Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

JandJ

Buffelkop lijkt niet bijster veel meer op nonnetje (onv./vr.) nu, is inmiddels uitgekleurd. En op de plas zitten zelden nonnetjes.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Robert V.T

Groeten,

Robert van Tiel

theomuusse

Citaat van: JandJ op november 02, 2012, 23:10:22 PM
Buffelkop lijkt niet bijster veel meer op nonnetje (onv./vr.) nu, is inmiddels uitgekleurd. En op de plas zitten zelden nonnetjes.

You 'll be surprised!

Ik ben daar al meerdere waarnemers tegengekomen die het daar echt weleens zittende nonnetje verwisselden.

Theo

Johan Buckens

Even een vraagje ivm de toevloed aan Siberische boompiepers in Nederland.
Lopen (liepen) de vogels midden in het bos? Of eerder langs paadjes/open plekjes? Eerder naaldbos of loofbos?

Johan

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Johan Buckens op november 03, 2012, 18:42:57 PM
Even een vraagje ivm de toevloed aan Siberische boompiepers in Nederland.
Lopen (liepen) de vogels midden in het bos? Of eerder langs paadjes/open plekjes? Eerder naaldbos of loofbos?

Johan

Hoi Johan,

Ik heb hem een tijdje zitten bekijken (uurtje) -> hij lijkt zich graag in de kruidenlaag op te houden en maakt maar weinig vliegmomenten tussen takken en stammen (loopt/verplaatst zich schijnbaar onzichtbaar in de lage begroeiing; fourageert langdurig over bodem of over dood omgevallen hout wat overgroeid is). Ik heb hem gezien in gemengd bos van voornamelijk Pinus en wat Loof langs een weg. (maar langs een mensenweg wordt hij eerder ontdekt/gezien dan elders denk ik). Leek weinig last te hebben van vogelaars op afstand (buiten een meter of 10 a 15 nauwelijks verstoorbaar als je je rustig gedraagt). Ik denk dat je hem met rondlopend zoeken niet te zien krijgt; kwestie van lang op de juiste plek gaan staan wachten tot het toeval toeslaat...). Succes!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Johan Buckens

Bart,

Dank voor het antwoord, maar ik had beter even verduidelijkt met welk doel ik deze vraag stel.
Ik ben Belg en heb dus geen plannen om de vogels van het Robbenoordbos te komen twitchen.
Ik stelde de vraag om te weten waar/hoe ik het beste zoek om er eentje te vinden aan de Belgische kust. In België zijn er nog maar 2 twitchbare vogels geweest (de eerste daarvan heb ik gezien in de Voorhaven van Zeebrugge in '98, op een boomloze vlakte). Blijkbaar zijn ze best te zoeken midden in het bos?

Rob Halff

#1086
Citaat van: Johan Buckens op november 03, 2012, 18:42:57 PM
Even een vraagje ivm de toevloed aan Siberische boompiepers in Nederland.
Lopen (liepen) de vogels midden in het bos? Of eerder langs paadjes/open plekjes? Eerder naaldbos of loofbos?

Johan

Mijn ervaring dit najaar (o.a. op Vlieland en op Texel) is dat ze vooral in naald/dennenbos zitten en dan metname langs de randen/paden en langs open stukjes zich bevinden. Voorkeur hebben ze doorgaans niet voor kale bosgrond maar meer voor de bosgrond met lichte ondergroei, varens en halfhoog gras etc.

JohanvantBosch

De vogels in het Robbenoordbos zaten vandaag toen ik ze zag in gemengd bos, dat vooral uit loofbos bestond, met een enkele naaldboom. Ze werden gevonden vanaf en misschien wel op het pad, maar liepen toch vooral midden in het bos, over en tussen de dode bladeren, maar ook tussen takken etc.
Op het pad moet je mijns inziens wel heel veel mazzel hebben. Volgens mij duurde het daardoor vandaag ook lang voordat ze werden teruggevonden.

August

#1088
Die van Noordwijkerhout zat niet in een bos maar in een bomen rijtje aan de ene kant een boerenslootje met daarachter een akker en aan de andere kant een paardeweitje en stuk gras.
Zie foto voor een indruk
http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=4&fid=8291&page=1
August van Rijn

PieWie

Citaat van: JohanvantBosch op november 03, 2012, 19:49:34 PM
De vogels in het Robbenoordbos zaten vandaag toen ik ze zag in gemengd bos, dat vooral uit loofbos bestond, met een enkele naaldboom. Ze werden gevonden vanaf en misschien wel op het pad, maar liepen toch vooral midden in het bos, over en tussen de dode bladeren, maar ook tussen takken etc.
Op het pad moet je mijns inziens wel heel veel mazzel hebben. Volgens mij duurde het daardoor vandaag ook lang voordat ze werden teruggevonden.
Ze werden inderdaad teruggevonden op een plek waar tientallen vogelaars vanochtend al meerdere keren langs gelopen waren. Blijkbaar waren ze rustig aan het foerageren laag in het talud tegen het kanaal. Pas toen ze daarbij een keer op of nabij het pad kwamen, werden ze opgestoten. En wat ook hier weer opviel, net als op Texel, ze vliegen pas op als je er wel heel dicht bij komt. Mensen die op 4 à 5 meter langslopen (ook joggers) gaven geen zichtbare reactie.
Opvallend waren de vele, ijle contactroepjes bij de vogels als ze tussen de varens doorkropen. Ook op Vlieland waargenomen?
Pierre

BramtK

#1090
Die van De Koog liep over de grond in een naaldbos. In het buitenland zag ik ze doorgaans ook op de grond onder bomen. Punt is dat ze lange stukken kunnen lopen door de vegetatie en dan moeilijk te vinden zijn. Ik denk dat ze vaak worden ontdekt als ze opvliegen vanaf de bosbodem en roepen. Toen ik vandaag die vogels in het Robbenoordbos zag lopen (met Johan, geloof ik) had ik in ieder geval veel respect voor de ontdekker.
Groeten,

Bram ter Keurs

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Johan Buckens op november 03, 2012, 19:42:42 PM
Bart,

Dank voor het antwoord, maar ik had beter even verduidelijkt met welk doel ik deze vraag stel.
Ik ben Belg en heb dus geen plannen om de vogels van het Robbenoordbos te komen twitchen.
Ik stelde de vraag om te weten waar/hoe ik het beste zoek om er eentje te vinden aan de Belgische kust. In België zijn er nog maar 2 twitchbare vogels geweest (de eerste daarvan heb ik gezien in de Voorhaven van Zeebrugge in '98, op een boomloze vlakte). Blijkbaar zijn ze best te zoeken midden in het bos?

Hoi Johan,

In de eerste plaats was ik zelf verrast van de verschijning van de Sibopi bij de Maten... zo'n binnenlands verschijnsel in .nl is nog nooit vertoond (voor zover ik weet). Voorts ben ik zelf een slechte ontdekker; heb zelf bijna nog nooit een zeldzaamheid ontdekt. "Mijn Sibopi" was een twitch (de Koog). Ik moet het juiste antwoord overlaten aan een meer ervaren vogelaar... Maar ik blijf wel bij mijn standpunt (weliswaar een gebrekkige maar toch wel ruime ervaring) dat zoeken naar het beest weinig zin heeft. Kwestie van toeval of goede twitch.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jos Welbedacht

De vogels vlogen vanmiddag (rond 1 uur) vanaf het pad de bomen in langs het water. Na ongeveer een minuut raakten wij ze kwijt. Ik zag nog net een vogel naar beneden duiken, en toen waren ze een half uur uit beeld. Voordat ze weer gevonden werden was dus in ieder geval bekend op welke plek er gezocht moest worden, en ik vraag me af of het anders ook gelukt was. De vogels bewogen zich onder de varens door langs de waterkant, en waren daar vaak nauwelijks zichtbaar.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

theomuusse

De struikrietzanger van vandaag zal ongetwijfeld kloppen.
Mij valt op dat de vogel niet zo bleek is als ik verwachtte.

Theo

gerdwichers8

Ik ben bang dat dat kenmerk teveel nadruk gegeven is en dat bij veel vogels de verschillen toch subtieler gezocht moeten worden. Britse vogels en die ver in het oosten (om maar een beetje meer bulk te hebben) zijn vaak best wel warm en donker van kleur. Blijft gewoon erg moeilijk dus.

Yeronimo

Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

HPM

Herman van der Meer

erikwouda

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 03, 2012, 20:38:19 PMMaar ik blijf wel bij mijn standpunt (weliswaar een gebrekkige maar toch wel ruime ervaring) dat zoeken naar het beest weinig zin heeft. Kwestie van toeval of goede twitch.
De 3 van Vlieland met ca. 5-8 andere vogelaars duurden bijna 2 uur voor ze gevonden werden. Perceel wat doorzocht werd was denk ik niet veel groter dan 150x50 meter. Extreem goede camouflage. Je zal ze per ongeluk moeten zien vliegen o.i.d. Wél was er iemand die ze meende te hebben gehoord, maar 10 minuten/kwartier turen (in de boomkruinen) op die plek leverde niets op. (Veel) later werden ze daar dicht in de buurt teruggevonden door iemand. Uiteindelijk hebben de meeste vogelaars ze daar op een bospad zien fourageren.

Naaldbos met diffuse ondergroei van struiken tot 2 meter.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

JohanvantBosch

#1098
Citaat van: BramtK op november 03, 2012, 20:07:09 PM
Die van De Koog liep over de grond in een naaldbos. In het buitenland zag ik ze doorgaans ook op de grond onder bomen. Punt is dat ze lange stukken kunnen lopen door de vegetatie en dan moeilijk te vinden zijn. Ik denk dat ze vaak worden ontdekt als ze opvliegen vanaf de bosbodem en roepen. Toen ik vandaag die vogels in het Robbenoordbos zag lopen (met Johan, geloof ik) had ik in ieder geval veel respect voor de ontdekker.

Dat denk ik wel, Bram.
Ik denk ook dat jouw plaatje wel ongeveer weergeeft hoe ze erbij liepen, maar dan in het bos. Ik ben zo vrij hem hier even te kopieren.




Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 03, 2012, 20:38:19 PM
Maar ik blijf wel bij mijn standpunt (weliswaar een gebrekkige maar toch wel ruime ervaring) dat zoeken naar het beest weinig zin heeft. Kwestie van toeval of goede twitch.

Ik ben dat niet met je eens, Bart. Wel dat het een grote toevals of geluksfactor blijft en dat de kans er een te vinden ook bij gericht zoeken erg klein is. Mee eens. Toen we daar in het Robbenoordbos liepen, hebben we ons toch wel meermaals afgevraagd hoeveel Siberische boompiepers er eigenlijk in het bos zouden rondlopen... Met het gedrag dat ze hebben en de bijbehorende trefkans, zullen de meeste onopgemerkt blijven....

Maar ik denk dat je de kans wel wat kunt vergroten door op potentieel geschikte plekken flinke stukken bos te doorkruisen. En daarbij niet alleen op het pad te lopen. En als er een jaar is waarin je dat zou kunnen proberen, is het dit jaar.

Misschien het stukje over Siberische boompiepers even afsplitsen?

Yeronimo

Citaat van: HPM op november 04, 2012, 13:23:39 PM
Citaat van: Yeronimo op november 04, 2012, 13:03:49 PM
Vale Braamsluiper Vlieland:
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=49556&page=1

Er is er nog steeds nooit een goedgekeurd.

Update: http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=49556
Is toch zo goed als zeker als ik de jongens mag geloven. Hopelijk snel de foto's en geluidsopname te zien.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

HPM

Citaat van: Yeronimo op november 04, 2012, 14:19:47 PM
Citaat van: HPM op november 04, 2012, 13:23:39 PM
Citaat van: Yeronimo op november 04, 2012, 13:03:49 PM
Vale Braamsluiper Vlieland:
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=49556&page=1

Er is er nog steeds nooit een goedgekeurd.

Update: http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=49556
Is toch zo goed als zeker als ik de jongens mag geloven. Hopelijk snel de foto's en geluidsopname te zien.

Of de jongens dat vinden lijkt me niet doorslaggevend.
Foto's van eerdere gevallen hebben kennelijk ook (nog) niet kunnen overtuigen. http://waarneming.nl/soort/photos/770
En ik betwijfel of geluid de doorslag zal kunnen geven.  De eerdere hebben dat in ieder geval niet. http://waarneming.nl/soort/sounds/770
Er zijn mensen die al vele jaren op een beslissing wachten. http://waarneming.nl/soort/cdna_overzicht/770?code=2
Herman van der Meer

jvdlaan


HPM

Citaat van: jvdlaan op november 04, 2012, 15:00:48 PM
Deze bleek na DNA-onderzoek een gewone: http://waarneming.nl/foto/view/1665029

Ja, die zocht ik maar kon hem niet vinden. Nu nog steeds niet trouwens. Vreemd.

Herman van der Meer

jvdlaan

Citaat van: HPM op november 04, 2012, 16:09:31 PM
Citaat van: jvdlaan op november 04, 2012, 15:00:48 PM
Deze bleek na DNA-onderzoek een gewone: http://waarneming.nl/foto/view/1665029

Ja, die zocht ik maar kon hem niet vinden. Nu nog steeds niet trouwens. Vreemd.
Ik vind hem natuurlijk makkelijker via Mijn Foto's, maar uitgelogd vind ik hem ook als ik zoek op Braamsluiper (dus geen blythi, halimodendri en andere ver-weg-ondersoorten), interval 1-10-2010 en 10-10-2010 en provincie Friesland. Een foto van de staartpennen moet ik nog uploaden.

Jeroen Nagtegaal

Even inhakend op de Siberische Boompieper. Het parkeren mag alleen aan de zuidkant van de weg. Inderdaad is dit soms bagger aan het worden. Vandaag stonden tot wel meer dan 10 auto's aan de verkeerde kant. Soms boven op de letters NP... Op zondag zal het weinig problemen geven, maar als er doordeweeks vrachtverkeer langs moet gaat dit zeker problemen geven. Parken kan ook langs de Stontelerweg. Zie: http://goo.gl/maps/FHKln. Het is dan een enkele minuten extra lopen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ArjenDrost †

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 04, 2012, 20:52:44 PM
Soms boven op de letters NP...
Mijn theorieinstructeur heeft me ooit geleerd dat NP 'nog plaats' betekend :P Een wit kruis op de weg (of borden erlangs) is de juiste manier om aan te geven dat je ergens niet mag parkeren.... ;)


Maar dit even terzijde.

maartenwielstra

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 03, 2012, 20:38:19 PM
Citaat van: Johan Buckens op november 03, 2012, 19:42:42 PM
Bart,

Dank voor het antwoord, maar ik had beter even verduidelijkt met welk doel ik deze vraag stel.
Ik ben Belg en heb dus geen plannen om de vogels van het Robbenoordbos te komen twitchen.
Ik stelde de vraag om te weten waar/hoe ik het beste zoek om er eentje te vinden aan de Belgische kust. In België zijn er nog maar 2 twitchbare vogels geweest (de eerste daarvan heb ik gezien in de Voorhaven van Zeebrugge in '98, op een boomloze vlakte). Blijkbaar zijn ze best te zoeken midden in het bos?

Hoi Johan,

In de eerste plaats was ik zelf verrast van de verschijning van de Sibopi bij de Maten... zo'n binnenlands verschijnsel in .nl is nog nooit vertoond (voor zover ik weet). Voorts ben ik zelf een slechte ontdekker; heb zelf bijna nog nooit een zeldzaamheid ontdekt. "Mijn Sibopi" was een twitch (de Koog). Ik moet het juiste antwoord overlaten aan een meer ervaren vogelaar... Maar ik blijf wel bij mijn standpunt (weliswaar een gebrekkige maar toch wel ruime ervaring) dat zoeken naar het beest weinig zin heeft. Kwestie van toeval of goede twitch.


De vogel van Noordwijkerhout vloog steeds op van de grond wanneer op enkele meters afstand was. Dan ging ie steeds op hooguit enkele meters hoogte stilletjes op een tak zitten. Tussendoor liep ie blijkbaar enkele 10-tallen meters onopgemerkt over de grond. Tijdens de eerste 2 uur vanaf de ontdekking nog steeds geen geluid gehoord. Pas toen de vogel een stukje uit zichzelf vloog riep ie heel bescheiden. Ik was overigens wel degelijk op zoek naar deze soort omdat ik langs de bosrand (scheiding bos &  park met weilanden/akkers) ook vaak Boompiepers zie. Ik had op mijn 'to do list' van de dag bovenaan 'sibopi' geschreven. Natuurlijk heeft de influx me daar wel toe geïnspireerd.

Timo Roeke

#1107
Nu ingevoerd als onzekere woestijnbraamsluiper met foto's (inclusief sonogram) en geluidsopname:
http://waarneming.nl/waarneming/view/72010202

Hier een paar van de foto's:


Steven Wytema

Maar nog steeds geen veertje...
Steven Wytema


HPM

Citaat van: Timo Roeke op november 05, 2012, 09:15:17 AM
Nu ingevoerd als onzekere woestijnbraamsluiper met foto's (inclusief sonogram) en geluidsopname:
http://waarneming.nl/waarneming/view/72010202

Hier een paar van de foto's:



Van vrijwel zekere Vale naar onzekere Woestijn.
Herman van der Meer