Oostvaardersplassen

Gestart door Freek Verkerk, september 03, 2005, 13:41:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Guus Peterse

#270
CiteerMaar ik ben wel benieuwd wat er allemaal op valt af te dingen.
Oké dan, wie A zegt moet B zeggen.

De geïnterviewde zegt bijvoorbeeld:
'Inderdaad is er in de winter minder natuurlijk voedsel beschikbaar. (...) Maar dat wilde dieren daar al miljoenen jaren allerlei adequate 'oplossingen' voor hebben bedacht wil er bij de Dierenbescherming niet in.'
Dit gaat uit van totaal verschillende benaderingen. De geïnterviewde heeft het ongetwijfeld over ecologie, populatiedynamica. De 'adequate oplossingen die wilde dieren al miljoenen jaren hebben bedacht' (in letterlijke zin natuurlijk onzin maar dat doet nu even niet ter zake) betreft het in stand houden van de soort. Dierenbescherming heeft het over dierenwelzijn en die adequate oplossingen doen niets af aan het lijden van een individueel dier dat sterft van de honger. Nou kun je zelf natuurlijk andere prioriteiten leggen, maar dat is nu eenmaal de doelstelling van Dierenbescherming en dus is dit argument in een discussie met dierenbescherming niet relevant.

De geïnterviewde zegt ook:
'Het argument dat de dieren door de mens gehouden zijn en dat ze niet naar een voedselrijker gebied kunnen lopen, is al zo vaak ontzenuwd ...'
Is dat zo? Het eerste punt is niet zozeer een argument maar een morele stellingname waar absoluut wat voor te zeggen valt. Doordat wij de dieren daar hebben neergezet, zou je toch kunnen spreken van een zekere verantwoordelijkheid die zou kunnen leiden tot een andere afweging dan bij wilde dieren. En het tweede punt lijkt me toch lastig te ontkennen. Als deze beide punten inderdaad al zo vaak ontzenuwd zijn, ben ik wel benieuwd naar die ontzenuwing.

'Ook al zouden de dieren ongehinderd vanuit de Oostvaardersplassen het hele land op en neer kunnen wandelen, óók in Pieterburen is het regelmatig winter, tot op heden zelfs op hetzelfde moment als in de Oostvaardersplassen.'
Nonsens uiteraard. Moet ik dat echt uitleggen? Nou vooruit: ook al is het overal winter, het zou toch heel goed kunnen dat op de ene plek nog volop voedsel te vinden is en op de andere bijna niet meer.

'Argumenten helpen niet meer. Logische gevolgtrekkingen zijn nutteloos.'
Heb ik allebei in dit stuk niet gelezen.

En dan ga ik maar niet in op alle flauwiteiten.
Voor alle duidelijkheid: het is niet mijn bedoeling het standpunt van Dierenbescherming te verdedigen. Ik ben zelf ook geneigd andere prioriteiten te leggen. Door andere genoemde argumenten snijden wel hout (bijvoorbeeld dat bijvoederen leid tot meer dieren en later alsnog tot hongerproblemen tenzij je eindeloos en steeds meer blijft bijvoederen). Ik ben dus geen voorstander van het standpunt van Dierenbescherming. Ben ook geen lid. Maar ik hou er wel van discussies zuiver te houden.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Scio

#271
CiteerHet argument dat de dieren door de mens gehouden zijn en dat ze niet naar een voedselrijker gebied kunnen lopen, is al zo vaak ontzenuwd ...'
Is dat zo? Het eerste punt is niet zozeer een argument maar een morele stellingname waar absoluut wat voor te zeggen valt. Doordat wij de dieren daar hebben neergezet, zou je toch kunnen spreken van een zekere verantwoordelijkheid die zou kunnen leiden tot een andere afweging dan bij wilde dieren.

Ligt die verantwoordelijkheid nog wel bij ons? Het gebied ontwikkelt zich prima, het is waardevol geworden op het gebied van flora, avifauna, aaskevers.....daarnaast kent de ontwikkeling van de grazers blijkbaar ook een normaal verloop. Volgens de internationale commissie is de sterfte dat wat je mag verwachten...met andere woorden...het (eco)systeem lijkt te werken. In zo'n ecosysteem zit dus ook dei zelfregulatie, met andere woorden, de dieren zorgen voor zichzelf.....het is mijn mening dat de dieren (voor zover ik er kijk op heb) de verantwoordelijkheid nu zelf dragen omdat ze dat kunnen, gezien de toestand in de Oostvaardersplassen.

Voor de rest ben ik het wel met je eens :)
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

Freek Verkerk

Zijn er al weer nieuwe tellingen bekend? Ik verwacht dat de soorten in een situatie van een beperkte hoeveelheid voedsel (de nieuwe situatie sinds enkele jaren) zich qua aantallen anders zouden ontwikkelen dan in de situatie van voldoende voedsel. (de situatie de eerste 20 jaar).

Pim weet dat misschien wel.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

grunsven

#273
Als iemand 10 honden heeft en op een gegeven moment zet hij nog maar voer voor 5 neer zullen er 5 sterven.

Dit is uiteraard onacceptabel.

Als er een droogte is in de serengeti sterven er grote aantallen zebras.

Dat is natuurlijk en daar hoef je niet in te grijpen.

Maar de paarden en koeien in de OVP horen die in de eerste categorie (zoals dierenbescherming vind) of in de tweede categorie (hier lijkt het huidige beleid het meeste op)?

Dit is niet een vraag die je kunt beantwoorden met populatiedynamica modellen. het is een vraag naar je visie op natuur.    
Wat wel kan is beoordelen of maatregelen helpen om minder dieren te laten lijden en/of sterven.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Freek Verkerk

Ik vind huisdieren (koeien en paarden) moreel niet anders dan wilde dieren. Maar ik begrijp dat anderen hier anders tegen aan kijken. Ik vind het daarom ook niet handig om grote aantallen huisdieren in natuurgebieden te laten rondlopen. Beter lijkt mij ze op termijn te vervangen door wilde dieren. Mogelijk heeft het publiek daar minder moeite mee.
Dat zou dus betekenen; Heckrunderen en Koniks eruit en wat moet er dan in:

Damhert, Wisent, Eland, Bever en misschien Das en wild zwijn.

Dan moeten ze ook het hekwerk verbeteren denk ik.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Pim

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

huysse

#276
Is er ook een verklaring voor deze cijfers ( verschil in afname en toename van de verschillende soorten)?

Groet,
Marijke

Freek Verkerk

Mooi dat er zo snel cijfers zijn.
De cijfers zijn maar over een korte tijdperiode, niet eens een jaar, dus conclusies zijn voorbarig. De hele groep neemt nog 10% toe, dus is de situatie nog niet stabiel. We hebben de top kennelijk nog niet bereikt. Kennelijk moeten nu ook de minder interessante blaadjes opgegeten worden. De Heckrunderen zijn afstammelingen van productiekoeien die jarenlang op andere eigenschappen zijn geselecteerd. Ik denk dat de eigenschappen die nodig zijn om in deze situatie te overleven er een beetje uitgeselecteerd zijn. Ik had van de Konics eenzelfde ontwikkeling verwacht als van de Heckruunderen. Zij verbazen me eigenlijk. Dat ze het zo goed doen!
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Pim

CiteerDe hele groep neemt nog 10% toe

In absolute zin heb je gelijk, maar....

Het aantal heckrunderen neemt af, dat lijkt een trend.
Het aantal konikpaarden lijkt wat te stabiliseren.

Vooral de edelherten zijn verantwoordelijk voor de absolute toename van het aantal grote grazers.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Pim

CiteerIs er ook een verklaring voor deze cijfers ( verschil in afname en toename van de verschillende soorten)?

Het zou met diverse factoren te maken kunnen hebben waaronder:

Is het dier opgewassen tegen strenge winters?

Is het dier in staat om wintersterfte te compenseren met nieuw geboren jongen?

Heckrunderen zien erg aardig imposant uit, maar hebben toch grote moeite om een lang aanhoudende winter ongeschonden door te komen.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Pim

CiteerIk had van de Konics eenzelfde ontwikkeling verwacht als van de Heckruunderen. Zij verbazen me eigenlijk. Dat ze het zo goed doen!


Dat zijn echt stoere beesten die in de winter veel steun bij elkaar vinden.

Heckrunderen hebben dat veel minder en verstoten oudere mannetjes ook naar de periferie van het gebied waar ze eerder door voedselgebrek sterven.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

huysse

Straks alleen nog maar Edelherten???


Marijke

Scio

De discussie zal met deze winter alleen nog maar lastiger worden denk ik  :(  zoiets warms heb ik in m'n 22 levensjaren nog niet meegemaakt...hoe reageren de grazers hier normaliter op?
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

Pim

Een vleugje off-topic (maar wel leuk...)

Bron: Sovon nieuws Flevoland

In 2006 hebben in de Oostvaardersplassen 145 paar grote zilverreiger gebroed en 25 paar kleine zilverreiger. Ook bracht een paartje boomvalk drie jongen succesvol groot. Een broedgeval van een kwak is ook bij te schrijven, evenals zes broedpaar zwartkopmeeuw.

En........een broedgeval van de zeearend.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Freek Verkerk

CiteerStraks alleen nog maar Edelherten???
Het is een interessante ontwikkeling! Ik denk dat de andere grazers (Heckrunderen vooral) niet zomaar helemaal weg zijn. Er zitten toch ook nog konijnen en hazen (!??).
Ze zullen wel een kleine niche vinden, een bepaalde hoek in het terrein, waar ze in lage aantallen overleven. Maar een halvering van het aantal heckrunderen in 5 jaar kan zomaar.
De edelherten kunnen natuurlijk ook gewoon getroffen worden door ziektes, parasieten, wormen etc. Het kan heel erg heen en weer gaan.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Pim

CiteerEr zitten toch ook nog konijnen en hazen

Er zitten nauwelijks hazen en konijnen binnen de grenzen van de OVP.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Pim

CiteerEen kabelbaan van het nog te realiseren NS-station Lelystad-Zuid naar de Oostvaardersplassen is haalbaar. Dat concludeert onderzoeker Philip van Evert.

Het project moet 6,9 miljoen euro gaan kosten en jaarlijks 200.000 bezoekers trekken. Die kunnen dan vanaf een hoogte van 40 meter neerkijken op een gedeelte van de Oostvaardersplassen.

Het eindpunt van de Skyrail ligt in de buurt van het wegrestaurant langs de A6. Daar moet, door Staatsbosbeheer, nog een natuur activiteitencentrum worden gerealiseerd om de baan mogelijk te maken.
Bron: TV Flevoland.

Van mij mogen ze die hele kabelbaan in hun .......stoppen.
Waarom moet een belangrijk natuurgebied weer een soort pretpark voor mensen worden? Dit plan gaat altijd ten koste van de natuur! De grote winnaar is dan één wegrestaurant, wat een economische noodzaak. Nu nog het vliegveld Lelystad uitbreiden en het is helemaal feest!!

Misschien zou het een idee zijn om meer bezoekers naar de OVP te trekken een keer openbaar vervoer naar de Knardijk te regelen, de dichtstbijzijnde bushalte is nu >5 kilometer.

CiteerPhilip van Evert heeft veel ervaring is de agrarische sector en als manager van meerdere grote recreatieparken in Midden-Nederland.

Schoenmaker hou je bij je leest!
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jeroen Nagtegaal

DIt gaat me toch echt te ver, leg er dan een mooie uitkijktoren aan, die per OV te bereiken is,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Hortulana

#288
CiteerDIt gaat me toch echt te ver, leg er dan een mooie uitkijktoren aan, die per OV te bereiken is,

Gaat mij ook zeker te ver... net als die draak van een uitkijktoren genaamd de Zeearend. Ik weet niet hoeveel dat ding SBB gekost heeft of hoeveel verkregen subdidie ze daaraan gespendeerd hebben, maar dat zal niet al te weinig zijn lijkt me.
Een simpele uitkijktoren of verhoogde hut zonder altijd smerig en wazig nepglas erin was wel voldoende (veel beter!!!) geweest. Je ziet er weinig door en je hoort ook nog eens niets, voor een vogelaar ook zeer vervelend. Wat mij betreft weggegooid geld!!!

Sorry SBB, maar dit was het uitgelezen moment in dit topic om dit even kwijt te kunnen. De overige hutten e.d. in de OVP vind ik verder overigens perfect, niets op aan te merken.

Maar enfin, dit is eigenlijk off-topic...

On-topic dan maar: even over de titel van dit topic...
Ik vind de sub-titel van dit topic tamelijk ongepast. Heb er zelf niet zo veel moeite mee, maar het kan behoorlijk kwetsend zijn voor bepaalde (oudere) forumgebruikers (als die er zijn). Zou dan ook willen voorstellen de subtitel ("Concentratiekamp?) te verwijderen. Ook al is de oorspronkelijke bron van dit begrip misschien niet afkomstig van waarneming.nl (stond ooit in krant en was afkomstig uit jagerskringen geloof ik).

Citeereen kleine niche vinden, een bepaalde hoek in het terrein, waar ze in lage aantallen overleven"

met niche wordt niet zozeer een letterlijke plaats/ hoek in een terrein bedoeld waar een dier zich ophoudt, maar meer de hierarchische plaats van een organisme (of populate van organisme) binnen een ecosysteem (wat betreft type habitat dat gebruikt wordt en plaats in voedselketen e.d.)

Heckrund, konik, edelhert, ree en gans hebben bijvoorbeeld elk hun eigen niche en kunnen zodoende in principe prima naast elkaar leven ; er is geen sprake van directe onderlinge concurrentie. In tegendeel zelfs: Door verschillen in foerageergedrag en graaspatroon van de diverse soorten maken ze het gebied voor elkaar geschikt (facilitatie) en kunnen veel soorten waarschijnlijk in veel hogere dichtheden voorkomen dan wanneer er bijvoorbeeld slechts één soort aanwezig was geweest (dit wordt overigens volgens mij nogal eens vergeten bij dichtheidsberekeningen bij grazers). Dit is zover ik weet ook het idee van SBB achter de inzet van meerdere soorten grazers in de OVP. Met als ultiem doel het creeeren van een relatief open en zeer divers nagenoeg natuurlijk landschap met grote natuurwaarden (met focus op avifauna).

Idealiter (en logischerwijs?) zou dit dus ook in de OVP zo moeten zijn, dit zou wijzen op goede, min of meer natuurlijke situatie. En volgens mij is dit ook grotendeels het geval of wijst iig alles er op dat dit die kant op gaat.
Feit is echter wel dat er nog geen echte stabilisatie (dynamisch evenwicht) is van de aantallen heckrund (vrij sterke afname) en edelhert (sterke toename). Op het eerste gezicht lijkt dit voor velen concurrentie, maar de vraag is of dit wel zo is (ze hebben andere niche, dus dit zou eigenlijk niet kunnen). Of dit past binnen de normale fluctuaties van de soorten of dat er in een dergelijk relatief "onnatuurlijke situatie" toch sprake is van overlap van niches zal naar mijn idee verder onderzocht moeten worden.
Zelf denk ik dat de huidige trends en fluctuaties van de aantallen van de diverse grazers niet zo gek zijn. Denk dat we ons zeker moeten realiseren dat de begrazing in feite nog maar net begonnen is en de natuurlijke patronen en aantallen zich nog steeds aan het vormen zijn, met name bij de edelherten. En hierin moeten we denk ik vooral niet ingrijpen.

Gokje: Aantallen grazers in OVP (zonder oppervlaktewijziging en ecologische verbindingen) over ca 50 jaar (onder- en bovengrens, afhankelijk van  voedselaanbod, waterbeheer, weer e.d.):
Heckrund - 300-500
Konik - 900-1100
Edelhert - 1800-2200
Ree - 50-100 st

Freek Verkerk

Citeerk vind de sub-titel van dit topic tamelijk ongepast. Heb er zelf niet zo veel moeite mee, maar het kan behoorlijk kwetsend zijn voor bepaalde (oudere) forumgebruikers (als die er zijn). Zou dan ook willen voorstellen de subtitel ("Concentratiekamp?) te verwijderen. Ook al is de oorspronkelijke bron van dit begrip misschien niet afkomstig van waarneming.nl (stond ooit in krant en was afkomstig uit jagerskringen geloof ik).

De subtitel; "concentratiekamp" heeft een sterke emotionele lading zeker door het verleden. Deze titel kwam waarschijnlijk inderdaad al eerder voor bij het kranteartikel dat mij triggerde tot deze discussie en het was succesvol want het heeft veel reacties opgeleverd. Ik ben ook tevreden met het resultaat; Er heeft informatie uitwisseling plaatsgevonden en er is min of meer overeenstemming gekomen tussen de deelnemers en daarmee is de discussie ook vrijwel afgelopen.

Ik kon de subtitel nog wijzigen, dus dat heb ik gedaan.

Op het ogenblik wordt er alleen iets gemeld als er weer wat nieuws is, Als er nieuwe tellingen bekend zijn, of als het op de een of andere manier in het nieuws is en dat is ook steeds interessant.

Ik weet ook wel dat "niche" meestal niet letterlijk gebruikt wordt, maar een klein woordspelletje houdt de aandacht erbij! Bovendien zou het best wel letterlijk genomen kunnen worden; bepaalde dieren zouden erg aan land of water gehecht kunnen zijn en daarom ook letterlijk in een andere hoek van het terrein leven. Overigens vrees ik voor de Heckrunderen. Jij hebt die aantallen nog erg hoog! Het zouden er ook 25 - 50 kunnen worden!

Overigens ben ik nog steeds voorstander van uitbreiding van het aantal soorten met;
Damhert, Eland, Wisent, Wild zwijn, Eekhoorn en Das.
Ik zie ook voor hen nog wel niches. Zeker als er een stuk bos bij getrokken wordt.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Hortulana

CiteerDe subtitel; "concentratiekamp" heeft een sterke emotionele lading zeker door het verleden. Deze titel kwam waarschijnlijk inderdaad al eerder voor bij het kranteartikel dat mij triggerde tot deze discussie en het was succesvol want het heeft veel reacties opgeleverd. Ik ben ook tevreden met het resultaat; Er heeft informatie uitwisseling plaatsgevonden en er is min of meer overeenstemming gekomen tussen de deelnemers en daarmee is de discussie ook vrijwel afgelopen.

Die reacties waren er denk ik ook wel geweest zonder die subtitel... maar goed. Zeer bedankt voor het wijzigen ervan.

CiteerJij hebt die aantallen nog erg hoog! Het zouden er ook 25 - 50 kunnen worden!

Zou kunnen dat het zo weinig heckrunderen worden. Ik denk dus van niet; verwacht dat het aantal stabiliseert op een hoger aantal.... Maar als het aantal werkelijk zo laag wordt is er denk ik dus blijkbaar wel sprake van concurrentie en een te onnatuurlijke situatie. Bij 25-50 heckrunderen is er bovendien kans op inteelt en is bovendien het effect van de heckrunderen voor de OVP nogal gering. Als ik beheerder was zou ik dan overwegen de heckrunderen uit het gebied te verwijderen.

Pim

CiteerDe befaamde 'wilde natuur' in de Oostvaardersplassen blijkt ten koste te gaan van broedvogels. Veel kenmerkende broedvogels zijn de afgelopen tien jaar in aantal afgenomen. Van de 91 soorten zijn er 21 verdwenen, waaronder bedreigde soorten.

Uit inventarisaties van broedvogelsoorten in het drogere 'buitenkaadse' deel van de Oostvaardersplassen, blijkt dat grote grazers het leefgebied van broedvogels wegvreten. Ze vertrappen nesten en jongen. Vogeldeskundige Rob Bijlsma zag kenmerkende soorten flink in aantal afnemen. Waren het er in 1997 nog 91, in 2002 lag het aantal soorten op 80. Vorig jaar werden er nog 70 geteld.

Vogels die van ruigte houden, zoals koekoek, nachtegaal en paapje, namen af met 80 tot 100 procent. Riet- en grassoorten namen tot 90 procent af, bosvogels verdwenen helemaal.

Bron: Trouw

Meer over dit interessante onderwerp dat bij vele natuurliefhebbers soms heftige emoties oproept is te vinden op:

http://www.trouw.nl/groen/nieuws/article91...gen_broedvogels
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

wimtegels

Inderdaad, een discussie die bij veel natuurliefhebbers gevoelens oproept. De emotie die bij mij naar boven komt is een emotie van angst.

Angst dat we niet het lef, of het Europese recht, hebben om natuurlijke processen ook maar ergens hun gang te laten gaan.

Vergelijk de standpunten eens in verschillende topics.

Volgens de deelnemers in het ene topic zijn grazers niet in staat plekken in een climaxbos open te houden. Ook zouden ze maar ten dele in staat zijn om verbuiging tegen te gaan.

In de OVP lijkt nu weer het tegenovergestelde waar te zijn.

Zou het een probleem kunnen zijn dat wij bepaalde ecotopen vast willen houden op een bepaalde plek, terwijl de natuur zelf, als we haar met rust laten die plekken min of meer laat rouleren?

Die kudde heeft ook een bepaalde dynamica. Die moet je volgens mij over een lange periode bekijken.  In tijden dat de aantallen lager worden treed weer meer verruiging op.

Maar ja, alle wetjes en wetten zijn gefragmenteerd. Veel wetten van natuurbehoud staan natuurontwikkeling in de weg. Wetten zijn gebaseerd op behoud, terwijl de natuur zich constant wil vernieuwen.

Ik hoop dat mijn angst geen werkelijkheid wordt. Steek anders de dam maar door en laat er maar weer zeehonden leven, is toch ook een beschermd dier.....
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

MC

CiteerZou het een probleem kunnen zijn dat wij bepaalde ecotopen vast willen houden op een bepaalde plek, terwijl de natuur zelf, als we haar met rust laten die plekken min of meer laat rouleren?
Hoi!

Is dat niet juist het probleem? In een volledig natuurlijk gebied is er voldoende dynamiek om ecotopen te laten rouleren. Maar ondanks de mooie woorden over de OVP, is er natuurlijk maar een beperkte dynamiek in dit gebied. Dit zorgt ervoor dat het zelfregulerende effect van de natuur in feite niet genoeg kansen krijgt.
Dus het is leuk om te zeggen dat de beheerders de OVP kansen moeten geven om natuurlijk te zijn. Maar zolang er inderdaad dijken, stifstofdepositie en andere negatieve menselijke effecten zijn, is de natuur daar meestal niet voldoende toe in staat.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

wimtegels

Matthijs,

Natuurlijk heb je gelijk als je zegt dat ook de OVP geen natuurlijk systeem is. En dat dijken en N depositie een grote invloed hebben.

Tijdens een cursus die ik geef heb ik mensen eens gevraagd een definitie van natuur te geven.
Iets wat dan steeds terugkeerd is de discussie of de mens nou wel of niet onderdeel uitmaakt van de natuur.
Dat blijft vanzelfsprekend een filosofische vraag.

Terug naar de praktijk. Ik denk dat er geen vierkante centimeter op aarde is waar de mens niet op een of andere manier invloed op heeft. Alleen al door onze invloed op de atmosfeer.
Toch geloof ik in natuur en in de kracht van de natuur om te bestaan, zelfs met menselijke invloed.

Voor mij is het meer een vraag of we natuurlijke processen vanaf een bepaald punt een kans willen geven. Een kans bijvoorbeeld om te laten zien dat er sprake is van rouleren van ecotopen.

Ik heb de laatste weken veel tijd gestoken in het doorpluizen van een aantal topics op dit forum. Ik zie veel overlap en veel tegenspraak. Ik wil daar hier niet verder op ingaan omdat dat niet puur met de OVP te maken heeft. Ik zit er over te denken om een dezer dagen wat stellinngen van verschillende deelnemers uit verschillende topics tegenover elkaar te zetten. In een apart topic dan waar ik de titel nog van moet verzinnen. Misschien wel: Wie heeft gelijk?iedereen of niemand?

Het moge wel duidelijk zijn dat ik er een voorstander van ben om in de OVP en op enkele andere plaatsen in Nederland de natuur nog meer ruimte te geven. Als dat even voor een paar soorten vervelend is, neem ik dat op de koop toe. Ik ben het met iedereen eens dat we er wel voor moeten waken dat dat niet leidt tot uitsterven van soorten waarvoor, misschien tijdelijk, geen andere biotoop is.  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

CiteerHet moge wel duidelijk zijn dat ik er een voorstander van ben om in de OVP en op enkele andere plaatsen in Nederland de natuur nog meer ruimte te geven. Als dat even voor een paar soorten vervelend is, neem ik dat op de koop toe.

"De een zijn dood is de ander zijn brood" dat geldt ook in de natuur. Verdringing hoort bij de natuur. Ik ben ook voor meer ruimte en dan denk ik voornamelijk in grond, vierkante meters, of beter vierkante kilometers. Wat dat betreft ligt de OVP natuurlijk helemaal verkeerd op bijna de duurste grond ter wereld.

Bij voorkeur moeten die vierkante kilometers dan op elkaar aansluiten zodat er groene of blauwe verbindingszones komen, dan grijpt de natuur zijn kansen wel. Gaat vanzelf goed.  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk