Wilde Kat in Kempen~Broek

Gestart door twanteunissen, oktober 03, 2012, 15:18:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

twanteunissen


Hoi allemaal,

Ongelooflijk, maar waar.... Een wilde kat is gefilmd in natuurgebied Smeetshof in het Kempen~Broek. Smeetshof ligt tegen de grens met Nederland bij Weert. Grote kans van Waarschijnlijkheid dat de poes ook Nederland bezocht...


Nieuws en filmpje.


Eerder dit jaar werd hier ook een otter op film vastgelegd!


Groeten, Twan Teunissen

fdebets

Ik heb vorig jaar zelf een gezien in Nederland. Mooie beesten!

maurice.lahaye

Mooie opsteker voor het project van Ark! En het geeft nog maar eens aan dat randvoorwaarden scheppen genoeg kan zijn om bijzondere dieren aan te trekken. Wat ook wel zal helpen (bij het waarnemen van wilde katten) is de enorme toename van camera-vallen die tegenwoordig alles filmen en fotograferen wat los en vast zit.

Overigens is de waarneming van Jaap Mulder (http://www.mulder-natuurlijk.nl/Wilde%20katten.htm) de enige goede waarneming van een wilde kat in Nederland; -). @fdebets: graag meer info!

Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

fdebets

Op klaarlichte dag vorig jaar een zekere gezien. Lokatie blijft geheim, is aan dhr. Mulder doorgegeven :-)

maurice.lahaye

Oke, ik zal Jaap eens polsen. Maar zonder melding of bewijsmateriaal (foto of wat dan ook) is er géén waarneming... :-\ .

Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

fdebets

Helaas geen foto. Ging toen nogal snel en ik had een macrolens erop (met focus limit).
Natuurlijk krijg je zo geen 100 % zekerheid, maar persoonlijk ben ik wel zeker ervan.
Om tumult te voorkomen (wat betreft locaties ed) heb ik de waarneming niet doorgegeven.

Rene Janssen

Dag allen,

Over deze waarneming: De waarneming is geweldig, gezien het dier van Heeze kan het natuurlijk ook een dier zijn die ooit is meegenomen als het dier van toen. Het lopen van 80-100 km kan natuurlijk, als vraag ik het me af. Hierbij de link naar het artikel over Heeze:
http://www.zoogdiervereniging.nl/sites/default/files/imce/nieuwesite/Publicatie%20fotos/Zoogdier/downloads/zgd-2006-2-EenWildeKatInHuis.pdf

Verder: een hybride is helaas nooit op uiterlijke kenmerken niet te onderscheiden. Hoog tijd voor het verzamelen van DNA...


René
René Janssen

Rene Janssen

Citaat van: fdebets op oktober 03, 2012, 20:24:05 PM
Helaas geen foto. Ging toen nogal snel en ik had een macrolens erop (met focus limit).
Natuurlijk krijg je zo geen 100 % zekerheid, maar persoonlijk ben ik wel zeker ervan.
Om tumult te voorkomen (wat betreft locaties ed) heb ik de waarneming niet doorgegeven.
Ik ben dan wel benieuwd naar je beschrijving van het dier... Ik heb al veel one-a-be's gezien... en enkele zekere in de Ardennen. Ik zou niet snel er eentje claimen...
René Janssen

maurice.lahaye

Ook lezenswaardig over het voorkomen van Wilde kat, boommarter en Lynx is het volgende rapport: http://www.bionetnatuuronderzoek.nl/?p=161

Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Merel

Beste Maurice, die laatste link van je daar kan ik niet in. Ik moet dan inloggen op Wageningen. Wordt een beetje moeilijk. :)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

joostheeremans

Ik ben ingelogd op de WUR en kan hem ook niet openen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

maurice.lahaye


Of gewoon via de web-site: [size=78%]http://www.bionetnatuuronderzoek.nl/[/size] en daarna naar beneden scrollen.
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl


Merel

Citaat van: maurice.lahaye op oktober 04, 2012, 12:58:40 PM
Of gewoon via de web-site: [size=78%]http://www.bionetnatuuronderzoek.nl/[/size] en daarna naar beneden scrollen.
Die doet het! Thanx :)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

maurice_tijm

Mooi te zien op het filmpje!


Ik zie dat ze gem. 13-14 jaar worden dus hopelijk heeft deze nog even om een net zo ver zwervende soortgenoot tegen te komen (of een hij/zij een huiskat ook prima vinden?). Ik lees een beetje tegenstrijdige dingen over dit laatste: de ene bron zegt dat hybridisatie zeldzaam is en de ander dat er in sommige landen bijna geen pure wilde katten meer zijn, hoe rijmt dit met elkaar? 


Maurice

Truus

Citaat van: maurice_tijm op oktober 05, 2012, 21:11:32 PM
Mooi te zien op het filmpje!


Ik zie dat ze gem. 13-14 jaar worden dus hopelijk heeft deze nog even om een net zo ver zwervende soortgenoot tegen te komen (of een hij/zij een huiskat ook prima vinden?). Ik lees een beetje tegenstrijdige dingen over dit laatste: de ene bron zegt dat hybridisatie zeldzaam is en de ander dat er in sommige landen bijna geen pure wilde katten meer zijn, hoe rijmt dit met elkaar? 


Maurice

Wat ik gehoord heb van Thomas Mollich is ongeveer 10% Hybride met schotland meegerekend
daar is het persentage volgens hem veel groter en waar hij zijn werkgebied heeft slechts 0% maar er moet nog
heel veel onderzoek (dna)gedaan worden volgens hem.

Groetjes Truus

maurice_tijm

Bedankt voor je antwoord Truus, dat maakt alweer wat duidelijk, interessant. Ik ga ook eens wat meer lezen over in welke regio's hij voor en achteruit gaat tegenwoordig.


Groet!


Maurice

Truus

Citaat van: maurice_tijm op oktober 08, 2012, 20:49:21 PM
Bedankt voor je antwoord Truus, dat maakt alweer wat duidelijk, interessant. Ik ga ook eens wat meer lezen over in welke regio's hij voor en achteruit gaat tegenwoordig.


Groet!


Maurice

Ja ik vindt ook alles over wilde katten heel erg interesant.
Laatst een heel mooie documentare gezien op de duitse zender ndr.
Hierbij een link daarvan.

http://www.ndr.de/fernsehen/sendungen/naturnah539.html

Groetjes Truus 

jva

Interessant rapport Maurice, die kende ik nog niet en zeker de moeite waard om te lezen, dank! Er wordt nogmaals mee benadrukt dat er in NL nog heel wat valt te verbeteren, of we moeten onze verwachtingen naar beneden gaan bijstellen omdat we in ons overvolle landje ook niet alles kunnen krijgen wat we willen. Hopelijk laat een vervolgonderzoek ten aanzien van soorten als wilde kat, boommarter en bunzing op termijn een gunstiger beeld zien.
Jelle