Mexicaanse loopkever

Gestart door paulhoekstra, oktober 15, 2012, 20:10:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

paulhoekstra

Is het mogelijk hier een (genus)naam aan te geven? Ik ben hem vergeten op te meten, maar hij was ongeveer 2 cm (kan er een halve cm naast zitten).

http://observado.org/waarneming/view/71682813



groeten,
Paul

Arp

#1
Hij had me tuk - ik zat eerst bij de "bombardier beetles" te zoeken, maar het zal een "false bombardier beetle" zijn  ;D

Denk dat het er eentje uit de Galeritini is, misschien zelfs Galerita bicolor (??!??) maar ik heb niet eens gekeken of die in Mexico voorkomt. In elk geval in die richting zoeken lijkt me :)

Nee die is het niet ... mexicana en/of atripes komen bijvoorbeeld al meer in de richting ... geen idee wat de kenmerken zijn.

Misschien is dit wat:

Reichardt, H. (1967) A monographic revision of the American Galeritini (Coleoptera: Carabidae) - Arquivos de Zoologia, vol.15(1-2), pp.1-176 online
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

paulhoekstra

#2
hartelijk dank voor de hulp.

Met de pdf kom ik uit op Galeratina ruficollis.

Met de generasleutel twijfelde ik eerst of het het genus progaleratina of het genus galeratina moest zijn. Bij Progaleratina kom ik uit op P. mexicana (syn. Galeratina mexicana), Progaleratina atripes komt alleen voor in de VS. Bij het genus Galeratina kom ik zonder problemen uit op G. ruficollis. Verschil tussen Progaleratina mexicana en Galeratina ruficollis is onder meer de vorm van het halsschild en G. ruficollis is iets groter dan P. mexicana.

Ook bijkomend minder goed kenmerk is dat G. ruficollis al een aantal keer is verzameld in Yucatan (ik heb hem hier ook al een paar keer gezien), terwijl de andere soorten nog niet in Yucatan of de 2 aanliggende staten zijn verzameld.
groeten,
Paul

Arp

Hoi Paul,

Na wat gelees in die PDF denk ik dat je helemaal gelijk hebt, ook qua andere kenmerken die niet in het sleutelgedeelte staan, maar ben ook totale leek. Zou hem zelf wel als "onzeker" wegzetten wat dat betreft, al zal het vermoedelijk wel kloppen.

Het heeft er overigens alles van dat Progaleritina weer tot subgenus van Galerita is gedegradeerd, dus Galerita sp. zou ook nog een optie zijn.

Ik begrijp dat je er nog zit? Dan kun je bij de volgende ook proberen de oppervlaktestructuur van halsschild en dekschilden en de kopvorm nog eens een nieuwe poging te geven. Die rode driehoek op de kop, die volgens de algemene omschrijving voor Progaleritina alleen op die soorten voorkomt vind ik op veel foto's lastig te herkennen trouwens (wel zichtbaar hier).

Veel plezier nog :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)