wat staat er op die ring en waar komt-ie vandaan?

Gestart door Bram Rijksen, juni 10, 2007, 16:41:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Ted van der Knaap op oktober 02, 2012, 22:26:31 PM
Als ik het dan goed begrijp werken de Nationale ringcentrales en Euring (co-ordinating bird ringing througout Europe) langs elkaar heen omdat je op de laatstgenoemde website ook buitenlandse ringen in kan voeren!
Deels zeker. Echter zijn er diverse ringcentrales die alleen (of voornamelijk) werken met de invoer via Euring.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 02, 2012, 22:27:57 PM
Citaat van: Ted van der Knaap op oktober 02, 2012, 22:26:31 PMAls ik het dan goed begrijp werken de Nationale ringcentrales en Euring (co-ordinating bird ringing througout Europe) langs elkaar heen omdat je op de laatstgenoemde website ook buitenlandse ringen in kan voeren.
Deels zeker. Echter zijn er diverse ringcentrales die alleen (of voornamelijk) werken met de invoer via Euring.

hoi Ted,

Het allerbelangrijkste van Euring is dat alle aangesloten Ringcentrales (= alle nationale Ringcentrales in Europa) met elkaar hebben afgesproken dat ze de ring- en vindgegevens van de geringde vogels volgens een zeer gedetailleerd gecodeerd systeem allemaal op precies dezelfde manier verzamelen en opslaan. Deze afspraken bestaan al heel erg lang, en zijn natuurlijk langzaam aan ook wel wat veranderd / aangepast. Euring had dus al zeer ver voor het internettijdperk een buitengewoon goed gecodeerd systeem hiervoor. En dat hebben ze nog steeds, en het werkt nog steeds uitmuntend.

Bijvoorbeeld de namen van vogels. Alle Palearctische soorten hebben ze gewoon een code gegeven. Kokmeeuw = 5820. Doet er dus niet toe dat je deze vogel 'Larus ridibundus' noemt (of 'Chroicocephalus ridibundus'), of Kapmeeuw, of Black-headed Gull, of Common Black-headed Gull (etc.). Het is en het blijft '5820'. Idem voor leeftijden.
1 = pulli; 2 = volgroeid (leeftijd dus onbekend, maar geen pullus = nestjong meer), 3 = eerste kalenderjaar, 4 = na eerste kalenderjaar; 5 = tweede kalenderjaar, etc.

Grasduin maar eens op  http://www.euring.org/data_and_codes/euring_code_list/index.html Alle (oude) handleidingen staan gewoon allemaal online. Kun je uren mee vullen om het allemaal eens rustig te bestuderen.

Inderdaad is www.ring.ac (hetzelfde als  http://blx1.bto.org/euring/main/index.jsp ) speciaal voor het publiek gemaakt. Iedereen kan hier de vondst / melding van een geringde vogel melden en de melding/waarneming komt automatisch terecht bij de nationale ringcentrale. Probeer het gewoon zelf maar eens uit bij een waarneming van een vogel met een buitenlandse ring. Onder ieder bericht van de yahoo e-mail nieuwsgroep [cr-birding] staat bijvoorbeeld ook:
CiteerPlease don't forget to check "European colour-ring Birding" (Dirk Raes website): http://www.cr-birding.org/ before asking! Report a ring on www.ring.ac 
Er leiden meerdere wegen naar Rome en dat geldt dus ook voor het krijgen van meldingen van geringde vogels. Hoe meer kanalen je hebt, hoe meer meldingen je krijgt. En je moet ook met de tijd meegaan. Er zijn dus nu in ieder geval ook al Britse ringen in omloop met een website als meldadres. Natuurlijk is dat www.ring.ac

Is het zo wat duidelijker?

Groetjes,

Klaas

Tukkerbird

Citaat van: tukkerbird op oktober 02, 2012, 21:39:34 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 02, 2012, 21:25:58 PM
Citaat van: tukkerbird op oktober 02, 2012, 20:54:49 PM
Ik zal eens kijken of ik iets uit Portugal kan vinden.
Even wat gebeld, en in Portugal is het uiterst onwaarschijnlijk dat ze deze ringen gebruiken.
Ok, Bedankt Jeroen en Mars,
Zou het deze niet zijn?


Het was het juiste adres.

Martin



Many thanks for reporting this bird.   It is from my project and was ringed as a chick in the UK in 2011.   Its full details are as follows:-



red FNFB             (metal ring GR36798)

09/07/2011         Orfordness, Suffolk, UK   52.05N  01.34E   -   RINGED AS PULLUS

31/01/2012         Castelo Branco landfill, Castelo Branco, PORTUGAL   39.47N  07.28W

02/10/2012         Eierlandse Dam, Texel, Noord-Holland, NETHERLANDS   53.11N  04.50E



Thanks again.





Best Regards

Mike Marsh


http://www.crbirding.org/fr/node/1232

Tukkerbird

Vanmiddag bij toeval deze Zilver met klein groen ringetje gefotografeerd, iemand enig idee wat er op de ring kan staan en waar deze geringd is?
Misschien wel een bekende want hij zat bij de Grote burgemeester in Amsterdam.

Gr.Martin

Klaas van Dijk

hoi Martin,

Dit lijkt mij een vogel die is geringd door Roland-Jan Buijs. Stuur hem maar even een mailtje met de foto (liefst met een zo hoog mogelijke resolutie), want wellicht kan Roland-Jan ontcijferen wat er op deze kleurring staat. Deze kleurring heeft twee inscripties (letter en/of cijfer). Plaats/datum ook vermelden in de e-mail (of met een link naar waarneming.nl).

E-mail adres is rjbuijs@buijsecoconsult.nl

Groetjes, Klaas

Tukkerbird

#605
Bedankt Klaas,


Ik heb de gegevens opgestuurd.
Nu kom ik bij toeval ook nog deze ring tegen, deze vloog vanmiddag met de boot van Texel naar Den helder.
Zilvermeeuw met groene ring, volgens mij K.ASW, nog geen idee waar die geringd is.

Gr.Martin

Ps. Ik zie dat die gewoon op Texel is geringd{Nioz}

Mars Muusse

CiteerIk heb de gegevens opgestuurd.
Nu kom ik bij toeval ook nog deze ring tegen, deze vloog vanmiddag met de boot van Texel naar Den helder.
Zilvermeeuw met groene ring, volgens mij K.ASW, nog geen idee waar die geringd is.

Waarneming kan naar Texel. ( Kees.Camphuysen@nioz.nl ).

Tukkerbird

Citaat van: Mars Muusse op oktober 15, 2012, 20:30:28 PM
CiteerIk heb de gegevens opgestuurd.
Nu kom ik bij toeval ook nog deze ring tegen, deze vloog vanmiddag met de boot van Texel naar Den helder.
Zilvermeeuw met groene ring, volgens mij K.ASW, nog geen idee waar die geringd is.

Waarneming kan naar Texel. ( Kees.Camphuysen@nioz.nl ).

Bedankt Mars, ik was er inmiddels achter, die eerste is ook bekend{L8}
Voor jou een bekende.3-9-2012 Katwijk aan Zee (Binnenwatering), Zuid-Holland, NL 5.213,00 N 425,00 E colourring read Mars Muusse

Klaas van Dijk

ha Martin,

Leuk dat je snel al een reactie hebt gekregen. En ondertussen ben je ook al achter het contactadres van de andere vogel. Kees Camphuysen reageert meestal snel. Erg leuke foto die je van deze vogel hebt genomen. Veerbootmeeuw.

Groetjes, Klaas

Tukkerbird

Citaat van: Klaas van Dijk op oktober 15, 2012, 21:28:35 PM
ha Martin,

Leuk dat je snel al een reactie hebt gekregen. En ondertussen ben je ook al achter het contactadres van de andere vogel. Kees Camphuysen reageert meestal snel. Erg leuke foto die je van deze vogel hebt genomen. Veerbootmeeuw.

Groetjes, Klaas

Dag Klaas,

Kees heeft inderdaad al geantwoord, vogel is geringd op 04-06-2012 op Texel{Kelderhuispolder}
Ook van deze{vandaag Amsterdam} al bericht, in Helgoland geringd op 14-07-2012.

Gr.Martin

Klaas van Dijk

Alweer een prachtige foto. Blijf rustig vragen als je weer eens een gekleurringde vogel hebt gefotografeerd en niet zo 1-2-3 weet wie de ringer ervan is.

Groetjes, Klaas

Merijn Loeve

Goedemorgen,
Gisteren deze schuwe jongen tegengekomen, lastig beest, waarschijnlijk is deze foto net niet te gebruiken omdat ik het idee kreeg dat er nog een cijfer onder de veren zat. Een lichtgroene kleurring met het cijfer 72. Zal hier nog iets van te maken zijn?

Alvast vriendelijk bedankt!
Met vriendelijke groet,

Merijn Loeve

Tukkerbird

Ik denk het zelfde project als de eerste meeuw die ik gisteren heb geplaatst.
Uit die foto is hij ook uit gekomen.

Hij kan denk ik naar Roland- Jan Buijs.
E-mail adres is rjbuijs@buijsecoconsult.nl

Klaas van Dijk

Yep, klopt. Al dit soort tibia-ringen bij Zilvermeeuw en Kleine Mantelmeeuw zijn van projecten van Roland-Jan Buijs. Staan altijd twee inscripties op.
Klaas

Merijn Loeve

Met vriendelijke groet,

Merijn Loeve


Jeroen Nagtegaal

Dat is een oudje van Arie Spaans. Het is een A die flink gesleten is.
Kees Camphuysen kan er wellicht nog wat van maken. kees.camphuysen@nioz.nl
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Mars Muusse

CiteerIemand dit type ring al eens gezien?

http://waarneming.nl/waarneming/view/71876659
Misschien dat de zwarte D er uiteindelijk afgevallen is, dan was het NDGA:
http://www.gull-research.org/hg/2011b/ndga.html
Mars

Luuk Punt

#618
Bedankt, Jeroen!

Ik zal contact opnemen met Kees.

Hartelijke groet,

Luuk
Hartelijke groet,

Luuk Punt

http://vogelpunt.wordpress.com/

Luuk Punt

Zou hem heel goed kunnen zijn, Mars, bedankt voor je reactie en de link!

Hg, Luuk
Hartelijke groet,

Luuk Punt

http://vogelpunt.wordpress.com/

little-W

Citaat van: Luuk Punt op oktober 27, 2012, 11:33:40 AM
Zou hem heel goed kunnen zijn, Mars, bedankt voor je reactie en de link!

Hg, Luuk
Het is inderdaad (Zwart D) Groen A, (27kj inmiddels!). Leuk, want ik was hem al een tijdje kwijt in Leiden.

Bedant voor het melden, Luuk. Ik ben zelf ook nog even gaan kijken en heb hem tussen 2 en 3 uur kunnen bewonderen aan de Binnenwatering:

http://waarneming.nl/waarneming/view/71882686

Zie ook mijn collectie foto's van deze meeuw.
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

augustvansteensel

Op 20 oktober een zilvermeeuw op de zuidpier gezien, met aan een poot een zilver ringetje dat niet meer leesbaar was en aan de andere poot een groene ring met X.4.
De foto's moeten me nog gemaild worden, zo nodig.
Waar kan ik hem melden?
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Jeroen Nagtegaal

Dat moet dan een donkergroene ring zijn geweest aan de tibia. Die kan naar rjbuijs@hetnet.nl
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

augustvansteensel

bedankt, ik zal het mailen als ik de foto's heb.
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Tukkerbird

Hallo,

Vandaag deze Zilvermeeuw met rode ring, op ''European colour-ring birding'' kan ik niks vinden?
Iemand die weet welk project dit is, de meeuw is rechts geringd met de code H.X28.

Gr.Martin

little-W

Citaat van: tukkerbird op november 12, 2012, 18:39:14 PM
Hallo,

Vandaag deze Zilvermeeuw met rode ring, op ''European colour-ring birding'' kan ik niks vinden?
Iemand die weet welk project dit is, de meeuw is rechts geringd met de code H.X28.

Gr.Martin
Die is van Sönke Martens.
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

Tukkerbird

Citaat van: little-W op november 12, 2012, 18:43:15 PM
Citaat van: tukkerbird op november 12, 2012, 18:39:14 PM
Hallo,

Vandaag deze Zilvermeeuw met rode ring, op ''European colour-ring birding'' kan ik niks vinden?
Iemand die weet welk project dit is, de meeuw is rechts geringd met de code H.X28.

Gr.Martin
Die is van Sönke Martens.

Ok bedankt, zal hem een berichtje sturen.

theomuusse

Iemand een idee waar deze ring vandaan komt?

Theo

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

theomuusse

Jazeker wel!
Zwarte poten, dat zijn er niet veel.
Helpt dit?

Theo