De eerste/laatste gedocumenteerde ... van 2012

Gestart door Vincent Hart, maart 19, 2012, 22:12:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

#180
De eerste witvleugelstern (lijkt me 'algemeen' genoeg om van fenologie te mogen spreken en dus in dit topic te vermelden).

:right:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankmeer

Frank van der Meer

joostheeremans

#182
stond bijeneter er al tussen?

:right:   Staat er nu bij.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Roland_Wantia

In een schuur bij mijn oudershuis zijn pas op 2 september de eieren van een paartje boerenzwaluwen uitgekomen (dagelijks gecontroleerd). Hoe uitzonderlijk is dit? Hoewel het nog niet is vast te stellen of het om het laatste broedgeval van een boerenzwaluw in 2012 gaat (iedere dag kan er immers een nieuw laatste geval worden ingevoerd), ben ik er wel zeker van dat het een laat geval betreft.
Groet, Roland

Jeroen Nagtegaal

Vorige week in de Ooijpolder nog meerdere broedsels met eieren. Ook waarbij vogels in de leg waren.
Het zou mij niet verbazen dat ze door de langere periode prima weer gewoon langer doorgaan.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

joostheeremans

Hoe is trouwens de herfstfenologielijst van waarneming.nl samengesteld? Ik zocht de laatste gierzwaluw, maar die staat er niet tussen bij de herfst. Weet iemand waarom dit is?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

HPM

Citaat van: joostheeremans op september 04, 2012, 18:43:43 PM
Hoe is trouwens de herfstfenologielijst van waarneming.nl samengesteld? Ik zocht de laatste gierzwaluw, maar die staat er niet tussen bij de herfst. Weet iemand waarom dit is?

Ee staan wel meer soorten niet op. Nachtegaal bijvoorbeeld.
Herman van der Meer

joostheeremans

Citaat van: HPM op september 04, 2012, 19:27:46 PM
Citaat van: joostheeremans op september 04, 2012, 18:43:43 PM
Hoe is trouwens de herfstfenologielijst van waarneming.nl samengesteld? Ik zocht de laatste gierzwaluw, maar die staat er niet tussen bij de herfst. Weet iemand waarom dit is?

Ee staan wel meer soorten niet op. Nachtegaal bijvoorbeeld.


Ja viel me ook al op, maar ik vraag me af welk criterium wordt gebruikt.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Jeroen Nagtegaal

Herfstfenologie is de eerste waarneming van een wintergast na 1 juli...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

joostheeremans

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op september 04, 2012, 19:47:32 PM
Herfstfenologie is de eerste waarneming van een wintergast na 1 juli...


aha, stom, daar had ik zelf ook wel op kunnen komen. Overigens zitten er een paar vreemde tussen, kolgans, geelgors, vuurgoudhaan, sijs, zwarte stern, watersnip, baardman, zwarte stern en kleine plevier broeden allemaal in Nederland. Statistieken na 1 juli zeggen m.i. niet zo veel voor deze soorten of ik zie ik weer iets over het hoofd?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: joostheeremans op september 04, 2012, 20:26:45 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op september 04, 2012, 19:47:32 PM
Herfstfenologie is de eerste waarneming van een wintergast na 1 juli...


aha, stom, daar had ik zelf ook wel op kunnen komen. Overigens zitten er een paar vreemde tussen, kolgans, geelgors, vuurgoudhaan, sijs, zwarte stern, watersnip, baardman, zwarte stern en kleine plevier broeden allemaal in Nederland. Statistieken na 1 juli zeggen m.i. niet zo veel voor deze soorten of ik zie ik weer iets over het hoofd?
Klopt. De Fenologie-schermen moeten nodig herzien worden. Uit de database moet meer te halen zijn.
Mooiste zou zijn als de eerste en laatste 5 waarnemingen per soort snel zichtbaar zijn.
Daarbij zou dan ook een dergelijk scherm voor de wintergasten erg mooi zijn.

Helaas zijn schaarse overzomeraars als Grote Zaagbek er niet uit te filteren...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hiskodevries

het fenologie systeem is erg rigide. Een soort zit in voorjaar OF in de najaar fenologie. Niet in beide
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

#192

Ik heb de laatste medingen met bewijs opgezocht en een nieuwe tabel gemaakt. Daarvoor heb ik alleen goedkeurde zekere waarnemingen van levende vogels gebruikt. Voor enkele soorten maakt dat verschil.
Toegevoegde soorten: Sprinkhaanzanger, Grote Karekiet, Grauwe Vliegenvanger.


Eerste en laatste gedocumenteerde waarnemingen in 2012


De tabel is verplaatst naar de top van dit topic.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Met de seledctiekriteria bewijs, zeker, levend en goedgekeurd zou denk ik met niet al teveel moeite de fenologiepagina uitgebreid kunnen worden. De locatie die er nu staat kan daarvoor wat mij betreft wel vervallen. Dat geldt dan alleen voor de eerste datum want met de de einddatum wordt er niets gedaan. Op de fenologiepagina's per soort staat al een aanzet.

Herman van der Meer

Timo Roeke


steenl

Inderdaad leuk overzicht.
Mag wat mij betreft jaarlijks opgesteld worden.
Zal proberen er dit jaar tussen te staan. :P

hiskodevries

Citaat van: HPM op februari 09, 2013, 12:31:48 PM
Met de seledctiekriteria bewijs, zeker, levend en goedgekeurd zou denk ik met niet al teveel moeite de fenologiepagina uitgebreid kunnen worden. De locatie die er nu staat kan daarvoor wat mij betreft wel vervallen. Dat geldt dan alleen voor de eerste datum want met de de einddatum wordt er niets gedaan. Op de fenologiepagina's per soort staat al een aanzet.
zou mijn droom ook zijn. Maar ik denk dat de query te traag wordt. We zitten dan ook met de najaar fenologie. Die bijt de 'laatste'. Als ik een gaatje vindt zal ik eens kijken.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

petermeer

Citaat van: HPM op februari 09, 2013, 11:54:04 AM

Ik heb de laatste medingen met bewijs opgezocht en een nieuwe tabel gemaakt. Daarvoor heb ik alleen goedkeurde zekere waarnemingen van levende vogels gebruikt. Voor enkele soorten maakt dat verschil.
Toegevoegde soorten: Sprinkhaanzanger, Grote Karekiet, Grauwe Vliegenvanger.

Herman, tot nu toe heb ik de tabel voor Vincent bijgehouden in het eerste bericht. Jouw tabel geeft een veel completer overzicht dan de tabel die er nu staat.

Is het goed als ik jouw tabel ook in het eerste bericht opneem?
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

hiskodevries

Ik zie ook verschillen in de soortenlijst. Is de huidige waarneming.nl fenologie soortenlijst aan een revisie toe?
Hoewel ik denk dat een aantal werkgroepen bijvoorbeeld de grutto en lepelaar nog wel als fenologische soort zien
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Oenanthe

Ik zou er liever soorten afhalen waarvan het jaarlijkse voorkomen niet zeker is. Witwangstern, witvleugelstern, roodkopklauwier, bijeneter. Wie denkt er nu 'he, die is vroeg dit jaar' als hij één van deze soorten vindt in het voorjaar? Om nog maar te zwijgen over het vertrek van de laatste. Dat is geen fenologie.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: petermeer op februari 09, 2013, 16:20:38 PM
Citaat van: HPM op februari 09, 2013, 11:54:04 AM

Ik heb de laatste medingen met bewijs opgezocht en een nieuwe tabel gemaakt. Daarvoor heb ik alleen goedkeurde zekere waarnemingen van levende vogels gebruikt. Voor enkele soorten maakt dat verschil.
Toegevoegde soorten: Sprinkhaanzanger, Grote Karekiet, Grauwe Vliegenvanger.

Herman, tot nu toe heb ik de tabel voor Vincent bijgehouden in het eerste bericht. Jouw tabel geeft een veel completer overzicht dan de tabel die er nu staat.

Is het goed als ik jouw tabel ook in het eerste bericht opneem?

Uiteraard.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: hiskodevries op februari 09, 2013, 16:08:56 PM
Citaat van: HPM op februari 09, 2013, 12:31:48 PM

Met de seledctiekriteria bewijs, zeker, levend en goedgekeurd zou denk ik met niet al teveel moeite de fenologiepagina uitgebreid kunnen worden. De locatie die er nu staat kan daarvoor wat mij betreft wel vervallen. Dat geldt dan alleen voor de eerste datum want met de de einddatum wordt er niets gedaan. Op de fenologiepagina's per soort staat al een aanzet.


zou mijn droom ook zijn. Maar ik denk dat de query te traag wordt. We zitten dan ook met de najaar fenologie. Die bijt de 'laatste'. Als ik een gaatje vindt zal ik eens kijken.

Ja, ik ben ook bang voor de snelheid, maar ik moest aan genereren denken omdat dit achteraf handmatig uitzoeken van laatste datums wel een hele klus was. Dat zou het met eerste datums ook zijn, maar die zijn dit jaar genoteerd als ze binnenkwamen.
De laatste datum van zomergasten valt denk ik altijd wel in de najaarsperode die je hanteert, maar beide reeksen hebben weinig met elkaar te maken.

Ik vraag me af of najaarsfenologie zoals je die nu maakt wel veel zin heeft. Er zitten wel erg veel soorten bij die ook voor die tijd al aanwezig zijn en daarom al op 1 juli of een paar dagen later op de lijst verschijnen.
Herman van der Meer

petermeer

Citaat van: HPM op februari 09, 2013, 17:18:39 PM
Citaat van: petermeer op februari 09, 2013, 16:20:38 PM
Citaat van: HPM op februari 09, 2013, 11:54:04 AM

Ik heb de laatste medingen met bewijs opgezocht en een nieuwe tabel gemaakt. Daarvoor heb ik alleen goedkeurde zekere waarnemingen van levende vogels gebruikt. Voor enkele soorten maakt dat verschil.
Toegevoegde soorten: Sprinkhaanzanger, Grote Karekiet, Grauwe Vliegenvanger.

Herman, tot nu toe heb ik de tabel voor Vincent bijgehouden in het eerste bericht. Jouw tabel geeft een veel completer overzicht dan de tabel die er nu staat.

Is het goed als ik jouw tabel ook in het eerste bericht opneem?

Uiteraard.
Bedankt! Tabel opgenomen in het eerste bericht.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

HPM

Citaat van: Oenanthe op februari 09, 2013, 16:47:25 PM

Ik zou er liever soorten afhalen waarvan het jaarlijkse voorkomen niet zeker is. Witwangstern, witvleugelstern, roodkopklauwier, bijeneter. Wie denkt er nu 'he, die is vroeg dit jaar' als hij één van deze soorten vindt in het voorjaar? Om nog maar te zwijgen over het vertrek van de laatste. Dat is geen fenologie.


Wat betreft die rare soorten ben ik het helemaal met je eens. Het is ook zonde om daar veel energie in te steken.

De vertrekdata zijn wel minder leuk want er zullen maar weinig mensen zijn die zich afvragen wanneer die rotwespendieven nou eindlijke eens vertrokken zullen zijn. Maar als het nuttig is om te weten vanaf welke datum claims van een moeilijke soort als Wespendief serieus te nemen zijn, is het ook nuttig om te weten vanaf welke datum niet meer.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Ik heb een nieuw topic aangemaakt voor 2012. Heb er hierbij toch voor gekozen de vier genoemde zeldzamere soorten te laten staan. Tenslotte kunnen eerste aankomstdata van deze soorten diezelfde data voor algemenere soorten helpen in perspectief te zetten.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

#207
Ik zat wat in de pagina's met soortfenologie te neuzen en toen zag ik dat er erg veel 'eerste met bewijs' zijn die niet zijn goedgekeurd. Als het echt bewijs is zou ik verwachten dat ze dan ook goedgekeurd zouden zijn.

Bosrietzanger als voorbeeld:  http://waarneming.nl/soort/feno/75\ Daarvan zijn vier van de acht niet goedgekeurd. Er is een verschil met onze lijst van 2012. Daar is de eerste met bewijs een goedgekeurde en (dus) een latere dan die van de soortfenologie.

Van de eerste Boompieper van 1981 is de juiste datum niet bekend. http://waarneming.nl/waarneming/view/462333
Herman van der Meer