Gekke gans

Gestart door jaspertje87, februari 17, 2013, 17:33:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

jaspertje87

Hallo,


Ik kwam deze gans tegen in het veld. Het beest had rozige poten en snavel en een zwart puntje op de snavel. Erg lichte rug. Was groter dan de aanwezige kolganzen. Vrij lange nek met donkere 'kopkap'.


Iemand een idee waar ik hier mee te maken heb gehad? :)


Alvast bedankt voor de reacties.


Mvg,


Jasper Zoeter

Vincent de Boer

M.i. onvolwassen/2e kj Kolgans. Nog geen buikstrepen en kol.
Met vriendelijke groet,

Vincent de Boer

gjcaspers

Blauwgrijzige bovendelen, donkere kop, rozige benedenhals, roze poten... lijkt mij toch een Kleine Rietgans.
Groet,
Gert-Jan Caspers

gerdwichers8


frankneijts

#4
Citaat van: gjcaspers op februari 18, 2013, 19:12:13 PM
Blauwgrijzige bovendelen, donkere kop, rozige benedenhals, roze poten... lijkt mij toch een Kleine Rietgans.

Behalve dat bij Kleine Riet de snavel ook wat kleiner oogt, is bij die soort de snavel maar voor een deel roze: de rest (vaak het grootste deel) is donker. Ik sluit me dus aan bij Vincent en Gerd.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

lupokatja

Citaat van: frankneijts op februari 19, 2013, 16:34:35 PM
Citaat van: gjcaspers op februari 18, 2013, 19:12:13 PM
Blauwgrijzige bovendelen, donkere kop, rozige benedenhals, roze poten... lijkt mij toch een Kleine Rietgans.

Behalve dat bij Kleine Riet de snavel ook wat kleiner oogt, is bij die soort de snavel maar voor een deel roze: de rest (vaak het grootste deel) is donker. Ik sluit me dus aan bij Vindent en Gerd.

Maar de kleur van de bovendelen en naakte delen past toch echt vele malen beter op Kleine Rietgans dan Kolgans. Er is wel wat vreemds mee, maar het lijkt me dat er toch echt minimaal 50% Kleine Rietgans in zit.

Lutzen

Henri van Dodeweerd

Citaat van: lupokatja op februari 19, 2013, 17:19:08 PM
Citaat van: frankneijts op februari 19, 2013, 16:34:35 PM
Citaat van: gjcaspers op februari 18, 2013, 19:12:13 PM
Blauwgrijzige bovendelen, donkere kop, rozige benedenhals, roze poten... lijkt mij toch een Kleine Rietgans.

Behalve dat bij Kleine Riet de snavel ook wat kleiner oogt, is bij die soort de snavel maar voor een deel roze: de rest (vaak het grootste deel) is donker. Ik sluit me dus aan bij Vindent en Gerd.

Maar de kleur van de bovendelen en naakte delen past toch echt vele malen beter op Kleine Rietgans dan Kolgans. Er is wel wat vreemds mee, maar het lijkt me dat er toch echt minimaal 50% Kleine Rietgans in zit.

Lutzen

Volgens mij ook een juveniele kolgans. Ik zie daarvoor niets vreemds. Vergelijk maar eens met de foto's van juveniele kolganzen op waarneming.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

lupokatja

Citaat van: Henri van Dodeweerd op februari 19, 2013, 21:51:27 PM
Citaat van: lupokatja op februari 19, 2013, 17:19:08 PM
Citaat van: frankneijts op februari 19, 2013, 16:34:35 PM
Citaat van: gjcaspers op februari 18, 2013, 19:12:13 PM
Blauwgrijzige bovendelen, donkere kop, rozige benedenhals, roze poten... lijkt mij toch een Kleine Rietgans.

Behalve dat bij Kleine Riet de snavel ook wat kleiner oogt, is bij die soort de snavel maar voor een deel roze: de rest (vaak het grootste deel) is donker. Ik sluit me dus aan bij Vindent en Gerd.

Maar de kleur van de bovendelen en naakte delen past toch echt vele malen beter op Kleine Rietgans dan Kolgans. Er is wel wat vreemds mee, maar het lijkt me dat er toch echt minimaal 50% Kleine Rietgans in zit.

Lutzen

Volgens mij ook een juveniele kolgans. Ik zie daarvoor niets vreemds. Vergelijk maar eens met de foto's van juveniele kolganzen op waarneming.

Moet je toch echt iets beter kijken. Ik kan er iig geen enkel individu tussen vinden met roze poten, dus als het een Kolgans zou zijn is dat toch wel een beetje vreemd. Het is echter geen Kolgans, maar een Kleine Rietgans. Het vreemde is dat dit dier een geheel roze snavel heeft (zoals Frank terecht opmerkt), dat kan denk ik het gevolg zijn van hybridisatie maar is mogelijk ook gewoon een afwijking.

Lutzen

Henri van Dodeweerd

Tja, hoe roze zijn de poten van de vogel? Ik vind het nog wel meevallen, als ik vergelijk met de andere ganzen.

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

KorHaan

Hoe zit het dan met die lichte randen aan de grote dekveren en tertials, die ik zie? Typischer Kleine Riet dan Kol. Ik vind de poten trouwens ook gewoon roze.
Alleen, de snavel is wel vreemd. Heb ik bij Kleine Rietgans nog niet gezien, zo.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

frankneijts

Citaat van: Henri van Dodeweerd op februari 19, 2013, 23:10:37 PM
Tja, hoe roze zijn de poten van de vogel? Ik vind het nog wel meevallen, als ik vergelijk met de andere ganzen.

Ik zou bijna zeggen: dat ligt misschien aan je beeldscherm Henri... Nu ik de foto's ook op mijn eigen scherm heb bekeken zie ik (veel) beter dat de poten van de bewuste gans roze zijn en dat is natuurlijk net zo raar voor een 'normale' Kol als een geheel roze snavel voor een Kleine Riet. Ook de door Ronald, Gert-Jan en Lützen genoemde overige kenmerken wijzen inderdaad meer op Kleine Rietgans maar behalve de snavelkleur (en - formaat) doet ook de rest van de vogel (vooruit: 'jizz') aan Kolgans denken. Ik weet niet hoe frequent hybriden Kol x Kleine Riet voorkomen maar die suggestie van Lützen is misschien zo gek nog niet. Anderzijds moeten we eerlijk zijn en is de kwaliteit van de foto's ook weer niet zodanig dat we hier zeer uitgebreid op allerlei details in kunnen gaan en is een variabele snavelkleur bij de andere 'rietganzen' heel normaal.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'