spoor hert of koe

Gestart door vanz11, december 08, 2012, 20:20:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

vanz11

sporen niet duidelijk thuis te brengen
het lijke op Herte sporen, maar die komen voor zover ik weet hier niet voor in de achterhoek
een zwijn lijk het mij te groot voor even als een ree of damhert
een koe?
dier is in de rand van Zeddam een twee tal tuinen in gelopen en weer terug
wie ziet meer

Vincent Martens

Ik vond gisteren ook zoiets. Het leek alsof een groot hoefdier door de sneeuw had gelopen. Toen ik wat nauwkeuriger keek, bleek dat het niet ging om het spoor van een hoefdier, maar om iets kleiners. Linkervoet en rechtervoet (vermoedelijk van een marter)  stonden precies naast elkaar in de sneeuw. Voorvoet en achtervoet precies achter elkaar. Daardoor  leek de afdruk op een hoefafdruk.

Vincent
groeten, Vincent

vanz11

Ja daar dacht ik ook aan en ook aan door de loop van een ree waarbij de achterpoot in het spoor van de voorpoot loopt
alleenhet sppor blijft overal gelijk, het dier is door een hekje gegaan en tussen boompjes naar een andere tuin, daar gekeerd en weer terug.
alle spore blijven gelijk maar niet mooi zichtbaar, de twee achtertenen komen helemaal niet voor in de afdrukken

Vincent Martens

Als er sneeuw ligt, past het dier zijn pas aan. De achtervoet wordt bij iedere sprong neergezet in de afdruk van de voorvoet (meestal vlak daarachter). Zo voorkomt het dier dat het steeds onnodig wegzakt in de sneeuw.
groeten, Vincent

Maarte5n

Maarten vd Berg