wat staat er op die ring en waar komt-ie vandaan?

Gestart door Bram Rijksen, juni 10, 2007, 16:41:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

theomuusse

C29N en CJP3...

D en Z gebruiken ze niet denk ik.

Theo

ruud_altenburg

Wel *%^$ als je zo'n vogel in Nederland zou tegenkomen!
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Mars Muusse

Dank voor de input.
Van de eerste ring had ik zelf CZ9N gemaakt, net als Pim dus. De Z wordt trouwens wel gebruikt. Maar die S in plaats van een 9 is wel een optie, optisch gezien. Technisch gezien wat minder, want ik verwacht,mocht dit een geldende code zijn, dat die ring dan van 2003 of later is, en dan verwacht ik niet dat hij er al zo slecht uitziet.
Zie hier voor C9S0 in zijn 15cy: http://www.israel.gull-research.org/fuscus5cy/c9s0.html (foto's weer even op klikken)

Het is overigens verbazingwekkend hoe goed de ringen van Risto zich houden doorgaans. Zeker als je beseft dat die beesten de tropenzon opzoeken en de Afrikaanse kust (althans een deel van de populatie, vele zitten in de winter -en zomer- op zoet water). Zie bijvoorbeeld deze 18 jaar oude ring om een indruk van de kwaliteit te krijgen:


Of een 13cy vogel:


Ik heb weer eens redelijk door de set witte ringen zitten struinen op de website om na te gaan of er een jaargang is waarin slechte kwaliteit plastic is gebruikt (Ik meen me zo'n serie ringen van Risto te herinneren). Maar ik kan hem nog niet vinden. Van de tweede ring had ik zelf CJP3 gemaakt. Ben het dus twee keer eens met Pim. ;-) en Jeroen. Overigens allemaal foto's van Amir uit Israel.

MARIA

Hallo,
Ik ben op 29-10-2012 met een vissersboot de Noordzee opgevaren vanuit Zeeland en thuis zag ik bij mijn foto's bij een meeuw een goed afleesbare ring. JH952 groene ring. Ik denk dat dit een zilvermeeuw is.
Hoe kom ik achter de geschiedenis van de ring en aan wie kan ik het doorgeven?
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

Jeroen Nagtegaal

Dat is een Zwarte Ring aan een Grote Mantelmeeuw... Die kan je invoeren op www.ringmerking.no/cr daar kun je dan ook gelijk alle andere waarnemingen van deze vogel zien.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

MARIA

#665
Zeer  hartelijk dank Jeroen,
Bijna goed dus  (wat erg :-[ !): Grote Mantel en zwarte ring. 
Niet voor niets hier gevraagd (om foute aanmeldingen te voorkomen!)
Zal hem gelijk invoeren ook op WN.
aanvulling: was best lastig invoeren, hoop dat het goed is gegaan. Ik vond geen historie.
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

Jeroen Nagtegaal

Dan ook eens een vraagje vanuit mij...
Vandaag in Limburg maar liefst 13 geringde Zilver en één Geelpoot.
Naast erg leuke metalen ook deze met kleurringen. Een zal een Arie Spaans vogel zijn.
De ander vind ik meer Norman-kleurringen hebben...

http://waarneming.nl/waarneming/view/72412583
Zilvermeeuw - Larus argentatus gezien op 2012-12-02 Maasbracht - Bunkerhaven
Foto's:




Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Ik hoop dat die ene zijn ring snel verliest, want dat is natuurlijk geen doen zo.

Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Yep, bovenste vogel is een oude 'Arie Spaans' vogel. Wellicht weet Kees Camphuysen er met de foto nog wel wat van te maken. Reactie van Kees kan wellicht even op zich laten wachten ("....al even gemaild, maar auto reply zei dat ie op een boot voor NW-Afrika zit.").

Leuk, want hier in Groningen (op de steigers van Kaap Hoorn) zat een paar dagen geleden ook zo'n oude 'Arie Spaans' vogel (nestjong uit 1987, heeft beide kleurringen nog). De andere is m.i. een vogel van Norman.


theomuusse

Zilver zeer waarschijnlijk geringd op 2 juli 2002 op de Maasvlakte door Norman, als kleine mantel.
Hij staat niet in mijn lijstje.
Theo

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: theomuusse op december 02, 2012, 20:54:49 PM
Zilver zeer waarschijnlijk geringd op 2 juli 2002 op de Maasvlakte door Norman, als kleine mantel.
Hij staat niet in mijn lijstje.
Theo
Inderdaad geringd op 2 juli 2002. Is in zijn eerste jaren meerdere malen een 10-tal kilometer over de grens afgelezen in Duitsland. Daarna nog af en toe gezien.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankmeer

Citaat van: MARIA op december 02, 2012, 18:47:55 PM
aanvulling: was best lastig invoeren, hoop dat het goed is gegaan. Ik vond geen historie.

Linkermenu op Watch data klikken en dan rechtsboven op My recoveries (of de code in het zoekveld invullen bij Search).
Frank van der Meer

Martijn Bot

Ik kon deze zo snel niet vinden op CR (zegt niets), dit weten vast meerdere mensen hier wel.

Jeroen Nagtegaal

1AX, dat is er eentje van Kjeld.
Denk van ditjaar...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Cornelis Fokker

Vanmiddag dacht ik vanuit de verte met een geelpootmeeuw te maken toen ik deze vogel zag (http://waarneming.nl/waarneming/view/72574868). De vogel bleek echter om allebei de poten een gele kleurring te hebben, iemand een idee waar die vandaan zou kunnen komen? (afstand was te groot om helemaal af te lezen, rechts leek EB te staan).

Mvg,
Cornelis Fokker, Hendrik-Ido-Ambacht
Kijk ook eens op mijn weblog: http://fokkervogel.blogspot.com/

Ted van der Knaap

Dit is ws een Zilvermeeuw van Norman van Swelm, waarbij rechts alleen de letter E.

zie foto/voorbeeld hieronder:


edit      de vogel op de foto is geringd op 22-08-2006 als 1kj door Norman van Swelm te Scheveningen-Haven
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jaap van der Linden

Met vr. groet, Jaap van der Linden

Jeroen Nagtegaal

Leuk! Helaas niet meer gezien na die aflezingen... Begreep ook als van Hans Keijser dat ie eerder op Oss zat. Dat uit '88 komt is helemaal leuk!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Mark Zevenbergen

Voor de aflezers... In de groep Kokmeeuwen bij de Gaatkensplas, zaten vanmiddag minimaal 2 geringde. 1x alleen metaal en 1x metaal+ witte kleurring (helaas gezien zonder scoop, dus niet afgelezen). 't Is maar dat jullie het weten  ;D

grts Mark

Martijn Bot

Ik dacht dat dit J1078 was, maar bij het melden bleek dat een Zilvermeeuw te zijn. Iemand een suggestie wat hier kan staan? Het betreft overigens een 2CY Grote Mantelmeeuw, vandaag weer bij zeer slechte lichtomstandigheden aanwezig in Groningen.

Jeroen Nagtegaal

Die 1 kan wellicht ook een T wezen? Klopte de leeftijd overigens wel van die Zilvermeeuw? Ze kunnen ook daar foutjes maken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Edwin Schuller

Wie kan mij hiermee helpen: http://waarneming.nl/waarneming/view/73048161


Op http://gaviotasyanillas.blogspot.nl/ vind ik geen ringcombinaties terug beginnend met P en vervolgens drie cijfers. De ringen bij michahellis komen in de buurt (Groen PLLL), maar dit zou eigenlijk Groen PNNN (Number) moeten zijn...
Edwin Schuller

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Maar even een accountje maken op http://ring.stornit.gda.pl en hem daarin voeren gaat sneller.
Inderdaad een Poolse vogel. Al betwijfel ik of dit een Zuivere Pont genoemd kan worden...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Edwin Schuller

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 06, 2013, 21:39:56 PM
Maar even een accountje maken op http://ring.stornit.gda.pl en hem daarin voeren gaat sneller.
Inderdaad een Poolse vogel. Al betwijfel ik of dit een Zuivere Pont genoemd kan worden...

Dat formulier van die website word ik geen wijs uit. Poolse foutmeldingen zijn niet mijn ding :), ik ga mailen! Ben ook benieuwd wat voor soort meeuw het gaat blijken te zijn.
Edwin Schuller

theomuusse

Heb je een vliegbeeld, dat helpt een boel.
Vooralsnog zeg ik zilvermeeuw.

Theo

Klaas van Dijk

Citaat van: Edwin Schuller op januari 06, 2013, 22:02:12 PMDat formulier van die website word ik geen wijs uit. Poolse foutmeldingen zijn niet mijn ding :), ik ga mailen! Ben ook benieuwd wat voor soort meeuw het gaat blijken te zijn.

hoi Edwin,

Grote kans dat deze vogel als nestjong is geringd in een kolonie waar Pontische Meeuw en Zilvermeeuw beide broeden, zowel zuivere paren als mengparen. Maar tijdens het ringen weet je dan bijna nooit wat het voor vogel is. De Poolse Ringcentrale heeft hiervoor zelfs een aparte naam bedacht: Larus cachinnans kolonia = 'Grote Meeuw' die als nestjong is geringd in een kolonie waar vooral Pontische Meeuwen zitten (etc.). En pas later, bijvoorbeeld hier in Nederland, moet dan duidelijk worden wat het is: een zuivere Pontische Meeuw, een zuivere Zilvermeeuw, of iets er tussenin (een hybride).

Ik wil je waarneming ook wel even op mijn eigen account invoeren. Meestal krijg ik dan de volgende dag wel bericht (met een complete life history). Laat maar weten als je dit wilt.

Groetjes, Klaas

theomuusse

In dit geval lijkt het eerder op een als adult geringde vogel, daar P400 en P500 ringen in 2011 en 2012 zijn gebruikt...

Theo

Edwin Schuller

Klaas, bedankt voor het aanbod, maar aangezien ik zojuist al een e-mail heb gestuurd vraag ik me af of het handig is om hem ook nog een keer op deze manier te melden? Dan staat hij er straks dubbel in lijkt me. En ik neem aan dat ik vrij snel antwoord krijg via mail?

Ben wel steeds meer benieuwd wat voor meeuw het gaat worden :)
Edwin Schuller

Klaas van Dijk

ha Martin,

Bedankt voor je reactie en klopt inderdaad. Dan dus maar even afwachten. En vermoedelijk lijkt het dus een vogel te zijn die als adult is geringd. Hopen dat de vogel nog vaker wordt gezien en dat er ook goede foto's van de vleugels gemaakt kunnen worden. Ik zie eigenlijk ook (vooral) een Zilvermeeuw.

Groetjes, Klaas