wat staat er op die ring en waar komt-ie vandaan?

Gestart door Bram Rijksen, juni 10, 2007, 16:41:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Citaat van: Mark Zevenbergen op september 17, 2012, 19:53:57 PM
Kwam afgelopen zaterdag in Den Haag (Neherkade) een (donker)blauwe tibia-ring tegen. Helaas niet gelezen, want vanuit de auto. Ringt Roland-Jan ook met (donker)blauw??
Had pas deze http://waarneming.nl/waarneming/view/70953235# dus het kan ook een wat al oudere (ned) vogel zijn.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Klaas van Dijk

#571
Citaat van: Martijn Bot op september 17, 2012, 20:16:06 PMLeuk, als ik het goed heb opgesnord is deze geringd in Spanje (N538), vlakbij Madrid of Badajoz (wellicht de Amerikaanse Zilver-vuilstort...?). Ik had er nog nooit één met een dergelijke ring gezien.

hoi Martijn,

Dit is inderdaad een Kleine Mantelmeeuw die in Spanje is gekleurringd. Erg leuk! Al een aantal jaren geleden heb ik een keer zo'n vogel op de Vismarkt gezien en Ana Buren heeft daar toen ook een foto van gemaakt. Ik zal de details nog even nazoeken, maar het zou me niets verbazen dat het toen inderdaad ook om wit N538 ging.

Groetjes, Klaas

Update; Yep. Gevonden. 26 juli 2008, Vismarkt, wit N538, toen ook al een adult! Geweldige vondst!

Mark Zevenbergen

Afgelopen vrijdag zag ik op de Zeelandbrug een Grote Mantelmeeuw met een zeer verweerde zwarte kleurring met witte inscriptie. De code begon voor zover te zien, niet met een 'J'.
Weet iemand misschien welke (aan de ring te zien) behoorlijk oude vogel dit is?? Aangezien de vogel rustte op een lantaarenpaal, had ik het vermoeden dat de vogel hier bekend was.  (brug open is voedsel zoeken op de brug)

grts Mark

ps Ik heb ergens opgeschreven wat ik dacht te lezen, maar ik kan het papiertje niet vinden in de rotzooi in m'n auto  :angel:

Jeroen Nagtegaal

Mij zijn zo geen andere Zwarte ringprojecten aan Grote Mantel bekend dan de Noorse... Ben benieuwd naar je aantekeningen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Martijn Bot


Mark Zevenbergen

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op september 25, 2012, 09:12:56 AM
Mij zijn zo geen andere Zwarte ringprojecten aan Grote Mantel bekend dan de Noorse... Ben benieuwd naar je aantekeningen.
Ik heb XCVT op m'n blaadje gekrabbeld, helaas ging de brug weer dicht. Hopelijk krijg ik dit weekeind een nieuwe kans...(FF brood strooien bij het restaurant zou misschien kunnen werken, als 'tie er nog zit)

grts Mark

Jeroen Nagtegaal

Dan zou de ring groen geweest moeten zijn. Kan dat?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Mark Zevenbergen

#577
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op september 28, 2012, 08:08:20 AM
Dan zou de ring groen geweest moeten zijn. Kan dat?

Een hele donkergroene dan, afgelopen vrijdag uiteraard niets gezien (behalve een Jan-van-Gent aan de Noord-Bevelandse kant).
grts Mark

Ik ben niet 100% zeker van de lettercombinatie.

Jeroen Nagtegaal

Ik ken persoonlijk geen andere projecten die logisch zouden zijn. Er staan er natuurlijk wel veel op CR, maar daarmee is er nu denk ik ook niet uit te komen. Erg jammer!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Mars Muusse

Afgelopen week de ringenpagina voor kleine mantels op ORG een beetje vernieuwd. Er waren eigenlijk al weer heel wat codes bijgekomen:
http://www.gull-research.org/lbbgjanmay/000rings.html
Succes met aflezen allemaal!
Mars

Jan Zwaaneveld

Vandaag een verzwakte adulte Kokmeeuw aangetroffen in Leerdam met zilverkleurige metalen ring om linkerpoot, inscriptie 'Museum SC. Nat. Brussels 8T11757'. Weet iemand misschien aan wie ik die kan doorgeven?
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Oenanthe

Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jan Zwaaneveld

Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Ted van der Knaap

Citaat van: Oenanthe op oktober 02, 2012, 15:25:35 PM
Gewoon via www.griel.nl. Succes!
Ik heb eens bericht gehad (dacht uit Zweden) dat ze liever zien dat het via Euring (http://blx1.bto.org/euring/lang/pages/rings.jsp?country=NL) gemeld word.

Overigens kreeg ik pas per post van het KBIN nog een levenslijst toegestuurd van een Belgische Kokmeeuw.... ....en dat nog in de moderne tijd van e-mail!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Het melden van metalen ringen is nog wat vreemd. In principe is de Europese afspraak tussen de ringcentrales dat alle meldingen worden doorgegeven aan de centrale van dat land. In Nederland zou dus alles via het Vogeltrekstation/Griel lopen.

Wat België betreft, die melden soms digitaal, soms per post. Finland stuurt zover ik weet alles nog per post, tenzij gemeld via GRIEL.

@Jan, jou Kokmeeuw zal geringd zijn in de buurt van Aard, Geel, Antwerpen, België rond de jaarwisseling 2010/2011.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Oenanthe

Metalen ringen die in Nederland worden afgelezen dienen altijd aan de Nederlandse ringcentrale te worden doorgegeven.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Ted van der Knaap

Citaat van: Oenanthe op oktober 02, 2012, 19:05:30 PM
Metalen ringen die in Nederland worden afgelezen dienen altijd aan de Nederlandse ringcentrale te worden doorgegeven.
Dat geld voor Nederlandse (Arnhem)ringen... ...is dat voor buitenlandse ringen ook "verplicht"? (Wat is anders de functie van Euring?)

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Ted van der Knaap op oktober 02, 2012, 19:20:47 PM
Citaat van: Oenanthe op oktober 02, 2012, 19:05:30 PM
Metalen ringen die in Nederland worden afgelezen dienen altijd aan de Nederlandse ringcentrale te worden doorgegeven.
Dat geld voor Nederlandse (Arnhem)ringen... ...is dat voor buitenlandse ringen ook "verplicht"? (Wat is anders de functie van Euring?)


Min of meer wel. Al vind ik persoonlijk niet dat publieke melders ertoe verplicht kunnen worden.

Verder zijn er ook ringcentrales die alleen werken via Euring.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jan Zwaaneveld

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 02, 2012, 17:59:31 PM
@Jan, jou Kokmeeuw zal geringd zijn in de buurt van Aard, Geel, Antwerpen, België rond de jaarwisseling 2010/2011.

O.k., dank je Jeroen!
Ik kreeg trouwens net per email bericht van het Vogeltrekstation dat het ringnummer niet in het systeem aanwezig is en dat de gegevens van de vogel worden nagevraagd. Ik ben benieuwd.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Tukkerbird

Hallo,

Ik had vandaag op Texel deze Mantelmeeuw met rode ring{FNFB}links geringd.
Iemand enig iedee waar deze geringd is?

Gr.martin

Klaas van Dijk

Citaat van: Mars Muusse op oktober 02, 2012, 14:04:28 PMAfgelopen week de ringenpagina voor kleine mantels op ORG een beetje vernieuwd. Er waren eigenlijk al weer heel wat codes bijgekomen: http://www.gull-research.org/lbbgjanmay/000rings.html Succes met aflezen allemaal! Mars

hoi Mars,

Prachtig overzicht! Heerlijk om uren wat in rond te grasduinen. Had het al wel eens eerder ontdekt, maar goed om er weer even aandacht aan te schenken. Erg leuk om zo'n zeer groot & grondig overzicht te hebben (en gekoppeld aan de andere pagina's op ORG). Ik ben geen fotograaf, dus toevoegingen van mij zullen er niet snel komen. Aflezingen natuurlijk wel.

Groetjes, Klaas

HPM

Citaat van: Mars Muusse op oktober 02, 2012, 14:04:28 PM
Afgelopen week de ringenpagina voor kleine mantels op ORG een beetje vernieuwd. Er waren eigenlijk al weer heel wat codes bijgekomen:
http://www.gull-research.org/lbbgjanmay/000rings.html
Succes met aflezen allemaal!
Mars

Je hebt zowel 'Holland' als 'The Netherlands' gebruikt. Ik zou er allemaal het laatste van maken.
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: tukkerbird op oktober 02, 2012, 20:30:38 PM
Hallo,

Ik had vandaag op Texel deze Mantelmeeuw met rode ring{FNFB}links geringd.
Iemand enig iedee waar deze geringd is?

Gr.martin
Weer een...

Ik ben er zelf ook nog niet achter. Ben benieuwd!

Er was er laatst ook een op Wrn.nl, dat was F734. Zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/70750053

In Portugal gebruiken ze met zwart de beginletter F. Zou dus verwachten dat die letter min of meer vaststaat voor hun...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Tukkerbird

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 02, 2012, 20:42:30 PM
Citaat van: tukkerbird op oktober 02, 2012, 20:30:38 PM
Hallo,

Ik had vandaag op Texel deze Mantelmeeuw met rode ring{FNFB}links geringd.
Iemand enig iedee waar deze geringd is?

Gr.martin
Weer een...

Ik ben er zelf ook nog niet achter. Ben benieuwd!

Er was er laatst ook een op Wrn.nl, dat was F734. Zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/70750053

In Portugal gebruiken ze met zwart de beginletter F. Zou dus verwachten dat die letter min of meer vaststaat voor hun...

Bedankt Jeroen,

Dit project is dus nog niet echt bekend, er zat er nog één met rode ring. Deze was helaas door de stevige wind niet af te lezen.
Ik zal eens kijken of ik iets uit Portugal kan vinden.

Gr.Martin

Mars Muusse

Rode ring met een F, misschien van Havergate Island, Orford, Suffolk . Je kan Mike (Mike Marsh - Landguard Bird Observatory) proberen: mike at imafxt.co.uk

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: tukkerbird op oktober 02, 2012, 20:54:49 PM
Ik zal eens kijken of ik iets uit Portugal kan vinden.
Even wat gebeld, en in Portugal is het uiterst onwaarschijnlijk dat ze deze ringen gebruiken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Tukkerbird

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 02, 2012, 21:25:58 PM
Citaat van: tukkerbird op oktober 02, 2012, 20:54:49 PM
Ik zal eens kijken of ik iets uit Portugal kan vinden.
Even wat gebeld, en in Portugal is het uiterst onwaarschijnlijk dat ze deze ringen gebruiken.
Ok, Bedankt Jeroen en Mars,
Zou het deze niet zijn?

http://www.crbirding.org/fr/node/1232

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: tukkerbird op oktober 02, 2012, 21:39:34 PM
Zou het deze niet zijn?

http://www.crbirding.org/fr/node/1232
Lijkt er in jou geval wel op inderdaad. Was denk te gefixeerd op de F. Blijft alleen de vraag over wie de vogel van Rutger heeft geringd...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Oenanthe

Citaat van: Ted van der Knaap op oktober 02, 2012, 19:20:47 PM
Citaat van: Oenanthe op oktober 02, 2012, 19:05:30 PM
Metalen ringen die in Nederland worden afgelezen dienen altijd aan de Nederlandse ringcentrale te worden doorgegeven.
Dat geld voor Nederlandse (Arnhem)ringen... ...is dat voor buitenlandse ringen ook "verplicht"? (Wat is anders de functie van Euring?)

Nee Ted, dat geldt voor alle ringen die in Nederland worden afgelezen. Arnhemringen die in het buitenland worden afgelezen gaan naar de ringcentrale van het betrokken land en buitenlandse ringen die in Nederland worden afgelezen naar Arnhem.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Ted van der Knaap

Citaat van: Oenanthe op oktober 02, 2012, 22:03:46 PM
Citaat van: Ted van der Knaap op oktober 02, 2012, 19:20:47 PM
Citaat van: Oenanthe op oktober 02, 2012, 19:05:30 PM
Metalen ringen die in Nederland worden afgelezen dienen altijd aan de Nederlandse ringcentrale te worden doorgegeven.
Dat geld voor Nederlandse (Arnhem)ringen... ...is dat voor buitenlandse ringen ook "verplicht"? (Wat is anders de functie van Euring?)

Nee Ted, dat geldt voor alle ringen die in Nederland worden afgelezen. Arnhemringen die in het buitenland worden afgelezen gaan naar de ringcentrale van het betrokken land en buitenlandse ringen die in Nederland worden afgelezen naar Arnhem.

Als ik het dan goed begrijp werken de Nationale ringcentrales en Euring (co-ordinating bird ringing througout Europe) langs elkaar heen omdat je op de laatstgenoemde website ook buitenlandse ringen in kan voeren!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)