Status (inheems etc.) en zeldzaamheid planten waarneming.nl

Gestart door HPM, november 25, 2009, 11:30:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

Zonnekoning

Dat snap ik Margreet, maar het lijkt alsof de KFK-waarde als criterium wordt gebruikt voor de status van een bepaalde soort.
Dat de Knolboterbloem regionaal vrij zeldzaam kan zijn, doet niet ter zake. Elders komt die vrij algemeen voor.
Moeslook is ook een rode lijst soort (KFK 655), dus dat klop wel.
Het Duinviooltje (KFK 666) staat als zeldzaam te boek, maar op Terschelling doet die het nu vrij goed en dat was in het verleden wel iets anders. De soort blijkt het ook het redelijk te doen in de andere kilometerblokken, want dan zou die ook op de Rode Lijst te staan.
Met het Hondsvooltje (KFK 877) schijnt het niet zo goed te gaan, anders stond die niet op de Rode Lijst (gevoelig).
Zo kan ik nog wel meer voorbeelden noemen, en ben gewoon benieuwd wat de criteria van de status is van een bepaalde soorten.
Een soort kan wel in veel kilometerblokken voorkomen, maar als dat maar structureel om enkele exemplaren gaat, maakt dat de soort weer zeldzaam...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Jan vH

Citaat van: Zonnekoning op mei 08, 2012, 00:57:20 AM
Dat snap ik Margreet, maar het lijkt alsof de KFK-waarde als criterium wordt gebruikt voor de status van een bepaalde soort.
Dat de Knolboterbloem regionaal vrij zeldzaam kan zijn, doet niet ter zake. Elders komt die vrij algemeen voor.
Moeslook is ook een rode lijst soort (KFK 655), dus dat klop wel.
Het Duinviooltje (KFK 666) staat als zeldzaam te boek, maar op Terschelling doet die het nu vrij goed en dat was in het verleden wel iets anders. De soort blijkt het ook het redelijk te doen in de andere kilometerblokken, want dan zou die ook op de Rode Lijst te staan.
Met het Hondsvooltje (KFK 877) schijnt het niet zo goed te gaan, anders stond die niet op de Rode Lijst (gevoelig).
Zo kan ik nog wel meer voorbeelden noemen, en ben gewoon benieuwd wat de criteria van de status is van een bepaalde soorten.
Een soort kan wel in veel kilometerblokken voorkomen, maar als dat maar structureel om enkele exemplaren gaat, maakt dat de soort weer zeldzaam...

Lees het topic even door, iets eerder in het topic staat alles uitgelegd.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

petraw

Beste mensen,

Onder streeplijsten op blz 2 http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=174850.30 staat nog meer info hoe dat in elkaar zit.

Groet,

Petra
Groet, Petra

Hinko

vergeet ook niet dat de plantenwereld voortdurend in beweging is. Het laatste cijfer van de KFK stamt ook al weer uit de vorige eeuw. Sommige soorten (bijv Duits viltkruid) zijn de laatste 20 jaar enorm toegenomen. Dit zie je nog niet terug in de KFK.
mvgr, Hinko


Jan vH

Ik zie dat Oranje springzaad nu de status 'exotic' heeft gekregen: http://waarneming.nl/soort/view/6895. Waarom is dat? Het lijkt me niet logisch om voor deze soort opeens een uitzondering te maken.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

RutgerB



Jan vH

Lychnis flos-cuculi (een synoniem van Silene flos-cuculi) staat op vrij algemeen, terwijl de soort bij de naam Silene flos-cuculi op algemeen staat. Het lijkt me beter om bij Lychnis flos-cuculi de zeldzaamheid ook op algemeen te zetten. Nu is het een beetje verwarrend.

Sporkehout zou ook algemeen moeten zijn i.p.v. vrij algemeen (KFK 999).
Jan van Harten
Validator Plantengallen

RutgerB

Citaat van: Jan vH op mei 31, 2012, 19:14:11 PM
Lychnis flos-cuculi (een synoniem van Silene flos-cuculi) staat op vrij algemeen, terwijl de soort bij de naam Silene flos-cuculi op algemeen staat. Het lijkt me beter om bij Lychnis flos-cuculi de zeldzaamheid ook op algemeen te zetten. Nu is het een beetje verwarrend.

Sporkehout zou ook algemeen moeten zijn i.p.v. vrij algemeen (KFK 999).
Is aangepast. Met dank voor de melding en de linkjes.

chrisdriessen

Ronde zonnedauw en Kleine zonnedauw staan op de Nederlandse Rode lijst als gevoelig en beschermd. Op waarneming staan deze als algemeen aangegeven en niet op de rode lijst.

Groeten Chris

HPM

Citaat van: chrisdriessen op juli 16, 2012, 17:10:10 PM
Ronde zonnedauw en Kleine zonnedauw staan op de Nederlandse Rode lijst als gevoelig en beschermd. Op waarneming staan deze als algemeen aangegeven en niet op de rode lijst.

Groeten Chris

Ronde en Kleine heten ook op De Rode LIjst algemeen en in Waarneming staan ze beide als soort van de Rode Lijst aangegeven.

Herman van der Meer

Hinko

mvgr, Hinko

chrisdriessen

Excuses! Klopt helemaal. Ik heb niet verder gekeken dan mijn neus lang is;)

Geum rivale

De Oosterse karmozijnbes zou inmiddels niet zeldzaam meer genoemd hoeven te worden. Ik denk dat er weinig dorpen zijn waar deze exoot nog niet voorkomt.
Kees van Reenen

Wouter van der Ham

Ik begrijp niet helemaal waarom reuzenbalsemien nog steeds op inheems staat. Is volgens mij nergens wild in Nederland.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Hinko

omdat ie ingeburgerd is in NL. Zie de uitleg hierover in Heukels flora (23e druk, 2005)
mvgr, Hinko

Wouter van der Ham

Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

gertjanvannoord

maar deze is allang ingeburgerd, komt al zo'n honderd jaar hier voor (1915 zegt Wikipedia).
En is niet weg te krijgen, zelfs al zou je het proberen.
Gertjan van Noord

HPM

Citaat van: wouteren3 op september 09, 2012, 20:57:58 PM
Dan kan die toch op dezelfde status als bij deze soort? http://waarneming.nl/soort/info/138630

Van Bidens pilosa is maar een waarneming in Nederland bekend.
Die kan je dus moeilijk gelijkstellen aan Impatiens glandulifera
http://www.telmee.nl/tmp/504cf293_2ebd_1.png
Herman van der Meer

theomuusse

Is er geen interesse in hogere planten/ struiken/ bomen??
Dit is toch een erg leuke waarneming?
Gezien het areaal vam deze soort en de standplaats in de Biesbosch snap ik de status ook niet trouwens...

Theo

Citaat van: theomuusse op mei 16, 2012, 23:59:12 PM
Citaat van: theomuusse op april 17, 2012, 00:12:28 AM
De soort is inmiddels teruggevonden!

Theo

Vandaag in bloei gezien:

http://waarneming.nl/waarneming/view/68480192

Theo

HPM

Citaat van: theomuusse op september 14, 2012, 00:10:01 AM
Citaat van: theomuusse op mei 16, 2012, 23:59:12 PM
Citaat van: theomuusse op april 17, 2012, 00:12:28 AM
De soort is inmiddels teruggevonden!

Theo

Vandaag in bloei gezien:

http://waarneming.nl/waarneming/view/68480192

Theo
Is er geen interesse in hogere planten/ struiken/ bomen??
Dit is toch een erg leuke waarneming?
Gezien het areaal vam deze soort en de standplaats in de Biesbosch snap ik de status ook niet trouwens...

Theo

Met slechts een groeiplaats lijkt Zeer Zeldzaam mij wel toch wel corrent.

Herman van der Meer

gertjanvannoord

of bedoelt Theo dat de plant "inheems" zou moeten zijn
Gertjan van Noord

HPM

Herman van der Meer

Datura

Is het niet zo dat een soort op zijn minst op 3 plaatsen gevonden moet zijn (en zich 3 generaties hendhaven oid), om al inheems de boeken in te kunnen (sorry, heb de literatuur daarover hier niet bij de hand)?
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

HPM

Als ik op Gbif naar de verspreiding van Ribes spicatum kijk dan vind ik het voorkomen in Nederland niet erg exotisch.

Herman van der Meer

Jan vH

Citaat van: Datura op september 14, 2012, 13:22:31 PM
Is het niet zo dat een soort op zijn minst op 3 plaatsen gevonden moet zijn (en zich 3 generaties hendhaven oid), om al inheems de boeken in te kunnen (sorry, heb de literatuur daarover hier niet bij de hand)?

Volgens de Heukels moet de soort zich gedurende tenminste 3 opeenvolgende generaties op meer dan dan 1 plaats zonder directe hulp van de mens handhaven en de soort moet een welomschreven standplaats bezetten.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Datura

Ah, dan had ik de literatuur wel bij de hand, maar wist ik niet meer in welke literatuur het stond, dank voor het opzoeken Jan.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

theomuusse

Citaat van: Jan vH op september 14, 2012, 19:48:55 PM
Citaat van: Datura op september 14, 2012, 13:22:31 PM
Is het niet zo dat een soort op zijn minst op 3 plaatsen gevonden moet zijn (en zich 3 generaties hendhaven oid), om al inheems de boeken in te kunnen (sorry, heb de literatuur daarover hier niet bij de hand)?

Volgens de Heukels moet de soort zich gedurende tenminste 3 opeenvolgende generaties op meer dan dan 1 plaats zonder directe hulp van de mens handhaven en de soort moet een welomschreven standplaats bezetten.

Dat is een goeie.
De standplaats is precies zoals in Engeland wordt omschreven...
Hulp van de mens krijgt ie niet.
De soort heeft nu 4 struiken, niet meer 1.
Hij staat hier iig sinds 2000.
Echter, deze standplaats zal buiten de Biesbosch niet voorhanden zijn of erg weinig.
Uitbreiding is wellicht lastig.

Theo

theomuusse

#119
En drie generaties, zijn dat menselijke generaties?
Want er staan toch behoorlijk wat recente soorten reeds op inheems...
Ook zonder meer dan 2 standplaatsen.
Kogelbies, ribbelzegge.

Theo