Zeetrektellen en schoonmaken lens telescoop

Gestart door Pim, september 16, 2012, 19:19:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

Laatst heb ik een poosje over zee uitgekeken en elke tien minuten werd mijn beeld van de telescoop zeer wazig door een hardnekkig plakkaat zout op de lens.
Heeft iemand een tip hoe je dit tijdens het tellen het beste kunt verwijderen. Met een zakdoek vegen ging zeer lastig en kan krassen opleveren. Spugen op de lens gaf wel enig resultaat, maar nog onvoldoende,
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

KorHaan

Een flesje water met een spuitmond is wel handig. Daarna drogen met een schone zakdoek (deze goed opbergen zodat er geen stuifzand op komt).
Omdat het euvel zich elke tien minuten herhaalt, inderdaad, wel genoeg water meenemen.

Spugen bij gebrek aan water kan, maar de lens aflikken is beter. Wel vies. Ook een vies gezicht, dus discreet achter de plu ... ;D


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Pim

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Norman

Nu nog een tip om die tranende ogen te voorkomen bij zo'n knalharde westenwind.

Overigens ter voorkoming van beslagen apparatuur scheelt de plek waar je zit ook behoorlijk.
Ik zit of op de Zuidpier of de Hondsbossche waar je geen strand hebt en doorgaans hoog genoeg zit en minder last hebt van sproeiwater. Of ik zit bij Bloemendaal waar de afstand tov het water wat groter is en de overlast ook minder.

Het blijft rommelen dan zeerukken. Respect voor de mensen die dit jaar in jaar uit volhouden.

KorHaan

Citaat van: Norman op september 16, 2012, 20:57:23 PM
Nu nog een tip om die tranende ogen te voorkomen bij zo'n knalharde westenwind.

Overigens ter voorkoming van beslagen apparatuur scheelt de plek waar je zit ook behoorlijk.
Ik zit of op de Zuidpier of de Hondsbossche waar je geen strand hebt en doorgaans hoog genoeg zit en minder last hebt van sproeiwater. Of ik zit bij Bloemendaal waar de afstand tov het water wat groter is en de overlast ook minder.

Het blijft rommelen dan zeerukken. Respect voor de mensen die dit jaar in jaar uit volhouden.


Als het eye-relief van de scoop het toelaat, zou een veiligheidsbril die rondom aansluit op het gezicht, tranende ogen kunnen voorkomen. Nooit uitgeprobeerd, zomaar een idee.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

HPM

Dan nu nog een tip om die veiligheidsbril vrij van zoutaanslag te houden.

Herman van der Meer

KorHaan

Tja... dat is ook weer zo.  ::)


Ik heb nog met het idee gespeeld om een soort van spatschermpje op je telescoop te monteren, waar je dan achter zit, maar dit idee laten varen omdat de windsterkte waarschijnlijk gaat zorgen voor onaanvaardbaar veel extra trilling in je scoopbeeld. Òf je moet het spatscherm monteren op je statief, in plaats van je scoop, zodat de extra trilling die het windvangende scherm veroorzaakt, wordt geneutraliseerd door het statief.

Een kinderschermpje voor op een fietsstuur zou kunnen, maar hoe monteer je dat op je statief?


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

frankmeer

Ik sta wel eens op de telpost in Katwijk en daar gebruiken de meeste tellers doekjes. Zelf heb ik die nooit bij me als het nodig is, dus dan gebruik ik mijn mouw. Wel eerst even wat warme (vochtige) adem op je lens blazen.
Frank van der Meer