Zoogdiersporen misschien?

Gestart door A Kuipers, februari 11, 2013, 12:36:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

A Kuipers

Hallo. Vorige week fotografeerde ik dit, vermoedelijke spechtengat, in een klein bos hier in de buurt, Betuwe. Iemand maakte er mij op attent dat de zwarte sporen uitwerpselen zouden kunnen zijn. Is dat mogelijk en is er dan een dier aan te 'koppelen'?
Ik zou het graag willen weten.

Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet, A Kuipers ♀

Rob Koelman

Zo'n streep wordt wel een 'meststreep' genoemd. Dat kan duiden op de aanwezigheid van een groep vleermuizen. Probleem is dat ook boomsappen en regenwater dergelijke strepen kunnen veroorzaken, zodat de aanwezigheid van een 'meststreep' op zich niet voldoende betrouwbaar is om de aanwezigheid van een groep vleermuizen met zekerheid vast te stellen.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

A Kuipers

Dank je wel voor je antwoord Rob. Dus vleermuizen kunnen in principe overwinteren in een spechtenhol? Dat zou moeten passen?
Met vriendelijke groet, A Kuipers ♀

Theo Linders

Citaat van: A Kuipers op februari 11, 2013, 17:11:26 PM
Dus vleermuizen kunnen in principe overwinteren in een spechtenhol? Dat zou moeten passen?

Dat past met gemak, zo'n hol loop vaak ook naar boven of onder door, zodat er ruimte is voor meerdere vleermuizen
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Rob Koelman

Citaat van: A Kuipers op februari 11, 2013, 17:11:26 PMDus vleermuizen kunnen in principe overwinteren in een spechtenhol?

bepaalde soorten vleermuizen - waaronder de rosse vleermuis - kunnen overwinteren in holtes in bomen, waaronder (uitgerotte) spechtenholen. In winterslaap produceren vleermuizen geen of hooguit zeer weinig keutels, dus een verse stroom uitwerpselen zal je 's winters niet tegenkomen. Een 'meststreep' in de winter is dus zeer waarschijnlijk gewoon boomsap (de sapstroom komt op gang bij stijgende temperaturen in het vroege voorjaar) of regenwater.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

A Kuipers

Dank jullie voor de antwoorden. Weer wat geleerd. Als het al een meststreep is lijkt hij me niet vers voor zover ik dat op de foto kan zien. Ik zal binnenkort opnieuw gaan kijken.
Bedankt!
Met vriendelijke groet, A Kuipers ♀