Hoe voorkomen we verstoring

Gestart door hiskodevries, juni 21, 2012, 12:45:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

GijsB

Citaat van: hiskodevries op september 09, 2012, 16:11:47 PM
Zo maar een raari idee. Elk gebied heeft wel een of meer vaste bezoekers. Geef die mensen een boa opleiding en een bonnenboekje

Een goed idee, maar door wie wordt die opleiding betaald? Door de terreineigenaar? De vaste bezoeker in kwestie? Waarneming.nl?
Gijs

hiskodevries

Terrein eigenaar lijkt mij.
Jankees. Ik zie mensen midden in de begroeing staan. De groene jonker is toegankelijk op wegen en paden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jankees

#662
Citaat van: hiskodevries op september 09, 2012, 16:23:02 PM
Terrein eigenaar lijkt mij.
Jankees. Ik zie mensen midden in de begroeing staan. De groene jonker is toegankelijk op wegen en paden.
Ik zeg toch 'op de meeste foto's '. Die meneer die close up in beeld is; het is niet te zien dat hij van het pad af is. Daarnaast mag je de foto's niet publiceren zonder toestemming (portretrecht).


Als administrator van een forum lijkt het me handig dat je weet dat je niet zomaar foto's van mensen mag publiceren. Daarnaast worden beschuldigingen geuit die niet te controleren zijn. Terecht dat de BOA is ingeseind zodat hij de mensen kan aanspreken en verbaliseren maar via internet beschuldigingen uiten vind ik erg link. Je kunt iemand ook ten onrechte beschuldigen.


HPM

Citaat van: hiskodevries op september 09, 2012, 16:23:02 PM
Terrein eigenaar lijkt mij.
Jankees. Ik zie mensen midden in de begroeing staan. De groene jonker is toegankelijk op wegen en paden.

http://www.wetboek-online.nl/wet/Wetboek%20van%20Strafrecht/artikel%20461.html

Op de laatste foto zie ik ook een hek met schrikdraad, met Norman aan deze kant en de overtreders aan de andere.
Herman van der Meer

hiskodevries

Bij portretrecht zie ik dit : Als de foto nieuwswaarde heeft, moet dit privacybelang worden afgewogen tegen het belang van vrije meningsuiting.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

JWH

Citaat van: HPM op september 09, 2012, 16:35:02 PM
Op de laatste foto zie ik ook een hek met schrikdraad, met Norman aan deze kant en de overtreders aan de andere.

Als deze foto gemaakt is op de locatie in de Groene Jonker, waar ik denk dat het is - dan is er in principe op de foto weinig af te zien wat lijkt op een overtreding. Aan de rand van het gebied zit een weiland, met oa paarden, waar je gewoon omheen kan lopen. En dat is het hek wat zichtbaar is in de foto.
Jan Willem Hofstede - Apeldoorn
http://www.jwh-i.nl

jankees

Citaat van: hiskodevries op september 09, 2012, 16:39:53 PM
Bij portretrecht zie ik dit : Als de foto nieuwswaarde heeft, moet dit privacybelang worden afgewogen tegen het belang van vrije meningsuiting.
Kijk een vrije interpretatie van de regels. Het gaat er niet om wat jij ervan vindt maar wat de wet zegt. En die is duidelijk lijkt me.  Ik neem aan dat de persoon in kwestie zich ook zal melden bij je als hij dit forum ook leest.

peterlindenburg


Ik ben het helemaal eens met Jan Kees. We moeten nu afgaan op ene Norman die (mogelijk gefrustreerd) met zijn camera rondstruint door de Groene Jonker. En ik vind lang niet alle foto's zo duidelijk. Daarnaast is hij nogal selectief te werk gegaan, want ik zie geen schapen op de foto's.

Citaat van: jankees op september 09, 2012, 16:14:11 PM
Ik vind het ongepast dat de foto's van de 'overtreders' op het forum staan. Allereerst is bij de meeste foto's niet te zien dat er een overtreding plaatsvindt (onterechte beschuldiging). Daarnaast publiceer je foto's van mensen zonder toestemming! Lijkt me niet handig!


Ik vind het jammer dat de Groene Jonker nu sporen van schade vertoont. Ik geloof wel dat die schade snel weer zal herstellen (pioniersvegetatie) en dat de rallen er niet tot nauwelijks last van hebben. Ik vind het wel erg leuk dat zoveel mensen ze hebben kunnen bewonderen.


Wat er in de Groene Jonker gebeurt is het volgende: we hebben nauwelijks nog natuur in NL, alles heeft een andere bestemming. Natuurliefhebbers van wat voor pluimage dan ook komen van alle kanten als vliegen op de honing af naar dit postzegeltje natuur: de Groene Jonker.
De andere bij wijzen van spreken 99.999% van de Nederlanders verlustigt zich, terwijl een natuurfotograaf of vogelaar een pol riet vertrapt, aan kiloknallers, goedkope vliegreizen, etc., heeft hardhouten kozijnen, laat zijn hond overal los lopen, jaagt (of stemt CDA), doucht een uur per dag, laat alle lampen branden enzovoorts enzovoorts. O ja, de zeeen worden leeggevist (wie eet er nog vis tegenwoordig op dit forum), de oerwouden verdwijnen.
Van alle natuurschade die er in NL plaatsvindt is voor 0.000001% of nog veel minder de vogelaar/fotograaf verantwoordelijk, en de tragiek is dat dit juist de mensen zijn die er nog om geven. Om die stakkers dan te gaan fotograferen en 'publiekelijk aan de schandpaal te gaan nagelen' vind ik getuigen van een enorme kleingeestigheid. Daartoe oproepen, zoals Klaas doet, zo mogelijk nog kleingeestiger.


Dit topic, en hopelijk niet het vogelgedeelte, is verworden tot een zure bende. Ik kom al jaren op het forum, probeer graag constructief mee te denken en oplossingen mee te bedenken, maar het wordt nu zo ontzettend kleingeestig dat het niet leuk meer is. Werk aan de winkel voor de admins (om te beginnen die belachelijke foto's weghalen, laat Norman lekker zijn eigen site bouwen www.schandpaal.nl of zo).

frankmeer

#669
Citaat van: JWH op september 09, 2012, 16:41:26 PM
Citaat van: HPM op september 09, 2012, 16:35:02 PM
Op de laatste foto zie ik ook een hek met schrikdraad, met Norman aan deze kant en de overtreders aan de andere.

Als deze foto gemaakt is op de locatie in de Groene Jonker, waar ik denk dat het is - dan is er in principe op de foto weinig af te zien wat lijkt op een overtreding. Aan de rand van het gebied zit een weiland, met oa paarden, waar je gewoon omheen kan lopen. En dat is het hek wat zichtbaar is in de foto.

In dat geval is alleen de onderste fotograaf niet in overtreding, de rest is van het padje. We hebben het dan dus over de onderste foto in Normans bericht. Norman, klopt dit?
Frank van der Meer

UtrechtsVogelNet

Citaat van: HPM op september 09, 2012, 16:35:02 PM
Citaat van: hiskodevries op september 09, 2012, 16:23:02 PM
Terrein eigenaar lijkt mij.
Jankees. Ik zie mensen midden in de begroeing staan. De groene jonker is toegankelijk op wegen en paden.

http://www.wetboek-online.nl/wet/Wetboek%20van%20Strafrecht/artikel%20461.html

Op de laatste foto zie ik ook een hek met schrikdraad, met Norman aan deze kant en de overtreders aan de andere.

Waar het om gaat is dat niet duidelijk is wie er aan de verkeerde kant staat. En ook of er 10m verderop gewoon een toegestane ingang is waardoor je aan de andere kant kunt komen. Die situaties zyn er namelijk ook. Kortom, een foto kan ten onrechte suggestief zijn.

Fotos van event overtreders publiceren is ongepast, en dat een site als deze niet ingrypt, geeft wat my betreft het nivo aan... Stap maar de terreinbeheerder met de foto's.

jankees

Peter,


Verstoren is en blijft 'not done', ook voor mij als fotograaf. Norman heeft goed gehandeld om de BOA in te lichten. Daarmee was zijn taak volbracht. De BOA doet dan verder zijn werk als het goed is.


En ja....er kan een hele discussie worden gevoerd zoals jij al aangeeft. Ringen vind ik ook verstoren maar dat mag dan weer onder het mom van de wetenschap. Iedereen heeft gelukkig zijn eigen mening maar de foto's vind ik echt niet kunnen al is het maar om onterechte beschuldigingen te voorkomen.

JWH

Citaat van: frankmeer op september 09, 2012, 16:45:29 PM
In dat geval is alleen de onderste fotograaf niet in overtreding, de rest is van het padje. We hebben het dan dus over de onderste foto in Normans bericht. Norman, klopt dit?

Het is wat lastig om nou precies te achterhalen waar dit is. Maar op de bing-maps is het mogelijk wel aan te wijzen door Norman.

http://binged.it/QsMjr8
Op deze locatie is het weiland te zien met het pad wat er omheen loopt. Rondom het weiland groeit ook her en der riet.
Jan Willem Hofstede - Apeldoorn
http://www.jwh-i.nl

hiskodevries

Vandaag zijn diverse bekeuringen uitgedeeld. Zeker in een zeer druk bezocht gebied als deze is het belangrijk dat iedereen zich aan de regels houdt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jankees

Citaat van: hiskodevries op september 09, 2012, 16:55:24 PM
Vandaag zijn diverse bekeuringen uitgedeeld. Zeker in een zeer druk bezocht gebied als deze is het belangrijk dat iedereen zich aan de regels houdt.
Mooi! Dan heeft de BOA zijn werk goed gedaan en zijn de overtreders aangepakt! Dus op heterdaad betrapt zonder foto's. Het SMS je van Norman heeft nut gehad.


En ik ga ervan uit dat de foto's nu worden verwijderd. Case closed.

HPM

Citaat van: jankees op september 09, 2012, 16:57:42 PM
Citaat van: hiskodevries op september 09, 2012, 16:55:24 PM
Vandaag zijn diverse bekeuringen uitgedeeld. Zeker in een zeer druk bezocht gebied als deze is het belangrijk dat iedereen zich aan de regels houdt.
Mooi! Dan heeft de BOA zijn werk goed gedaan en zijn de overtreders aangepakt! Dus op heterdaad betrapt zonder foto's. Het SMS je van Norman heeft nut gehad.


En ik ga ervan uit dat de foto's nu worden verwijderd. Case closed.

Denk jij dan dat die overtreders vandaag weer zijn komen overtreden?
Gisteren op heterdaad gefotografeerd, vandaag verbaliseerd?
Dat lijkt me een wat voorbarige, en niet zo'n waarschijnlijke,  conclusie.


Herman van der Meer

jankees

#676
Citaat van: HPM op september 09, 2012, 17:16:08 PM
Citaat van: jankees op september 09, 2012, 16:57:42 PM
Citaat van: hiskodevries op september 09, 2012, 16:55:24 PM
Vandaag zijn diverse bekeuringen uitgedeeld. Zeker in een zeer druk bezocht gebied als deze is het belangrijk dat iedereen zich aan de regels houdt.
Mooi! Dan heeft de BOA zijn werk goed gedaan en zijn de overtreders aangepakt! Dus op heterdaad betrapt zonder foto's. Het SMS je van Norman heeft nut gehad.


En ik ga ervan uit dat de foto's nu worden verwijderd. Case closed.

Denk jij dan dat die overtreders vandaag weer zijn komen overtreden?
Gisteren op heterdaad gefotografeerd, vandaag verbaliseerd?
Dat lijkt me een wat voorbarige, en niet zo'n waarschijnlijke,  conclusie.
Nee hoor! Zeg alleen dat het goed is dat overtreders worden bekeurd en dat het inlichten van de BOA een goede zaak is want die kon vandaag zijn werk doen. Of het dezelfde personen zijn weet ik niet en dat lijkt me inderdaad niet waarschijnlijk.

Klaas van Dijk

Citaat van: jankees op september 09, 2012, 16:57:42 PMEn ik ga ervan uit dat de foto's nu worden verwijderd.

Ha, er begint iemand te piepen. De digitale tamtam werkt dus wel. Nieuwswaarde. Hisko heeft gelijk. En ook nog eens een flinke boost in het aantal lezers / bezoekers van dit forum. Nog meer Nieuwswaarde. Norman, je hebt uitmuntend gehandeld!

jankees

Citaat van: Klaas van Dijk op september 09, 2012, 17:54:52 PM
Citaat van: jankees op september 09, 2012, 16:57:42 PMEn ik ga ervan uit dat de foto's nu worden verwijderd.

Ha, er begint iemand te piepen. De digitale tamtam werkt dus wel. Nieuwswaarde. Hisko heeft gelijk. En ook nog eens een flinke boost in het aantal lezers / bezoekers van dit forum. Nog meer Nieuwswaarde. Norman, je hebt uitmuntend gehandeld!
Wat een gelul! Ik hoef niet te piepen want sta niet op de foto en heb niets fout gedaan. Ik geef alleen aan dat het niet gepast is om zomaar foto's te publiceren van personen. Maar als het doel is om alleen nieuwswaarde te creëren en meer lezers te lokken naar de site dan is dat gelukt kennelijk! je kunt maar ergens blij van worden!

Scio

Citaat van: jankees op september 09, 2012, 18:03:21 PM
Citaat van: Klaas van Dijk op september 09, 2012, 17:54:52 PM
Citaat van: jankees op september 09, 2012, 16:57:42 PMEn ik ga ervan uit dat de foto's nu worden verwijderd.

Ha, er begint iemand te piepen. De digitale tamtam werkt dus wel. Nieuwswaarde. Hisko heeft gelijk. En ook nog eens een flinke boost in het aantal lezers / bezoekers van dit forum. Nog meer Nieuwswaarde. Norman, je hebt uitmuntend gehandeld!
Wat een gelul! Ik hoef niet te piepen want sta niet op de foto en heb niets fout gedaan. Ik geef alleen aan dat het niet gepast is om zomaar foto's te publiceren van personen. Maar als het doel is om alleen nieuwswaarde te creëren en meer lezers te lokken naar de site dan is dat gelukt kennelijk! je kunt maar ergens blij van worden!

Als het zo'n drama zou zijn zou zijne eminentie dhr. I. Opstelten dit soort zaken ook niet gebruiken, los van de wettelijke kaders die gelden. Ik hoop dat het bijzonder efficiënt zal zijn. En mocht je het er moreel niet mee eens zijn, dat zijn een aan groot aantal mensen ook niet met de manier waarop deze biologische postzegelverzamelaars zich gedragen in het veld. Streept lekker tegen elkaar af.
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

peterlindenburg

mag ik een teiltje?

Citaat van: Klaas van Dijk op september 09, 2012, 17:54:52 PM


Ha, er begint iemand te piepen. De digitale tamtam werkt dus wel. Nieuwswaarde. Hisko heeft gelijk. En ook nog eens een flinke boost in het aantal lezers / bezoekers van dit forum. Nog meer Nieuwswaarde. Norman, je hebt uitmuntend gehandeld!

UtrechtsVogelNet

Ik vul hem met je mee, Peter ....



jankees

Citaat van: Scio op september 09, 2012, 18:42:01 PM
Citaat van: jankees op september 09, 2012, 18:03:21 PM
Citaat van: Klaas van Dijk op september 09, 2012, 17:54:52 PM
Citaat van: jankees op september 09, 2012, 16:57:42 PMEn ik ga ervan uit dat de foto's nu worden verwijderd.

Ha, er begint iemand te piepen. De digitale tamtam werkt dus wel. Nieuwswaarde. Hisko heeft gelijk. En ook nog eens een flinke boost in het aantal lezers / bezoekers van dit forum. Nog meer Nieuwswaarde. Norman, je hebt uitmuntend gehandeld!
Wat een gelul! Ik hoef niet te piepen want sta niet op de foto en heb niets fout gedaan. Ik geef alleen aan dat het niet gepast is om zomaar foto's te publiceren van personen. Maar als het doel is om alleen nieuwswaarde te creëren en meer lezers te lokken naar de site dan is dat gelukt kennelijk! je kunt maar ergens blij van worden!

Als het zo'n drama zou zijn zou zijne eminentie dhr. I. Opstelten dit soort zaken ook niet gebruiken, los van de wettelijke kaders die gelden. Ik hoop dat het bijzonder efficiënt zal zijn. En mocht je het er moreel niet mee eens zijn, dat zijn een aan groot aantal mensen ook niet met de manier waarop deze biologische postzegelverzamelaars zich gedragen in het veld. Streept lekker tegen elkaar af.
Dus omdat je veroordeeld dat mensen zich in het veld misdragen (en een terechte veroordeling) is het toegestaan om foto's van willekeurige mensen op het internet te zetten om de misdragingen te voorkomen?


Als iedereen zo gaat redeneren dan komen we nergens. Het is toch wel duidelijk dat iedereen hier de verstorende acties van vogelaars en fotografen afkeurt?! Maar de foto's gaan te ver omdat van sommigen op de foto geen overtreding te constateren is. Er worden mensen beschuldigd van iets waar ze (wellicht) niets mee te maken hebben. Daar gaat het mij om.

Norman

Citaat van: hiskodevries op september 09, 2012, 16:11:47 PM
Zo maar een raari idee. Elk gebied heeft wel een of meer vaste bezoekers. Geef die mensen een boa opleiding en een bonnenboekje

Ik heb hier wel eens over gesproken, maar dit is niet zomaar mogelijk. BOA's moeten in loondienst zijn van de terreineigenaar en er waren nog enkele regels waardoor het niet door een vrijwilliger gedaan kan worden.

Norman

Citaat van: HPM op september 09, 2012, 16:35:02 PM
Citaat van: hiskodevries op september 09, 2012, 16:23:02 PM
Terrein eigenaar lijkt mij.
Jankees. Ik zie mensen midden in de begroeing staan. De groene jonker is toegankelijk op wegen en paden.

http://www.wetboek-online.nl/wet/Wetboek%20van%20Strafrecht/artikel%20461.html

Op de laatste foto zie ik ook een hek met schrikdraad, met Norman aan deze kant en de overtreders aan de andere.

Hekje is als afscheiding voor wat schapen, aan beide zijden lopen paden. Op deze plek lopen de bewuste fotografen over het pad, Eerder en later liepen ze naast de paden.

Norman

Citaat van: jankees op september 09, 2012, 16:27:19 PM
Citaat van: hiskodevries op september 09, 2012, 16:23:02 PM
Terrein eigenaar lijkt mij.
Jankees. Ik zie mensen midden in de begroeing staan. De groene jonker is toegankelijk op wegen en paden.
Ik zeg toch 'op de meeste foto's '. Die meneer die close up in beeld is; het is niet te zien dat hij van het pad af is. Daarnaast mag je de foto's niet publiceren zonder toestemming (portretrecht).


Als administrator van een forum lijkt het me handig dat je weet dat je niet zomaar foto's van mensen mag publiceren. Daarnaast worden beschuldigingen geuit die niet te controleren zijn. Terecht dat de BOA is ingeseind zodat hij de mensen kan aanspreken en verbaliseren maar via internet beschuldigingen uiten vind ik erg link. Je kunt iemand ook ten onrechte beschuldigen.

Die meneer in close-up staat op de foto erboven met camo-kleed over het hoofd en de foto daarboven zie je meneer in de buiten de paden staan. Er is uitstekend te zien dat hij naast het pad staat.

Als die meneer het vriendelijk vraagt zal ik de foto's verwijderen.

Je kunt iemand inderdaad ten onrechte beschuldigen. Dat kan, maar ik heb geen enkele aanleiding omdat te doen en heb dat dus niet gedaan.

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Norman op september 09, 2012, 19:20:26 PM
Citaat van: hiskodevries op september 09, 2012, 16:11:47 PM
Zo maar een raari idee. Elk gebied heeft wel een of meer vaste bezoekers. Geef die mensen een boa opleiding en een bonnenboekje

Ik heb hier wel eens over gesproken, maar dit is niet zomaar mogelijk. BOA's moeten in loondienst zijn van de terreineigenaar en er waren nog enkele regels waardoor het niet door een vrijwilliger gedaan kan worden.
Er schijnt zo'n initiatief bestaan te hebben. Daarbij is ook gewerkt aan de uitvoering (BOA-cursussen en examens). Overigens zijn er oa. bij NM, maar als het goed is ook bij Landschap Overijssel BOA's op vrijwillige basis.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Norman

Citaat van: peterlindenburg op september 09, 2012, 16:43:41 PM

Ik ben het helemaal eens met Jan Kees. We moeten nu afgaan op ene Norman die (mogelijk gefrustreerd) met zijn camera rondstruint door de Groene Jonker. En ik vind lang niet alle foto's zo duidelijk. Daarnaast is hij nogal selectief te werk gegaan, want ik zie geen schapen op de foto's.

Citaat van: jankees op september 09, 2012, 16:14:11 PM
Ik vind het ongepast dat de foto's van de 'overtreders' op het forum staan. Allereerst is bij de meeste foto's niet te zien dat er een overtreding plaatsvindt (onterechte beschuldiging). Daarnaast publiceer je foto's van mensen zonder toestemming! Lijkt me niet handig!


Ik vind het jammer dat de Groene Jonker nu sporen van schade vertoont. Ik geloof wel dat die schade snel weer zal herstellen (pioniersvegetatie) en dat de rallen er niet tot nauwelijks last van hebben. Ik vind het wel erg leuk dat zoveel mensen ze hebben kunnen bewonderen.


Wat er in de Groene Jonker gebeurt is het volgende: we hebben nauwelijks nog natuur in NL, alles heeft een andere bestemming. Natuurliefhebbers van wat voor pluimage dan ook komen van alle kanten als vliegen op de honing af naar dit postzegeltje natuur: de Groene Jonker.
De andere bij wijzen van spreken 99.999% van de Nederlanders verlustigt zich, terwijl een natuurfotograaf of vogelaar een pol riet vertrapt, aan kiloknallers, goedkope vliegreizen, etc., heeft hardhouten kozijnen, laat zijn hond overal los lopen, jaagt (of stemt CDA), doucht een uur per dag, laat alle lampen branden enzovoorts enzovoorts. O ja, de zeeen worden leeggevist (wie eet er nog vis tegenwoordig op dit forum), de oerwouden verdwijnen.
Van alle natuurschade die er in NL plaatsvindt is voor 0.000001% of nog veel minder de vogelaar/fotograaf verantwoordelijk, en de tragiek is dat dit juist de mensen zijn die er nog om geven. Om die stakkers dan te gaan fotograferen en 'publiekelijk aan de schandpaal te gaan nagelen' vind ik getuigen van een enorme kleingeestigheid. Daartoe oproepen, zoals Klaas doet, zo mogelijk nog kleingeestiger.


Dit topic, en hopelijk niet het vogelgedeelte, is verworden tot een zure bende. Ik kom al jaren op het forum, probeer graag constructief mee te denken en oplossingen mee te bedenken, maar het wordt nu zo ontzettend kleingeestig dat het niet leuk meer is. Werk aan de winkel voor de admins (om te beginnen die belachelijke foto's weghalen, laat Norman lekker zijn eigen site bouwen www.schandpaal.nl of zo).

Het begint persoonlijk te worden Peter. Ik neem dan ook niet eens de moeite om te reageren op je zure berichten.

De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.

Norman

Citaat van: frankmeer op september 09, 2012, 16:45:29 PM
Citaat van: JWH op september 09, 2012, 16:41:26 PM
Citaat van: HPM op september 09, 2012, 16:35:02 PM
Op de laatste foto zie ik ook een hek met schrikdraad, met Norman aan deze kant en de overtreders aan de andere.

Als deze foto gemaakt is op de locatie in de Groene Jonker, waar ik denk dat het is - dan is er in principe op de foto weinig af te zien wat lijkt op een overtreding. Aan de rand van het gebied zit een weiland, met oa paarden, waar je gewoon omheen kan lopen. En dat is het hek wat zichtbaar is in de foto.

In dat geval is alleen de onderste fotograaf niet in overtreding, de rest is van het padje. We hebben het dan dus over de onderste foto in Normans bericht. Norman, klopt dit?

Nee dat klopt niet. Alle fotografen liep op het moment van de foto op het pad. Echter daarvoor wel, daarna aangesproken door mij en ook andere vogelaars. Later liepen de fotografen net zo makkelijk weer het pad af.

Waren ze na het aanspreken niet meer het pad af gegaan had ik de foto's niet geplaatst.