je meer, samen weet je meer en ik ben gewoon erg benieuwd wat er allemaal in Haarlem te vinden is.

Ik organiseer met Natuur in Haarlem ook "Wildlife Safari's" dat klinkt wat groter dan het is. Als ik van plan ben om ergens in Haarlem ga wandelen/waarnemen dan zet ik dat op Facebook en kunnen  mensen (max. 5 per keer) aanmelden om mee te wandelen/waarnemen. Meer is het niet. Natuurlijk mogen ook mensen die niet in Haarlem wonen best met me mee. Wel hoop ik dat wie mee gaat wat van de waarnemingen wil registreren op waarneming.nl.

Lijkt het je leuk om ook in Haarlem te komen waarnemen? Op de website (in opbouw) www.natuurinhaarlem.nl ben ik bezig met iets wat hierbij leuk kan zijn. Er komt een pagina met GoogleMaps kaarten met wandelroutes in Haarlem in verschillende afstanden. Dit is op het moment echt nog zeer minimaal. Ik ben ook bezig de routes uit te schrijven, zodat ik ze in PDF op de site erbij kan zetten. Ik hoop daar vandaag aan verder te werken. Ook is er al een pagina met "Bezienswaardigheden", ook met de GoogleMaps kaart. Op deze kaart kun je zien/lezen wat leuke plekken zijn voor bepaalde soortgroepen/activiteiten.

Maar natuurlijk mag je ook helemaal je eigen gang gaan en waarnemen waar je in Haarlem maar wilt.

Als iemand suggesties heeft voor literatuurlinks (Volgers van natuur in Haarlem zijn echt beginners, dus zo eenvoudig mogelijke site's), interessante plekken om waar te nemen, leuke routes om te wandelen in Haarlem (echt Haarlem, niet daarbuiten) enzovoort, stuur dan alsjeblieft een mailtje naar natuurinhaarlem -at- live.nl

En mocht je inwoners of bezoekers van Haarlem kennen. Eerlijk is eerlijk: Nieuwe volgers op facebook zijn altijd welkom, dus attendeer ze er gerust eens op Natuur in Haarlem.

Groetjes, Marleen

Freek Verkerk

leuk initiatief. Ken je dit http://noordholland.waarneming.nl/gebied/stats/1465 overzicht al?


Als je wilt weten wat er voor dieren in Haarlem zijn kun je ook de waarnemingen vergelijken met vergelijkbare steden als Leiden, Amsterdam  en Alkmaar. Als je een soort waarneemt in Alkmaar en Amsterdam, waarom zou die dan niet in Haarlem voorkomen. Vervolgens kun je dan gericht gaan zoeken.


Succes
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Botervlieg

Hallo Freek,

Bedankt voor je reactie, leuk!

Eigenlijk bedoel ik het ontdekken wat er in Haarlem allemaal is, meer op een vrijblijvende manier.

Ik heb er geen doel mee. Ik hoef niet "nu" te weten wat er allemaal is. Ik ga geen soorten zoeken/jagen en hoop ook dat anderen dat niet teveel doen.

Maar ik vind het leuk om dat op een vrijblijvende manier, met of door andere waarnemers in de loop van de jaren te ontdekken, wat er allemaal is in Haarlem.

Groetjes, Marleen