Hoe voorkomen we verstoring

Gestart door hiskodevries, juni 21, 2012, 12:45:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Klaas van Dijk

Citaat van: BramtK op september 04, 2012, 10:28:59 AMJammer, hoe dit topic weer afdrijft van de vraag waar het nu eigenlijk om gaat.

hoi Bram,

Ik ben het niet met je eens dat we aan het afdrijven zijn.
Citaat van: javahol op september 04, 2012, 10:36:12 AMPunt is dat als je als groep fotografen bezig bent, je stukken voorzichtiger moet zijn dan wanneer je heerlijk alleen met een vogel ben.

Jan maakt hierboven een essentiële opmerking. Het gedrag van een fotograaf kan dus heel anders zijn als hij alleen is (èn ook nog eens de wereld aan tijd heeft), of als hij met [pakweg] 200 andere fotografen op het strand van Zuid-Holland bezig is met het maken van foto's van een Bairds Strandloper die -misschien- de volgende dag is verdwenen.

Tegelijkertijd hebben Jan en Roland hier op het forum al diverse voorbeelden gegeven over de werkelijke gang van zaken. Dat is alleen maar goed en nuttig en kan gebruikt worden om meer helderheid te krijgen over wat juist is, en wat niet.

De discussie over de gang van zaken bij het fotograferen van de Bairds Strandloper vind ik nu juist een heel goed voorbeeld. Laat gewoon iedereen maar uitgebreid zijn zegje erover doen. Daar rollen vanzelf een aantal ideeën en visies uit. De discussie kan ook gebruikt worden voor mensen die hier nog niet goed over hebben nagedacht.

Tegelijkertijd staan op dit forum nu twee mooie voorbeelden:

(1): een broedvogel =[ergo gebonden aan de locatie] in een gebied wat deels vrij toegankelijk is.
(2): een niet-broedvogel / doortrekker [ergo niet persé gebonden aan de locatie] in een gebied wat 100% vrij toegankelijk is en waar ook nog eens [erg? veel] andere verstorende menselijke activiteiten plaatsvinden (bv Hond).

Mooi toch om te zien en te kijken hoe hiermee wordt omgegaan en hoe hier verschillende afwegingen worden gemaakt?

Groetjes, Klaas

Klaas van Dijk

Citaat van: javahol op september 04, 2012, 10:11:07 AMHoi Klaas, Er werd gesteld dat deze Bairds vrijwel zeker nooit meer in het oorspronkelijke broedgebied zou kunnen terugkeren en dat trek ik in twijfel. Vandaar dat ik de Bruine vliegenvanger erbij haalde om aan te geven wat zo'n klein vogeltje voor afstand weet af te leggen. Jan

hoi Jan,

Yep, we zijn het dus eens met elkaar dat er niet echt veel aanwijzingen zijn dat de kans klein is dat juist deze juveniele Bairds Strandloper nooit meer zal terugkeren naar zijn broedgebieden (in ieder geval ten opzichte van een juveniele Bairds Strandloper die op dit moment bezig is om via zijn normale flyway naar Zuid-Amerika te vliegen).

Groetjes, Klaas

Roland_Wantia

Hallo Jan,
Bedankt dat je de moeite hebt genomen te reageren. Ik deel je terughoudendheid om deel te nemen aan discussies (al lees ik ze graag, en wekken ze dikwijls ergernis bij me op) als deze, al is het maar omdat een ongelukkig gekozen formulering er zomaar voor kan zorgen dat je vervolgens bezig bent om een verwrongen beeld recht te zetten.
Groet, Roland

martinharskamp

Ik ben pas ook bij de Bairds Strandloper geweest  en heb ook wat foto's gemaakt van de vogel. Ik ben al snel gestopt met fotograveren omdat de vogel steeds verder richting Scheveningen ging. Het begon al te schemeren en ik vermoedde dat er nog mensen onderweg waren lopend vanaf de Wassenaarse Slag, die zouden steeds verder moeten lopen. En er stonden ook mensen op grotere afstand met telscopen te kijken, die wilde ik niet voor de voeten lopen. Ik vind dat mensen zich nogal druk maken over verstoring van één vogel op een vrij toegankelijk strand, wat m.i. niet te vergelijken is met het platlopen van een gebied als de Groene Jonker. Laten we niet vergeten dat er vleugels aan zo'n vogel zitten. Hij kan ook gemakkelijk twee kilometer opvliegen waardoor hij in één keer van die meute af is.
Het verbaast mij wel eens dat 'wij' ons druk maken over het opjagen van een vogel terwijl je bij andere soortgroepen ook nogal wat verstoring of erger kan aanwijzen. Denk hierbij aan het vangen van allerlei insecten e.d. met netjes, en bekijk eens hoeveel foto's van vissen er op waarneming.nl staan die zijn gevangen met een hengel. Nog een stap verder: bekijk de foto's van zweefvliegen en selecteer op 'opgenomen in collectie', dan zie je foto's van springlevende zweefvliegen die later dus zijn opgenomen in de collectie. Ik heb pas een boek aangeschaft over zweefvliegen, hierin staan zelfs tips in hoe je deze beestjes snel kan doden zonder dat ze hun kleur verliezen.
Ik vind het dus belangrijker dat een gebied niet vertrapt wordt en broedvogels niet verstoord worden dan dat er een extreme dwaalgast op een strand waar je niets kunt slopen wordt 'opgejaagd'. Dat medevogelaars de Bairds Strandloper ook nog konden bekijken vond ik wel belangrijk, ik had er van gebaald als hij net was weggejaagd. Het lijkt me nuttiger als er vooral wordt gekeken hoe we het platlopen van een gebied of verstoren van broedvogels kunnen voorkomen...

Norman

#634
Vanmorgen eens naar de Groene Jonker geweest.
Genoten van vele Porceleinhoenders, Waterrallen en gelukkig (omstreeks 6:30) ook nog heel even van de Kleinst Waterhoen (Ad.).
Later met een bijzonder vriendelijke Limburgse twitcher nog even staan praten en kijken op de plek waar ik de Kleinst had gezien.
Helaas heeft de Kleinst zich niet meer laten zien, maar wel volop genieten van Waterrallen en Porceleinhoenen die de mooiste shows lieten zien.

Helaas waren er ook minder aangename ervaringen. Ik begrijp niet dat wanneer de vogels tot op 5 meter naderen er toch door eigenlijk iedere fotograaf die er was tussen 6:15 en 11:30 buiten de paden werd gelopen. Aan de andere kant, vrijwel elke vogelaar gedroeg zich keurig en bleef netjes op de paden staan.

Enfin oordeel zelf:



Deze heren reageerden heel beschaafd en begrepen het wel dat ze gewoon op de paden moesten blijven.
Het excuus was dat ze waren aangeschoven bij een andere fotograaf. Ze begrepen dat dit een precedentwerking had voor anderen.
Één van de twee ging later wederom dwars door de beplanting, wederom aanschuivend bij een andere fotograaf.





Dit waren de meest lompe fotografen. Aanspreken hielp niet. Respons was; ik quote: 'ach daar heb je weer zo'n redder in nood' en vervolgens werd ik straal genegeerd. Buitengewoon asociale lui. De heren waren overigens druk in overleg hoe ze aan de overzijde konden komen zonder omlopen. Één vreesde weg te zakken (terechte vrees, de waterrallen zakten al weg in de prut) en hierdoor liepen de heren toch maar om. Helemaal rechts de camo-boy van de eerste foto nadat deze eerder al was aangesproken.

De linker fotograaf trok helemaal niets aan van zijn omgeving en liep op een zeker moment inderdaad dwars door het gebied, allerlei eenden, watersnippen en kwikken verstorend. Aanspreken gaf nauwelijks respons en al helemaal geen effect. 3 tellen later na het aanspreken stampte deze heer gewoon weer door het veld buiten de paden.



Met jurk.



Zonder jurk.

En zo waren er nog tal van situaties waar ik geen foto's van heb gemaakt.
Ik heb hier geleerd dat aanspreken geen fluit zin heeft als je een absolute minderheid bent, tenzij je wellicht verlaagd tot ordinair machtsvertoon, stemverheffingen en andere primaire gedragsvormen. 

Ik heb NM maar een sms-je gestuurd of ze vandaag nog een rondje wilde verbaliseren in de Groene Jonker.
Wie niet horen wil moet maar voelen.

Verder niets dan lof voor de aanwezige vogelaars en een enkele fotograaf die zich voorbeeldig hebben gedragen.

HPM

Nou Norman, ik zou rechtsomkeert gemaakt hebben (om een dubbelloops te halen).  Dan maar geen waterhoentjes zien.

Herman van der Meer

Norman

Hahaha, ik begrijp je gevoel helemaal.

in de omgeving werd fanatiek de dubbelloops gehanteerd, ben deze maar niet gaan lenen.

Het zou overigens wel een win-win situatie zijn om ook wat Vale Gieren in het gebied te krijgen.

SlechtValk

Citaat van: Norman op september 08, 2012, 21:19:24 PM
Helaas waren er ook minder aangename ervaringen. Ik begrijp niet dat wanneer de vogels tot op 5 meter naderen er toch door eigenlijk iedere fotograaf die er was tussen 6:15 en 11:30 buiten de paden werd gelopen. Aan de andere kant, vrijwel elke vogelaar gedroeg zich keurig en bleef netjes op de paden staan.

Als ik mij niet vergis is het gewoon verboden om buiten de paden te lopen, ik zie geen reden om voor deze lompigheid NIET de politie te bellen... en dan bedoel ik gewoon op het noodnummer en niet dat "we hoeven er pas volgende week te zijn"-0900-nummer.


Citaat van: Norman op september 08, 2012, 21:46:26 PM
Het zou overigens wel een win-win situatie zijn om ook wat Vale Gieren in het gebied te krijgen.

Lijkt me nou niet echt het meest geschikte gebied voor Vale gieren, waar moeten die dan broeden? op het ooievaarsnest? :P
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Norman

Citaat van: SlechtValk op september 08, 2012, 21:48:17 PM
Citaat van: Norman op september 08, 2012, 21:19:24 PM
Helaas waren er ook minder aangename ervaringen. Ik begrijp niet dat wanneer de vogels tot op 5 meter naderen er toch door eigenlijk iedere fotograaf die er was tussen 6:15 en 11:30 buiten de paden werd gelopen. Aan de andere kant, vrijwel elke vogelaar gedroeg zich keurig en bleef netjes op de paden staan.

Als ik mij niet vergis is het gewoon verboden om buiten de paden te lopen, ik zie geen reden om voor deze lompigheid NIET de politie te bellen... en dan bedoel ik gewoon op het noodnummer en niet dat "we hoeven er pas volgende week te zijn"-0900-nummer.


Citaat van: Norman op september 08, 2012, 21:46:26 PM
Het zou overigens wel een win-win situatie zijn om ook wat Vale Gieren in het gebied te krijgen.

Lijkt me nou niet echt het meest geschikte gebied voor Vale gieren, waar moeten die dan broeden? op het ooievaarsnest? :P

Politie komt daar niet voor, hoeft ook niet, laat de boa's van NM dat maar oplossen.
Heb ooit eens gebeld omdat een jager vanuit een belendend perceel richting de Waverhoek schoot en de hagel op ons hoofd viel.
Ze hadden geen tijd...... Op een vroege zaterdagmorgen nota bene. Ik heb het maar vertaald als zijnde geen zin.

SlechtValk

Citaat van: Norman op september 08, 2012, 21:53:21 PMPolitie komt daar niet voor, hoeft ook niet, laat de boa's van NM dat maar oplossen.
Heb ooit eens gebeld omdat een jager vanuit een belendend perceel richting de Waverhoek schoot en de hagel op ons hoofd viel.
Ze hadden geen tijd...... Op een vroege zaterdagmorgen nota bene. Ik heb het maar vertaald als zijnde geen zin.

Dus de poltie komt in dit land nieteens meer als je beschoten wordt? :| waar zijn ze dan nog goed voor behalve verkeersboetes uitschrijven... c'mon zeg...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Rickschonewille

Ik erger me toevallig ook groen en geel aan die idioten in de Groene Jonker. Op 1 plek van Kleinst Waterhoen word het echt veels te gek, zo is er ruim 30 meter van het pad afgeweken, en er paden dwars door riet en pitrus. Plekken waar de vogel soms zit. Als het nou om 10 fotografen ging zou het nog meevallen, maar op een mooie dag met veel zon lopen er werkelijk ruim 80 fotografen per dag, echt ronduit bizar. En een groot deel hiervan houd zich niet aan de regels.

Klaas van Dijk

Citaat van: Norman op september 08, 2012, 21:53:21 PMHeb ooit eens gebeld omdat een jager vanuit een belendend perceel richting de Waverhoek schoot en de hagel op ons hoofd viel.

hoi Norman,

Goed & moedig dat je de daad bij het woord hebt gevoegd en de in overtreding zijnde fotografen zelf bent gaan fotograferen en dat je de foto's vervolgens hier op dit forum hebt gezet. Wellicht herkennen een aantal zichzelf en/of worden ze door anderen herkend. En volgens mij ben je ook nog heel vriendelijk en open te werk gegaan: je hebt ze eerst vriendelijk gevraagd / verzocht om op de paden te blijven en je bent ze pas daarna gaan fotograferen (als ik het goed begrijp).

Hopelijk gaan een heleboel anderen mensen dit ook doen.

Zeer bedankt dus.

Groetjes, Klaas

SlechtValk

Citaat van: Klaas van Dijk op september 08, 2012, 22:43:58 PM
je hebt ze eerst vriendelijk gevraagd / verzocht om op de paden te blijven en je bent ze pas daarna gaan fotograferen (als ik het goed begrijp).

Hopelijk gaan een heleboel anderen mensen dit ook doen.

Ik dacht dat de meerderheid hier juist tegen naming and shaming was... persoonlijk denk ik dat deze mensen het verdienen... zo bont heb ik het zelf nog nooit meegemaakt, al moet ik zeggen dat ik niet heel vaak achter dergelijk twitches aan ga.

Wat mij betreft richten we een wall of shame op waar dit soort mensen de twijfelachtige eer krijgen om met hun foto te staan... Als dat nou ook nog tot gevolg heeft dat bedrijven en instellingen geen foto's meer van deze mensen afnemen, gaat het zich zelf wel reguleren.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

MarianneW

Ik was van plan nooit meer te reageren maar n.a.v. Normans bericht dan toch maar. Gisteren was het net zo. Overigns zijn het NIET alleen fotografen, ook 4 of 5 mannen met telescopen stonden gisteren weet aan de waterrand (dat hebben die toch echt niet nodig?) . Toen ik er wat van zei, stapte eenban hen heel demonstratief nog een stap verder en het scheelde weinig of ik kreeg de bewuste middelvinger omhoog. Als vrouw? begin je blijkbaar nog veel minder.

Een fotograaf gaf zijn fout wel toe en beloofde mij het niet meer te doen, voor wat het waard is.

De illusie dat het alleen de fotografen zijn, kunnen jullie gerust vergeten, het zijn net zo hard vogelaars, niet alleen gisteren. Omdat voor mij de lol er behoorlijk af was ben ik achterin het gebied gaan lopen en heb daar vanaf het pad prachtig waterral, poihoen, zwarte ruiter en kemphaan met kreeft kunnen fotograferen, ze kwamen gewoon voor me foerageren.
Marianne

Edwin Russer

Citaat van: Rickschonewille op september 08, 2012, 22:33:59 PM
Ik erger me toevallig ook groen en geel aan die idioten in de Groene Jonker. Op 1 plek van Kleinst Waterhoen word het echt veels te gek, zo is er ruim 30 meter van het pad afgeweken, en er paden dwars door riet en pitrus. Plekken waar de vogel soms zit. Als het nou om 10 fotografen ging zou het nog meevallen, maar op een mooie dag met veel zon lopen er werkelijk ruim 80 fotografen per dag, echt ronduit bizar. En een groot deel hiervan houd zich niet aan de regels.

Ik ben het wel met Rick eens. Die Groene Jonker gaat steeds meer op een vogelpretpark lijken door alle aandacht die het gebied krijgt, even los van alle niet- goedkeurende acties van vogelaars/fotografen. Soms loop je daar bijna in een soort van een file en gaat bij mij alle lol er vanaf. Des te meer een reden voor mij om daar niet meer zo vaak mijn gezicht te laten zien.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Norman

Citaat van: MarianneW op september 08, 2012, 23:32:00 PM
Ik was van plan nooit meer te reageren maar n.a.v. Normans bericht dan toch maar. Gisteren was het net zo. Overigns zijn het NIET alleen fotografen, ook 4 of 5 mannen met telescopen stonden gisteren weet aan de waterrand (dat hebben die toch echt niet nodig?) . Toen ik er wat van zei, stapte eenban hen heel demonstratief nog een stap verder en het scheelde weinig of ik kreeg de bewuste middelvinger omhoog. Als vrouw? begin je blijkbaar nog veel minder.

Een fotograaf gaf zijn fout wel toe en beloofde mij het niet meer te doen, voor wat het waard is.

De illusie dat het alleen de fotografen zijn, kunnen jullie gerust vergeten, het zijn net zo hard vogelaars, niet alleen gisteren. Omdat voor mij de lol er behoorlijk af was ben ik achterin het gebied gaan lopen en heb daar vanaf het pad prachtig waterral, poihoen, zwarte ruiter en kemphaan met kreeft kunnen fotograferen, ze kwamen gewoon voor me foerageren.

Ik schreef: Ik begrijp niet dat wanneer de vogels tot op 5 meter naderen er toch door eigenlijk iedere fotograaf die er was tussen 6:15 en 11:30 buiten de paden werd gelopen. Aan de andere kant, vrijwel elke vogelaar gedroeg zich keurig en bleef netjes op de paden staan.

Er waren inderdaad ook vogelaars die over de schreef gingen, maar dat was een grote uitzondering, net zoals het een uitzondering was als een fotograaf op de paden bleef.

Norman

Citaat van: Edwin Russer op september 09, 2012, 09:44:26 AM
Citaat van: Rickschonewille op september 08, 2012, 22:33:59 PM
Ik erger me toevallig ook groen en geel aan die idioten in de Groene Jonker. Op 1 plek van Kleinst Waterhoen word het echt veels te gek, zo is er ruim 30 meter van het pad afgeweken, en er paden dwars door riet en pitrus. Plekken waar de vogel soms zit. Als het nou om 10 fotografen ging zou het nog meevallen, maar op een mooie dag met veel zon lopen er werkelijk ruim 80 fotografen per dag, echt ronduit bizar. En een groot deel hiervan houd zich niet aan de regels.

Ik ben het wel met Rick eens. Die Groene Jonker gaat steeds meer op een vogelpretpark lijken door alle aandacht die het gebied krijgt, even los van alle niet- goedkeurende acties van vogelaars/fotografen. Soms loop je daar bijna in een soort van een file en gaat bij mij alle lol er vanaf. Des te meer een reden voor mij om daar niet meer zo vaak mijn gezicht te laten zien.

Helemaal eens, Ik kwam er voorheen minimaal eens per 14 dagen, maar was nu al weer een poosje niet geweest. Overigens als je iets dieper het gebied in loopt (over de paden  ;D ) merk je dat veel mensen niet los kunnen komen van het denkbeeldige touwtje aan hun heilige koe.

Het helpt wel om minder algemene of fotogenieke soorten niet meer te melden.

Norman

Citaat van: SlechtValk op september 08, 2012, 23:00:44 PM
Ik dacht dat de meerderheid hier juist tegen naming and shaming was... persoonlijk denk ik dat deze mensen het verdienen... zo bont heb ik het zelf nog nooit meegemaakt, al moet ik zeggen dat ik niet heel vaak achter dergelijk twitches aan ga.

Wat mij betreft richten we een wall of shame op waar dit soort mensen de twijfelachtige eer krijgen om met hun foto te staan... Als dat nou ook nog tot gevolg heeft dat bedrijven en instellingen geen foto's meer van deze mensen afnemen, gaat het zich zelf wel reguleren.

Toevallig trek ik mij helemaal niets aan wat de meerderheid vind. Dan zou ik ook VVD, PvdA of zelfs PVV stemmen.
Daarnaast ga je met een wall of shame ook niet wegkomen in genuanceerd Nederland. Zeker niet in kwesties als deze.
Voorlopig staan de foto's hier.

Overigens kan het nog veel bonter dan dit.

Bart van Hoogstraten

Waarneming heeft alle Kleinst Waterhoen-waarnemingen op verborgen gezet: http://waarneming.nl/soort/view/277
Maar dat lijkt me weinig zin hebben als je alle gedetailleerde informatie toch krijgt als je op "foto's" klikt: http://waarneming.nl/soort/photos/277
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

#649
Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 09, 2012, 11:07:16 AM
Waarneming heeft alle Kleinst Waterhoen-waarnemingen op verborgen gezet: http://waarneming.nl/soort/view/277
Maar dat lijkt me weinig zin hebben als je alle gedetailleerde informatie toch krijgt als je op "foto's" klikt: http://waarneming.nl/soort/photos/277

Het foto-overzicht is nog niet eens het grootste probleem. Als je vanuit een foto naar een waarneming gaat dan krijg je alle details te zien en dan zie je dat de waarnemingen helemaal niet vervaagd zijn en al helemaal niet verborgen.
http://waarneming.nl/soort/view/277 is dus alleen maar een schaamlapje.


PS. Voor de duidelijkheid: zo ziet een vervaagde waarneming er uit http://waarneming.nl/waarneming/view/69884841
Die is wel door de waarnemer zelf vervaagd.

---
De vervaging van deze waarneming is later opgeheven en toont nu dus gewoon alles.
Herman van der Meer

UtrechtsVogelNet

Citaat van: Norman op september 09, 2012, 10:12:59 AM
Toevallig trek ik mij helemaal niets aan wat de meerderheid vindT.

Maar waarom moeten anderen zich wel wat van jou aan trekken Norman, als jij toevallig (of een meerderheid) vindt dat je niet van de paden mag?  ;)
Let wel: ik doe geen uitspraak over de situatie in de GrJ, maar het gaat me vooral om je redenering.

Phil

HPM

Citaat van: UtrechtsVogelNet op september 09, 2012, 11:31:18 AM
Citaat van: Norman op september 09, 2012, 10:12:59 AM
Toevallig trek ik mij helemaal niets aan wat de meerderheid vindT.

Maar waarom moeten anderen zich wel wat van jou aan trekken Norman, als jij toevallig (of een meerderheid) vindt dat je niet van de paden mag?  ;)
Let wel: ik doe geen uitspraak over de situatie in de GrJ, maar het gaat me vooral om je redenering.

Phil

En als nou de eigenaar/beheerder van het gebied heeft bepaald dat je niet van de paden mag? Moeten je daar dan ook maar schijt aan hebben?
Over schijt gesproken: ga je als je bij iemand bent dineren ook op de tafell kakken omdat je de WC te ver weg vindt?

Herman van der Meer

UtrechtsVogelNet

Herman, lees mijn bericht nog eens rustig door en denk nog eens na. Ik snap jouw punt heel goed, maar ik bedoel hier toch iets heel anders.

'tis Mooi weer, ik ga naar buiten, genieten van het mooie weer. Gegroet!
Phil

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op september 09, 2012, 11:28:12 AM
Het foto-overzicht is nog niet eens het grootste probleem. Als je vanuit een foto naar een waarneming gaat dan krijg je alle details te zien en dan zie je dat de waarnemingen helemaal niet vervaagd zijn en al helemaal niet verborgen.

Da's exact wat ik bedoel -> ik denk dat de admin het vergeten is want de foto-overview van Kleinst Waterhoen zou er dus eigenlijk zo uit moeten zien: http://waarneming.nl/soort/photos/458
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Citaat van: UtrechtsVogelNet op september 09, 2012, 11:40:43 AM
Herman, lees mijn bericht nog eens rustig door en denk nog eens na. Ik snap jouw punt heel goed, maar ik bedoel hier toch iets heel anders.

'tis Mooi weer, ik ga naar buiten, genieten van het mooie weer. Gegroet!
Phil

Ik weet niet wat ik verkeerd zou moeten lezen.
Jij vraagt zo ongeveer of als iemand (Norman in dit geval) of zelfs de meerderheid vindt dat je niet van de paden mag een fotograaf het recht heeft om daar schijt aan te hebben.

Overigens zijn er natuurlijk dingen die je niet alleen laat omdat iemand dat expliciet heeft verboden maar ook omdat je het gewoon niet doet omdat iedereen kan zien/weten dat het om welke reden dan ook kwaad kan.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 09, 2012, 11:42:32 AM
Citaat van: HPM op september 09, 2012, 11:28:12 AM
Het foto-overzicht is nog niet eens het grootste probleem. Als je vanuit een foto naar een waarneming gaat dan krijg je alle details te zien en dan zie je dat de waarnemingen helemaal niet vervaagd zijn en al helemaal niet verborgen.

Da's exact wat ik bedoel -> ik denk dat de admin het vergeten is want de foto-overview van Kleinst Waterhoen zou er dus eigenlijk zo uit moeten zien: http://waarneming.nl/soort/photos/458

Precies.
En wat ik bedoel met dat het foto-overzicht op zichzelf geen probleem is is dat er bij een vervaging gewoon een lgebiedsnaam mag staan.  Hoe vaag een vervaagde waarneming is hangt af van de grootte van het genoemde gebied. In mijn voorbeeld is de waarneming op het grootst mogelijke gebied gezet, wat in dit geval de Gemeente was.
Bij verbergen (embargo) mag geen gebied staan. Hooguit een provincie.
Herman van der Meer

Norman

#656
Citaat van: UtrechtsVogelNet op september 09, 2012, 11:31:18 AM
Citaat van: Norman op september 09, 2012, 10:12:59 AM
Toevallig trek ik mij helemaal niets aan wat de meerderheid vindT.

Maar waarom moeten anderen zich wel wat van jou aan trekken Norman, als jij toevallig (of een meerderheid) vindt dat je niet van de paden mag?  ;)
Let wel: ik doe geen uitspraak over de situatie in de GrJ, maar het gaat me vooral om je redenering.

Phil

Dat hoeven ze ook helemaal niet. Maar niet gaan piepen als ze een prent krijgen.

Overigens trek me wel degelijk aan wat een ander vindtdtdt. Maar in het geval van de verstoring in de Groene Jonker en het openbaar maken van deze verstoring vind ik het allemaal wel best als een ander een andere mening is toegedaan dan ik.  De regels in de Groene Jonker en alle andere NM terreinen zijn helder.

De Groene Jonker is redelijk uniek doordat de Porceleinhoentjes en Waterrallen zich doorgaans uitstekend laten observeren vanaf hele korte afstand. Door de diertjes dichter te benaderen vergroot de afstand tussen pad (en dus nette waarnemer) en de dieren of worden de dieren wellicht net zo ril als elders.

Laat mensen nu eens genoegen te nemen met hetgeen ze hebben en niet steeds meer willen hebben.

Klaas van Dijk

Beste Norman, Marianne, Stefan (aka Slechtvalk), Herman en anderen,

Ik ken flink wat mensen die het volkomen met jullie eens zijn, maar die zichzelf niet geroepen voelen om hun mening via dit forum (of via een ander forum) duidelijk naar voren te brengen.

Er bestaat in Nederland nu eenmaal niet zo iets als een 'recht van toegang' tot niet-openbare gebieden (= de openbare weg). Het is dus altijd een soort van 'gunst' van de terreineigenaar om zijn gronden (al dan niet met beperkende voorwaarden) voor derden open te stellen. Vanzelfsprekend logisch dat natuurbeheerders als NM / SBB / Provinciale Landschappen flink wat van hun terreinen -al dan niet met beperkende voorwaarden- open hebben gesteld, want deze natuurbeheerders ontvangen ook heel wat publiek geld. Dus logisch dat er ook wat tegenover staat. Maar dat geeft iedereen natuurlijk nog geen vrijbrief om naar eigen goeddunken maar in die gebieden rond te banjeren.

Norman, de digitale tam-tam werkt uitstekend [en veel sneller dan vroeger], en er zijn dus ongetwijfeld al een aantal fotografen die zichzelf op jouw foto's hebben herkend cq bekenden die hen hebben herkend. Ach, ze piepen wel als ze menen dat er onrecht is aangedaan. Gert Ottens heeft ook niet gepiept toen ik hem hier met naam en toenaam (draagt ook een pet als medewerker van Vogelbescherming Nederland) heb genoemd. Co van der Wardt (iemand anders die ik en anderen hier met naam en toenaam heb genoemd) vond het geen enkel probleem dat zijn naam hier staat.

Groetjes, Klaas

hiskodevries

Zo maar een raari idee. Elk gebied heeft wel een of meer vaste bezoekers. Geef die mensen een boa opleiding en een bonnenboekje
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jankees

Ik vind het ongepast dat de foto's van de 'overtreders' op het forum staan. Allereerst is bij de meeste foto's niet te zien dat er een overtreding plaatsvindt (onterechte beschuldiging). Daarnaast publiceer je foto's van mensen zonder toestemming! Lijkt me niet handig!