turkse tortel over leden na aanval kat. wat vindt u over katten die los lopen?

Gestart door la2re, september 29, 2012, 15:26:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

Citaat van: la2re op september 30, 2012, 17:12:57 PM
CiteerIk kan in principe wel leven met de tweede optie uit de pol maar voeg eraan toe dat dan dit wel een Zwitserse koebel behoort te zijn.
hoe zo? dan kan dat beest geen stap meer verzetten....

Bijzonder scherp opgemerkt!  :duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

la2re

met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

henrike1977

De enige die hier vogels vangt is de Sperwer. Ik kom om in de houtduiven.
Ze broeden hier en volgens mij komen alle eieren uit want het worden er al meer. Als mijn katten vogels zouden vangen dan zouden ze toch als eerste die houtduiven te grazen nemen want die nestelen zo in het zicht en de jongen scharrelen over het gras in de tuin. Maar nee hoor, daar doen ze niets aan. Ze kijken er niet eens naar. Vinden ze volstrekt niet boeiend.
Groet Henrike Visser

la2re

CiteerDe enige die hier vogels vangt is de Sperwer. Ik kom om in de houtduiven.
Ze broeden hier en volgens mij komen alle eieren uit want het worden er al meer. Als mijn katten vogels zouden vangen dan zouden ze toch als eerste die houtduiven te grazen nemen want die nestelen zo in het zicht en de jongen scharrelen over het gras in de tuin. Maar nee hoor, daar doen ze niets aan. Ze kijken er niet eens naar. Vinden ze volstrekt niet boeiend.

ja maar houtduiven zijn groot en nemen ze niet zo snel.
het zijn vooral merels ,turkse tortels, mezen , roodstaarjes , roodborstjes (tapuit) , tapuiten.

en kieviet eieren en andere weidebroeders die de kat als gevaar zien.

trouwens sperwers vangen ook volgens mij maar zelden houtduiven.
met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

Bart van Hoogstraten

Citaat van: la2re op september 30, 2012, 19:30:38 PM
en kieviet eieren en andere weidebroeders die de kat als gevaar zien.

Al je teksten kosten sowieso wat moeite om ze te doorgronden maar uit bovenstaande zin kom ik echt niet meer wijs. -> Eten Katten volgens jou nu Kievietseieren of kunnen Kievietseieren zien?  :rolleye:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

M. Hoogteijling

Heb 2 katten, komen alleen 's avonds buiten. Hebben allebei 2 belletjes om maar dit maakt echt geen fluit uit. het karakter wel: de cyperse vangt nooit niets (ook de vorige niet), de lapjeskat wel en dan ook echt een paar nesten per seizoen, (Huismussen, Kool- en Pimpelmezen en 1 een Halsbandparkiet die ze mocht houden) waarvan ik ca de helft heb kunnen redden..... Heb de tuin rondom de vogelvoerplaatsen afgezet maar dat maakt voor een echte rover niet uit. Kortom, katten richten veel schade aan, zeker als er zoals bij ons in de straat alleen al meer dan 10 katten lopen (meeste zonder bel). En formaat koebel is zo gek nog niet, nu nog een methode om ze met 1 hand en zonder schrammen op te lopen, om te doen  ;)
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

henrike1977

Nou de Roodstaartjes hebben dit jaar op mijn terrein genesteld, evenals de zwartkopjes, boomklevers en de rest van het gebruikelijke gespuis zoals merels en mezen. Feit is wel dat ik opmerk dat de vogels bezig zijn met nestbouw. Ik zie ze af en aan vliegen met nestmateriaal en dat is voor mij het teken om de katten binnen of in het stalgebouw te houden. Sterker nog, als die merelmannen agressief tegen elkaar en mijn katten gaan doen , weten we al dat er genesteld gaat worden, dit jaar begonnen ze begin Maart al herrie te schoppen.
Ik vind het ook mijn verantwoordelijkheid dat mijn katten geen vogels te pakken te krijgen. Ik denk ook, oppurtinist als een kat is, wanneer ze nooit echt de kans krijgen om gemakkelijk een vogel te vangen, het een stuk minder interessant is om het opnieuw te proberen. Bij de muizen in en rondom de stal hebben ze vrijwel altijd prijs en ze hoeven hun dikke kont er amper voor te bewegen.
Groet Henrike Visser

HPM

Citaat van: M. Hoogteijling op september 30, 2012, 19:55:59 PM
...  de cyperse vangt nooit niets (ook de vorige niet), de lapjeskat wel ...

"de cyperse vangt nooit niets" betekent dat die altijd iets vangt.
"de lapjeskat wel" betekent dan dat die niets vangt.
Herman van der Meer

Yeronimo

Ben benieuwd of dit uit zal draaien tot net zo een felle discussie als die van twitchers/fotografen en het verstoren van vogels.
Het is namelijk verre van duidelijk dat dit de meeste verstoring/slachtoffers eist...

P.s. Ik doe niet aan huisdieren, genoeg dieren om mij heen als ik mijn raam open doe.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

la2re

CiteerNou de Roodstaartjes hebben dit jaar op mijn terrein genesteld, evenals de zwartkopjes, boomklevers en de rest van het gebruikelijke gespuis zoals merels en mezen. Feit is wel dat ik opmerk dat de vogels bezig zijn met nestbouw. Ik zie ze af en aan vliegen met nestmateriaal en dat is voor mij het teken om de katten binnen of in het stalgebouw te houden. Sterker nog, als die merelmannen agressief tegen elkaar en mijn katten gaan doen , weten we al dat er genesteld gaat worden, dit jaar begonnen ze begin Maart al herrie te schoppen.
Ik vind het ook mijn verantwoordelijkheid dat mijn katten geen vogels te pakken te krijgen. Ik denk ook, oppurtinist als een kat is, wanneer ze nooit echt de kans krijgen om gemakkelijk een vogel te vangen, het een stuk minder interessant is om het opnieuw te proberen. Bij de muizen in en rondom de stal hebben ze vrijwel altijd prijs en ze hoeven hun dikke kont er amper voor te bewegen.

maar zoals ik eerder al zij... u heeft een groot terein bij u maakt bij wijze van spreken een vogel meer of minder niet uit.
ik woonwijken wel!

CiteerBen benieuwd of dit uit zal draaien tot net zo een felle discussie als die van twitchers/fotografen en het verstoren van vogels.
Het is namelijk verre van duidelijk dat dit de meeste verstoring/slachtoffers eist...

ik hoop het wel! ik ben er overtuigend dat een kat meer schaden kan aanrichten dan een fotograaf.
dat geld trouwens ook voor honden die los lopen in natuurgebieden.

en daarnaast. zou het niet de eerste keer zijn als ik in een natuurgebied een kat tegen kom!
met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

Norman

Citaat van: Yeronimo op september 30, 2012, 21:16:07 PM
Het is namelijk verre van duidelijk dat dit de meeste verstoring/slachtoffers eist...

Het gaat ook helemaal niet om of katten voor de meeste verstoring of slachtoffers zorgen.
Het bezwaar tegen vrij loslopende katten is dat het zorgt voor een onbalans in de voedselketen.

Katten zijn additionele predatoren die in veel situaties ook nog eens in veel te grote dichtheden voorkomen en daardoor ongewenst.

gerdwichers8

Katten horen in Nederland niet in het wild. In landen als Thailand krijg je mensen wel zover om hun broodje met kat te beleggen. Hier kost het alleen tijd en geld om ze op te ruimen; wie krijg je dan zover?
Mensen die de vrijheid van zo'n duif ingeperkt willen zien omwille van zo'n kat, stellen de kat boven de duif maar ook boven de natuurlijke predator van de duif. Een kattenliefhebber is  in dat geval geen natuurliefhebber.
De kat de bel aanbinden? Ook met bel hoort de kat niet in de natuur thuis. Te gek voor woorden; wie vraagt er eigenlijk om andermans kat!?

augustvansteensel

August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: gerdwichers8 op september 30, 2012, 21:31:25 PM
Hier kost het alleen tijd en geld om ze op te ruimen; wie krijg je dan zover?

Ik heb al via diverse kanten vernomen dat er meer dan voldoende jagers zijn die wel actief katten willen bestrijden. Echter zijn de provincies niet meewerkend of werken tegen.

Meen dat het in Limburg zelfs zo is geweest dat dierenbescherming steriliseerde en terug plaatste, terwijl jagers ook actief schoten...

Op de eilanden is verder maar al te duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn. Ik blijf me er dan ook over verbazen dat er nog nooit iets hierover de politiek heeft bereikt.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Oenanthe

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op september 30, 2012, 21:52:22 PM
[ Ik blijf me er dan ook over verbazen dat er nog nooit iets hierover de politiek heeft bereikt.

Omdat er geen politicus is die zijn handen durft te branden aan het onderwerp poesjes doodschieten.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

gerdwichers8

Citaat van: augustvansteensel op september 30, 2012, 21:36:02 PM
zullen we meteen alle honden ook uit ons land gooien?  ;)


Hoeft niet; de meesten houden wel van een Hot Dog op zijn tijd

Klaas van Dijk

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 30, 2012, 17:06:01 PM(...) maar voeg eraan toe dat dan dit wel een Zwitserse koebel behoort te zijn.

hoi Bart,

Grondpredator Poes kun je ook prima aanlijnen als je Poes een luchtje wilt laten scheppen. Dus of zelf met aangelijnde Poes gaan wandelen (zie ik hier regelmatig in de stad), of Grondpredator Poes (wel met een flink luide bel) aanlijnen in de tuin (mits je een eigen tuin hebt met een grasveld). Gewoon een waslijn laag (1 cm) boven de grond maken en via een oogje de halsband van Grondpredator Poes aan de waslijn vastmaken. Grondpredator Poes kan dan dus wel heen en weer lopen in de tuin, maar niet zomaar onverhoeds een vogel te grazen nemen.

Groetjes, Klaas

la2re

klaas heeft gelijk!
en gerd ook...... katten vormen een vedrijging! voor de natuur!

met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

la2re

zou er geen krant zijn die hier een artiekel over wil schrijven.?
want dit is een sereus onderwerp! er moet iets aangebeuren. een belasting voor katten zou al helpen. dan nemen men veel minder snel een kat.

er is niet toen vallig iemand van de pers in dit topic betrokken?
met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

HPM

Citaat van: la2re op oktober 01, 2012, 00:09:00 AM
zou er geen krant zijn die hier een artiekel over wil schrijven.?
want dit is een sereus onderwerp! er moet iets aangebeuren. een belasting voor katten zou al helpen. dan nemen men veel minder snel een kat.

er is niet toen vallig iemand van de pers in dit topic betrokken?

Het heeft geen nieuwswaarde en ik denk dat ook niemand zit te wachten op een bericht in de krant of op tv dat er een Turkse Tortel is omgekomen.
Er is een politieke partij voor dit soort dingen. Misschien dat je die zover kan weten te krijgen dat ze een wetsvoorstel indienen.

Overigens lijkt dit topic me meer iets voor 'Ethiek en wetgeving'  of zoiets dan voor 'Vogels'.
Herman van der Meer

Marcel van kammen

Nou....partij voor de dieren kun je zowiezo wel skippen,die gaan hier echt niks aan doen.
Blijft groen links over...maar ja....wat gaan die beginnen met die 3 zetels?

HPM

Citaat van: Marcel van kammen op oktober 01, 2012, 13:09:52 PM
Nou....partij voor de dieren kun je zowiezo wel skippen,die gaan hier echt niks aan doen.
Blijft groen links over...maar ja....wat gaan die beginnen met die 3 zetels?

Niemand zal er zijn vingers aan willen branden.
Door kattenbelasting zal Nederland ook echt niet vogelrijker worden dan het al is.
Herman van der Meer

BramtK

Citaat van: Yeronimo op september 30, 2012, 21:16:07 PM
Ben benieuwd of dit uit zal draaien tot net zo een felle discussie als die van twitchers/fotografen en het verstoren van vogels.
Het is namelijk verre van duidelijk dat dit de meeste verstoring/slachtoffers eist...


Bedoel je nu echt verre van duidelijk of juist niet? Overigens is dit een van de slechtste smoezen die je maar kan bedenken: "ja, ik verstoorde die Dwerguil, maar hoeveel Merels vangt uw kat eigenlijk!?". Het gaat om het nemen van je eigen verantwoordelijkheid, niet om het afschuiven daarvan.  ;)

Citaat van: augustvansteensel op september 30, 2012, 21:36:02 PM
zullen we meteen alle honden ook uit ons land gooien?  ;)


Nou, in ieder geval dan al die mensen die lijden aan het 'honden los'-syndroom. Bah, hoe ergerlijk is dat, die massa's mensen die hun hond niet onder appèl hebben, maar 'm wel perse overal los moeten laten.
Groeten,

Bram ter Keurs

lesley van loo

ik vervang even katten voor auto's (en in principe dus mensen).

auto's zijn additionele predatoren die in veel situaties ook nog eens in veel te grote dichtheden voorkomen en daardoor ongewenst.

Gewoon een waslijn laag (1 cm) boven de grond maken en via een oogje de trekhaak van Grondpredator auto aan de waslijn vastmaken. Grondpredator auto kan dan dus wel heen en weer rijden in de tuin, maar niet zomaar onverhoeds een vogel te grazen nemen.

auto's horen in Nederland niet in het wild. In landen als Thailand krijg je mensen wel zover om hun broodje met auto te beleggen. Hier kost het alleen tijd en geld om ze op te ruimen; wie krijg je dan zover?

Mensen die de vrijheid van zo'n duif ingeperkt willen zien omwille van zo'n auto, stellen de auto boven de duif maar ook boven de natuurlijke predator van de duif. Een autoliefhebber is in dat geval geen natuurliefhebber.

Weer een mooi voorbeeld waarom mensen auto's binnen moeten houden..   Een huisauto die 24 uur per dag 7 dagen in de week buiten rijdt kan behoorlijk invloed hebben op diens omgeving. Laat staan meerdere auto's. Iets verantwoordelijker gedrag van auto eigenaren zou op zijn plaats zijn, maar helaas is dat nagenoeg onbespreekbaar.

maar als die *** auto's hier niet in zo'n grote gelaten rondreden was het helemaal niet nodig geweest!

het zou niet voor het eerst zijn dat ik midden in een natuurgebied een auto tegen kom.

het is natuurlijk met een kleine glimlach bedoeld maar volgens mij slaat het hier af en toe een beetje door op het forum.
en ja: ik heb een kat en nee: hij komt niet buiten de tuin en alleen in de tuin als ik thuis ben.
heeft dus nog geen vogeltjes gevangen, wel een muis en af en toe een vlinder, ik weet het, ik vind het ook zielig.
en ik denk dus dat ik met de auto (ongewild) meer slachttoffers heb gemaakt dan mijn kat (uiteraard zonder auto).

geldt de volgende zin dan ook voor mij:
Volgens Tinkebell kun je van Lesley een mooie (en volgens mij ook een heel doelmatige) tas maken.  :duim:
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

Norman

Lesley,

Deels eens met je redenatie. Sommige slaan inderdaad door met hun redenatie.

Het feit dat één additionele predator (de auto) overlast veroorzaakt, waar maatschappelijk weinig mee te doen is, betekend niet dat andere additionele predatoren (huisdieren waaronder katten) niet kritisch bekeken mogen worden.

Het één sluit niet het andere uit.

la2re

dat met die auto klopt ook wel grotendeels!  er zitten zeker kernen van waarheid in ook als je het vervang door auto...

maar om nou een broodje auto te eten....

doet er niet toe.... het is gewoon een feit. katten vangen te veel tuinvogels! en dat heeft invloed op de aantallen.
met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

Maarte5n

in 1950 waren er maar een paar paartjes tortelduifjes in nederland nu in 2000 (12 jaar geleden dus)zijn het er 200 duizend (100.000 paren )

http://waarneming.nl/soort/info/191

in 50 jaar zijn ze van enkele exemplaren naar 100 000 paren dus, waarom maken we ons druk om 1 exemplaar die gepakt is door een kat( kan ook bij roofvogel gebeuren ?)

bij ons in de stal zitten 4-7 paartjes als die het hele jaar broeden vliegen er na een half jaar 6-8 duiven uit(1 nest per 4-5 weken met gemmidelt 1,5 jongen) per nest gemmidelt 6-7 nesten in een seizoen in februari broeden ze hier al, en nu in oktober broeden ze nog steeds. dus al 9 maanden dus reken maar uit hoeveel het er nu zijn met 30% uitval onder jongen voor de 1e winter.

dus ga er maar vanuit dat volgen jaar hier 15-20 paartjes broeden!!

dat word me wel erg veel in 1 stal, en dan in heel nederland vind ik het wel heel erg veel voor een eigenlijk niet in europa horende vogel want ook andere weten dat hij een cultuur trekende vogel is, de enige vogel die zich zo rap heefd verspreid in europa.............

maak me liever druk om de soorten die het echt heel moeilijk heefd de grutto,tureluur, ijsvogel en korhoen bijvoorbeeld.

Groet M


Maarten vd Berg

bas waanders

"Ik kan in principe wel leven met de tweede optie uit de pol maar voeg eraan toe dat dan dit wel een Zwitserse koebel behoort te zijn".

Ik bleef erin geloof ik :-)
Die van ons vangen ook wel eens een vogeltje , dat ook , maar niet vaak . Maar wat ik probeerde duidelijk te maken is dat elk voorjaar marktplaats weer vol staat met kittens . Zo goed als allemaal "ongelukjes" . Dat zou ingedamd moeten worden . Dierenwelzijn geld ook hier : een poes is niet gemaakt om elk jaar te werpen , en voor velen is sterilisatie of castratie domweg "te duur" en het is toch ozo schattig om een nestje te hebben  :angry: . En dat soort mensen verdienen geen huisdier , en zo komen er ook veel te veel waarvan een deel aan hun lot worden overgelaten en verwilderen . Een kat binnenhouden is lastig : ik spreek uit ervaring . Sommige katten vinden de bank wel leuk , maar de meesten willen toch naar buiten en om de boel potdicht te houden , dat werkt ook niet .

ArjenDrost †

Vervelend natuurlijk voor de Turkse Tortel, niet nodig, want de kat krijgt ongetwijfeld ook ander eten. Maar even andersom geredeneerd:


- Katten horen bij de mens (op dit moment in ieder geval wel). Net zoals steden, auto's, parken en de boom waar ik op uitkijk, nestkastjes en vogelvoederplaatsen nu bij de mens horen. Kennelijk vinden vogels het hier erg fijn, ze zijn de afgelopen decennia in ieder geval in grote getalen de stad in getrokken. Misschien ook wel deels omdat er hier verder relatief weinig roofdieren zijn (een paar roofvogels en eens een vos misschien). Er zit dus alleen het nadeel van de katten aan. Kennelijk weegt dat nadeel op tegen de vele voordelen die wij verschaffen voor de vogels...
- Onze huiskatten hebben nooit van hun ouders geleerd hoe ze moeten jagen. Het jagen zit vast nog wat in hun instinct, maar verder hebben ze het zelf uit moeten vinden. Het lijkt me dat de meesten niet de beste jagers zijn. Een vogel (buiten de broedperiode) die door een kat gegrepen wordt, moet dus wel aardig hebben zitten suffen, of was ziek, zwak of misselijk. Iets met survival of the fittest krijg je dan...


Groeten, Arjen
(die overigens zelf helemaal niks met katten heeft)

la2re

het gaat zich ook helemaal niet om die 'ene turkse tortel' maar om het prencipe dat in woonwijken waar veel katten lopen veeeeeel minder vogels zitten dan in woonwijken zonder katten. vooral kleine vogels als pimpelmezen,koolmezen,mussen zijn slachttofer maar ook groter vogels als in dit geval de turkse tortel.

het gaat zich er puur om..... zou je de kat rond mogen laten lopen en vogels laten vangen?
of moet je de kat binnen houden en behandelen als een hond ( dus met uitlaten en zo)
met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )