Hoofdmenu

Petsjora perikelen

Gestart door Willem_Bosma, oktober 20, 2012, 18:16:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Norman

Citaat van: HPM op oktober 21, 2012, 14:45:38 PM
Citaat van: Norman op oktober 21, 2012, 14:37:30 PM
Mag ik vragen wat er bedoeld en gedaan word als men spreekt over een sweep met ruim 100 man door het bos?

Dat is georganiseerde verstoring van al wat in het bos leeft en groeit en ons altijd weer boeit.

Ik zou het graag vernemen van één van de deelnemers aan deze sweep(s).

Theovanv

Citaat van: Certhia op oktober 21, 2012, 17:20:11 PM
Citaat van: Theovanv op oktober 21, 2012, 16:43:05 PM
zo, na een middag druk vogelen weer op de boot dus tijd om te reageren.

altijd fijn, zo'n kritische achterwacht die binnen van achter t beeldscherm menen overzicht te hebben over wat er op het eilajd gebeurd en daar dan ook lukraak allerlei conclusies en oordelen aan verbindt. maar van sommigen is t bekend dat ze graag een stok zoeken om de hond mee te slaan, ieder zn hobby.

uiteraard bedoelde ik onmiskenbaar de vogel die op opnamen van oa lars buckx te horen is, dus de vogel die gister en vandaag op meerdere momenten door verschillende vogelaars is waargenomen en waarvan nu wordt aangenomen dat t een Petsjorapieper zou zijn. het ging erom dat wij die vogel weer hadden en dat wilden we, bij gebrek aan goed bereik en communicatiemiddelen, zsm aan de andere vogelaars doorgeven. dat was mijn waarneming en die heb ik later aangevuld. wij zijn constant bezig geweest de omgeving te doorzoeken naar deze vogel en ondertuzsen anderen over onze waarneming in te lichten. natuurlijk zal ik nooit durven beweren dat het een zekere Petsjora is, dat laat ik aan experts over.

Na een lange dag hard vogelen van achter de telefoon ook maar een reactie. We waren hier met een aantal vogelaars verrast van je melding roep onmiskenbaar en de soort op zeker. Dat je bedoelde dat het onmiskenbaar het geluid van de betreffende vogel was was hieruit helemaal niet op te maken en dus niet zo natuurlijk als dat je ons nu wilt doen geloven. Juist omdat wij niet op het eiland zijn maar wel nieuwsgierig alles volgen, is het noodzakelijk dat je helder bent. Dat was je voor ons hier op Schier in ieder geval niet. De meest voor de hand liggende interpretatie hier was dezelfde als die van August.
Bedankt in ieder geval voor je uitleg.

Groet van een met vogels beladen Schier. Nu onze klapper nog.
het leek mij vrij duidelijk eigenlijk dat het ging om het opnieuw waarnemen van de mogelijke petsjora en dat de uiteindelijke determinatie daarvan niet in onze handen ligt door t alleen horen van de soort gezien wij geen experts op dar gebied zijn. wij hebben zelfkennis genoeg om dat toe te geven en wij hadden ook niet het idee dat anderen zo in de war zouden raken van deze melding. zoals al uitgelegd konden wij het niet piepen via dba en op dat moment moet je en achter de vogel aan zsm zoeken en de info delen. als je dan constant geen verbinding hebt en ook achter de vogel aan gaar heb je noet de tijd en gelegenheid uitgebreid je invoer te overwegen. eerste prioriteit was om andere vogelaars op vlieland zelf in te lichten dat de bewuste vogel weer gezien was. wij hadden daarna in t veld en telefonisch contact met andere vogelaars op vlieland en toen er na een stuk lopen en zoeken weer internet was kon de info die kennelijk verwarring veroorzaakte aangevuld worden. thats it.
Theo van Veenendaal

August

Citaat van: Theovanv op oktober 21, 2012, 17:56:20 PM
Citaat van: Certhia op oktober 21, 2012, 17:20:11 PM
Citaat van: Theovanv op oktober 21, 2012, 16:43:05 PM
zo, na een middag druk vogelen weer op de boot dus tijd om te reageren.

altijd fijn, zo'n kritische achterwacht die binnen van achter t beeldscherm menen overzicht te hebben over wat er op het eilajd gebeurd en daar dan ook lukraak allerlei conclusies en oordelen aan verbindt. maar van sommigen is t bekend dat ze graag een stok zoeken om de hond mee te slaan, ieder zn hobby.

uiteraard bedoelde ik onmiskenbaar de vogel die op opnamen van oa lars buckx te horen is, dus de vogel die gister en vandaag op meerdere momenten door verschillende vogelaars is waargenomen en waarvan nu wordt aangenomen dat t een Petsjorapieper zou zijn. het ging erom dat wij die vogel weer hadden en dat wilden we, bij gebrek aan goed bereik en communicatiemiddelen, zsm aan de andere vogelaars doorgeven. dat was mijn waarneming en die heb ik later aangevuld. wij zijn constant bezig geweest de omgeving te doorzoeken naar deze vogel en ondertuzsen anderen over onze waarneming in te lichten. natuurlijk zal ik nooit durven beweren dat het een zekere Petsjora is, dat laat ik aan experts over.

Na een lange dag hard vogelen van achter de telefoon ook maar een reactie. We waren hier met een aantal vogelaars verrast van je melding roep onmiskenbaar en de soort op zeker. Dat je bedoelde dat het onmiskenbaar het geluid van de betreffende vogel was was hieruit helemaal niet op te maken en dus niet zo natuurlijk als dat je ons nu wilt doen geloven. Juist omdat wij niet op het eiland zijn maar wel nieuwsgierig alles volgen, is het noodzakelijk dat je helder bent. Dat was je voor ons hier op Schier in ieder geval niet. De meest voor de hand liggende interpretatie hier was dezelfde als die van August.
Bedankt in ieder geval voor je uitleg.

Groet van een met vogels beladen Schier. Nu onze klapper nog.
het leek mij vrij duidelijk eigenlijk dat het ging om het opnieuw waarnemen van de mogelijke petsjora en dat de uiteindelijke determinatie daarvan niet in onze handen ligt door t alleen horen van de soort gezien wij geen experts op dar gebied zijn. wij hebben zelfkennis genoeg om dat toe te geven en wij hadden ook niet het idee dat anderen zo in de war zouden raken van deze melding. zoals al uitgelegd konden wij het niet piepen via dba en op dat moment moet je en achter de vogel aan zsm zoeken en de info delen. als je dan constant geen verbinding hebt en ook achter de vogel aan gaar heb je noet de tijd en gelegenheid uitgebreid je invoer te overwegen. eerste prioriteit was om andere vogelaars op vlieland zelf in te lichten dat de bewuste vogel weer gezien was. wij hadden daarna in t veld en telefonisch contact met andere vogelaars op vlieland en toen er na een stuk lopen en zoeken weer internet was kon de info die kennelijk verwarring veroorzaakte aangevuld worden. thats it.
Beste Theo voor mij was het niet duidelijk. Voor de rest zie reactie van Marc. Was niet de bedoeling om je hond dood te slaan ;) . Dus als je zo hebt ervaren mijn excuus daarvoor.
August van Rijn

Sjouke Scholten

Zo te lezen zijn er mensen die de bewuste vogel ook hebben gezien.
Nou ben ik eigenlijk wel benieuwd wat deze mensen precies hebben gezien, waardoor andere vogels Piepers uitgesloten kunnen worden..
Iemand op dit forum toevallig de vogel gezien en een beschrijving wil geven?
Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen




Theovanv

dat is niet erg august, alleen probeer ik de situatie op dat momenr te schetsen om uit te leggen hoe t gegaan is en wat de overwegingen waren. die opmerking over die hond was meer voor herman bedoelt.

@Sjouke, daar ben ik ook benieuwd naar, heb via via en van mensen zelf gehoord dat ze een pieperachtige hebben gezien, vandaag en gister, maar verder geen details.
Theo van Veenendaal

HPM

Theo, het is nog steeds de enige ingevoerde waarneming en hij stond op zeker, zonder een spatje documentatie. Dat is zowel voor een hond achter als voor het beeldscherm opmerkelijk.
Het ontgaat mij trouwens volledig wat ik met honden en stokken heb te maken. Ik heb gewoon wat dingen genoemd die ik opmerkelijk vind.

Herman van der Meer

August

#66
Heb begrepen dat er geen geluidsopnames zijn van die petjora van vandaag en van de vogel is alleen gezien dat het om een pieper ging. En dat er gisteren twee opnames zijn die van Lars en Folkert die van Folkert schijnen zelf iets beter te zijn. Dus als het er 1 is dan zal de vogel waarschijnlijk alleen op dag 1 aanvaard worden ik denk dag 2 kansloos is. Jammer voor de gene die de vogel vandaag gehoord hebben hoop dat de vogel alsnog word gezien de komende dagen.
August van Rijn

Folkert Jan

Citaat van: August op oktober 21, 2012, 19:33:15 PM
Heb begrepen dat er geen geluidsopnames zijn van die petjora van vandaag en van de vogel is alleen gezien dat het om een pieper ging. En dat er gisteren twee opnames zijn die van Lars en Folkert die van Folkert schijnen zelf iets beter te zijn. Dus als het er 1 is dan zal de vogel waarschijnlijk alleen op dag 1 aanvaard worden ik denk dag 2 kansloos is. Jammer voor de gene die de vogel vandaag gehoord hebben hoop dat de vogel alsnog word gezien de komende dagen.


Bij deze mijn opname, Als iemand wil klooien met het origineel mag die mailen naar onderstaand mailadres.
http://waarneming.nl/sound/2/16782.mp3
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

August

#68
Citaat van: rnbflavour op oktober 21, 2012, 21:06:47 PM
Citaat van: August op oktober 21, 2012, 19:33:15 PM
Heb begrepen dat er geen geluidsopnames zijn van die petjora van vandaag en van de vogel is alleen gezien dat het om een pieper ging. En dat er gisteren twee opnames zijn die van Lars en Folkert die van Folkert schijnen zelf iets beter te zijn. Dus als het er 1 is dan zal de vogel waarschijnlijk alleen op dag 1 aanvaard worden ik denk dag 2 kansloos is. Jammer voor de gene die de vogel vandaag gehoord hebben hoop dat de vogel alsnog word gezien de komende dagen.


Bij deze mijn opname, Als iemand wil klooien met het origineel mag die mailen naar onderstaand mailadres.
http://waarneming.nl/sound/2/16782.mp3
Duidelijke opname knap hoor :duim:  gefeliciteerd. Hoop voor de gene die het beest vandaag gehoord heeft dat ze meekunnen liften op het feit dat jij beide dagen dezelfde vogel gehoord had ivm met aanvaarding van ook dag 2
August van Rijn

Theovanv

Citaat van: August op oktober 21, 2012, 21:15:03 PM
Citaat van: rnbflavour op oktober 21, 2012, 21:06:47 PM
Citaat van: August op oktober 21, 2012, 19:33:15 PM
Heb begrepen dat er geen geluidsopnames zijn van die petjora van vandaag en van de vogel is alleen gezien dat het om een pieper ging. En dat er gisteren twee opnames zijn die van Lars en Folkert die van Folkert schijnen zelf iets beter te zijn. Dus als het er 1 is dan zal de vogel waarschijnlijk alleen op dag 1 aanvaard worden ik denk dag 2 kansloos is. Jammer voor de gene die de vogel vandaag gehoord hebben hoop dat de vogel alsnog word gezien de komende dagen.


Bij deze mijn opname, Als iemand wil klooien met het origineel mag die mailen naar onderstaand mailadres.
http://waarneming.nl/sound/2/16782.mp3
Duidelijke opname knap hoor :duim:  gefeliciteerd. Hoop voor de gene die het beest vandaag gehoord heeft dat ze meekunnen liften op het feit dat jij beide dagen dezelfde vogel gehoord had ivm met aanvaarding van ook dag 2
Dat hopen denk ik velen met jou, ik heb geen idee hoe het CDNA met zulke zaken omgaat, maar feit is wel dat iig Folkert Jan met zekerheid kan bevestigen dat vandaag dezelfde vogel is gehoord als gisteren en hij heeft geluidsopnames van gister. Daarnaast is ie vandaag op meerdere momenten, door verschillende vogelaars gehoord, en niet de minsten als je de namen bekijkt: http://waarneming.nl/waarneming/view/71792160. Waarom zou dan opnieuw voor vandaag bewezen moeten worden dat het een Petsjora is als al bewezen wordt dat dat voor gister het geval was en ook duidelijk is (helaas niet met geluidsopnamen of foto's maar wel op basis van de genoemde waarnemingen) dat het om dezelfde vogel gaat. Waarom is een nacht tussen die twee dagen daar ineens een grens tussen? Het is bovendien niet eens een nachttrekker en er zullen gister ook waarnemers zijn die persoonlijk geen geluidsopname of foto kunnen overleggen en niet naast iemand stonden die dat wel kunnen. Zou raar zijn als dat dan wel geaccepteerd wordt puur en alleen omdat het toevallig op dezelfde dag is. Maar nogmaals, ik weet niet hoe het CDNA redeneert in dit soort gevallen. Ik kan alleen afgaan op wat ik zelf heb gehoord, de autoriteit die schuilt in andere waarnemers van vandaag en de bevindingen van Folkert Jan die de vogel beiden dagen heeft gehoord.

Overigens lopen we nog erg op de zaken vooruit, want eerst moeten we maar eens zien of de vogel uberhaupt geaccepteerd wordt, zo zonder beeldmateriaal en of de determinatie rond te krijgen is. Voor zover ik begrepen heb is Magnus nog steeds van mening dat het hier om Petsjora gaat.

Ik wil bij deze al wel vast laten optekenen dat Folkert Jan van mij een krat bier krijgt, of wanneer hij dat liever wenst, een traytje red bull, mocht de soort voor beide dagen geaccepteerd worden :D
Theo van Veenendaal

August

Citaat van: Theovanv op oktober 21, 2012, 22:19:03 PM
Citaat van: August op oktober 21, 2012, 21:15:03 PM
Citaat van: rnbflavour op oktober 21, 2012, 21:06:47 PM
Citaat van: August op oktober 21, 2012, 19:33:15 PM
Heb begrepen dat er geen geluidsopnames zijn van die petjora van vandaag en van de vogel is alleen gezien dat het om een pieper ging. En dat er gisteren twee opnames zijn die van Lars en Folkert die van Folkert schijnen zelf iets beter te zijn. Dus als het er 1 is dan zal de vogel waarschijnlijk alleen op dag 1 aanvaard worden ik denk dag 2 kansloos is. Jammer voor de gene die de vogel vandaag gehoord hebben hoop dat de vogel alsnog word gezien de komende dagen.


Bij deze mijn opname, Als iemand wil klooien met het origineel mag die mailen naar onderstaand mailadres.
http://waarneming.nl/sound/2/16782.mp3
Duidelijke opname knap hoor :duim:  gefeliciteerd. Hoop voor de gene die het beest vandaag gehoord heeft dat ze meekunnen liften op het feit dat jij beide dagen dezelfde vogel gehoord had ivm met aanvaarding van ook dag 2
Dat hopen denk ik velen met jou, ik heb geen idee hoe het CDNA met zulke zaken omgaat, maar feit is wel dat iig Folkert Jan met zekerheid kan bevestigen dat vandaag dezelfde vogel is gehoord als gisteren en hij heeft geluidsopnames van gister. Daarnaast is ie vandaag op meerdere momenten, door verschillende vogelaars gehoord, en niet de minsten als je de namen bekijkt: http://waarneming.nl/waarneming/view/71792160. Waarom zou dan opnieuw voor vandaag bewezen moeten worden dat het een Petsjora is als al bewezen wordt dat dat voor gister het geval was en ook duidelijk is (helaas niet met geluidsopnamen of foto's maar wel op basis van de genoemde waarnemingen) dat het om dezelfde vogel gaat. Waarom is een nacht tussen die twee dagen daar ineens een grens tussen? Het is bovendien niet eens een nachttrekker en er zullen gister ook waarnemers zijn die persoonlijk geen geluidsopname of foto kunnen overleggen en niet naast iemand stonden die dat wel kunnen. Zou raar zijn als dat dan wel geaccepteerd wordt puur en alleen omdat het toevallig op dezelfde dag is. Maar nogmaals, ik weet niet hoe het CDNA redeneert in dit soort gevallen. Ik kan alleen afgaan op wat ik zelf heb gehoord, de autoriteit die schuilt in andere waarnemers van vandaag en de bevindingen van Folkert Jan die de vogel beiden dagen heeft gehoord.

Overigens lopen we nog erg op de zaken vooruit, want eerst moeten we maar eens zien of de vogel uberhaupt geaccepteerd wordt, zo zonder beeldmateriaal en of de determinatie rond te krijgen is. Voor zover ik begrepen heb is Magnus nog steeds van mening dat het hier om Petsjora gaat.

Ik wil bij deze al wel vast laten optekenen dat Folkert Jan van mij een krat bier krijgt, of wanneer hij dat liever wenst, een traytje red bull, mocht de soort voor beide dagen geaccepteerd worden :D
Zie citaat
Ten aanzien van meldingen van overvliegende vogels die alleen werden gehoord en waarvan alleen een geluidsopname beschikbaar is, staat te lezen in het Handboek CDNA (zie www.dutchbirding.nl): 'Een geval waarbij de documentatie enkel bestaat uit een geluidsopname bij een slechts overvliegende vogel komt in principe niet voor aanvaarding in aanmerking. In gevallen van roepende overvliegende vogels dient de vogel in kwestie zodanig beschreven of gefotografeerd te zijn dat dit de determinatie ondersteunt waarbij de geluids­opname als doorslaggevend kan worden gezien'. Er is besloten om deze regel te versoepelen en uit het handboek te verwijderen. Dit betekent dat vogels waarvan alleen een geluidsopname is gemaakt (zonder dat de vogel zelf is gezien) voor aanvaarding in aanmerking kunnen komen. Wel geldt dat er sprake moet zijn van een duidelijke opname met een diagnostische roep en dat het zeker moet zijn dat het geluid niet afkomstig is van een geluidsdrager. Dit zal uiteraard van geval tot geval kritisch beoordeeld worden.
[/size]Dit kun je vinden[/size]http://www.dutchavifauna.nl/news/5
August van Rijn

Guus Peterse

Citaat van: Theovanv op oktober 21, 2012, 22:19:03 PM
er zullen gister ook waarnemers zijn die persoonlijk geen geluidsopname of foto kunnen overleggen en niet naast iemand stonden die dat wel kunnen. Zou raar zijn als dat dan wel geaccepteerd wordt puur en alleen omdat het toevallig op dezelfde dag is.
CDNA beoordeelt volgens mij gevallen en niet de waarnemers. Petsjora op zaterdag is één geval en het CDNA kan die al dan niet aanvaarden maar oordeelt niet wie die wel heeft waargenomen en wie niet. Petsjora op zondag kan in zekere zin als een nieuw geval (of eerder een uitbreiding van het oude) gezien worden en opnieuw geldt dus: het CDNA kan die al dan niet aanvaarden maar oordeelt niet wie die wel heeft waargenomen en wie niet. De mensen die de vogel zaterdag hebben gehoord hebben gewoon geluk gehad.
De mensen die hem zondag hebben gehoord trouwens ook.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Theovanv

Citaat van: HPM op oktober 21, 2012, 18:31:09 PM
Theo, het is nog steeds de enige ingevoerde waarneming en hij stond op zeker, zonder een spatje documentatie. Dat is zowel voor een hond achter als voor het beeldscherm opmerkelijk.
Het ontgaat mij trouwens volledig wat ik met honden en stokken heb te maken. Ik heb gewoon wat dingen genoemd die ik opmerkelijk vind.
Er zijn meer waarnemingen bij gekomen, hopelijk stemt dat je tevreden, al betwijfel ik dat. Jij "noemt" wel vaker "gewoon wat dingen" maar je trekt conclusies vanachter jouw beeldscherm over dingen waar je zelf niet bij bent geweest. En naar meerdere keren uitleg van mij over de situatie en mijn zuiver goede intenties om anderen zsm op de hoogte te brengen wil je dat nog steeds niet aannemen en blijf je je veroordelend uiten naar mij (en in andere gevallen ook naar anderen) Ik kan alleen maar raden wat daar voor motieven achter zitten, maar eigenlijk vind ik dat niet eens zo interessant. Je hebt veel vaker opmerkingen die louter provocerend bedoelt zijn (over twitchen en sweeps ed om maar wat recente voorbeelden te noemen) met de nodige geërgerde reacties daarop. En je bent in deze ook niet voor rede vatbaar en zoekt een stok om de hond mee te slaan, het maakt niet uit wat ik zeg, jij hebt toch je oordeel klaar en blijft dat tentoonspreiden. Dat heeft niks meer te maken met een normale kritische houding, waar niks mis mee is.
Theo van Veenendaal

Theovanv

Citaat van: guusp op oktober 21, 2012, 22:30:36 PM
Citaat van: Theovanv op oktober 21, 2012, 22:19:03 PM
er zullen gister ook waarnemers zijn die persoonlijk geen geluidsopname of foto kunnen overleggen en niet naast iemand stonden die dat wel kunnen. Zou raar zijn als dat dan wel geaccepteerd wordt puur en alleen omdat het toevallig op dezelfde dag is.
CDNA beoordeelt volgens mij gevallen en niet de waarnemers. Petsjora op zaterdag is één geval en het CDNA kan die al dan niet aanvaarden maar oordeelt niet wie die wel heeft waargenomen en wie niet. Petsjora op zondag kan in zekere zin als een nieuw geval (of eerder een uitbreiding van het oude) gezien worden en opnieuw geldt dus: het CDNA kan die al dan niet aanvaarden maar oordeelt niet wie die wel heeft waargenomen en wie niet. De mensen die de vogel zaterdag hebben gehoord hebben gewoon geluk gehad.

Ok, dat begrijp ik, maar dan blijft mijn uiteenzetting van logica (naar mijn mening), staan. Wat bedoel je overigens met je laatste zin? "De mensen die hem zondag hebben gehoord trouwens ook."
Theo van Veenendaal

Guus Peterse

#74
Citaat van: Theovanv op oktober 21, 2012, 22:36:46 PMOk, dat begrijp ik, maar dan blijft mijn uiteenzetting van logica (naar mijn mening), staan. Wat bedoel je overigens met je laatste zin? "De mensen die hem zondag hebben gehoord trouwens ook."
De mensen die hem zondag hebben gehoord hebben ook geluk gehad. Ik was er daar graag een van geweest. Maar ik stond op Texel vergeefs te wachten op mijn eerste siberische boompieper, die bijna iedereen hier al ruimschoots binnen heeft. Maar daarover niet geklaagd.
Wat betreft je logica: daar wil ik niet over oordelen. Maar wat mij betreft is de logica van het CDNA te prefereren: die spelen lijkt me geen scheidrechter in een spelletje maar aanvaarden een vogel op een bepaald dag of aanvaarden hem op die dag niet. Wie hem op die dag dan mag noteren en wie niet (in het geval dat het CDNA de vogel heeft aanvaard), dat is aan anderen. En uiteindelijk aan iedereen zelf.
Wat mij betreft geldt trouwens hetzelfde voor de admins op Waarneming.nl. Maar dat is op persoonlijke titel.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Theovanv

Citaat van: guusp op oktober 21, 2012, 22:42:57 PM
Citaat van: Theovanv op oktober 21, 2012, 22:36:46 PMOk, dat begrijp ik, maar dan blijft mijn uiteenzetting van logica (naar mijn mening), staan. Wat bedoel je overigens met je laatste zin? "De mensen die hem zondag hebben gehoord trouwens ook."
De mensen die hem zondag hebben gehoord hebben ook geluk gehad. Ik was er daar graag een van geweest. Maar ik stond op Texel vergeefs te wachten op mijn eerste siberische boompieper, die bijna iedereen hier al ruimschoots binnen heeft. Maar daarover niet geklaagd.
Wat betreft je logica: daar wil ik niet over oordelen. Maar wat mij betreft is de logica van het CDNA te prefereren: die spelen lijkt me geen scheidrechter in een spelletje maar aanvaarden een vogel op een bepaald dag of aanvaarden hem op die dag niet. Wie hem op die dag dan mag noteren en wie niet, dat is aan anderen.
Wat mij betreft geldt trouwens hetzelfde voor de admins op Waarneming.nl.
Ik begrijp je teleurstelling daarin, maar of de zondagwaarnemers geluk hebben gehad is nog maar te betwijfelen. Stel dat deze dag wordt afgekeurd en de zaterdag goedgekeurd is dat toch flink zuur en sowieso natuurlijk als ie afgekeurd is, het is allemaal allerminst zeker. Ik blijf het raar vinden dat er alleen naar een dag gekeken wordt en dat er voor een opeenvolgende dag "het wiel opnieuw uitgevonden moet worden" en dat de koppeling met de dag ervoor alszijnde dezelfde vogel dmv geluidsopnames van de dag ervoor en vogelaars die hem beide dagen hebben gehoord niet genoeg is. Maar goed, daar zal vast allemaal goed over nagedacht worden en laten we eerst maar eens afwachten wat eruit rolt.
Theo van Veenendaal

Guus Peterse

Dat laatste, van dat wiel, is natuurlijk de vraag. Best mogelijk dat ze die tweede dag wel accepteren. En mij lijkt het een geweldige ervaring een nieuwe soort voor Nederland te horen, ongeacht of die wordt aanvaard door het CDNA. Dat je mogelijk niet een extra streepje mag zetten op je lijst, ach, dat is misschien niet zo heel belangrijk.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Theovanv

Citaat van: guusp op oktober 21, 2012, 22:48:59 PM
Dat laatste, van dat wiel, is natuurlijk de vraag. Best mogelijk dat ze die tweede dag wel accepteren.
Ok, we wachten het af ;) Het is dus niet bij voorbaat al afgekeurd omdat er vandaag geen geluidsopname of foto is gemaakt?
Theo van Veenendaal

Guus Peterse

Geen idee. Er zijn hier op het forum mensen actief die nauw bij het CDNA betrokken zijn of zijn geweest en die daar veel meer van weten.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Folkert Jan

#79
Even appels met peren vergelijken (ik heb hier niet echt ervaring mee en krijg het niet mooi gelijk).
Blauw is de door mij opgenomen roep en rood is een van de eerste roepies van petsjora op de cd calls of eastern vagrants





Zoals de kleuren al laten zien is de opname van de cd harder en zuiverder en lijkt mij daardoor het bereik groter (lijkt wat hoger en lager nog zichtbaar). Verder toch heel aardig vergelijkend. Iemand die hier beter in is?


Ook nog eens in raven geprobeerd. Hier in grijsschaal





Hieronder nog een keer op "hot" modus waarin verschil tussen opnamekwaliteit goed te zien is (schaalverdeling gelijk en tevens contrast en brightness op zelfde niveau)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

Citaat van: Theovanv op oktober 21, 2012, 22:50:54 PM
Citaat van: guusp op oktober 21, 2012, 22:48:59 PM
Dat laatste, van dat wiel, is natuurlijk de vraag. Best mogelijk dat ze die tweede dag wel accepteren.
Ok, we wachten het af ;) Het is dus niet bij voorbaat al afgekeurd omdat er vandaag geen geluidsopname of foto is gemaakt?

Er is niks bij voorbaat al afgekeurd.... De CDNA buigt zich over de documentatie en spreekt dan, na hoofdelijke stemming, een oordeel uit. Het is natuurlijk wel zo dat geluidswaarnemingen zònder opname en zònder zichtwaarneming niet zoveel kans maken. Het zou dus zo maar kunnen dat het geval alleen voor zaterdag wordt aanvaard maar voor zondag niet. Maar nogmaals, dat is aan de CDNA om te beoordelen waarbij in dit geval meespeelt dat het een nieuwe soort voor NL zou betreffen en dan ligt de lat, ook w.b. de documentatie van de zaterdag-waarnemingen, nog wat hoger.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Max Berlijn

Ik was een van de "gelukkigen" die de vogel gisteren ochtend heeft gehoord. Er is gisteren volgens mij geen vogel gezien. Wat het ook mag zijn (in mijn optiek is het meest waarschijnlijke dat het een gewone soort betreft met een stemafwijking (abces)), ik heb er totaal geen plezier aan beleeft en verbaaste me over de high fivende waarnemers om me heen. Dit heeft toch niets te maken met het zien van een nieuwe soort (in NL)? kom op mensen.
Ik ken Petsjora een beetje uit Azie en lees ook na over de WP gevallen. Die roepen NOOIT (vandaar dat er zo weinig geluidsopname zijn) en vliegen bij opstoten een klein stukje. Ze bevinden zich bij voorkeur in natte bosranden (itt een dennenbos). Al met al totaal anders dan het gedrag van misterievogel op Vlie. Het is dus totaal niet zeker waar we mee te maken hebben op Vlieland.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

jelmerpoelstra

Hierbij een vergelijking van een paar roepen van Folkert-Jan met een aantal geselecteerde uit DB Out of the Blue en Hannu Jannes' Calls of Eastern Vagrant, met het volume iets meer gelijkgestemd. Het lijkt veel op elkaar, met name de laatste roep van FJ (0.45 s) lijkt vrijwel identiek aan de eerste van DB (0.55 s).
Maar net als Max heb ik (ondanks gebrek aan ervaring met Petsjora) wel heel veel moeite me een veel rondvliegende en daarbij luid roepende Petsjora voor te stellen... Het is geen complex geluid dus een afwijkend roepende vogel van een andere soort is geen bizarre gedachte -- wat is er eigenlijk aan de vogel gezien op zaterdag?

Max Berlijn

een pieperACHTIGE vogel begreep ik uit eerst hand, zonder dat er kenmerken aan zijn gezien (niet in de kijker kunnen krijgen) en deze leek op te stijgen van de bosgrond.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

RasManen

Citaat van: Max Berlijn op oktober 22, 2012, 09:31:05 AM
Ik was een van de "gelukkigen" die de vogel gisteren ochtend heeft gehoord. Er is gisteren volgens mij geen vogel gezien. Wat het ook mag zijn (in mijn optiek is het meest waarschijnlijke dat het een gewone soort betreft met een stemafwijking (abces)), ik heb er totaal geen plezier aan beleeft en verbaaste me over de high fivende waarnemers om me heen. Dit heeft toch niets te maken met het zien van een nieuwe soort (in NL)? kom op mensen.
Ik ken Petsjora een beetje uit Azie en lees ook na over de WP gevallen. Die roepen NOOIT (vandaar dat er zo weinig geluidsopname zijn) en vliegen bij opstoten een klein stukje. Ze bevinden zich bij voorkeur in natte bosranden (itt een dennenbos). Al met al totaal anders dan het gedrag van misterievogel op Vlie. Het is dus totaal niet zeker waar we mee te maken hebben op Vlieland.
Ik kan me bij je aansluiten Max. Ik misgun niemand z'n kruisje, maar voor een tot de verbeelding sprekende soort als Petsjorapieper (en de status daarvan in Nederland) zou ik iets meer willen waarnemen dan een 'chep'je of twee. Bijvoorbeeld een rugstreep of twee ;)
Wim Nap

HPM

#85
Ik had ook al een plaatje met de opname van Folkert-Jan gemaakt en was eigenlijk van plan een apart topic over dit beest te beginnen, maar nu er hier verder is gegaan zet ik het ook maar hier.

De piekfrequentie van de vlielandvogel is ongeveer 7 kilohertz. De roepen van Petsjorapieper op "Calls of Eastern Vagrants" en op "Out of the Blue" zijn meestal veel hoger, rond de 8 kHz, maar op OotB staat er een die dicht in de buurt komt en een paar die niet zoveel hoger zijn. Die heb ik er in het plaatje bijgezet.

Is mijn indruk juist dat de beide opnamen van Vlieland van dezelfde roepenserie zijn?

Ref
- Arnoud B. van den Berg (2003), Out Of The Blue - Flight Calls of Migrants and Vagrants, Dutch Birding Association
- Hannu Jannes (2003), Calls of Eastern Vagrants, EARLYBIRD Birding Tours


Herman van der Meer

GijsB

Nee, de opname van Lars was eerder gemaakt dan die van Folkert Jan (zie dit topic: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=150660.1620)
Gijs

Folkert Jan

Lars had al een opname voordat ik er was. Toen de vogel een tweede keer begon te roepen stonden Lars en ik naast elkaar beiden met de opname recorder in de hand. Of Lars toen daadwerkelijk iets heeft opgenomen weet ik niet, maar lijkt me wel. Lars zou daar alleen zelf uitsluitsel over kunnen geven.

Overigens snap ik niet het hele probleem van het niet zien. Een kwartelkoning of kwartel zie ik ook nooit en ik heb ook niet al mijn krekelzangers gezien. Die waarnemingen doen voor mij in ieder geval niets onder aan zichtwaarnemingen van andere soorten.
tuurlijk zou ik een Petsjora graag zien (heb zondag niet voor niets nog zo'n tijd in het bos lopen zoeken), maar zou het bij deze waarneming blijven dan is er voor mij in ieder geval niks aan de hand.

Een afwijkend roepje is wel weer de makkelijke uitweg kiezen. Toonhoogte en duur van roepje evenals de vorm van het sonogram zijn nagenoeg hetzelfde als dat van petsjora.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: dralion13 op oktober 22, 2012, 10:59:39 AM
Nee, de opname van Lars was eerder gemaakt dan die van Folkert Jan (zie dit topic: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=150660.1620)

OK. Ik dacht het omdat de series qua intervallen zeer sterk op elkaar lijken.
Herman van der Meer

Bas vd Burg

interessante vergelijking Herman! Als totale leek op het gebied van sonagrammen, vroeg ik me af of het feit dat de roepjes van Folkert Jan en Lars korter zijn (en met korter bedoel ik in hoogte in het diagram: piek lager dan 8 hHz maar ook onderkant ligt hoger ca 4 kHz, terwijl roep Out of the blue begint bij 2-3 kHz) ook apart is? Of heeft dit te maken met verschil in kwaliteit van de opnamen?
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012