Wat is een aanrader voor insecten etc?

Gestart door DuQues, augustus 16, 2012, 19:52:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

DuQues

Ik kijk naast de vogels graag naar het kleine spul, vlinders, libellen, wantsen, spinnen, en ga zo maar door, en heb een close-up "filter" voor op mijn 100-400.
Dus ik begin een aardige verzameling fotos te krijgen van de achtpotigen, maar weet zelden een naam erbij. En dan kan ik wel hier posten, en hopen dat iemand me wil helpen, maar liever heb ik dat ik zelf achter de naam kom.

Wat is een goede gids voor Nederland?
Ik bedoel geen veldgids, het mag rustig een kilo of 5 wegen (zoals een van mijn zuidelijk Afrika vogelboeken) als ik maar op de juiste kom. Dus goede tekeningen, beschrijvingen, en in welke biotopen het diertje voorkomt.
En hij hoeft zeer zeker niet in het Nederlands te zijn, Engels is absoluut geen probleem.
Duco & Santie Quanjer
Birders in Nederland en zuidelijk Afrika.

Botervlieg

Ik doe ook "alle" soortgroepen.

Ik zou je aanraden om toch hier bij het forum te beginnen met de herkenning van families. Er zijn wel wat gidsen met "insecten" (zijn trouwens 6-potig, alleen spinnen zijn 8-potig), maar erg ver kom je daar niet mee omdat er per soortgroep maar een kleine hoeveelheid in staat.

Zelf heb ik van een paar groepen echt boeken over die soortgroep aangeschaft, zoals spinnen, zoogdieren, nachtvlinders. Omdat ik die groepen erg leuk vind en meestal vrij goed te determineren zijn.

Als je wilt kun je per soortgroep wat site's verzamelen die kunnen helpen bij determinatie, zodat je eerst online begint. Dan kun je ook kijken of je bepaalde groepen echt wel wat vindt, voor je gelijk (dure) boeken aanschaft.

Als je wilt kan ik je een mailtje sturen met van verschillende soortgroepen een rijtje site's die ik gebruik.

Stuur dan even een pb met je mailadres.

Groetjes, Marleen

Melchior van Tweel

Aanrader: Nieuwe insektengids van Michael Chinery. De beste insectenveldgids voor NL
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl