Rare Boskiet

Gestart door HPM, juni 30, 2012, 09:15:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Ik stuitte op deze Bosrietzangerwaarneming van Ton Visbeek met een zang voor gevorderden.
http://waarneming.nl/waarneming/view/69438120
Het begin, voor de pauze, zou inderdaad wel Bosrietzanger kunnen zijn, maar na 11 seconden lijkt het me toch Kleine Karekiet, hoewel het laatste deel dan ook weer niet erg typisch Kleine Kar is maar wel veel te lang aangehouden voor Bosriet.
Persoonlijk heb ik ook nog nooit een Bosrietzanger gehoord die een Kleine Karekiet nadeed en ik kan me ook niet herinneren er wel eens een opname van te hebben gehoord.
Ik neig naar Kleine Karekiet maar helemaal lekker zit het me niet. Jammer dat de opname zo kort is.
Is er iemand die er iets over kan te zeggen? En hoe zit het met de vogel op de foto? Het lijkt logisch dat het om dezelfde vogel gaat.

Herman van der Meer

Oenanthe

Als het een kleine karekiet zou zijn zou de imitatie van weet-ik-welke soort waar de zang mee begint weer erg lang zijn. Ik heb ook nog nooit een opname gehoord van een bosrietzanger die een klekar imiteert, maar blauwborstimitaties heb ik geregeld gehoord en die houden ook wel eens zo lang aan als de klekar imitatie (?) in deze opname. Waarom dus niet een bosrietzanger?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op juni 30, 2012, 12:02:17 PM
Als het een kleine karekiet zou zijn zou de imitatie van weet-ik-welke soort waar de zang mee begint weer erg lang zijn. Ik heb ook nog nooit een opname gehoord van een bosrietzanger die een klekar imiteert, maar blauwborstimitaties heb ik geregeld gehoord en die houden ook wel eens zo lang aan als de klekar imitatie (?) in deze opname. Waarom dus niet een bosrietzanger?

Een lange imitatie van een Blauwborst moet dan haast wel imitatie door zo'n Blauwborst bevatten, dus dan kan je je afvragen wat er inj zo'n geval nou eigenlijk geimiteerd wordt.
Elementen van BB hoor ik heel vaak, maar nooit lange stukken. De langste zijn dan een aaneenrijging van roepen..
Een belangrijk kenmerk van Bosriet zijn juist die korte fragmenten, die al dan niet verwerkt worden in een eindeloze stroom. 1-2 seconde de ene imitatie, overgaand in de volgende. Hier zou het dan om een imitatie van 5-10 sec moeten gaan en van een soort die jij en ik nog nooit geimiteerd hebben horen worden.
Het eerste deel van deze opname laat ook niet lekkere zang horen en zeker het laatste roepje ervan zou heel goed KK kunnen zijn.
Ik blijf het een raar ding vinden.
Herman van der Meer

Guus Peterse

Eens met Herman, ik denk bij deze ook eerder aan kleine karekiet.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Thijs Fijen

Mm, ik vind het eigenlijk 'gewoon' een Bosrietzanger met een goede(?) imitatie van Kleine Kar.. Goede met een vraagteken, want het klinkt me te rollend/melodieus/helder voor Kleine Kar..

De structuur van de zang (los van wat hij imiteert) is mijns inziens echt Bosriet.
Thijs Fijen

frankneijts

Eens met Thijs: Bosriet en de foto spreekt dat niet tegen....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

theomuusse

Ik ga erg mee met kleine karekiet.
Het tempo, het slome en de niet bepaald afwisselende zang vind ik erg gewoon voor kleine karekiet.
Alleen aan het begin doet hij wat stoer, daarna is het weer gewoon de ouwe soep.

Theo

Rikstar

ik hoor visdief en kleine kar  ::)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

gerdwichers8

 Zo'n korte sample biedt al een repertoire wat me te hoog gegrepen lijkt voor Kleine Karekiet. Deze vogel lijkt me hoger ontwikkeld in zijn variatie door echt uiteenlopende tonen; aanhoudende squeaky en licht trillende/rollende/vibrerende, zo kenmerkend voor Kar daarentegen, zijn bij deze vogel slechts licht meegenomen in de zang.

HPM

Een probleem bij deze opname is voor mij juist dat hij maar zo kort is. Er staan geen karakteristieke geluiden van Bosrietzanger op. Wel van Kl. Karekiet.
Dit zou de eerste Bosriet zijn die ik een Kleine Karekiet hoor nadoen en de eerste die wat voor soort dan ook zo lang nadoet.

Ik heb de waarnemer maar een mailtje gestuurd om te vragen of hij meer opname heeft. http://waarneming.nl/waarneming/view/69438120

Over variatie gesproken: heb je deze Kleine Karekiet wel eens gehoord?
http://www.xeno-canto.org/sounds/uploaded/OXKHFMOYKQ/KK_VervKan_100525_141516.mp3
http://waarneming.nl/waarneming/view/48200245

Herman van der Meer

gerdwichers8

Herman, je hebt natuurlijk wel gewikt en gewogen omtrent de identiteit van je eigen geluidsfragment; kun je vertellen hoe je tot je conclusie van Kleine Kar bent gekomen?


HPM

Citaat van: gerdwichers8 op september 24, 2012, 19:21:31 PM
Herman, je hebt natuurlijk wel gewikt en gewogen omtrent de identiteit van je eigen geluidsfragment; kun je vertellen hoe je tot je conclusie van Kleine Kar bent gekomen?

Er was weinig wikken of wegen voor nodig. Kijk maar hier, dan hoef ik het niet opnieuw te schrijven.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=145402.msg958573#msg958573
En dan mag jij me vertellen waarom dat geen Kleine Karekiet maar een Bosrietzanger zou zijn.
Overigens zou ik van die opname ook een Kleine Kar gemaakt hebben als hij door een ander gemaakt was en ook dan zou ik gezegd hebben dat het een opmerkelijke zanger was.
Herman van der Meer

gerdwichers8

Ik heb jaren zelf een kanaal voor de deur gehad met slechts een schamel rietkraagje  er langs en die strook hield jaren lang Bosrietzanger; biotoop zegt me niet direct alles. Sterker nog, het maakt me terughoudend.Dat je luisterend naar die opname, indien die door een ander gemaakt zou zijn, er ook een KlKar van gemaakt zou hebben houdt in dat je niet nodig hebt gehad om goed naar deze vogel te kijken. Heb je wel goed gekeken hoe de vogel er uit zag?

HPM

Gerd, als het goed is heb je dit gelezen: "De opname is van een meter of 3 gemaakt en ik heb het beest langdurig uitstekend kunnen zien ..."

Je vergeet ook waar het om gaat. Ik refereerde aan dit beest omdat jij een lage dunk hebt van het repertoire van Kleine Karekiet.
Je hebt natuurlijk gelijk dat ze in het algemeen een beperkt repertoire hebben, maar er zijn dus uitzonderingen.
En aan de andere kant heb ik de duizenden keren dat ik een Bosrietzanger heb gehoord er nog nooit een een Kleine karekiet herkenbaar horen imiteren en wat ze imiteren doen ze niet zo lang.
Maar uiteraard kunnen er altijd uitzonderingen zijn. Of de vogel op de opname van Ton Visbeek zo'n uitzondering is valt door mij niet te bepalen. Daarom is het voor mij een probleemopname.

Herman van der Meer

gerdwichers8

Ik heb gelezen dat je de vogel gezien hebt maar 'langdurig en van 3 meter afstand' ,  lees ik nu.
Je stelt in ieder geval dit als uiterst uitsluitend kenmerk : Bosrietzanger imiteert geen Kleine Karekiet.
Maar  "nooit imiteren" of "niet zo lang imiteren" lijkt dan weer conflict te geven; ligt het dan op dit kenmerk weer nièt zwart wit? Het conflict tussen de 'opmerkelijke' zanger en de Kleine Karekiet is ook een pluspunt volgens jou; maar misschien was de rietkraag niet zo groot?





JohanvantBosch

Wel goed lezen Gerd
Herman doet twee losse uitspraken die je kunt combineren in de beoordeling van het voorliggende geluidsfragment:
- Wat Bosrietzangers imiteren, imiteren ze nooit zo lang.
- Hij heeft nog nooit een Bosrietzanger een Kleine kar horen imiteren.

gerdwichers8

Ik heb dat vraagteken nooit als joker ingezet op deze site Johan, als ik een vraagteken stel dan stel ik ook heus een vraag


HPM

Citaat van: gerdwichers8 op september 25, 2012, 18:00:35 PM
Ik heb gelezen dat je de vogel gezien hebt maar 'langdurig en van 3 meter afstand' ,  lees ik nu.
Je stelt in ieder geval dit als uiterst uitsluitend kenmerk : Bosrietzanger imiteert geen Kleine Karekiet.
Maar  "nooit imiteren" of "niet zo lang imiteren" lijkt dan weer conflict te geven; ligt het dan op dit kenmerk weer nièt zwart wit? Het conflict tussen de 'opmerkelijke' zanger en de Kleine Karekiet is ook een pluspunt volgens jou; maar misschien was de rietkraag niet zo groot?

Nee, ik stel niet dat Bosrietzangers geen Kleine Karekieten imiteren. Ik stel dat ik het ze nooit heb horen doen. Niet in natura en niet op opnames. Ik zou het graag eens horen.
Als ik ze het nooit heb horen doen kan ik ook niet zeggen dat ze het niet zo lang doen. Dat heb ik dan ook niet heb gezegd.

De rietkraag was maar smal, maar wat misschien nog wel relevanter is is dat het een natte smalle rietkraag was. Met de voeten in het water dus.  Daar houden Bosrietzangers nmiet van. Bosrietzangers kunnen het trouwens heel goed zonder riet stellen.

Wat je in je laatste zin wil zeggen is me niet duidelijk.

Ik wil er nog maar eens op wijzen dat ik mijn karekiet niet gelijk  stelde aan de vogel van Ton Visbeek maar dat ik hem alleen aanhaalde als voorbeeld van een Kl. Karekiet met gevarieerde zang.
Herman van der Meer

gerdwichers8

Bedankt voor je inzet Herman, ik zal je opnames meenemen als standaard/vergelijk en bij leven en welzijn volgend voorjaar ècht met Bosriet bezig gaan; bij ons hebben we die in goede hoeveelheden en denk er al een aantal jaren aan om er bijzondere aandacht aan te geven.
Dit draadje moge de aanleiding zijn.
Wat mij betreft staat dit zaakje vooralsnog teveel op losse schroeven; succes ermee!

HPM

Gerd, ik heb al tientallen jaren bijzondere aandacht voor riet- en moerasvogels in het algemeen en Bosrietzangers en Kleine Karekieten in het bijzonder.


Herman van der Meer

gerdwichers8


HPM

Ik kreeg bericht van Ton Visbeek dat de opname bij zijn waarneming alles is wat hij heeft.
Jammer.

Herman van der Meer

theomuusse

Wat mij ook opvalt is het opnieuw beginnen in de zang.
Imitatie. Stil. Imitatie en dan kleine karren.
Dit past wat mij betreft ook niet op bosriet maar zeker op kl kar.

Theo

frankneijts

#23
Misschien interessant in deze zijn de "mixed singers" (Kleine Kar <> Bosriet) die genoemd worden in deel 6 (Warblers) van Handbook BWP (blz. 206)? Blijkbaar zijn dit geen hybriden (hoewel ook die mogelijk zijn vastgesteld) maar Kleine Karren die een (veel) imitatierijkere zang laten horen. 'Reed Warblers' (2010) zegt hierover: "Some 'mixed singers' in continental Europe also imitate snatches of mimetic Marsh Warbler song." Dus andersom komt blijkbaar wèl voor en is natuurlijk bijna even verwarrend.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: theomuusse op september 25, 2012, 23:39:27 PM
Wat mij ook opvalt is het opnieuw beginnen in de zang.
Imitatie. Stil. Imitatie en dan kleine karren.
Dit past wat mij betreft ook niet op bosriet maar zeker op kl kar.

Theo

Dan moet je deze eens luisteren Theo
http://www.xeno-canto.org/102455
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: frankneijts op september 25, 2012, 23:52:07 PM
Misschien interessant in deze zijn de "mixed singers" (Kleine Kar <> Bosriet) die genoemd worden in deel 6 (Warblers) van Handbook BWP (blz. 206)? Blijkbaar zijn dit geen hybriden (hoewel ook die mogelijk zijn vastgesteld) maar Kleine Karren die een (veel) imitatierijkere zang laten horen. 'Reed Warblers' (2010) zegt hierover: "Some 'mixed singers' in continental Europe also imitate snatches of mimetic Marsh Warbler song." Dus andersom komt blijkbaar wèl voor en is natuurlijk bijna even verwarrend.....

Die heb ik ook nog nooit gehoord, maar zo'n vogel als die van mij ook niet. Die is wel bijzonder gevarieerd maar lijkt niet op Bosriet.
Herman van der Meer

theomuusse

Dat is een bosriet!!
Voor mij is dit toch echt even van een totaal andere dimensie.
Maar je mag zeggen wat je wilt, we verschillen van mening.

Theo

HPM

Citaat van: theomuusse op september 26, 2012, 00:08:01 AM
Dat is een bosriet!!
Voor mij is dit toch echt even van een totaal andere dimensie.
Maar je mag zeggen wat je wilt, we verschillen van mening.

Theo

Waarover?
Volgens mij is er alleen nuaceverschil. Jij vindt het onderwerp van dit topic een zekere Kleine Kar, terwijl ik niet overtuigd ben dat het Bosriet is.
Mijn Bosrietvoorbeeld gaf ik omdat jij zei dat pauzes niet op Bosriet passen.
Herman van der Meer

HPM

Ik heb voor het eerst een Bosrietzanger vastgelegd met Kleine Karekiet in zijn repertoire.
http://www.xeno-canto.org/sounds/uploaded/OXKHFMOYKQ/XC184191-Brz_Buyt_140626-05.mp3

Dit is een voorlopige opname dus de verwijzingen zijn dat ook. Als ik er aan denk zal ik ze later aanpassen.
Je moet goed opletten omdat het ontstaat uit iets anders, maar op 0:45 is een stukje van bijna 6 seconde en op 6:37 een stukje van bijna 4 seconde. In de nog ontbrekende vijftien minuten uitbreiding van de opname zit ook nog een stukje van 7 seconde, maar dat is meer een vrije interpretatie. Verder zitten er in de hele opname korte stukjes die je zou kunnen opvatten als 'halve' Kl. Karekiet. Dus herhaald 'kar' of 'kiet', maar niet afwisselend. Ook bij andere Bosrieten is dat wel te horen.
Waar het natuurlijk om gaat is dat als je opname van een Bosriet maar kort genoeg is je hem voor van alles en nog wat kan verslijten of kan gaan twijfelen, maar dat er geen twijfel is als je opname maar lang genoeg is. De 24 seconde waarmee dit topic begon geeft dus een totaal verkeerd beeld.
Herman van der Meer