Nieuw: Zeiss Victory HT verrekijkers

Gestart door KorHaan, februari 28, 2012, 01:11:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

KorHaan

#30
Ha Marijn,

Bedankt voor de update!

Het lijkt er op, dat de 8x42 en 10x42 HT de 8x42 en 10x42 FL gaan vervangen, wat je zegt.
Eindelijk, zou ik willen verzuchten. Die onbetrouwbare focus/dioptrie-knop van de FL wordt vervangen door een betrouwbaar gescheiden systeem, niet voor niets legt Zeiss daar de nadruk op in de advertentie voor de HT's.

Ook is de HT uitgerust met fluorietlenzen in de objectieven, net als bij de FL, wat ik hoopte en wat dus bewaarheid wordt. Prima!

De transmissie wordt slechts genoemd als 1 getal ( meer dan 95 % ) maar dat zegt op zich niet zoveel. Ik zou liever - wat Henry Link op Birdforum al zegt - een complete lichttransmissiecurve willen zien. Hoe hoger en hoe vlakker die curve, des te beter de lichtdoorlatendheid en de kleurechtheid. Als die "meer dan 95 %" alleen rond de 462 nanometer zit, krijg je een blauwe kleurzweem in het beeld. Om een zo wit en kleurecht mogelijk beeld te krijgen, moeten ook de transmissies op de overige zichtbare golflengtes meegenomen worden, om de totale curve zonder pieken en dalen zo horizontaal mogelijk te krijgen.

Toch geloof ik, dat Zeiss hier met de HT een heel goed alternatief voor de overige topmerken kan bieden. Ik vond de FL al heel erg goed, qua helderheid, maar ben afgeknapt op de bouwwijze. Zo te zien heeft Zeiss lering getrokken uit de vele klachten die via Birdforum.net over de behuizing zijn geuit. Let eens op hoe door Zeiss de nadruk wordt gelegd op de "betrouwbaarheid" en "duurzaamheid" van de nieuwe HT's, in de wervende teksten. Dat is niet voor niets.

Zeiss is weer op de goede weg. Nu nog een gedegen test op Allbinos.com. MET transmissiecurve!

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

KorHaan

#31
Ha Frank,

De transmissiecurve die is getoond, slaat alleen op het gebruikte glas van een bepaalde dikte. Omdat een kijker over wel 16 elementen beschikt, met meerdere lucht-glas-oppervlakken, wordt de totale transmissie in de kijker procentueel kleiner. Dus een transmissie van bijna 100% in het basisglas vertaalt zich procentueel in een lager getal in de kijker zelf, door afval van licht in lucht-glas-oppervlakken.

Abbe-König prisma's zijn gepatenteerd door Zeiss, en laten alleen en puur al door de constructie meer licht door dan Schmidt-Pechan prisma's, de gebruikelijke prisma's van de concurrenten. Dit komt doordat S-P prisma's meer lucht-glas-oppervlakken hebben dan A-K prisma's, met meer lichtafval door reflectie. Op Schmidt-Pechan prisma's worden slimme anti-reflectiecoatings toegepast, om daarmee de lichtopbrengst te verhogen: denk aan zilver- of diëlectrische coatings. Abbe-König prisma's gemaakt van hoogdoorlatend HT-glas zijn superieur aan alles wat de concurrenten in dakkantkijkers te bieden hebben, zeker in combinatie met de Zeiss T* coating. Dat is wat Zeiss hier te bieden heeft, en daar terecht de loftrompet over steekt. Helderder krijg je het niet, op dit moment.


Off-topic (maar wel leuk): blij dat je hebt kunnen genieten van de Amerikaanse Wintertaling!  :duim:   :duim:   :duim:    Mooi beest! Ik ontdekte hem op 6 maart toen ik op huis aan wou gaan, na een paar uur staan in de Bovenmeent. Het was rond 5 uur 's middags. Alles al opgeborgen, statief achterop de fiets, ik denk: ik kijk nog één keer om toen ik wat eendjes dichtbij zag zwemmen, Eden 8x42XP erop, wit verticaal flankstreepje?!? Ik dacht dat ik achterlijk werd! Meteen de scoop weer opgesteld, omdat ik natuurlijk de kop wou zien, en jawel hoor: géén gouden randje boven de groene kopvlek! Toen doorgebeld aan de plaatselijke topvogelaar. De rest weet je.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

KorHaan

#32
De info komt via Birdforum.net mondjesmaat binnen:

http://www.birdforum.net/showthread.php?t=223810&page=7

Post 161 van Garymh is interessant, want die werkt voor Zeiss :

Zeiss heeft een transmissie van 95,8 % gemeten in een productiemodel van de HT 8x42.
Dit is dus de transmissie van de kijker zelf.


Ergens anders las ik, dat de T* multicoating van Zeiss is opgewaardeerd in de HT's. Waar het precies stond, moet ik nog even nazoeken, maar het is belangrijk genoeg om het alvast te melden.(*)

Mijn vermoeden is, dat door de hogere transmissie in het blauwe deel van het spectrum, veroorzaakt door het HT-glas, de langere golflengtes door aanpassingen in de T* coating op hetzelfde niveau zijn gebracht, om een zo neutraal mogelijke kleurweergave in het beeld te krijgen. Zonder die aanpassingen in de T* coating zou het beeld een blauwzweem hebben.


Het wachten is nu nog op een mooie transmissiecurve, het zou fijn zijn als Zeiss die publiceert.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

(*)  hebbes :http://www.outdoorhub.com/news/carl-zeiss-introduces-the-brightest-super-premium-binocular-in-the-world/

M. Hoogteijling

#33
Heb niet gekeken of het al te sprake was gekomen maar het promotiefilmpje van de Zeiss HT is voor mij "zum kotsen". Enkele minuten over jagen met de knal en het aaien van het dode hert als einde.

Uiteraard besef ik dat vrijwel alle optiekproducenten jachtaccesoires bouwen maar deze expliciete reclamefilmpjes (net als Swaro op Youtube) zorgen voor mij voor een grote afknapper.
Ben benieuwd of iemand dit laat meewegen in zijn koopbeslissing.

Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

KorHaan

Nee.

Wat een jager met zijn kijker doet, interesseert me geen jota.
Ik ga af op de ergonomie van een kijker, en hoewel de HT's voor de jachtwereld lijken te zijn bedoeld, is onbedoeld de ergonomie voor een vogelaar met bril ook zeer welkom. De scherpstelknop is meer naar het midden verplaatst, zodat je - naar ik hoop, want dat moet zich natuurlijk nog wel eerst in de praktijk bewijzen - onder de klep van je baseball-petje in de regen de scherpstelknop nog kunt bedienen.

Dat is toch wel één van mijn grotere frustraties, dat je niet meer bij de scherpstelling kan zonder je petje in je nek te schuiven, enfin, daar heb ik geloof ik al eens over gerept  :angel: ...  Omdat jagers rare hoedjes op hebben, heeft Zeiss als enige onder de alfa-merken nu een ergonomisch aangepaste kijker gemaakt, waar ook vogelaars veel aan zullen hebben. Ergonomie is voor mij belangrijker dan optische volmaaktheid. Dus ik ben blij dat ik nu als vogelaar, kan meeprofiteren van een kijker die gemaakt is voor jagers.

Nu het geld nog. Dan ga ik de HT's bekijken, en als ze ook maar hetzelfde beeld hebben als de FL's, en de ergonomie klopt, dan trek ik fijn een lange neus naar Swarovski, Leica en Nikon EDG. Gescheiden scherpstelling/dioptrie-instelling ook nog, op de koop toe. Beter kan het niet worden. In theorie scoort die HT voor mij al een bijna perfecte score, overall, maar de praktijk moet uitwijzen of mijn inschatting klopt.

Maar ik heb geen haast, liever eerst eens flink op vakantie, want de bases zijn gecoverd met de Eden XP en Leica scoop.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

KorHaan

Ik zou het haast nog vergeten: ik heb dat promotiefilmpje van Zeiss nog niet gezien, maar er ondertussen al zoveel hilarisch over gelezen, dat ik maar eens ga zoeken.


:D


Vriendelijke groet,

Ronald


M. Hoogteijling

hier in elk geval het filmpje: http://sportsoptics.zeiss.com/hunting/de_de/binoculars/victory/victory-ht/movie.html

Inderdaad, wie 'm wat nuchterder bekijkt vindt 'm hilarisch  ;)

Of dit inderdaad afbreuk doet aan de aankoopredenen is een afweging die ieder voor zich maakt maar een partij die zich nadrukkelijk op de jagersmarkt (of om het even welke specifieke markt) richt met verrekijkers laat kopers uit andere markten bewust links liggen. Laat dit nou net een een wat genuanceerder thema zijn in deze tijd, zeker onder natuurliefhebbers. Hoewel ik ook benieuwd ben naar de nieuwste HT merkte ik bij recent vergelijken dat ik het beeld van de huidige FL toch al best schel vind. Lichter hoeft dus niet voor mij.

Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

KorHaan

Ha Marijn,

Bedankt voor die link.

Wat een raar filmpje. Is-ie met die meid aan het jagen, zit-ie met een andere kerel whiskey te drinken, en te filosoferen. Na het jagen zou je toch verwachten dat hij met die meid op een berenvel voor de open haard ... eh... Nou ja, je snapt, wat ik bedoel.  8) ;)

Wat de kijkers zelf betreft: wel een klasse-chick, die meid met de Zeiss ClassiC 7x42 BGAT*P om haar nekje.
Zo te zien laat de HT zich onder de rand van de hoed van die baardmans scherpstellen, maar het is wel krap. Hmm... De oude Optolyth Royal 8x56 wordt in Duitsland nog steeds veel gebruikt. Die tweede scherpstelknop aan de voorkant van het middenscharnier is toch wel slim bedacht.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

zwarteleeuwerik

Citaat van: KorHaan op maart 18, 2012, 19:05:18 PM
Ha Marijn,


Die tweede scherpstelknop aan de voorkant van het middenscharnier is toch wel slim bedacht.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo


die tweede knop aan de voorkant is de dioptrie instelling denk ik
Erik vb.

M. Hoogteijling

En of je met een optolyth ook nog zo aantrekkelijk bent voor de dames is nog maar de vraag, ondanks dat zij de oude glorie wel waardeert (qua kijker en leeftijd van de heer). Vandaag hoefde ik geen vrouwelijke fans van me af te slaan, ondanks mn nieuwe edg  ;)
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

KorHaan

Citaat van: zwarteleeuwerik op maart 18, 2012, 19:58:08 PM
Citaat van: KorHaan op maart 18, 2012, 19:05:18 PM
Ha Marijn,


Die tweede scherpstelknop aan de voorkant van het middenscharnier is toch wel slim bedacht.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo


die tweede knop aan de voorkant is de dioptrie instelling denk ik


Ha Erik,

Dat sloeg op de Optolyth Royal, die heeft 2 scherpstelwielen, één aan de voorkant en één aan de achterkant van het middenscharnier. De dioptriering zit daar aan het rechteroculair. Ik heb zelf kort de Optolyth Royal 7x42 gehad in 1986.
Ergonomie was prima, beeld was helaas soft, want de phase-coating die dakkantkijkers scherper maakt, kwam pas vanaf 1988. De Optolyth had die dus nog niet.


De dioptrie-instelling zit bij de Zeiss HT zo te zien aan de voorkant van het middenscharnier, het dichtst bij de oculairs dus. Dat bedoelde je, denk ik?

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

KorHaan

Citaat van: M. Hoogteijling op maart 18, 2012, 21:19:54 PM
En of je met een optolyth ook nog zo aantrekkelijk bent voor de dames is nog maar de vraag, ondanks dat zij de oude glorie wel waardeert (qua kijker en leeftijd van de heer). Vandaag hoefde ik geen vrouwelijke fans van me af te slaan, ondanks mn nieuwe edg  ;)


De Optolyth Royal 8x56 is een grote kijker, en een klassieker om te zien. Handsome looks.
Hier een test van Allbinos:

http://www.allbinos.com/178-binoculars_review-Optolyth_Royal_8x56_BGA.html



En bevalt je nieuwe EDG je?

Vriendelijke groet,

Ronald


M. Hoogteijling

Ik had de optolyth inderdaad op allbinos.com opgezocht: een kritische test van de look-a-like van de Zeiss met zeker zn voordelen. Gek genoeg las ik daar niets over de dubbele scherpstelknop.

Gemakshalve verwijs ik even naar het nikon-tpoic in dit forum voor mn eerste bevindingen maar als tip van de sluier, hetzelfde als ik tegen de duitse dame zeggen: " jawohl"  ;)
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

KorHaan

Citaat van: M. Hoogteijling op maart 19, 2012, 18:11:40 PM
Ik had de optolyth inderdaad op allbinos.com opgezocht: een kritische test van de look-a-like van de Zeiss met zeker zn voordelen. Gek genoeg las ik daar niets over de dubbele scherpstelknop.

Gemakshalve verwijs ik even naar het nikon-tpoic in dit forum voor mn eerste bevindingen maar als tip van de sluier, hetzelfde als ik tegen de duitse dame zeggen: " jawohl"  ;)

;D

Ik volg je bevindingen op het Nikon-topic, graag meer, want wat je schrijft, ziet er goed uit!


Ik vond het ook vreemd, dat Allbinos geen melding maakte van de dubbele scherpstelknop, toch iets wat er uit springt in de Optolyth Royal. Ze vermelden alleen een smal, centraal scherpstelwiel en de dioptrie-instelring op het rechteroculair. Terwijl die extra scherpstelknop aan de verre kant van het middenscharnier breder is dan die aan de voorkant, beter bereikbaar en bedienbaar met handschoenen aan, en waarschijnlijk qua balans in die lange kijker een rustiger beeld geeft.

De Zeiss ClassiC 8x56 heeft een onhandige balans, met die smalle scherpstelknop vlakbij de oculairs. Ik had het graag gewild, maar ik kon er niet aan wennen. Je hebt de neiging zo'n lange kijker bij de objectieven vast te houden, en je moet dan met één hand dichter naar de ogen toe om de scherpstelknop te bereiken. Dan krijg je een asymmetrische grip met twee handen, die ik niet lekker vond.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

KorHaan

Weer eens een update over die HT's.

De introductie van de HT's die voor 15 mei stond gepland, is naar 15 augustus verschoven.
Ik las het op Birdforum. Op Zeiss websites wordt nergens meer melding gemaakt van HT's, alleen van de nieuwe Conquest HD's, die net op de markt zijn. Je kunt alleen maar gissen naar de reden van uitstel. Er zwierven wel wat prototypen rond op beurzen, maar de consumentenproductie wil dus nog niet echt vlotten.


Hopelijk kunnen we op de Dutch Bird Fair van 25 en 26 augustus de HT's bekijken. Ik ga er in ieder geval heen.  :duim:


Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

KorHaan

#45
Op de Dutch Bird Fair heb ik tot mijn grote genoegen de Zeiss HT 10x42 kunnen uitproberen. Een prototype, van aluminium, de HT produktielijn zal een iets lichtere, hoogwaardige kunststofbehuizing krijgen. Dat vertelde mij de Zeiss-vertegenwoordiger in de stand. Ik heb hem de oren van het hoofd gevraagd. Maar eerst mijn indrukken van deze nieuwe HT:

Het beeld is inderdaad zeer helder, zelfs toen er weer eens een donkere wolk voor de zon schoof; of de HT inderdaad lichtsterker is dan de FL, kun je denk ik alleen in de schemering ondervinden. Het beeld is mooi neutraal van kleur, zonder blauwzweem, met een erg goede witweergave. De scherpte is dezelfde als die van de FL's, voor zover ik kon bepalen.

De ergonomie verschilt wel duidelijk van de FL kijkers; de scherpstelknop zit duidelijk verder naar de objectieven toe, en ik kon de scherpstelknop nog bedienen onder de rand van mijn baseballpet. (Die ik daarvoor uiteraard had meegenomen!) Maar het was wel krap; de rand van mijn pet viel nog altijd op het voorste deel van het scherpstelwiel, en schuurde er overheen. Ook draaide het scherpstelwiel beduidend zwaarder dan dat van de FL's, iets wat me toch tegenviel. Ik vraag me af, of het wieltje bij veelvuldig gebruik wel soepeler zal worden. Mijn zwaar scherpstellende Zeiss Diascope is in ieder geval in ruim 4 jaar intensief gebruik niet soepeler gaan lopen ( de reden om hem uiteindelijk te verkopen).

De handligging vond ik niet geweldig; je kunt de HT eigenlijk maar op één manier vasthouden, waarbij je wijsvinger steeds op het scherpstelwiel valt en je overige 3 vingers van elke hand zich om de kijkerbuizen vouwen. Zal wel aan mij liggen, maar ik vond het niet comfortabel.

Mijn indruk ( en alleen MIJN indruk ) van de HT was, dat behalve de ergonomie er weinig verschil is met de FL. Het zwaar draaiende scherpstelwiel zal mogelijk in de produktiemodellen soepeler draaien, dit model was tenslotte een prototype.

Mijn indruk van het gezichtsveld van de 10x42 HT was, dat ik het gezichtsveld van de 10x42 Nikon Monarch 7, die ik direct daarvoor in de Nikonstand had bekeken, ruimer vond. Het gezichtsveld van de Nikon is ruim 117m/1000m.



Toen ik de verkoopman vroeg, of hij misschien ook de 8x42 HT kon laten zien, moest hij bekennen dat het wel de bedoeling was geweest deze mee te nemen, maar dat door een misverstand de 8x42 was achtergebleven " op het karretje ". Hij deelde mij allerlei technische details  over de HT mee, die ik al wist, en op mijn vraag of er van Zeiss uit ook een lichttransmissiecurve van de HT was gemaakt, moest hij even iemand anders raadplegen, en kwam terug om mij daarvoor te verwijzen naar Herr Walter Schwab in Wetzlar, Duitsland. De transmissiecurve is er dus wel, maar waarom deze dan niet gewoon op internet te vinden is, kon hij mij ook niet uitleggen. Binnenkort maar eens een mailtje naar Zeiss Wetzlar sturen, dan.


Ik bleef achter met een beetje gemengde gevoelens; ik had meer verwacht van de HT, het was geen kijker waarvan ik meteen de begeerte kreeg om die koste wat kost te bezitten. Desnoods door een familielid te verkopen, of een nier. Zo'n soort oergevoel is meestal wel een goede indicator voor langdurige tevredenheid met een kijker, een zeldzaamheid bij de rechtgeaarde kijkerfanaat.


Overigens deelde de Zeissman mij nog mede, toen ik hem vroeg wanneer de HT's op de markt komen: "Eind oktober, begin november".


Maar eens flink sparen voor een Swarovision EL; de enige kijkers die ik wel grensverleggend vond. Vooral de 8x32 SV EL is fenomenaal, net als de 12x50 SV EL.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Steven Wytema

Ik had nou precies hetzelfde...
Ik ben  ook op zoek naar een nieuwe verrekijker (of scoop, liefst beiden  ;D ), en was gecharmeerd door een zeer schappelijke prijs.
Maar qua gebruiksgemak stelt hij toch een beetje teleur, ik heb dan wel geen baseballpet opgehad, maar vond hem niet lekker in de hand liggen en zwaar scherpstellen.


Scherpte was ik overigens erg over te spreken, ook de randscherpte is behoorlijk goed.
Ik had dan weer wel last van enige blauwzweem moet ik zeggen.
Al met al voor mij de reden om hem toch niet te kopen (incl 10% korting was ie echt spotgoedkoop!)
Steven Wytema


temmie

@ Steven: heb je het nu over de HT, die je kon kopen met 10% korting? Weet je dan hoeveel die kost?
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

KorHaan

#48
Ik heb in mijn aantekeningen van de Birdfair staan:


Victory HT 8x42 :  €  1.999,-

Victory HT 10x42 : €  2.049,-


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

M. Hoogteijling

Citaat van: KorHaan op september 03, 2012, 01:08:59 AM
Ik heb in mijn aantekeningen van de Birdfair staan:


Victory HT 8x42 :  €  1.999,-

Victory HT 10x42 : €  2.049,-


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Dit lijken dan de "normale" prijzen (blijft veel geld natuurlijk), zeker in vergelijking tot Swarovski. Mogelijk heeft Steven door de nieuwe Conquest HD's gekeken die inderdaad de helft van de HT-prijs hebben. Ben benieuwd maar blijf 'toch bij m'n Nikon EDG  ;)
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

KorHaan

Een update: er komt een nieuwe serie HT's uit:


http://www.juelich-bonn.com/site/fernglas/zeiss/victory/


8x54 Victory HT en 10x54 Victory HT.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo