Hoofdmenu

Egel in november

Gestart door noria, november 29, 2006, 21:46:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

noria

Hallo,

Misschien plaats ik dit in de verkeerde topic, als dit zo is verplaats hem dan s.v.p.

Ik wou toch even vermelden dat vandaag 29 november 2006 een egel(tje) door de tuin loopt.
Het lijkt mij een vrij jonge egel.
Deze zouden nu toch in de winterslaap moeten zijn.
Laat ik het diertje lopen of moet ik het beschermen?

Dank je voor antwoord,

Groetjes Lily

Jeroen Nagtegaal

Met dit weer is er genoeg eten en zal het beestje zichnog wel lekker vol teen, ik ben zelf niet zo voor beschermene, en nu is het zekr nog niet nodig, laa hem dus maar met rust, maar zeker iets leuks, voer je hem ook in?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rudmer Zwerver

Alles kan ook maar gewoon tegenwoordig :wacko:  
Rudmer

geertje

Een paar dagen geleden las ik op een web-log hetzelfde!
Een egel was zelfs (in Den Haag) in huis gelopen.
Vind het ook wel laat, maar ja, echt koud is het nog niet.
Groeten,
Gera Nieland

elsearendse

egels zijn afhankelijk van de bodemdiertjes. Zolang het niet vriest zijn er meer dan voldoende bodemdiertjes en gaan de meeste egels nog niet in winterslaap. Ze zijn nog volop actief. Zodra de vorst invalt en de bodemdiertjes verdwijnen gaan de egels in winterslaap.Je kan nu nog volop egels vinden in de schemering. Alleen zieke, waggelende, hoestende magere egels oppakken en naar een egelopvangcentrum in de buurt brengen alle andere egels lekker hun gang laten gaan.Ook ik krijg nog steeds egels binnen in het opvangcentrum voor egels in Rotterdam, vogelklas Karel Schot, vorig jaar in december nog 12 egels binnen gekregen!Het is onzin nu te gaan melden dat je egels ziet want dat is doodnormaal!De meeste egels hebben al wel een winternest gemaakt maar verlaten dit om op jacht te gaan naar kevers, wormen enz. enz. Pas als het echt gaat vriezen houden ze het voor gezien en gaan in winterslaap.
Vorige week werd er nog een egeltje van 150 grtam gebracht en dát is wel uitzonderlijk! Die is wel erg laat geboren! Groet, else arendse-kegge

noria

Dank je elsearnedse en anderen.

Met dit antwoord ken ik wel iets.
Ik hoef mij dus geen zorgen te maken over het egeltje.

Groetjes.

laatvlieger

#6
Wel s.v.p. gewoon invoeren op www.waarneming.nl. Zowieso zijn alle waarnemingen interessant en zeker deze latere, vooral voor de fenologie!

Oh en Else,

Een tijdje geleden opende je hier een topic over een jonge melanistische egel:
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...ND,melanistisch

Zou je misschien een foto van dat diertje in willen voeren op www.waarneming.nl? We hebben namelijk sinds kort de mogelijkheid om bij kleed aan te geven dat het kleed "afwijkend" is. Daarmee hopen we juist die melanistische, leucistische en andere kleurafwijkingen beter te kunnen documenteren. Dit was wel een erg bijzonder exemplaar en het zou een erg fraaie aanvulling op de database zijn.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/


laatvlieger

Citeerbeste Wouter,

inmiddels staat de foto van de melanistische egel op waarnemingen en ook een foto van een blonde egel. Ik hou de bijzondere exemplaren in de gaten en zal een foto maken voordat ik ze weer gezond en wel uitzet! Vriendelijke groeten Else Arendse-Kegge
Hoi Else,

Bedankt! Leuk om die foto´s te zien! Wat me opvalt is dat melanisme bij zoogdieren redelijk vaak voor lijkt te komen. Bij vogels zie je het volgens mij veel minder, of zou het daar minder opvallen? We hebben in ieder geval op waarneming.nl nu al foto´s van een melanistische grijze zeehond, enkele zwarte reeën en nu dus deze egel. Volgens mij hebben we nog geen foto´s van melanistische vogels, terwijl er vele malen meer foto´s van vogels op waarneming.nl verschijnen. Een interessant gegeven dat ik eens in de gaten ga houden!

Nogmaals bedankt voor het invoeren!


Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jeroen Nagtegaal

Geen melanistsche woelrat? ik heb daar nog wel foto's van, alleen geen datum,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

laatvlieger

#10
Nee, die hebben we nog niet, maar foto's kunnen alleen als waarneming worden ingevoerd. Dus zonder datum, geen waarneming!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jeroen Nagtegaal

Aan de hand van een mailtje de datum kunnen achterhalen en zie, nue ook een melanistische Woelrat!
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1794956
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jan-Pieter

7 december en alweer een Egel op het gras in Hoorn

MVG JP

Geert-Jan Kroon

Regelmatig zie ik nog vers platgereden egels langs de weg. Ze zijn dus zeker nog actief!
Groet,

Geert-Jan Kroon

marcel123

CiteerZe zijn dus zeker nog actief!
Die waren actief...helaas.

elsearendse

#15
Zaterdag 9 december j.l. kwam er nog een egeltje bij ons in het opvangcentrum binnen van 210 gram. Dát is uitzonderlijk! Een wel heel laat geboren egeltje! Het egeltje was buitengewoon actief en moddervet maar had een vrij hevige schimmelinfectie van de huid waarvoor ze inmiddels wordt behandeld.Groet, Else arendse-Kegge