Hoofdmenu

welke meeuwen?

Gestart door lkuiper, januari 23, 2013, 12:19:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

lkuiper

Ik ben nog niet zo goed met de determinatie van meeuwen (met name de jongeren). Kan iemand mij vertellen welke meeuwen dit zijn, welk kj en waarom.

Herman Bouman

Eerste twee foto's zijn derde kalenderjaar zilvermeeuwen, oa door grijze mantel/rug. Laatste is een tweede kalenderjaar zilvermeeuw. Check gull-research.org voor vergelijkingsmateriaal en uitleg....

caliprobola

Nog even benadrukken dat de term kalenderjaar afhangt van de datum waarop je een vogel ziet. In de nacht van 31 december 2012 op 1 januari 2013 zijn alle eerste kalenderjaarvogels verjaard en dienen ze dus tweede kalenderjaar vogels genoemd te worden indien je die terminologie wenst te gebruiken. Nieuwe eerste kalenderjaarvogels komen pas binnen enkele maanden weer uit het ei.
Bemerk ook dat op de tweede foto twee zilvermeeuwen in hun derde kalenderjaar staan, eentje met en eentje zonder grijze mantel. Die laatste is ondermeer op leeftijd te brengen door het fijne patroon op de grote dekveren.

Botervlieg

Volgens mij staan er op foto 2 ook nog wat kokmeeuwen...

lkuiper

Bedankt, ook voor de uitleg over kj! 
Ik had ook al op verschillende sites gekeken naar deteminatie-dingen, maar toch blijft het zeer lastig vind ik. Voornamelijk om bv een jonge zilvermeeuw van een jonge geelpoot te onderscheiden.
Klopt, staan ook nog een paar kokjes op :)