zwarte larven

Gestart door klesman, september 13, 2012, 20:11:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

klesman

Dag forum,


Vanmiddag ontdek ik op de cotoneaster en nog een paar andere planten, zwarte larven en ik dacht aan keverlarven maar eigenlijk heb ik geen idee. 
Ik hoop dat iemand het weet zodat de beestjes een naam krijgen.


Met dank en groet,


Rudy
Groeten oma Rudy

De Vlinder maakt zich niet druk om de fouten die de Rups ooit heeft begaan

Arp

Een bladwesp - ik schuif hem even door :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jorgen

Een Caliroa larve, en op basis van de waardplant dan C. cerasi.
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

klesman

Dank je wel Jorgen,


Groet Rudy
Groeten oma Rudy

De Vlinder maakt zich niet druk om de fouten die de Rups ooit heeft begaan

Arp

#4
Ha Jorgen,

Gisteren had ik ook even zitten zoeken en was ergens een opmerking tegengekomen dat cerasi de enige zou moeten zijn die zwart slijm afscheidt, maar gek genoeg heb ik ook kiekjes van zo'n zwarte aan Linde (als ik me de boom correct herinner) - terwijl de Lindenbladwesp transparant groenige "slakjes" zou hebben (toch?). Vreet cerasi eventueel ook aan Linde of moet ik de boom fout in herinnering hebben?

P.S. Ah duh - nee laat maar - er zat achteraan een kiekje van het hele blad - is geen Linde (die zal ernaast staan). Volgens BRC cerasi inderdaad ook niet aan Tilia (al zegt die database niet alles)

Maar van dat zwarte slijm - kun je dat bevestigen?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jorgen

Hallo Arp, er is eentje waarbij het boek van Lorenz & Kraus de kleur van de afscheiding niet duidelijk vermeldt. C. cerasi lijkt me wel de algemeenste te zijn. Bij de groene larven is het wel wat moeilijker.
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

Arp

Ik vond de formuleringen in Lorenz & Kraus ook niet zo eenduidig wat dit betreft - was begonnen om het eens uit te puzzelen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan lijkt  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)