Wolven bij de buren

Gestart door Freek Verkerk, april 03, 2008, 11:40:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

De hond die veel gebruikt wordt als beschermingshond tegen wolven is de http://nl.wikipedia.org/wiki/Pyreneese_berghond



Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

#541
Men gaat kennelijk nu ook in Polen de wolven beter in de gaten houden. Duitsland grenst aan Polen en in West-Polen zijn nu 23 Roedels bekend. http://www.abendblatt.de/vermischtes/article2380546/Schon-23-Wolfsrudel-im-Westen-Polens-entdeckt.html Als het goed gaat met de wolven in Polen en er een overbevolking is moeten die wolven wegtrekken en dat kan ook heel goed naar het Westen zijn. Als het slecht gaat en de wolven vernietigd worden is het net een afvoerputje en verdwijnen ook de Duitse wolven daarin.


Maar voorlopig gaat het goed is mijn indruk. 23 roedels in Polen en 15 in Duitsland, samen 38 roedels. En groeiend. Goed nieuws.

http://www.extremnews.com/nachrichten/natur-und-umwelt/b8a2140df6a665a

Een leuke zin: Eines der vier neuen Rudel wurde erst Ende Juli entdeckt und lebt mit zwei erwachsenen und vier Jungtieren nur etwa 25 Kilometer nordöstlich von Stettin.

Kennelijk weten die wolven zo goed verborgen te leven dat een hele roedel onopgemerkt kan blijven.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Maarte5n

Kennelijk weten die wolven zo goed verborgen te leven dat een hele roedel onopgemerkt kan blijven.
[/quote]

je echt byzonder wel, kan in duitsland ook zo zijn in erg afgelegen gebieden net als in frankrijk
Ik hoop dat, wat ik bijhoud aan wolven in duitsland de jonge wolven die al rondzwerven mischine zo,n 25-30 stuks dat ze
mogen leven op plekken waar zo niet ondekt worden,

Gr Maarten
Maarten vd Berg

twanteunissen

Provincie Gelderland heet wolf welkom:
http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws-1/1750701/Provincie-positief-over-komst-wolf.htm


De VVD heeft al laten weten vragen gesteld te hebben!


En beetje reclame: Wolven In Nederland zit ook op Facebook: https://www.facebook.com/WolvenInNederland


Groeten, Twan

Maarte5n

Als boeren zo nerveus zijn waarom word er  vanaf nu al geen lezings gehouden over wolven en hoe ze hun dieren makkerlijk kunnen beschermen?
of word er gewacht tot ze een dood schaap/schapen hebben en dan vergoeding krijgen om hekken te zetten??

dan ben je in feite te laat. niet om hekken te zetten maar de voorlichting. als je kijkt in duitsland waar in somige staten wolven lezings zijn terwijl de wolf nog niet eens voorkomt daar, dan zou je denken hier in nederland in gebieden waar wolven zouden leven langs de grens met duitsland en veluwe juist voor de wolf zich setteld al met lezings en openwolfdag net als in duitsland te organiseren.
of mischien een iddee voor de dierentuinen om meer info bij hun tamme wolven te zetten over de wilde soort genoten die er aan komen enzov.
Groet M
Maarten vd Berg

twanteunissen

Geld, geld, geld. Als we geld genoeg hadden... We geven al af en toe lezingen, maar om alle boeren en particuliere schapenhouders te bereiken ben je wel even bezig. Sowieso vinden wij dat hier ook een taak ligt voor overheden (die het dan ook weer uit kunnen besteden). Met de beperkte middelen doen we wat we kunnen doen en hebben we al aardig wat aandacht in lokale en landelijke media voor het beest gekregen, tot en met kamervragen, duscussies en de eerste maatregelen.


Groeten, Twan

Freek Verkerk

Citaat van: twanteunissen op augustus 29, 2012, 09:48:53 AM
Geld, geld, geld. Als we geld genoeg hadden... We geven al af en toe lezingen, maar om alle boeren en particuliere schapenhouders te bereiken ben je wel even bezig. Sowieso vinden wij dat hier ook een taak ligt voor overheden (die het dan ook weer uit kunnen besteden). Met de beperkte middelen doen we wat we kunnen doen en hebben we al aardig wat aandacht in lokale en landelijke media voor het beest gekregen, tot en met kamervragen, duscussies en de eerste maatregelen.


Groeten, Twan


Ik denk dat het ook heel snel gaat met de publiciteit zodra de eerste wolf zich meldt. Ik vind belangrijk dat de organisatie er is om direct op te treden indien noodzakelijk. In eerste instantie kan men wat mij betreft ook de duitsers inschakelen die al ervaring hebben op dit gebied.


Stel er wordt bijvoorbeeld een groep schapen overvallen waarbij en 20 doodgebeten worden. Dan moet er op dat moment de juiste organisatie ingeschakeld worden. Sporen moeten verzameld worden, bij voorkeur DNA en dan is het niet handig als direct al 100 mensen door de weilanden gaan lopen. Er moet op dat moment een bepaald protocol gevolgd worden, bij voorkeur hetzelfde als in de omliggende landen gebruikt wordt zodat resultaten uitwisselbaar zijn. Ook hoeven we niet het wiel uit te vinden lijkt me, bij voorkeur niet. Er moet een fonds zijn waaruit de schade wordt vergoed, maar ik begrijp dat schades uit het faunafonds vergoed worden. Verder komt er uiteraard direct de roep Uit het publiek, om de wolven af te schieten. Uiteraard moeten wolven worden afgeschoten indien noodzakelijk, maar of het wel of niet noodzakelijk is, met die afweging heeft men ook al in het buitenland ervaring opgedaan en ook wat dat betreft stel ik voor om in eerste instantie de duitse of franse procedure over te nemen. Ga ook hier maar niet het wiel uitvinden.


Maar zodra er dus 20 schapen worden doodgebeten wordt de pers actief en is er uitgebreid de mogelijkheid om de bevolking voor te lichten. Belangrijk is dat er websites klaar staan waar alle informatie te vinden is over preventiemaatregelen en wie dat moet betalen. Bijvoorbeeld een bewakingshond, moet de boer dat zelf betalen? In Duitsland is het zo dat door wolven verwonde huisdieren vergoed wordt als ze voldoende beveiligd waren. Vergelijkbaar met een verzekering, je moet wel zelf ook enige voorzorgmaatregelen nemen. Maar in de huidige situatie zijn nog geen voorzorgmaatregelen nodig lijkt me. Laten we wachten tot het eerste kalf verdronken is.


Ik verwacht de eerste doodgebeten schapen in 2020, of mogelijk een paar jaar eerder 2016???


We hebben dus alle tijd.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Maarte5n

laten we maar eerst hopen op een solitaire wolf in 2015 en een paar in 2018-2020 en daarna pas dode schapen zodat ze niet kunnne zeggen de wolf is er en dood gelijk schapen want ze waren er al een paar jaar zonder schapen te doden.

Groet maarten
Maarten vd Berg

twanteunissen

Ter informatie: Een paar van mijn collega's van ARK, maar belangrijker nog, mederwerkers van het Faunafonds hebben als een cursus gevolgd in Duitsland voor oa herkenning van slachtoffers van wolven predatie. Daarnaast hebben we goede contacten met de Duitsers en proberen we zoveel mogelijk niet het wiel uit te vinden.


Groeten, Twan

Freek Verkerk

Citaat van: twanteunissen op augustus 29, 2012, 12:23:32 PM
Ter informatie: Een paar van mijn collega's van ARK, maar belangrijker nog, mederwerkers van het Faunafonds hebben als een cursus gevolgd in Duitsland voor oa herkenning van slachtoffers van wolven predatie. Daarnaast hebben we goede contacten met de Duitsers en proberen we zoveel mogelijk niet het wiel uit te vinden.


Groeten, Twan
Heel goed. Kunnen tegelijkertijd ook de Lynxen meegenomen worden. Die verwacht ik al eerder. Eigenlijk nu. In België en het nabije Duitsland zijn er al waarnemingen. Lynxen doden ook zo nu en dan huisdieren. Niet zozeer schapen en geiten, maar wel dieren van de kinderboerderij. Cavia's, konijnen, eenden etc.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Maarte5n

Citaat van: Freek Verkerk op augustus 29, 2012, 13:04:13 PM
Citaat van: twanteunissen op augustus 29, 2012, 12:23:32 PM
Ter informatie: Een paar van mijn collega's van ARK, maar belangrijker nog, mederwerkers van het Faunafonds hebben als een cursus gevolgd in Duitsland voor oa herkenning van slachtoffers van wolven predatie. Daarnaast hebben we goede contacten met de Duitsers en proberen we zoveel mogelijk niet het wiel uit te vinden.


Groeten, Twan
Heel goed. Kunnen tegelijkertijd ook de Lynxen meegenomen worden. Die verwacht ik al eerder. Eigenlijk nu. In België en het nabije Duitsland zijn er al waarnemingen. Lynxen doden ook zo nu en dan huisdieren. Niet zozeer schapen en geiten, maar wel dieren van de kinderboerderij. Cavia's, konijnen, eenden etc.

een lynx kan makkerlijk een jong schapen lam doden in de zomer of een dwerggeit zag zojuist  vandaag een film waar een lynx een herten kalf van het edelhert ving van zo,n 4 maanden oud!!  en dat is groter dan een volwassen schaap volgens mij!

Groet M
Maarten vd Berg

Freek Verkerk

Ook een wolf waargenomen in Marokko. http://www.yabiladi.com/articles/details/12602/maroc-espece-loup-decouverte-dans.html  En volgens het artikel ook in Algerije en Senegal. Tot voor kort was het niet bekend dat er ook wolven in Afrika waren, totdat men nader DNA onderzoek ging doen aan "jakhalsen" (Chakal) in Ethiopie waaruit bleek dat het om wolven ging. En nu dus ook aan de andere kant van Afrika, in Marokko, waargenomen.


Dat het dier nu pas ontdekt is betekend dat het een kleine populatie is. Afrika is een continent met misschien wel de snelst groeiende bevolking ter wereld. Bovendien is het een erg ruig en arm continent waarbij Natuurbeheer niet hoog staat aangeschreven. Er leven nog wel hele grote dieren in het wild zoals Olifanten, leeuwen, giraffen en Neushoorns, dieren die in Europa nooit hebben geleefd, of al lang zijn uitgemoord. Maar deze wolf in Marokko is al direct bedreigd.


Wel uitstekend nieuws dat ze er zijn !!!!
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Hierbij een overzichtsartikel met de waarnemingen van Wolven in de omgeving van Bern (Zwitserland).  http://www.kora.ch/news/archiv/20120906.htm


Mijn interpretatie van deze waarnemingen is dat in dit gebied kennelijk wolven rondzwerven. Ook al territoriaal geworden zijn. Eigenlijk zijn er weinig waarnemingen van de wolven dus kunnen ze zich goed verbergen en ook goed leven zonder zich aan het vee te vergrijpen.


Wat ik nog wel vreemd vind, is dat er tot nog toe geen roedels bekend zijn in Zwitserland. Of dat er bijvoorbeeld jonge dieren worden waargenomen. Aangereden door auto's bijvoorbeeld. Het kan zijn dat die roedels zich ook uitstekend weten te verbergen of dat ze er gewoon nog niet zijn. Ik denk het laatste. Vreemd dat de mannetjes en vrouwtjes die er kennelijk ook rondzwerven elkaar niet weten te vinden.


Zwitserland is een Alpenland. De wolven komen vanuit Noord Italië en trekken dan naar het Noorden de Alpen over, of komen via Frankrijk, Genève en trekken dan Oostwaarts door de Alpen. Alhoewel wolven eigenlijk dieren van de vlakte zijn, zitten ze hier voornamelijk in de hoge bergen en het lijkt erop dat ze nu vanuit de bergen afdalen en ook de lagere gebieden, zoals de omgeving van Bern, gaan bevolken.


De Zwitsers zijn een vreemd volkje, ik denk dat er ook veel wolven illegaal worden afgeschoten. Maar langzaam, langzamer dan ik verwacht had, begint Zwitserland ook wolven land te worden.


Ik hou je op de hoogte.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Maarte5n

#553
http://www.wolfsregion-lausitz.de/infomaterialnewsletterdownloads/newsletter

en dan de link  : Newsletter Wolf 2012-05 (pdf 739 KB)
                      - Inhalt: Ausland - Situation der Wölfe in der Schweiz
                       pagina 6( even naar beneden scrollen )

volgens dit kaartje zijn er al op 10 plekken wolven in zwitserland weet niet of er roedels tussen zitten.

Groet Maarten
Maarten vd Berg

Freek Verkerk

En dan nu toch waarnemingen van jonge wolven in Zwitserland:  http://www.kora.ch/news/archiv/20120906b.htm
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Maarte5n

Citaat van: Freek Verkerk op september 06, 2012, 16:28:29 PM
En dan nu toch waarnemingen van jonge wolven in Zwitserland:  http://www.kora.ch/news/archiv/20120906b.htm

mooi zo, hoop dat meer worden dan 1 pup dit jaar

Groet maarten
Maarten vd Berg

Datura

Staat vandaag ook met foto op de voorpagina van het gratis (prut)krantje dat hier overal op stations en bij tramhaltes ligt en door iedereen gelezen wordt!
http://www.20min.ch/schweiz/ostschweiz/story/-Das-ist-eine-absolute-Sensation--24552329
Op pagina 2 een  behoorlijk positief artikel, goed voor de publieke opinie! Wordt natuurlijk ook in gezegd dat de 'Bündner Bauernverband' niet zo 'begeisterd is' :). Ook een leuke cameraval-foto van een jonge Lynx ten zuiden van Lac du Neuchatel (eerste bewijs voor Lynx-voorplanting in Schweizer Mittelland).

Nog wat cijfertjes over schapenslachtoffers die genoemd worden:
Van de 210000 schapen die zomers in de alpen rondlopen zijn er in 2011 4221 gestorven, de meeste aan ziekten. Schapenslachtoffers van grote roofdieren:
Wolf: 258
Lynx: 5
Bruine beer: 31

In 2010 zijn in totaal 80 schapen door grote roofdieren gedood.

Last but not least: Calanda is een goede plek voor roofdieren, naast het eerste wolvenroedel is het ook 1 van de 2 vindplaatsen van Saga pedo in Zwitserland: http://observado.org/foto/view/3643586 :)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Freek Verkerk

Er komen nu in allerlei ook online raadpleegbare media in Zwitserland artikelen over deze jonge wolf.


http://bazonline.ch/panorama/vermischtes/Nachwuchs-bei-der-Buendner-Wolfsfamilie/story/10193667 


en


http://www.tagesschau.sf.tv/Nachrichten/Archiv/2012/09/06/Vermischtes/Erster-Jungwolf-fotografiert


Wat ze allemaal vertellen is dat het erg lang geduurt heeft sinds de eerste wolfwaarneming en de eerste welp. Illegale jacht, stroperij  (wilderei) is het antwoord.


Dat is toch een flinke barrière. In principe wordt de schade vergoed, dus waarom zou men nog wolven afschieten? Mogelijk omdat men de wolf als concurrent ziet. De jagers betalen om in een bepaald gebied te mogen jagen en ze verdienen geld met de verkoop van het geschoten wild. Als er dan ook wolven in hetzelfde gebied jagen, en lynxen, dan is dat concurrentie.


Ik ben benieuwd hoe dat zich ontwikkeld. Maar nu met de eerste welpen, wordt de publieke opinie wakker gemaakt. Het is ook goed voor het imago van Zwitserland denk ik, als land waar nog echte natuur is met wolven, beren, lynxen, elanden, steenbokken, edelherten, wilde zwijnen, otters, bevers en allerlei roofvogels.


Het land en de bevolking heeft geen belang bij stroperij. Misschien duurt het even voordat dat kwartje goed in die kaaskoppen valt. :)

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Datura

Citaat van: Freek Verkerk op september 07, 2012, 14:15:21 PM
Dat is toch een flinke barrière. In principe wordt de schade vergoed, dus waarom zou men nog wolven afschieten? Mogelijk omdat men de wolf als concurrent ziet. De jagers betalen om in een bepaald gebied te mogen jagen en ze verdienen geld met de verkoop van het geschoten wild. Als er dan ook wolven in hetzelfde gebied jagen, en lynxen, dan is dat concurrentie.

Spijker op zijn kop. Begin augustus werden we in de Jura (ten westen van Lac Neuchatel) aangesproken door een (ik vermoed) Jachtopziener (Wildhütter heet dat hier geloof ik). Best een aardige man, en best een leuk gesprek mee gevoerd. Grootste probleem in het gebied vond hij het grote aan Lynxen! 1 per 40 ha was geen probleem, maar de dichtheid was al 1 per 20 ha, en dat zorgde voor veel predatie op Gemzen en Reeen, die hadden daar zwaar onder te lijden... Hij zei het er niet bij, maar de achterliggende gedachte ligt voor de hand: zij kunnen er minder schieten.

Citeer
Het land en de bevolking heeft geen belang bij stroperij. Misschien duurt het even voordat dat kwartje goed in die kaaskoppen valt. :)

Dat kwartje is er bij een behoorlijk deel van de zwitsers al, vooral in het 'verstedelijkte' middelland. op de plek zelf zijn ze meestal niet zo blij met de grote rovers (de stropers zijn denk ik ook allen localo's) en hebben ze vooral een NIMBY houding. Het is natuurlijk de onervarenheid van het samenleven met grote roofdieren (waarbij ik wel denk dat je niet op eenzelfde manier als 150 jaar geleden kunt 'samenleven'), maar ik kan me er wel wat bij voorstellen. Ik heb afgelopen jaar iemand gesproken die in Graubunden in een pension zat waar 's ochtends berensporen om het huis gevonden werden. Gaaf, maar als het mijn huis was, zou ik het toch iets minder gaaf vinden... Een Graubünder zou het ook wel treffend: "Heel leuk dat die stedelingen hier willen komen om die beer te zien, maar wij zitten ermee, ik zou het ook wel tof vinden als er krokodillen in de Zurichsee zouden zitten, en misschien wel een keer een kijkje komen nemen...".
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Freek Verkerk

Citaat van: Datura op september 08, 2012, 21:26:08 PM
Citaat van: Freek Verkerk op september 07, 2012, 14:15:21 PM
Dat is toch een flinke barrière. In principe wordt de schade vergoed, dus waarom zou men nog wolven afschieten? Mogelijk omdat men de wolf als concurrent ziet. De jagers betalen om in een bepaald gebied te mogen jagen en ze verdienen geld met de verkoop van het geschoten wild. Als er dan ook wolven in hetzelfde gebied jagen, en lynxen, dan is dat concurrentie.

Spijker op zijn kop. Begin augustus werden we in de Jura (ten westen van Lac Neuchatel) aangesproken door een (ik vermoed) Jachtopziener (Wildhütter heet dat hier geloof ik). Best een aardige man, en best een leuk gesprek mee gevoerd. Grootste probleem in het gebied vond hij het grote aan Lynxen! 1 per 40 ha was geen probleem, maar de dichtheid was al 1 per 20 ha, en dat zorgde voor veel predatie op Gemzen en Reeen, die hadden daar zwaar onder te lijden... Hij zei het er niet bij, maar de achterliggende gedachte ligt voor de hand: zij kunnen er minder schieten.



De omvang van de territoria is ruim meer dan 20 ha. Volgens mij iets van 200km2. Een gebied van 10 bij 20 km. Het dier trekt door z'n territorium, dus blijft niet op een plaats. Het territorium wordt ook verdedigd tegen andere dieren, wat betekend dat die worden weggejaagd. Bij deze gevechten komen dieren om. Een dier zonder territorium zwerft en wordt overal met de dood bedreigd. Het is niet zo dat meerdere dieren ertoe leiden dat de territoria kleiner worden, zoals bij mensen in steden. Jonge dieren gaan zwerven en zoeken een nieuw (leeg) territorium of zullen een bestaande bezitter van een territorium eerst moeten doodmaken. Ja, de natuur is hard. Maar zo overleven wel de sterksten. 
Stel dat een jager een Lynx afschiet, dan wordt het leegvallende territorium gewoon weer opgevuld door de volgende voorbijkomende zwerver. Dus afschieten helpt niet op de lange duur tenzij je echt alle dieren continue wilt afschieten. Maar sommige willen dat inderdaad.


Er staan stevige straffen op het doodschieten van deze beschermde dieren. Intrekken van de jachtvergunning bijvoorbeeld (voor eeuwig) en 10.000 euro boete. Zoiets.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

henrike1977

Wat mij persoonlijk opvalt bij de jagers is dat ze altijd een excuus hebben om te schieten.
De Konijnen vernielen het land met hun holen, het Reewild vernielt de gewassen die op het land staan, de Vossen en Dassen zijn smerig (ja echt, zo hoor ik het hier voorbij komen).
Als je dit zo hoort zouden ze blij moeten zijn dat er Wolven op komst zijn of al aanwezig zijn. Ik vind de leugens ronduit walgelijk.
Heb dan tenminste het lef om te zeggen dat je ervan geniet om zoveel mogelijk af te knallen. Ik heb helemaal niets tegen jacht voor eigen consumptie. Sterker nog, een eerlijker stukje vlees, vermits het niet met drijfjacht verkregen is, kan je niet krijgen.
Maar als men alleen maar zou jagen voor de eigen consumptie is de aanwezigheid van de wolf geen enkel probleem. Dan is er genoeg voor zowel de jagers als de Wolf en/of Lynx.
Groet Henrike Visser

Stan.

#561
Citaat van: henrike1977 op september 10, 2012, 10:59:05 AM
.... Ik heb helemaal niets tegen jacht voor eigen consumptie. Sterker nog, een eerlijker stukje vlees, vermits het niet met drijfjacht verkregen is, kan je niet krijgen.

Het probleem hiermee is dat jagers die het gewoon leuk vinden dieren af te knallen altijd dit als excuus kunnen blijven gebruiken om hun zieke hobby uit te blijven oefenen.
Ook is ons land veel te klein, met veel te kleine natuurgebieden met een veel te slechte kwaliteit om meer dan een miniscuul deel van de bevolking van wildvlees te voorzien. Dan kan je beter wat extra land voor weidekoeien reserveren en de dieren in natuurgebieden gewoon compleet met rust laten. De jacht is een al lang verouderde manier van voedsel verkijgen en ik vind dat het dan ook tijd wordt dat het compleet wordt afgeschaft in Nederland en het liefst in heel Europa. Maar als zelfs natuurliefhebbers blijven zeggen dat ze 'helemaal niets tegen jacht' hebben, of dat nou tegen elke soort jacht of slechts een bepaald deel van de jacht is, zullen we er wel nooit van af komen.
Groeten,
Stan van Remmerden

henrike1977

Hoooo wacht even. Ik woon in Duitsland he.
Wat Nederland betreft ben ik het geheel met je eens. Maar als er iemand hier incidentieel een ree schiet om zelf op te eten,  dan kan diegene daar wel even op vooruit. Er blijft genoeg over voor de grote predatoren. Daarbij is de mens niet afhankelijk van wild om te overleven, de grote predatoren wel. De mens dient zich daarin  aan te passen.
Schieten om te schieten vind ik ook helemaal niets. Aan de andere kant vind ik mestvarkens ook niets, nog niet te spreken over kistkalveren.
Maar dat was de discussie niet.
Groet Henrike Visser

Stan.

Toch heeft het er wel mee te maken. Grote predatoren zoals wolf, lynx en bruine beer (en in de toekomst hopelijk ook weer soorten als leeuw en gevlekte hyena) kunnen alleen weer in grote (natuurlijke) aantallen in grote verspreidingsgebieden voorkomen als er geen of nauwelijks stroperij plaatsvindt. Zolang er competitie blijft bestaan tussen menselijke jagers en natuurlijke predatoren zullen de tweede altijd het onderspit blijven delven en ziet het er voor wolven en andere grote roofdieren somber uit in Europa.

Ik ken de situatie in Duitsland niet, misschien ligt het daar iets anders, maar toch lijkt het goede van jagen (dat een klein deel van het vlees dat gegeten wordt van dieren in een natuurlijke situatie komt) niet opwegen tegen het slechte (verstoring, het populatieniveau lager houden dan natuurlijk is, het verwijderen uit de populatie van sterke, gezonde dieren met mssch. de sterkste genen, het schuw maken van dieren, wat ecotourisme niet ten goede komt, het doden van roofdieren omdat het 'concurrenten' zijn, etc., etc.)
Groeten,
Stan van Remmerden

henrike1977

Daarin kan ik je niet meer dan gelijk geven.
Groet Henrike Visser

joostheeremans

Zullen we deze discussie proberen vrij te houden van de zin of onzin van jacht in het algemeen? Ik vind het een zeer interessant onderwerp, maar het loopt nogal eens uit de hand en het leidt nogal snel af van het onderwerp.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

twanteunissen

Jongens, ik ga het weer over de wolf hebben! Bleker heeft onderzoek laten doen, de resultaten lees je hier:  https://www.facebook.com/WolvenInNederland/posts/359533184123304


De helft van de Nederlanders heet de wolf welkom!Een derde is tegen de komst (wat voor mij een beetje klinkt alsof je tegen slecht weer bent!).


Groeten, Twan

Freek Verkerk

#567
Ik heb het artikel ook gelezen. Uitstekend dat er ter voorbereiding van de komst van de wolf de publieke opinie wordt ingelicht. Change management; uitstekend. Er zou bedacht moeten worden hoe er met probleemwolven moet worden omgegaan staat er. Ook uitstekend. Wat mij betreft gewoon de duits / franse / zwitserse aanpak overnemen en dat is afschieten als het te gek wordt. (bij meer dan 30 dode schapen per maand).

Maar ze mogen daar zelf ook nog eens over nadenken. Komt er dan per gemeente een eigen aanpak?

Wat me verder verbaasde was de opmerking:  "Behalve het opnemen van de wolf in de lijst beschermde inheemse soorten kan daarin ook worden beschreven welk leefgebied voor de wolf geschikt is"

De wolf is al beschermd op grond van europese regels, maar uitstekend dat dat nu ook in de Nederlandse wet wordt opgenomen. Beetje laat, maar dat verbaasde me niet. Het gaat om het tweede gedeelte: ...kan daarin ook worden beschreven welk leefgebied voor de wolf geschikt is"  Dat is totaal niet nuttig als leefgebied niet geschikt is gaat de wolf vanzelf dood en trekt weg, en als leefgebied wel geschikt is blijft de wolf er. Enig advies van de overheid op dit gebied aan de wolven lijkt me volledig overbodig.

Maar misschien bedoelen ze iets in de trend van wat ik ook gelezen heb dat er voor wilde zwijnen bestaat, namelijk een zero tolerancebeleid. Ik heb begrepen dat wilde zwijnen in de flevopolder onder een zero tolerancebeleid vallen en direct worden afgeschoten.

Dus dan zou Bleker gaan voorstellen dat de wolf wel welkom is in bijvoorbeeld de provincies Groningen en Friesland. Maar niet in de andere provincies en dat zodra de wolf daar komt dat die direct mag worden afgeschoten.

En dan hebben we het dus over een dier dat op de europese lijst van beschermde dieren staat.  :(
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Maarte5n

Citaat van: Freek Verkerk op september 13, 2012, 19:10:29 PM
Ik heb het artikel ook gelezen. Uitstekend dat er ter voorbereiding van de komst van de wolf de publieke opinie wordt ingelicht. Change management; uitstekend. Er zou bedacht moeten worden hoe er met probleemwolven moet worden omgegaan staat er. Ook uitstekend. Wat mij betreft gewoon de duits / franse / zwitserse aanpak overnemen en dat is afschieten als het te gek wordt. (bij meer dan 30 dode schapen per maand).

Maar ze mogen daar zelf ook nog eens over nadenken. Komt er dan per gemeente een eigen aanpak?

Wat me verder verbaasde was de opmerking:  "Behalve het opnemen van de wolf in de lijst beschermde inheemse soorten kan daarin ook worden beschreven welk leefgebied voor de wolf geschikt is"

De wolf is al beschermd op grond van europese regels, maar uitstekend dat dat nu ook in de Nederlandse wet wordt opgenomen. Beetje laat, maar dat verbaasde me niet. Het gaat om het tweede gedeelte: ...kan daarin ook worden beschreven welk leefgebied voor de wolf geschikt is"  Dat is totaal niet nuttig als leefgebied niet geschikt is gaat de wolf vanzelf dood en trekt weg, en als leefgebied wel geschikt is blijft de wolf er. Enig advies van de overheid op dit gebied aan de wolven lijkt me volledig overbodig.

Maar misschien bedoelen ze iets in de trend van wat ik ook gelezen heb dat er voor wilde zwijnen bestaat, namelijk een zero tolerancebeleid. Ik heb begrepen dat wilde zwijnen in de flevopolder onder een zero tolerancebeleid vallen en direct worden afgeschoten.

Dus dan zou Bleker gaan voorstellen dat de wolf wel welkom is in bijvoorbeeld de provincies Groningen en Friesland. Maar niet in de andere provincies en dat zodra de wolf daar komt dat die direct mag worden afgeschoten.

En dan hebben we het dus over een dier dat op de europese lijst van beschermde dieren staat.  :(

eigenlijk moet het zijn. vestigd de wolf meer dan 1 maand op verkeerde plek dan afschieten anders zou elke wolf op doortocht in non gebieden afgeschoten worden? al heb ik 100% liever dat er niks geschoten word.
Maarten vd Berg

Freek Verkerk

Al gaat de Wolf op de Dam wonen in Amsterdam en duiven, reigers, eenden, patat en frikandellen eten; dan vind ik het nog goed!
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk