Dierentuin Nederland

Gestart door jva, februari 11, 2013, 21:26:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

jva

Zie hier voor een interessant item van Zembla van 07 februari jl. over het hedendaagse soortenbeleid. Natuurlijk komen de gebruikelijk criticasters weer aan het woord (o.a. Midas Dekkers). Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er een beeld wordt opgeworpen van wanbeleid, weggegooid belastinggeld en hobbyisme. Men gaat er voor het gemak ook even aan voorbij dat we vanuit Brussel een verplichting hebben dergelijke natuurwaarden (o.a. korenwolf) te behouden. Iets wat ons anders ook wel eens nog meer geld zou kunnen gaan kosten. Er zit m.i. overigens ook wel een zekere kern van waarheid in, zie ook het commentaar van Prof. Frank Berendse.
Jelle

Freek Verkerk

#1
Interessant item, (ik had het gisteren al gezien, dus heb er even over kunnen nadenken). Er worden verschillende soorten behandeld en elke soort heeft een eigen verhaal. En de grote lijn is inderdaad kritisch; "moet dat nu al dat gedoe, het kost toch alleen maar geld". 


Ik ben er ook voor om de natuur grotendeels zijn eigen gang te laten gaan en niet teveel te tuinieren. Dat werkt per soort anders uit.


Wolf
Over de wolf had men weinig kritiek, die komt vanzelf en dat is goed, was de strekking, die ik heb opgevangen. Min of meer het goede voorbeeld. Ik ben ook blij met de wolf en zijn komst naar Nederland, maar we moeten alert blijven. Mijn voorstel is om probleemdieren op tijd af te schieten en zo te voorkomen dat er doden vallen. Maar in principe dus gewoon welkom.


Otter
Gesteld werd dat het bijplaatsen van otters die dan direct worden doodgereden niet goed is. Daar ben ik het ook mee eens. Maar nu zitten we wel in de situatie dat de dieren weliswaar veelal door het verkeer omkomen, maar toch voor die tijd nog net de mogelijkheid gehad hebben om zich voort te planten, zodat de soort zich in Nederland uitbreidt. Eigenlijk dus een succesverhaal. Het bijplatsen van weer nieuwe otters vind ik dan ook niet nodig. Ik begrijp ook eigenlijk niet waarom men dat wil. Om de verspreiding wat te versnellen misschien? Ik kan me voorstellen dat er in zeeland bijvoorbeeld zo enkele tientallen een goed leven kunnen hebben in de inmiddels zoete wateren.


Hamster (korenwolf)
De Korenwolf is geen bedreigde soort. In nederland is toevallig wel net het meest noordelijke puntje van zijn verspreidingsgebied. In Belgiƫ en misschien Duitsland is het geen bedreigde soort. Het in leven houden van de soort in Nederland heeft in mijn ogen ook iets kunstmatigs en kan wat mij betreft ophouden.


Korhoen
Het lijkt erop dat men nog niet weet hoe men deze soort in Nederland weer terug kan krijgen. Op zichzelf vind ik het wel goed om het nog even te proberen. Dat de dieren direct na het uitzetten overlijden is wel zielig, maar gebeurt vaker in de veeteelt dus daar hoeven we ook niet te zielig over te doen.


Bever
Wat mij betreft ook een succesverhaal. Dat ze zulke schade veroorzaken aan dijken wist ik niet. Ik denk dat hier overdreven wordt. De dijken zouden zo stevig moeten zijn dat een bevertje rustig een gangetje moet kunnen graven. Dan maar wat dikkere dijken aanleggen is mijn advies.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk