Mooiste twitchervaring

Gestart door Rinie van Reenen, november 22, 2006, 10:10:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rinie van Reenen

(Mede n.a.v. oproep van Peter)

'Worst dip ever' is een mooie topic, maar wel wat pessimistisch natuurlijk ;-).
Ongetwijfeld hebben we allen wel eens bijzondere twitchervaringen gehad (bijvoorbeeld dat je zelf een grote zeldzaamheid ontdekte). Laten we die hier met elkaar delen. Het hoeft wat mij betreft niet eens te gaan om heel bijzondere vogels, maar om mooie ervaringen met 'zeldzame' vogels.

Zo herinner ik me van mezelf nog het beste een (voor mij bijzondere) waarneming met een toch behoorlijk gewone vogel (hoewel deze bij ons niet voorkomt).
Ik zal een jaar of 14 geweest zijn, toen we met vakantie gingen naar Drenthe, waarbij ook een bezoek aan het Bargerveen hoorde. Op die leeftijd ben je nog niet enorm voorbereid op het soort vogels dat zich daar bevindt. Op een gegeven moment kwam er niet ver van ons af een vogel zitten, waarvan ik zo het silhouet niet herkende. Ik richt mijn kijker en (ik herinner me nog zeer levendig mijn 'ontsteltenis'): een Grauwe Klauwier. Sindsdien natuurlijk veel zeldzamer vogels gezien, maar dit soort ervaringen zijn toch wel zeer opwekkend voor je vogelaarsgeest...
Groet, Rinie van Reenen

P1234

#1
Hoi Rinie,

Dat is precies wat ik met dit topic bedoelde, en je opmerking is natuurlijk terecht. Het zou wat mij betreft om een twitchervaring met een super-zeldzaamheid kunnen gaan, maar ook om een waarneming van een Grauwe klauwier op het Bargerveen. Ik woon in Drenthe (geweldige provincie om te vogelen!!!). Mijn eerste Grauwe Klauwier op het Bargerveen staat nog steeds op mijn netvlies gegrift!!

Peter
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

maartenwielstra

3-7-2001 Op een vaag piepje gaan rijden: meerdere Vale Gieren in onbekende richting bij Voorhout. Dan denk je aan twee ofzo. Vanuit de auto in Noordwijk zag ik op grote hoogte ineens 18 stuks over de auto zeilen. Uitgestapt zagen we ze massaal landen in de polders! Mijn enige eerdere Gier-ervaring was een versufte Monniks in Ijmuiden!

zomer 2004 Oog in oog met een roepend Kleinst Waterhoen, op mijn buik liggend op nog geen 2 meter afstand! Zelf gevonden dus eigenlijk geen echte twitch?

20-11-2004 De Haakbekken van Beijum, niets vindt ik gaver dan zulke tamme dwaalgasten! Jammer alleen dat ze zo makkelijk voor de vogelhandel zijn te vangen!

pluisje

Ik heb ook een paar leuke ervaringen.
Midden in de examenweek even eruit en een rondje fietsen in het stadspark te Groningen. Als ik een Zwarte roodstaart wil zien (moet over een sloot springen en over een B&G hek klimmen) kom ik op een terrein waar de Zwarte Roodstaart op het dak zit. In mijn ooghoeken zie ik plotseling wat bewegen op de grond.
Als ik daar mijn kijker op richt blijkt het om een Alpenheggemus te gaan.
Helaas te weinig tijd (examens beginnen over 30 minuten) om mensen te waarschuwen. S avonds met een goede vriend terug, maar niets te zien.
Stress, stress, stress
Toch maar iedereen bellen (semafoonsysteem bestond nog niet), maar stuit op veel ongeloof.
Nieuwsblad van het Noorden gebeld, die wilden de volgende dag wel komen.
Volgende ochtend (voor de examens) weer samen met dezelfde goede vriend terug en daar blijkt de Alpenheggemus nog te zitten.
Snel bellen en weer examens doen. s, middags de vogel weer gezien in bijzijn van ruim 100 vogelaars en 1 verslaggever van het NvhN.
(examens toch gehaald !)
 
Ronald Nuiver

snwja3

#4
Een van mij mooiste was wel de Geelstuitzanger.
Een quote uit mijn dagboek van destijds laat wel zien waarom:

De 'twitch' van het jaar (naar wij toen dachten) vond plaats op 5 oktober 1996. De dag ervoor werd er een roodoogvireo van Vlieland gemeld. De roodoogvireo is een zangvogel uit Amerika die zelden met harde stormen/orkanen naar Europa wordt geblazen er waarvan de meeste in Engeland aanwaaien. Slecht een enkele schiet door naar het vasteland van Europa en dat was nu gebeurd, een vogelsoort waarop iedereen zat te hopen en nu aanwezig op Vlieland. Wij dus met z'n allen op 5 oktober vroeg het bed uit om de eerste boot naar Vlieland te pakken. Een probleem was dat de laatste boot terug om 11.45 uur ging en die konden wij helaas niet meer pakken omdat we dan te weinig tijd hadden om de vogel te bekijken. Dus tandenborstel mee voor de overnachting. Op de heenreis op de boot bleek echter al gauw dat het grootste gedeelte toch nog wel graag dezelfde dag terug wilde. We vroegen derhalve de kapitein of er iets terug te regelen was. En dat was er. We kregen het telefoonnummer van een rederij en bestelden daar een boot voor 's avonds terug zodat we de gehele dag de vogel konden zoeken en bekijken. Dit kostte ons ook f 1000,- maar met veertig man werd het bedrag f 25,- de man en dat was goed te doen. Toen we aankwamen in de haven hetzelfde tafereel als in het voorjaar met de withalsvliegenvanger (zie een vorige aflevering). Wij bestormden weer de taxibusjes, propten ze vol met vogelaars en vertrokken richting camping 'de Lange Paal' alwaar de vogel zich bevond. Er stond aldaar nog een vogelaar die ons de plek wees waar de vogel voor het laatst gezien was. Na even zoeken vonden we hem terug en ik stond gelukkig op de juiste plek om hem prachtig te zien te krijgen. Geluk, want de vogel vloog hierna weg en liet zich pas na twee uur een stuk verderop weer zien, maar toen kreeg uiteindelijk iedereen hem mooi te zien. Hierna keken we verder op het eiland nog wat vogels (de boot vertrok pas om 7 uur) en dat leverde nog een mooie kleine vliegenvanger op die zich ook prachtig liet bekijken. 's Avonds op de boot terug was het een gezellige boel. In de kajuit met kleine bar werd feest gevierd op de mooie vogelsoort die we gezien hadden. En omdat het de 400ste soort was voor Gerard Steinhaus (de eerste die 400 vogelsoorten in Nederland ziet) moest er toch een rondje gegeven worden. Zo'n bootreis terug is toch een van de gezelligste belevenissen.
Maar zoals boven al vermeld wij dachten dat het de beste 'twitch' van het jaar zou zijn. En ach, hoe kan een simpele vogelaar zich vergissen. Noch geen week erna liepen wij op de Maasvlakte te vogelen. Leuke vogels lieten zich zien zoals vuurgoudhaantje, gekraagde roodstaart, kleine karekiet, ijsgors en strandleeuwerik, toen onze piepers weer gingen. Gemeld werd !!!!! een geelstuitzanger !!!! een nog zeldzamere amerikaanse zanger uit Amerika (dat mag duidelijk zijn als het een amerikaanse zanger is), de eerste voor Nederland, de eerste voor het vasteland van Europa (voor zover Vlieland vasteland is), alleen nog maar gezien in Engeland (±17 keer) en IJsland (7 keer). We konden de boot van halfdrie nog halen en vandaag ging er nog een boot terug om 16.45 uur. Dat betekende dat we drie kwartier de tijd hadden om de vogel te zien en omdat de vogel zich maar op 500 meter afstand van de boot bevond was het te doen. Plus dat we erop hoopten dat we weer een boot terug zouden huren op een later tijdstip zodat we de vogel nog langer konden bekijken. Druk werd er heen en weer getelefoneerd en er werd een boot geregeld en ons hierop gereserveerd. We zouden de vogel mooi kunnen bekijken want we hadden nu meer tijd, als hij maar bleef zitten en zich zou laten zien. Zo gingen we met ongeveer 100 man de veerboot op en was het weer dringen bij de uitgang bij aankomst. Nu stormden we met ons allen de loopplank af, het terrein af en de Dorpsstraat in want daar bevond zich de vogel. We werden aangemoedigd vanaf de terrasjes, gefotografeerd en verbaasd aangegaapt door omstanders die niet wisten en begrepen wat er gebeurde. Een meute van 100 man rennend door de Dorpstaart met volle bepakking, wat gebeurd er ?????? Wij echter spoedde ons naar de plaats des vogels en deze liet zich prachtig aan ons zien. Steeds weer keerde de geelstuitzanger terug in dezelfde boom om vlak boven ons voedsel te gaan zoeken. Prachtig was de gele stuit te zien (een goed kenmerk, voor de overige moet je even in je vogelboek kijken) en toen de vogel in de dakgoot ging zitten drinken was het hele scenario compleet. En 's avonds weer met z'n allen terug op de boot en aangezien nummer twee (KLaas Eigenhuis) nu de 400 vogelsoorten haalde, begrijp je wel dat het weer een gezellige boel was. En we waren het er allemaal overeens: DIT was de BESTE 'twitch' die we ooit gemaakt hadden, een Mega-soort!!!!!!
Wietze Janse

hiskodevries

#5
Heren zet ook even een goede datum in het stuk,
straks bundelen ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

BWoets

fototjes erbij, spellingscontrole er overheen, ieder verhaal op een nieuwe pagina, uitgever zoeken en uitgeven maar....
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

joostverhoeven

mijn nadeel is dat ik helaas drukbezette week heb (en auto van thuis mee moet vragen) en dus moet doen met de vogels die langer blijven zitten.
Wel vond ik de Hop, vorkstaartmeeuw, orpheusspotvogel erg leuk.
En ben blij dat ik de groene reiger heb gezien, want als je die nu nog moet gaan zoeken?! toch blijven mijn gedachte vaker hangen bij vogels die ik gemist he :( hehe  
Groeten,

Joost Verhoeven

jeroensteenbergen

Mijn mooiste ooit vind ik toch de Griel die ik in april '97 zelf ontdekte op een akker waar ik (met een aantal anderen) weidevogelnesten zocht. Toen we nesten gingen zoeken zag ik wel iets onduidelijks aan de andere kant van de akker, maar de tijdsdruk stond niet toe er op dat moment naar toe te gaan... Na de noodzakelijke bezigheden kon ik mijn nieuwsgierigheid niet meer bedwingen en ben ik er (met 2 anderen) op af gegaan. Tot mijn grote ontsteltenis bleek het een Griel te zijn, die zich prachtig liet zien op een afstand van zo'n 20 meter. De vogel sloop langzaam weg, vloog een stukje, riep een aantal keer en landde iets verder op de akker. Echt fenomenaal gezien. Uiteraard had niemand zijn fototoestel bij zich (zal je altijd zien...). Totaal opgewonden thuiskomend snel wat mensen gebeld die ook vogels keken (niet zo fanatiek, was ik toen ook niet...) die het een mooi verhaal vonden, maar niet de moeite namen er zelf op af te gaan... Pfoe, mocht het me opnieuw overkomen, ik ken inmiddels de kanalen...  

teunvankessel

Zwartkopgors 15-10-06
Dit werd een dag om nooit te vergeten ! we besloten om ons eigen op te delen in 2 groepen de ene groep ging bosjes kloppen en de andere groep ging trektellen, beide groepen gingen dat doen op de brouwersdam. Daar aangekomen stond er een behoorlijke Oosten wind
We zagen de eerste groepjes Vinken, Veldleeuwerikken en Graspiepers al overkomen.
Alle leden van Vogelwacht Uden dus Thijs Fijen, Marijn van de Braak en ik gingen trektellen. Na een tijdje zagen we dat er in de bosjes om onze post flink wat rietgorzen en graspiepers aanwezig waren. Thijs Fijen besloot als eerste om ook even langs die bosjes te lopen om te kijken of daar niks leuks inzat, toen die even bezig was met rietgorzen en graspiepers te bekijken besloten wij ook maar eens op pad te gaan. Toen roep Thijs Fijen opeens.. Fock ! een gele gors met een zwarte kop !! dit was om 08:16 uur. Marijn van Oss had zijn telescoop bij, we schreeuwde met zn alle foto's  maken, telscoop erop ! SNEL !! ik had mijn fototoestel bij de hand en heb toen 6 foto's kunnen maken waarvan je er op 3 kunt zien dat er een vogel zit en waarvan je er op 2 kunt zien dat het een gele gors is met een zwarte kop.. niet al te best dus.. We hebben wel met zn allen door een telescoop kunnen kijken en we hebben kunnen zien dat de vogel ongeringt was We hebben meteen de andere excursie gebeld en gezegt dat ze als een gek hierheen moesten komen ! jammer, de vogel was al gevlogen en we hebben hem niet terug kunnen vinden..
16-10
We zijn daar een tijdje op de duin gaan zitten en dat wierp zijn vruchten af. Ik zag een gele vogel wegvliegen. Jammer Rietgors met laagstaande zon, toen begon Frank Wildschut zo hard als het kan te roepen doe je Hoofd aan de kant !! tegen Marijn van Os en ja hoor, we hadden hem teruggevonden ! we hebben meteen de DBA lijn opgebeld en Toy Jansen en Carel van de Sanden om te kijken of het geen ontsnapte wever of iets dergelijks kon zijn. Toen hebben we Sander Bot opgebeld die heeft een semafoonbericht geplaatst en binnen 20 min, waren de eerste vogelaars aanwezig. Peter van de Braak een van de eerste vogelaars heeft ons toen bevesteging gegeven dat het er ook daadwerkelijk een was.
S'avonds is het losgekomen op Internet en we hebben ongeveer van alle kanten felicitaties met onze ontdekking gehad.
17-10
piep....piep...piep...
de wekker loopt af om half 7, Hup ! op de fiets en naar de Brouwersdam waar de eerste vogelaars al aanwezig waren. We zagen de zon prachtig opkomen en opeens zagen we 2 mensen rennen ! jahoor we hadden hem teruggevonden

Dit was mijn een van mijn gaafste soort
( samen met de JNM ondekt)

groet Teun  :D

Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

P1234

#10
Dan ik zelf ook maar even.

Mijn mooste blijft een twitch die geen twitch was.

Op 31 oktober 2005 werd ik gebeld door Klaas Haas; er was een claim van een Sperweruil in Drenthe. Met zo'n gevoel van: yeah right; zal wel, toch maar even vrij genomen en gaan checken, samen met Eric Jan Alblas. Aanvankelijk vonden we niets, en we hadden al afscheid genomen om terug naar het werk te gaan. In de verte was nog een open plek. Eric Jan was er al geweest, maar omdat ze daar in de broedgebieden vaak zitten (wist Eric Jan) besloten we, als afsluiting, om toch nog heel even te gaan kijken. De 31 ste oktober zal voor mij nooit meer hetzelfde zijn, sinds ik, onderweg naar de open plek, een langstaartige prop in de top van een Spar zag zitten. Het gevoel dat er door mij heenging toen ik de kijker op deze prop richtte, en werd aangestaard door twee helgele ogen, omhuld door de mooiste vogel die ik ooit in Nederland heb gezien kan ik echt niet beschrijven.

De één na mooiste is de Steenarend van Drenthe, op 6 maart 2002, hoewel ik niet erg blij was toen ik werd gebeld door een collega vogelaar, met de volgende, voor mij historische dialoog: "Je moet komen; ik heb hem nu in de telescoop" "Waar zit je dan???" "Dat weet ik niet." Het is gelukkig goedgekomen, maar op zo'n moment word je in 10 minuten een jaar ouder ;)
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Jaap Dijkhuizen

Met genoegen denk ik terug aan 2 juni 1995. Die tijd fietste ik elke dag dwars door de duinen vanuit Katwijk naar Den Haag, naar m'n werk. Nog half slaperig (ca 7 uur 's ochtends) keek ik onbewust een keer naar rechts, terwijl ik met redelijke snelheid een heuveltje afreed. Heel toevallig zag ik aan de rand van een paar duindoorns een vogeltje bewegen. Normaal stopte ik niet, maar deze keer per ongeluk wel. Ik dacht, gewoon een Heggemus of zo. M'n kijker er op gericht, zie ik opeens een hele rare vogel! Had een beetje weg van een Gekraagde Roodstaart, maar met een opvallende zwarte (boven)staart en oranje flanken. Ik besefte gelijk dat dit iets bijzonders was, en dacht aan o.a. vr. PERZISCHE ROODBORST. Natuurlijk geen literatuur bij me, nog geen mobiel. Eerst in het bewuste duindoornperceel een kladbriefje opgehangen (zodat de plek was gemarkeert). Daarna ben ik als een gek naar hotel Duynoord gereden (Wassenaarse Slag), daar vanuit de keuken René van Rossum wakker gebeld en gauw door naar m'n werk gereden (12 km verder). Ondertussen had René Arjan van Egmond en Bas vd Burg gebeld, die uiteindelijk de vogel terug vonden en de determinatie konden bevestigen! En ik mocht direkt van mijn werk vrijnemen. Je begrijpt toen ik terug kwam dat de vreugde groot was, en dat het een enorme kik gaf om zoveel twitchers een grote dienst te bewijzen. Niet goed voor je ego!!!
Jaap Dijkhuizen

Wouter

Ik vind zelf een bijzondere soort ontdekken veel leuker en spannender dan een twitch. Mijn mooiste ontdekking was op 26 mei 2004. Ik reed net weg van de Vogelplas Starrevaart, langs een weiland. Ik zag nog een witte vogel vliegen boven het weiland, die achter de huizen verdween. Ik vond dat hij er vreemd uitzag. Toen hij een minuut later weer terugkwam bleek het een adulte Lachstern te zijn! Ik kon hem prima bekijken van erg dichtbij. De plek en datum maakt deze ontdekking tot de mooiste en zeldzaamste van mij.
Mijn mooiste twitch was die van de Humes Bladkoning op Schier.

Wouter

Guus Peterse

Citeer(bijvoorbeeld dat je zelf een grote zeldzaamheid ontdekte).
Ik ben een van de preciezen wat taal betreft: zelf ontdekt is natuurlijk geen twitchervaring. Maar het zijn vaak wel de mooiste herinneringen. Mijn mooiste is wel het kleinst waterhoen dat ik op een late avond in mei 2005 ontdekt meende te hebben in polder Achteraf bij Tienhoven. Heel voorzichtig mailde ik diep in de nacht enkele lokale vogelaars: 'misschien heb ik wel ...'. Toen ik de volgende middag thuiskwam stond de mail vol berichten van mensen die komende nacht zouden gaan luisteren. We zouden er met wel vijftig staan, was de verwachting. Dat maakte me wel een beetje zenuwachtig want wat als ik me vergist had? Gelukkig bleek dat niet het geval. Het was de eerste van minimaal vijf mannen die daar avond aan avond hebben zitten roepen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Guus Peterse

En wat betreft echte twitchervaringen: ik vond die rotszwaluwen afgelopen weekend, met alle hektiek, al het gehol en gedraaf, net te laat komen maar uiteindelijk toch op tijd, erg mooi. En de blonde ruiter bij de Stolpen afgelopen september: wat een mooie vogel. Of de kleine en de grote geelpootruiter twee dagen na elkaar, mei vorig jaar. Of de withalsvliegenvanger bij Ede. De woestijntapuit vorig jaar in het Fochteloërveen. Kortom, te veel om op te noemen. En dan ben ik nog maar part time twitcher.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Rinie van Reenen

#15
Citeer
Citeer(bijvoorbeeld dat je zelf een grote zeldzaamheid ontdekte).
Ik ben een van de preciezen wat taal betreft: zelf ontdekt is natuurlijk geen twitchervaring. Maar het zijn vaak wel de mooiste herinneringen.
Ja, in strikte zin natuurlijk helemaal gelijk (daar wees Maarten ook al op). Maar twitchervaring bedoel ik hier in ruime zin (zij het dan niet helemaal correcte). En dat juist, omdat die eerste ontdekking vaak het mooiste verhaal geeft. Bij aanschuiven in een rij van 50 telescopen is de spanning veel minder aanwezig. En geef toe, van een eigen ontdekking gaat ook je twitchers-bloed wel harder stromen... Maar voor de zuiverheid: ik heb de ondertitel van het topic maar aangepast.
Overigens: mooie verhalen tot dusver!
Groet, Rinie van Reenen

Edwin Russer

#16
Een van mijn mooiste twitch-ervaringen is de Havikarend van Vlieland uit september 1995.
De vogel was op zondag ontdekt zodat maandag al een aantal vogelaars op de gok naar Vlieland gingen om de vogel op goed geluk te kunnen bekijken. De vogel zat namelijk op de Vliehors, niet bepaald een toegankelijk gebied, door de weeks. Uiteindelijk was het die twitchers gelukt om die militairen zo gek te krijgen om met z'n allen in de laadbak van een truck naar de plek vervoerd te kunnen worden.
De commandotoren aldaar diende als het tijdelijke zenuw-twitch-centrum om de vogel te kunnen zien. Afijn, de volgende dag ging ik met nog twee vogelaars wederom op de goede gok naar Vlieland. Op de boot memoreerden we al over de vogel, maar vooral hoe we die militairen weer zo gek zouden kunnen krijgen om ons naar de plek te willen vervoeren. Op het eiland aangekomen was het eerst zaak om een taxibusje te regelen. Je kunt je wel voorstellen als je daar met zo'n vijftig man staat en er is maar één busje beschikbaar. Wie het eerste komt, wie het eerste maalt en dat er toentertijd geen gewonden zijn gevallen is nog een wonder...
Alle stress bleek voor niets want toen iedereen bij de kazerne was aangekomen werden de onderhandelingen geopend. Maar dat duurde eindeloos en het wachten werd alsmaar erger, zoniet zenuwslopend. Het idee dat je daar staat en een paar kilometer verderop zit een Havikarend die natuurlijk ook nog eens zomaar in de loop van de ochtend het luchtruim had kunnen kiezen. Uiteindelijk kwam er een truck aanrijden en wij met z'n allen in de laadbak. Ik zal nooit vergeten dat ik op de rand zat en dan met een vaartje van vijftig/zestig over een hobbelige Vliehors. Dat ik er toen niet vanaf ben gedonderd is nog een mirakel. Aangekomen bij de commandotoren was het weer, wie het eerste komt, wie het eerste maalt. Want rondom de toren was maar een beperkte mogelijkheid om goed te kunnen staan en ik was niet één van de snelsten. En geloof mij, het is niet prettig als je alleen maar tegen ruggen aan staat te kijken en al manouvrerend een glimp van de vogel te moeten opvangen. Die lui zagen dat en boden mij aan om in de toren te komen staan. Daar stond ik dan, hoog en droog en uit de wind, met telescoop, naar een Havikarend te kijken.......
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

redmar_woudstra

@ Edwin: en de toren van de luchtmacht op de Vliehors heeft er een Dutch Birding aan over gehouden! Ik was in 1997 (ik was toen 10) op vlieland met mijn schoolreisje van de basisschool en wij mochten ook de toren in. Ik zag toen die Dutch Birding liggen, bladerde hem door en vanaf dat moment wist ik dat ik ooit lid zou willen worden van dat blad... En zo geschiedde....
groet,
Redmar

thijs

Mijn  eerste ontdekking zel me wel altijd bij blijven:
Op HeKa Texel (NJN), had iemand beloofd "ik laat jullie drie phyllo's zien, zonder tjiftjaf en Fitis".
Waren we in de tuintjes, maar niemand die wat deed behalve eten.
Dus zelf de bosjes rondgelopen, maar niks gevonden.
Dus ik schop die gast, help ff, je hebt nog een belofte staan. (schoppen niet te lett nemen)
En na drie meter ofzo roep ik (helaas) Blako, want dat jaar was er nog geen een Pallas gezien.
Toen vloog ie weg met mooie gele stuit (geen geelstuitzanger :(), maar wel een Palla's.
Mooiste twich uiteraard de geweldige Kleine Zwartkop, helaas had ik geen nummers om te bellen, ik stond in the middle of nowhere, 30 km van huis, de parkeerwachters hadden geen telefoon, strand was leeg, en de birdinglijn kon niet met die rotmobiel (gaat nooit meer mee).
De boswachters wilden hun mobieltjes niet uitlenen voor twichers, dus delen was er niet bij, maar de ervaring was GEWELDIG.
Vooral omdat het beest tot drie meter te benaderen was...
Gelukkig zijn  er later die avond nog goede foto's gemaakt, de rotzooi in mn mailbox en op het forum, onbetaalbaar  B)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

jeroensteenbergen

Mooie verhalen allemaal. Moet mijn verhaal over de Ross' Meeuw van Scheveningen ook nog even kwijt... Vogel was meen ik op zaterdag ontdekt. Helaas, zondag moest ik excursie leiden langs de Lek, best leuk, maar waarschijnlijk geen knalsoorten... Bleken we de hele dag in de mist te rijden. Kortom, balen, geen Ross'Meeuw kunnen doen en voorlopig geen vrije dag. Maandag werd ie nog gezien, dinsdag idem, woensdag maar heel kort. Zaterdag had ik een afspraak in Zoetermeer, Scheveningen ligt dan toch (met een mooie boog) 'op de route'. Ik hoopte dat de vogel toch nog op zou duiken, maar helaas geen meldingen. Vanuit een soort koppigheid en iets van 'je weet maar nooit' stond ik die zaterdagochtend toch op het havenhoofd in Scheveningen. Twee uur te wachten op, niks. Toen maar de haven wezen checken, ook niks. Uiteindelijk belandde ik op de pretpier. Een laatste blik over zee, de afspraak wachtte, leverde een meeuwtje op die klein was en die ik niet direct kon thuisbrengen. Maar gigantisch ver op zee. De vogel vloog richting havenhoofd, en ik ben als een gek de pier afgerend, op mijn fiets gesprongen en naar het Noorderhavenhoofd geraced. Alwaar de Ross'meeuw inmiddels was gearriveerd en zich 20 minuten prachtig liet zien. Waarna hij geen enkele keer meer is waargenomen.  

Edwin Russer

De laatste, deze had ik al een aantal weken geleden op een ander Topic geschreven maar wilden 'm jullie niet onthouden:

Ja, dat zijn herinneringen die altijd blijven hangen,

Ik zal nooit vergeten dat ik in oktober 1986 ziek in mijn bed lag terwijl er een Renvogel bij Petten/NH zat, oei, toen liep de temperatuur helemaal op......
Afijn, een week later met de Vogelwacht Utrecht een weekend naar Texel.
De bewuste zaterdag vroeg opgestaan en met z'n allen in de auto en het plan opgevat om eerst naar de vuurtoren te rijden. We hadden toen bij wijze van spreken nog geen vogel gezien. We komen daar aanrijden en zien een kluitje vogelaars op het inmiddels omgedoopte Renvogelveldje turen, stappen uit en de rest laat zich raden....

Even later werd een jonge Roze Spreeuw ontdekt en met enige moeite konden we die vogels tegelijkertijd door de scoop bewonderen. En toentertijd was een Roze Spreeuw nog een echte zeldzaamheid en ik zal nooit de paniek vergeten die toen uitbrak, oh ja, later die ochtend ook nog een Bladkoninkje, ook zeldzaam toentertijd, bij de tuintjes...
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Guus Peterse

Die ross meeuw, ja, dat was ook een van mijn mooiste. Ik was er die woensdag en ik kan je verzekeren: helemaal niet heel kort. Ik kwam aanlopen en meteen: bingo. Zo heb je ze toch het liefst. Waarna ik zeker anderhalf uur heb kunnen genieten: soms vlak langs de pier heen en weer vliegend, af en toe rustend op zee, tussendoor nog even de grote burgemeester naar zee vliegend. Het leukste (nou ja leuk, voor die lui daar niet natuurlijk) was dat de grootste meute op het zuidelijk havenhoofd stond terwijl de vogel zich toen bijna steeds vlakbij het noordelijk havenhoofd ophield, en wel aan de noordkant daarvan. Gelukkig dwaalde hij ook een paar keer even af naar de overkant, zodat ook de mensen daar nog wel van hem konden genieten.
Gauw terug naar Utrecht om nog een beetje op tijd op mijn werk te zijn (had alleen een ochtendje vrij genomen), maar dat ging mis: treinstremmingen zodat ik die dag ook nog op Schiphol terechtkwam.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Guus Peterse

En wat ross meeuw betreft: ik was er ook bij in november 1992 in IJmuiden. Ik was aan het begin van de Zuidpier toen iemand me een meeuwtje wees. Vermoedelijke ross' meeuw, had hij doorgegeven over de semafoon (bestond die toen al?), en daarmee had hij het radarwerk in gang had gezet. De verbazing die dit toen bij mij teweeg bracht, laat zich raden: het beestje was pas twee keer eerder in Nederland aangetroffen. Voor opwinding was het me nog te vroeg: eerst zien, dan geloven. In het meeuwtje dat we boven de havenmond zagen rondvliegen, herkende ík toen nog geen ross' meeuw. Maar die kende ik ook zo goed niet. Wel zag ik wat het allemaal niet was: geen kokmeeuw, geen zwartkopmeeuw, geen vorkstaartmeeuw enzovoorts. Het meest leek hij nog op een dwergmeeuw. Hij was klein en beweeglijk, zocht rusteloos het water af en liet zich telkens tussen de golven vallen. Maar lichtgrijze onderzijden van vleugels die lang en spits waren: ook een dwergmeeuw was het niet.
Wat opviel: dat hij zo gehaast was. Hij maakte zijn slagen niet af, zou een schaatscoach zeggen. Verder: een kort snaveltje, een vlek rond het oog en fijne zwarte diagonalen over de vleugels, restant van een eerstejaarskleed. Ons sterkste argument was de staart. Telkens als hij zich op het water liet vallen, vertoonde die een duidelijke ruitvorm: inderdaad ross' meeuw!
Massaal hadden de vogelaars van Nederland en omstreken werk of gezin in de steek gelaten en zich naar IJmuiden begeven. In horden arriveerden ze op de pier en het duurde niet lang of er stonden wel tweehonderd telescopen opgesteld. En allen vierden feest.
Het was mijn allereerste ervaring met twitchen en met DBA-ers.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

pluisje

Nog een leuke.

Ik lag lekker te zonnen in mijn achtertuintje (kijker naast de stoel) in Vinkhuizen te Groningen. toen er opeens 16 Vale Gieren boven mijn huis zeilden.
Geen fototoestel bij de hand, maar gelukkig werden de vogels even later door Eric Koops wel op de foto gezet.
De volgende dag verbleven de vogels in Friesland, waar ze door menig vogelaar konden worden gevolgd.
Nog een leuke waarneming is die van de mogelijke Vale/Woestijnbraamsluiper.
Na de eerste dag met sneeuw besloot ik in mijn tuin een pindanetje op te hangen.
Net weer binnen zat er al een vogeltje bij.

Ronald Nuiver

Flor Rhebergen

Een hele gave twitch was de Ralreiger van Lentevreugd.
Met een paar mensen hebben we een uur gezocht, en er liep zelfs iemand het riet in, maar nee hoor. Geen Ralreiger. En net als we besluiten om weg te gaan, vliegt hij op uit een rietpol vlak naast het pad... Vervolgens geweldig gezien!

Flor
Groet,
Flor Rhebergen

https://twitter.com/FRhebergen

pluisje

Leuk is ook de twitch van de Ivoormeeuw in Stellendam.
Vanuit Groningen in alle vroegte richting Zuid-Holland
In Groningen nog snel even een makreeltje gekocht en snel naar Stellendam.
Daar aangekomen vele vogelaars, maar de Ivoormeeuw zat helaas ver weg.
Snel het makreeltje uit zijn papiertje gepakt en binnen no-time was de ivoormeeuw op aaiafstand.
Wel de hele weg heen en terug in een ongelooflijke visgeur moeten zitten.
Ronald Nuiver

pluisje

Ook deze twitch is wel aardig

Vanuit Groningen naar Zeeland voor de Kleine Geelpootruiter
Daar aangekomen, stonden er al enkele 10-talle vogelaars de Flauwers inlagen af te speuren, helaas nog zonder succes.
Nadat we aardig gestressed de auto uit waren gestapt, toch maar even de andere kant afgespeurd (akkers met smalle slootjes) alwaar de Kleine Geelpoot rondliep.

Moraal van al deze ervaringen (Kijk omhoog, zoek in alle richtingen, zorg voor lokvoer en blijf vogelen (ook tijdens je examens)  
Ronald Nuiver

Edwin Russer

Niet echt een twitch maar toch...

Vorig jaar mei was een heerlijke voorjaarsdag, een oosten windje en in de tuin zitten. De voordeurbel gaat en mijn spiksplinter nieuwe verrekijker wordt afgeleverd. Opgewonden als een kleine jongen pak ik 'm snel uit en loop meteen naar buiten om de kijker uit te proberen. Ik kijk omhoog en zie een valkje aankomen. Ik richt mijn kijker en zie een prachtig adult mannetje Roodpootvalk overvliegen,  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

snwja3

Edwin
je hebt zo'n kijker met zo weinig lichtopbrengst zeker gelijk weer teruggestuurd?  :D  
Wietze Janse

maartenwielstra

Multi's:

29-04-1995 Grote Geelpootruiter en Kleine Topper op één dag!
05-05-1995 Daurische Kauw en Kortteenleeuwerik samen op één veldje!
13-05-2000 Grijskopspecht, Spaanse Mus en Griel op één dag!
03-10-2000 Daurische Klauwier en Turkestaanse Klauwier op één dag!
05-07-2002 Franklins Meeuw en Amerikaanse Goudplevier in één scoopbeeld!