fosfaat in zee doen?

Gestart door j.steenbergen, november 20, 2006, 12:15:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

j.steenbergen

Vanochtend meldde Trouw over een nieuw idee van 'de visserij' om zeewater ter verrijken met fosfaat, omdat het tegenwoordig te helder, en daardoor te arm aan te bevissen soorten (platvis), zou zijn. Ecologen wezen op mogelijke bij-effecten maar die werden vrij makkelijk afgedaan als 'die ecologen weer'. Zonder een kenner te zijn lijkt het me een vrij dwaas idee, een soort van intensieve vishouderij. Ze durfden ook nog te beweren dat het wad nu min of meer dood was omdat de soorten die zij wilden vangen minder voorkwamen, alsof er niks anders te vinden was... Hoe dan ook, wat zijn de feiten waarmee je op zo'n bericht kunt reageren?  
Jeroen Steenbergen


Thijs Fijen

Ja het wad is inderdaad dood doordag zij alles leeggeplunderd hebben. De schoften  :gun:

Maarja, het lijkt me niet echt verstandig. Laat er maar een visverbod komen zodat de populatie er op de natuurlijke wijze weer op komt. En dan met een zeer strenge controle een beperkte aantal vissen laten vangen voor consumptie.

Thijs
Thijs Fijen

characea

#3
Je kunt ook gaan kijken naar de effecten van het afkoppelen van de rioolwaterzuiveringsinstallaties op de waddenzee in de jaren 70.
De wormen, ruiters (vogels) en zeeduizendpoten namen toe af.
Volgens mij namen eidereenden, scholeksters, mosselen en andere schelpen toe door het stoppen van (fosfaat)lozingen van de riolering.

www.wildekokkels.nl
www.wad.nl

Jeroen Nagtegaal

Maar ik denk als wij geen vsi een schelpdieren meer eten dat het probleem ook minder groot zal worden, gewoon boycotten die hap.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wimtegels

Ik heb het rapport waar je komt door de link van huysse even doorgenomen. Ik ben vroeger betrokken geweest bij het vraagstuk van het mestoverschot.

Ook toen, circa 15 jaar geleden, circuleerde plannen om het drijfmest maar in de zee te dumpen. Lijkt op het eerste oog logisch. Als je oogst moet je bemesten. En we oogsten, en niet zo zuinig ook. Al worden er nu wel vangstbeperkingen opgelegd.

Nutrientenstromen zijn moeilijk te traceren. en de effecten van het rommelen in deze stromen zijn nog moeilijker voorspelbaar.

Gelukkig is dat ook aangegeven in het rapport.

Wat ik mis is de discussie is de invloed van deltawerken en afsluitdijk. Belangrijke paaigebieden van veel vissen zijn afgesloten van zee. Ik kan me voorstellen dat het eeuwen kan duren voordat het systeem zich daar weer volledig op heeft aangepast.

De vrees die mij rest is dat de veldonderzoeken met ter tijd van zo'n omvang worden dat de onzerzoeken zelf al weer schokken in het zee ecosysteem veroorzaken.

Maar laat ons optimistisch blijven en hopen dat we geen fosfaat naar de zee dragen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels