onbekende sprinkhaan Auvergne-Frankrijk

Gestart door Harm digitaal, november 27, 2006, 14:59:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Harm digitaal

Wie kent deze sprinkhaan,die ik in een vochtig beekdalletje  fotografeerde in Ayat sur Sioule in de Auvergne.

Harm
Met vriendelijke groet Harm Alberts

b.achterkamp

Het is een krasser!
De vorm van de sterk verkorte vleugels sluit alle andere in die regio voorkomende soorten uit (info uit Franse veldgids Bellman & Luquet 1995) en atlas voor Frankrijk:
Voison J.-F. (coord.), 2003. Atlas des Orthopteres (Insecta: Orthoptera) et des Mantides (Insecta: Mantodea) de France. Patrimoines Naturels, 60: 104p. Uitgegeven door het Museum Nationale d'Histoire Naturelle te Parijs.
wellicht vertelt Http://www.mnhn.fr/publication waar je deze kunt bestellen.
heb je meer sprinkhanen in de Auvergne gezien? Ik kom er regelmatig (omgeving Puy de Sancy) dus ik ben wel benieuwd.
Bart

tekenaar

Zo aan de houding te zien is hij dood, deze houding en plek (aan het uiteinde van een takje) is karakteristiek voor een parasitaire schimmeninfectie. Vanaf dit hoge punt kan de schimmen z'n sporen gemakkelijker verspreiden om zo meer sprinkhanen te infecteren. M.a.w. de schimmel manipuleert het gedrag van de stervende sprinkhaan, vermoedelijk door het produceren van hormonen die het gedrag van de sprinkhaan sturen.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Robert Heemskerk

Ze zijn mogelijk slachtoffer van een schimmel (Entomophaga grylli?/summit-disease)

Datura


Ik heb dit jaar op de Veluwe twee knopsprietjes gezien die aangetast waren en nog leefden. Echt bizar, zitten bovenin een grasstengel, springen weg bij aanraking om linea recta weer terug naar de grasstengel te lopen en omhoog te kruipen!

Groet,
Kim
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

gardensafari

#5
Door Entomophaga aangetaste (stront)vliegen doen hetzelfde: doodgaan op het topje van een stengeltje.

Raar gedrag door een infectie of parasiet komt vaker voor. Door sluipwespen aangetaste bladluizen bijvoorbeeld kruipen vlak voor ze doorgaan naar de bovenkant van een blad, daar waar alle gezonde soortgenoten aan de onderkant zitten. Ook gestylopiseerde bijen gedragen zich vaak anders.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.