Bultruggen voor Egmond en Bergen

Gestart door PieWie, december 02, 2012, 13:06:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

arnoud.vandenberg

uit de Volkskrant (internet 16/12/12):

Bultrug Johannes had zeker in zee teruggezet kunnen worden. Dat zeiden natuurbeschermers vandaag op een persconferentie in Den Helder. Zij wilden de afgelopen 24 uur de op het eilandje De Razende Bol bij Texel gestrande walvis redden. Onder hen zijn Lenie 't Hart en natuurorganisatie Sea Shepherd.

Volgens de natuurbeschermers ging het om een jong en relatief licht dier. 't Hart (oprichtster zeehondencentrum Pieterburen) en Sea Shepherdvoorman Geert Vons zeggen dat zij meermalen hun hulp hebben aangeboden, maar dat de overheid niet was te vermurwen. De overheid heeft zich door de verkeerde experts laten voorlichten, menen zij.

André van Gemmert, medewerker van 't Hart, en walvisdeskundige Laura Lanta van Aysma, zijn zondagochtend per boot naar de bultrug gevaren en constateerden dat het dier dood was. Zij zagen drie verdachte gaten in de rug van de walvis en vragen zich af of er monsters zijn genomen. Ook vertoonde het beest verwondingen aan de staart. De schipper van de boot heeft een proces-verbaal gekregen wegens het negeren van het gebiedsverbod.

Ooggetuigen hebben gemeld dat er zaterdagavond mensen bij Johannes zijn geweest. Zij hebben vanaf de dijk in Den Helder een schip en een rubberboot waargenomen, waarop zich vier 'mannen in witte pakken' bevonden. Deze ploeg werd vanuit de lucht geassisteerd door drie helikopters die de plek waar de bultrug ligt met schijnwerpers hebben belicht, aldus de getuigen zondag. 't Hart en de haren vermoeden dat de mannen in witte pakken bij de bultrug zijn geweest voor een tweede euthanasiepoging.


Dorine

Op RTV-NH was om 14.00 uur een extra uitzending betreffende de bultrug en aanwezig in de studio was de directeur van Ecomare.
Met alle respect maar ik vond hem erg zwak overkomen, het enigste nieuws dat ie wist te vertellen was dat ie aangifte gaat doen vanwege "dreigtweets".
Alsof mij dat moet boeien, ik had liever antwoorden gehad op de vele vragen die er zijn, zoals wat er nu precies gisteravond gebeurd is.
Dorine van Asten
peregrines.nl

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Dorine

Citaat van: joostheeremans op december 16, 2012, 09:33:47 AM
Walgelijke reactie van Lenie weer, maakt de kans dat ze aanschuift bij het 'walvissenplatform' hopelijk kleiner.

er is  mij iets onduidelijk.
bij dat 'walvissenplatform' wordt wel pieterburen genoemd maar Lenie zit daar toch nog steeds.
Of is genoemd Pieterburen iets anders dan die zeehondencreche van Lenie
Dorine van Asten
peregrines.nl

Hans Verdaat

#185
Dorine: betreft allemaal hetzelfde, Pieterburen = Zeehondencreche = Lenie
Welke vragen zijn er nog dan? De persberichten van SOS Dolfijn, Greenpeace en Ecomare geven een duidelijk beeld toch?

jva

#186
Citaat van: Hans Verdaat op december 16, 2012, 15:15:16 PM
Dorine: betreft allemaal hetzelfde, Pieterburen = Zeehondencreche = Lenie
Volgens mij heeft Lenie echter (officieel) niets meer te zeggen, ze is immers directeur af..(ik ga nu niet zeggen dat 'r dat ook al niet goed afging..)

Edit: als er door betreffende instanties niets te verbloemen zou zijn en zodoende geen enkele belangenverstrengeling..,waarom dan nog zo weinig concreets naar buiten brengen (ik heb het over gisterenavond...mannen met witte pakken, helicopters e.d.). Het begint hier zo langszamerhand wel op de X-files te lijken... :o
Jelle

jva

Citaat van: ArjenDrost op december 16, 2012, 13:51:55 PM
Citaat van: jva op december 16, 2012, 13:10:53 PM
EDIT: op waarneming zitten ook mensen met hart voor de natuur, dus dit soort reacties (in het algemeen) kun je ook hier verwachten..
Ik ben alleen bang dat je hart voor dieren bedoelt. Dieren die doodgaan vormen een erg belangrijke schakel in de natuur. Ze brengen weer belangrijke voedingsstoffen terug in de natuur, waar andere dieren weer van kunnen leven (tenminste, als het kadaver niet weggehaald wordt...).


Voor het dier is het idd sneu, al zal waarschijnlijk niemand hem missen.


Groeten, Arjen
Mensen met hart voor de natuur en dieren in het bijzonder.. ;D  Ook natuur niet?
Laten liggen zal wel geen optie zijn, gevaarlijk voor het scheepsvaartverkeer e.d (stel dat het dier door een tsunami in de vaargeul komt..)... :police:
Jelle

Botervlieg

Citaat van: jva op december 16, 2012, 15:25:26 PM
Laten liggen zal wel geen optie zijn, gevaarlijk voor het scheepsvaartverkeer e.d (stel dat het dier door een tsunami in de vaargeul komt..)... :police:

;D

joostheeremans

Citaat van: jva op december 16, 2012, 15:18:49 PM
Citaat van: Hans Verdaat op december 16, 2012, 15:15:16 PM
Dorine: betreft allemaal hetzelfde, Pieterburen = Zeehondencreche = Lenie
Volgens mij heeft Lenie echter (officieel) niets meer te zeggen, ze is immers directeur af..(ik ga nu niet zeggen dat 'r dat ook al niet goed afging..)

Edit: als er door betreffende instanties niets te verbloemen zou zijn en zodoende geen enkele belangenverstrengeling..,waarom dan nog zo weinig concreets naar buiten brengen (ik heb het over gisterenavond...mannen met witte pakken, helicopters e.d.). Het begint hier zo langszamerhand wel op de X-files te lijken... :o


Jelle, de betrokken instanties (die zich hebben ingezet om het beest te redden) moeten zich nu verdedigen tegen allerlei partijen die wel erg verontwaardigd zijn, maar pas na twee dagen in actie kwamen. Bovendien kan je je afvragen hoeveel kennis zij in het algemeen over gestrande bultruggen, en deze specifieke bultrug in het bijzonder hebben. Lenie 't Hart, rederij Noordgat en Sea Shepherd hebben een hele hoop mensen opgezet tegen dolfinarium, Ecomare, KNRM, Naturalis en gemeente Texel, zonder dat daar iemand bij geholpen is. Wat 't Hart nu doet is niets minder dan ordinaire volksmennerij (waarvan ik denk dat ze dat alleen doet om extra donaties binnen te slepen, en zo lang Lenie dit niet weerlegt zal het wel zo zijn  ;) )
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Dorine

Citaat van: jva op december 16, 2012, 15:18:49 PM
Citaat van: Hans Verdaat op december 16, 2012, 15:15:16 PM
Dorine: betreft allemaal hetzelfde, Pieterburen = Zeehondencreche = Lenie
Volgens mij heeft Lenie echter (officieel) niets meer te zeggen, ze is immers directeur af..(ik ga nu niet zeggen dat 'r dat ook al niet goed afging..)

Edit: als er door betreffende instanties niets te verbloemen zou zijn en zodoende geen enkele belangenverstrengeling..,waarom dan nog zo weinig concreets naar buiten brengen (ik heb het over gisterenavond...mannen met witte pakken, helicopters e.d.). Het begint hier zo langszamerhand wel op de X-files te lijken... :o

In sept las je op het nieuws dat ze weg was maar 2 dagen later meldde Pieterburen dat dat niet zo was. De post van Joost Heeremans doet mij namelijk denken dat ze niet meer bij Pieterburen hoort en op eigen initiatief van alles doet. Maar dat kan ik ook verkeerd begrepen hebben.

En de edit is nu precies wat ik bedoel. Er komen allerlei dingen in het nieuws en als je dan toch op tv bent leg die dingen dan uit en ga niet vertellen dat je aangifte gaat doen vanwege dreigtweets.
Er zijn heel erg veel mensen in Nederland die de bultrug gevolgd hebben en grote twijfels hebben over de gang van zaken gister en afgelopen vrijdag en die heel graag willen weten wat er waar is van het verhaal mannen met witte pakken.
Ook ik heb mijn twijfels, zoals met Naturalis. Kunnen zij raad geven bij een reddingsoperatie terwijl ze tegelijkertijd graag dat beest, na zijn dood, in hun bezit krijgen?
Dorine van Asten
peregrines.nl

ArjenDrost †

Citaat van: Dorine op december 16, 2012, 15:44:22 PM
Kunnen zij raad geven bij een reddingsoperatie terwijl ze tegelijkertijd graag dat beest, na zijn dood, in hun bezit krijgen?
Hoeveel bultruggen hebben zij intussen al in hun collectie? Of gaat dit hun eerste worden? Als dat niet zo is, kun je je afvragen hoe groot hun belang is om er nog eentje bij te krijgen...


Groeten, Arjen

Dorine

Zover ik begrepen heb geen één, er schijnt in Nederland alleen maar een rugvin te zijn die ooit door een visser boven gehaald is
Dorine van Asten
peregrines.nl

joostheeremans

http://www.nrc.nl/nieuws/2012/12/14/gestrande-bultrug-gaat-naar-de-wetenschap/    er staat :
"Dit is de eerste echt volwassen bultrug die in Nederland aanspoelt. We hebben er een aantal gehad, maar dat waren kleintjes, van 8,5 a 9 meter. Dit lijkt toch wel een op zijn minst jongvolwassen dier. Het zou een mooie aanvulling zijn."

ik begrijp niet helemaal hoe ik dit moet lezen. Een mooie aanvulling omdat ze slechts kleintjes daar hebben? Of een mooie aanvulling voor de collectie omdat bultrug nog ontbrak? 'We hebben er een aantal gehad'  in Nederland of in Naturalis?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Hans Verdaat

#194
lees: een mooie aanvulling op hun collectie. Voor wetenschappelijk doeleinden.
recente strandingen:
Bultrug:  http://www.walvisstrandingen.nl/get?site=ws&view=ws&page_alias=lijst&taxid=tn.nlsr.concept/0AHCYFCTIFBL&show=result
Potvis: http://www.walvisstrandingen.nl/get?site=ws&view=ws&page_alias=lijst&taxid=tn.nlsr.concept/000465032384&show=result

meer info, zie het boek: 'Walvissen en Dolfijnen in de Noordzee' Camphuysen & Peet, Fontaine Uitgevers, 2006

joostheeremans

Hans bedankt, ze hebben er dus inderdaad al meerdere in hun bezit.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Dorine

Ja, ik ben zojuist ook maar eens gaan zoeken en kwam daar ook terecht.
Als je de data aanklikt kun je zien wat er gebeurd is met de bultruggen.
Toch vind ik het dan weer raar en onvolledig dat ik op tv gezien heb dat er alleen maar een rugvin was,
met camera erbij werd dat ding uit de kast gehaald en getoond.
Helaas weet ik niet meer bij welke omroep of welk programma dat was.
Dorine van Asten
peregrines.nl

Hans Verdaat

pas op: ik vermoed dat het dier dat op de beelden staat op Ameland in de collectie van het Natuurcentrum Ameland zit. Dus niet in de collectie in Leiden.
Naturalis is als sinds jaren betrokken bij het wetenschappelijk onderzoek naar gestrande zeezoogdieren. Ondanks dat ze meestal het onderzoek doen betekend dat nog niet dat het ook direct in hun collectie verdwijnt.

Hans Verdaat

walvisstrandingen.nl is niet alleen van Naturalis zie http://www.walvisstrandingen.nl/ws/ws/colofon.html
... en dan maar roepen dat we een strandingsplatform nodig hebben...  :angel:

joostheeremans

Dat begrijp ik Hans, maar Naturalis is dus de enige die dode walvissen mag vervoeren en onderzoeken in Nederland. Alles loopt dus via Naturalis, ongeacht of het skelet in hun collectie verdwijnt.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Hans Verdaat

Niet helemaal correct. Universiteit Utrecht (vetrinaire patologie) is ook betrokken bij de onderzoeken en mogen ook vervoeren. Neem aan dat de Zeehondencreche ook een vervoersontheffing heeft voor zeezoogdieren i.v.m. hun zeehonden. Ook IMARES heeft een ontheffing in het kader van lopende onderzoeken.
De afspraak is wel dat als het om walvissen of dolfijnen gaat dat Naturalis de lead heeft.

HPM

Citaat van: Dorine op december 16, 2012, 15:44:22 PM
Citaat van: jva op december 16, 2012, 15:18:49 PM
Citaat van: Hans Verdaat op december 16, 2012, 15:15:16 PM
Dorine: betreft allemaal hetzelfde, Pieterburen = Zeehondencreche = Lenie
Volgens mij heeft Lenie echter (officieel) niets meer te zeggen, ze is immers directeur af..(ik ga nu niet zeggen dat 'r dat ook al niet goed afging..)

Edit: als er door betreffende instanties niets te verbloemen zou zijn en zodoende geen enkele belangenverstrengeling..,waarom dan nog zo weinig concreets naar buiten brengen (ik heb het over gisterenavond...mannen met witte pakken, helicopters e.d.). Het begint hier zo langszamerhand wel op de X-files te lijken... :o

...
En de edit is nu precies wat ik bedoel. Er komen allerlei dingen in het nieuws en als je dan toch op tv bent leg die dingen dan uit en ga niet vertellen dat je aangifte gaat doen vanwege dreigtweets.
Er zijn heel erg veel mensen in Nederland die de bultrug gevolgd hebben en grote twijfels hebben over de gang van zaken gister en afgelopen vrijdag en die heel graag willen weten wat er waar is van het verhaal mannen met witte pakken.
Ook ik heb mijn twijfels, zoals met Naturalis. Kunnen zij raad geven bij een reddingsoperatie terwijl ze tegelijkertijd graag dat beest, na zijn dood, in hun bezit krijgen?

Waarom zouden ze alle scheten die twitteraars aan wal laten moeten gaan weerleggen?
Herman van der Meer

Dorine

Citaat van: HPM op december 16, 2012, 17:02:48 PM
Citaat van: Dorine op december 16, 2012, 15:44:22 PM
Citaat van: jva op december 16, 2012, 15:18:49 PM
Citaat van: Hans Verdaat op december 16, 2012, 15:15:16 PM
Dorine: betreft allemaal hetzelfde, Pieterburen = Zeehondencreche = Lenie
Volgens mij heeft Lenie echter (officieel) niets meer te zeggen, ze is immers directeur af..(ik ga nu niet zeggen dat 'r dat ook al niet goed afging..)

Edit: als er door betreffende instanties niets te verbloemen zou zijn en zodoende geen enkele belangenverstrengeling..,waarom dan nog zo weinig concreets naar buiten brengen (ik heb het over gisterenavond...mannen met witte pakken, helicopters e.d.). Het begint hier zo langszamerhand wel op de X-files te lijken... :o

...
En de edit is nu precies wat ik bedoel. Er komen allerlei dingen in het nieuws en als je dan toch op tv bent leg die dingen dan uit en ga niet vertellen dat je aangifte gaat doen vanwege dreigtweets.
Er zijn heel erg veel mensen in Nederland die de bultrug gevolgd hebben en grote twijfels hebben over de gang van zaken gister en afgelopen vrijdag en die heel graag willen weten wat er waar is van het verhaal mannen met witte pakken.
Ook ik heb mijn twijfels, zoals met Naturalis. Kunnen zij raad geven bij een reddingsoperatie terwijl ze tegelijkertijd graag dat beest, na zijn dood, in hun bezit krijgen?

Waarom zouden ze alle scheten die twitteraars aan wal laten moeten gaan weerleggen?

Als ze om bedreigende scheten aangifte kunnen doen dan kunnen ze toch ook wel  op genoemde scheten antwoord  geven
Dorine van Asten
peregrines.nl

joostheeremans

Mijn ervaring is dat een vraag eerder wordt beantwoord als je hem niet in een bedreiging verpakt.  Welke concrete vragen doel je op Dorine?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Dorine

Waarom was dat gebiedsverbod er ineens?
Wat klopt er van het verhaal dat er gisteravond mensen bij de bultrug waren, wat deden die daar?
Waren de, door de artsen vanochtend gemelde verwondingen, gevolg van de injectie van de artsen van Dolfinarium eerder of van eventueel handelen gisteravond?
Dorine van Asten
peregrines.nl

joostheeremans

Citaat van: Dorine op december 16, 2012, 17:54:22 PM
Waarom was dat gebiedsverbod er ineens?
Wat klopt er van het verhaal dat er gisteravond mensen bij de bultrug waren, wat deden die daar?
Waren de, door de artsen vanochtend gemelde verwondingen, gevolg van de injectie van de artsen van Dolfinarium eerder of van eventueel handelen gisteravond?


Daar is in de media al antwoord op gegeven. Het gebiedsverbod was er vanwege de euthanasie. De mensen die er gisteravond waren waren daar niet namens Texel of het Ministerie, dus of derden, of verzinsels.  De wonden waren geen gevolg van injectie, er is na de injectie in de borstspier niks meer met de bultrug gedaan.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Merel

Zijn die wonden niet het gevolg van een beet van een cookiecutter shark? http://nl.wikipedia.org/wiki/Koekjessnijder
In plaats van meteen te denken aan mensen die gaten in de huid gaan boren..
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

ArjenDrost †

Citaat van: Merel op december 16, 2012, 18:13:11 PM
Zijn die wonden niet het gevolg van een beet van een cookiecutter shark? http://nl.wikipedia.org/wiki/Koekjessnijder
In plaats van meteen te denken aan mensen die gaten in de huid gaan boren..
Heb je ook naar het versprijdingskaartje gekeken wat ook op wikipedia staat? ;)

HPM

Citaat van: Dorine op december 16, 2012, 17:54:22 PM
...
Wat klopt er van het verhaal dat er gisteravond mensen bij de bultrug waren, wat deden die daar?
...

Je zegt dat je wil weten wat er klopt van het gerucht maar je houdt niet eens rekening met de mogelijkheid dat er niets van klopt

Heb je er eigenlijjk ook al een verklaring voor waarom die mannen witte pakken aan hadden?
Heb je je ook al afgevraagd wat voor iemand dat moet zijn die in het donker van minstens 2.5 kilometer afstand mannetjes in witte pakken ziet?
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op december 16, 2012, 18:53:33 PM
Heb je je ook al afgevraagd wat voor iemand dat moet zijn die in het donker van minstens 2.5 kilometer afstand mannetjes in witte pakken ziet?

Vast ook die van die mannetjes in witte pakken bij dat ongeluk met dat Israëlische Vrachttoestel op Bijlmer?  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/