Hoofdmenu

Ransuil/Velduil

Gestart door Theovanv, maart 01, 2013, 02:13:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

Theovanv

Ik zag vannacht in kleinschalig agrarisch gebied een Ransuil of Velduil op een paaltje zitten. Hij zat met zn rug naar me toe, maar toen ik stopte schrok hij, draaide zich om, keek me aan en vloog weg. De uil was gealarmeerd maar toonde geen oorpluimen. In de ANWB staat dat Ransuil die wel opzet in alerte staat. Is dat echter een diagnostisch kenmerk of niet? Ik was zo verbaasd dat ik niet goed genoeg op de kenmerken heb gelet, het ging vrij snel. De kop vond ik vrij licht, maar mss kwam dat door de koplampen van mn auto.
Theo van Veenendaal

frankneijts

Citaat van: Theovanv op maart 01, 2013, 02:13:48 AM
Ik zag vannacht in kleinschalig agrarisch gebied een Ransuil of Velduil op een paaltje zitten. Hij zat met zn rug naar me toe, maar toen ik stopte schrok hij, draaide zich om, keek me aan en vloog weg. De uil was gealarmeerd maar toonde geen oorpluimen. In de ANWB staat dat Ransuil die wel opzet in alerte staat. Is dat echter een diagnostisch kenmerk of niet? Ik was zo verbaasd dat ik niet goed genoeg op de kenmerken heb gelet, het ging vrij snel. De kop vond ik vrij licht, maar mss kwam dat door de koplampen van mn auto.

Er is geen enkele (natuur- of andere) 'wet' die Ransuilen 'verplicht' tot het opzetten van hun oorpluimen als ze ergens van schrikken, ook al staat het in een gerenommeerde vogelgids..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Jammer dat je, toen de vogel je aankeek, niet op de oogkleur hebt gelet. Bij velduil knallen de gele ogen er altijd uit (al geef ik toe dat ik ze nooit anders dan bij daglicht heb gezien). De ransuil heeft oranjebruine ogen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op maart 01, 2013, 11:01:50 AM
Jammer dat je, toen de vogel je aankeek, niet op de oogkleur hebt gelet. Bij velduil knallen de gele ogen er altijd uit (al geef ik toe dat ik ze nooit anders dan bij daglicht heb gezien). De ransuil heeft oranjebruine ogen.

Zo heel veel verschil is er vaak niet waarneembaar in die oogkleur (zie plaatje). Überhaupt blijkt het onderscheid tussen Velduil en Ransuil in de praktijk nogal 's lastig en is dikwijls zorgvuldige waarneming nodig waarbij je goed moet letten op o.a. de tekening van vleugels en staart. Een plotselinge, nachtelijke en ook nog 's kortstondige ontmoeting geeft zelden voldoende aanwijzingen voor een juiste ID.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

Citaat van: frankneijts op maart 01, 2013, 09:37:26 AM
Citaat van: Theovanv op maart 01, 2013, 02:13:48 AM
Ik zag vannacht in kleinschalig agrarisch gebied een Ransuil of Velduil op een paaltje zitten. Hij zat met zn rug naar me toe, maar toen ik stopte schrok hij, draaide zich om, keek me aan en vloog weg. De uil was gealarmeerd maar toonde geen oorpluimen. In de ANWB staat dat Ransuil die wel opzet in alerte staat. Is dat echter een diagnostisch kenmerk of niet? Ik was zo verbaasd dat ik niet goed genoeg op de kenmerken heb gelet, het ging vrij snel. De kop vond ik vrij licht, maar mss kwam dat door de koplampen van mn auto.

Er is geen enkele (natuur- of andere) 'wet' die Ransuilen 'verplicht' tot het opzetten van hun oorpluimen als ze ergens van schrikken, ook al staat het in een gerenommeerde vogelgids..... 8)
Ok, dat snap ik, maar mss was gebleken dat ze dat in 100% van de gevallen doen ;)

Citaat van: Oenanthe op maart 01, 2013, 11:01:50 AM
Jammer dat je, toen de vogel je aankeek, niet op de oogkleur hebt gelet. Bij velduil knallen de gele ogen er altijd uit (al geef ik toe dat ik ze nooit anders dan bij daglicht heb gezien). De ransuil heeft oranjebruine ogen.
Ik denk dat die iriskleur niet zo opvalt, ja wel als je ze bij daglicht stil ziet zitten, maar niet als het vrij snel gaat en je met  lampen in het donker op hun gezicht schijnt. Dat vertekent blijkbaar toch want de iriskleur viel me niet op.

Ik heb te weinig info om tot determinatie te komen, maar bedankt voor het meedenken :) Ik had wat verderop wel een Kerkuil op een verkeersbord, die ik met indirect licht even goed kon bekijken, was een schitterende ervaring, wat een prachtbeest! Ik had nog nooit een Kerkuil in het wild gezien, alleen gehoord.
Theo van Veenendaal