Oostvaardersplassen

Gestart door thijs, maart 27, 2005, 15:01:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijs

Heel verrassend voor iedereen gaat dit verslagje over een excursie naar de Oostvaardersplassen!

Eerste punt was een hut waarvan ik de naam niet ken, op weg naar de hut "de Zeearend". Hier zaten 7 supergoed gecamoufleerde Watersnippen. Na deze een tijdje hebben bekeken (ze zijn zo mooi :wub: ) was ik net te laat om een Waterral te zien, alleen de witte staart  zag ik in het riet verdwijnen. Even gewacht, en enkele minuten later stapte een andere (kwam van de andere kant) parmantig door het water. Voor de hut zat mijn eerste zingende Fitis van dit jaar, en ook mijn eerste (beetje laat geloof ik) Blauwborst liet zich mooi bekijken.

Het bos (weet de naam ook hier niet meer van) was oorverdovend, maar prachtig. Zanglijsters, Merels, Roodborsten, Pimpel en Koolmezen tjiffen en ga zo maar door zongen allemaal om het hardst. Vanuit de hut "de Zeearens" zelf liet een Grote Zilverreiger zich redelijk bekijken, terwijl hij aan het vissen was. Op de plassen zwommen oa. Slob, Krak en Wilde Eenden. Ook Grote Zaagbekken en vrouwtje Blauwe Kiekendief waren aanwezig.

Daarna binnendoor naar de Kleine Praambult gelopen (ik was aan de noord-kant van het spoor) waar een vreemd ding de aandacht trok. Het was rond, gestreept en leek te bewegen. Na een tijdje bleek het een kadaver te zijn, de strepen waren ribben en het werd bewogen door de wind... In het riet zongen vier Rietgorzen, en enkele Witte Kwikstaarten waren ter plaatste. Verschillende groepen Witgatjes vlogen over, totaal geloof ik 11. (individuen)

Zelfde weg terug, waarbij nog een vrouw Bruine Kiekendief overvloog en een eenzame (!) Staartmees rondhipte. De Watersnippen en Blauwborst waren nog steeds te zien, de Waterral liet zich alleen nog maar horen. Ook nu weer het heerlijke geluid van roffelende Grote Bonte Spechten. Eentje ging dicht naast het pad zitten roffelen, waardoor goed was te zien dat ze hun hoofd op de stam laten stuiteren, ipv (zoals ik ooit nog heb dacht) heel snel achter elkaar te slaan met hun snavel.

Vervolgens via de Praambulten naar het Jan van den Boschpad. Op de Grote Praambult stonden verschillende Swarovski's (+ eigenaar) te turen naar de plassen. Ik ben er langs gereden, waar mij een grote verrassing wachtte. Een heuse Zeearend zat in een boom, en echt, hij is niet "gebouwd". Zeer zeer groot, zwart van boven en onderen en lange, brede gevingerde vleugels en een grote geel-zwarte snavel. Na dit alles kon ik er echt niks anders van maken :rolleyes:

Onderweg naar en bij het J vd B pad veel halve Ruigpootbuizerds. Allen (6 ofzo) waren echter lichte Buizerds met polsvlekken. Op de terugweg was er op de beide Praambulten verder weinig te beleven: wat Brilduikers, Kluten en heel verre Brandganzen waar mogelijk de Ross' Gans tussen zat.
Ohja, op de Kleien Praambult mijn eerste Tapuit van het jaar.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar