wat staat er op die ring en waar komt-ie vandaan?

Gestart door Bram Rijksen, juni 10, 2007, 16:41:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn Bot


Jeroen Nagtegaal

Tja wat heet beter...

Als het een Arnhem is, lijkt me de kans op een Buijs nihil, die had dan wel een kleurring gehad. Het is ook geen vogel die Frank geringd heeft...

Zoveel Arnhem Grote Mantels vliegen er ook weer niet rond...

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

hoi Martijn,

Het lijkt mij ook een Nederlandse ring (=Vogeltrekstation Arnhem) en de laatste drie cijfers zijn duidelijk zichtbaar. Er worden erg weinig Grote Mantelmeeuwen in Nederland geringd, dus wellicht kunnen we nog wat stappen verder komen. Links geringd, dus wellicht van Tseard Hiemstra? Ik zal eens rondvragen. Jeroen, jullie hadden laatst toch ook een Grote Mantel te pakken?

Groetjes, Klaas

Mars Muusse

Misschien uit een vergelijkbare serie als onderstaande, die ik vandaag fotografeerde op IJmuiden? Dit betreft een 10cy asielbeest geringde in 2006 door Bol, IJmuiden (zoals redelijk veel ringen op IJmuiden).
NLA 7.103. is dan het begin, maar andere opties zijn natuurlijk mogelijk...

Hieronder nog een bovenloop van Frank, die ook al vanaf 2006 rondloopt in IJmuiden:

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Klaas van Dijk op augustus 29, 2012, 21:51:39 PM
Jeroen, jullie hadden laatst toch ook een Grote Mantel te pakken?

Klopt ook een 2kj. Maar eindigt op 9xx.
7.ringen zijn 13mm, en lijken me ruimer dan de 11mm ringen die met een 6 beginnen. Vind de ring bij de vogel van Martijn te krap zitten om een 13mm ring te zijn.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

De ringgegevens van de geringde Grote Mantelmeeuw op http://www.pbase.com/image/145705820 zijn boven water.

Vogel is op 21 augustus jl. als 2KJ in Lauwersoog geringd en is daar geringd door Tseard Hiemstra. Tseard Hiemstra komt vaker in Lauwersoog en ringt (daar) vaker Grote Mantelmeeuwen. Er zijn (daar) dus meer geringde Grote Mantelmeeuwen met ringen uit deze serie.

Deze vogel heeft het ringnummer 6.169.655 (Vogeltrekstation Arnhem). Is goed te herkennen door een soort van eeltbult / verdikking aan de onderzijde van achterteen van de linkerpoot.

Groetjes, Klaas

Maarten Sluijter

Waar kunnen deze Zilvermeeuwen heen?

- rechts tibia groen K.1, links tarsus metaal
- rechts tibia groen K
- rechts tibia rood N
- rechts tarsus zwart S7, wit A

alvast dank,
.

Jeroen Nagtegaal

Ben je zeker van Zilvermeeuwen?

rechts tibia groen K.1, links tarsus metaal: Moet een 1kj Kleine Mantelmeeuw zijn. Kan naar rjbuijs@hetnet.nl
rechts tarsus zwart S7, wit A: Is een Franse vogel, die kan naar jean-pierre.leys@wanadoo.fr

De andere twee zijn denk ik ook van Buijs, al mis je daar toch een teken...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Maarten Sluijter

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 31, 2012, 15:35:43 PM
Ben je zeker van Zilvermeeuwen?

rechts tibia groen K.1, links tarsus metaal: Moet een 1kj Kleine Mantelmeeuw zijn. Kan naar rjbuijs@hetnet.nl
rechts tarsus zwart S7, wit A: Is een Franse vogel, die kan naar jean-pierre.leys@wanadoo.fr

De andere twee zijn denk ik ook van Buijs, al mis je daar toch een teken...

Sommige kunnen ook Kleine Mantelmeeuwen geweest zijn, in ieder geval waren het allemaal Zilvermeeuwen/Kleine Mantelmeeuwen.
.

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Maarten Sluijter op augustus 31, 2012, 15:36:31 PM
Sommige kunnen ook Kleine Mantelmeeuwen geweest zijn, in ieder geval waren het allemaal Zilvermeeuwen/Kleine Mantelmeeuwen.
Dat is normaal toch vrij cruciaal. Nu moet dat wel goedkomen met twee van de 4 meldingen.
Noteer in het vervolg ook leeftijd, al is dat volwassen/onvolwassen. Een foto is eigenlijk nog beter.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Maarten Sluijter

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 31, 2012, 15:38:22 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op augustus 31, 2012, 15:36:31 PM
Sommige kunnen ook Kleine Mantelmeeuwen geweest zijn, in ieder geval waren het allemaal Zilvermeeuwen/Kleine Mantelmeeuwen.
Dat is normaal toch vrij cruciaal. Nu moet dat wel goedkomen met twee van de 4 meldingen.
Noteer in het vervolg ook leeftijd, al is dat volwassen/onvolwassen. Een foto is eigenlijk nog beter.

Ok, bedankt Jeroen! Mailtjes zijn verstuurd.
.

Maarten Sluijter

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 31, 2012, 15:35:43 PM
rechts tibia groen K.1, links tarsus metaal: Moet een 1kj Kleine Mantelmeeuw zijn. Kan naar rjbuijs@hetnet.nl


Dit blijkt toch een Zilvermeeuw te zijn.
.

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Maarten Sluijter op augustus 31, 2012, 15:50:51 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 31, 2012, 15:35:43 PM
rechts tibia groen K.1, links tarsus metaal: Moet een 1kj Kleine Mantelmeeuw zijn. Kan naar rjbuijs@hetnet.nl


Dit blijkt toch een Zilvermeeuw te zijn.
Wist niet dat Buijs ook Zilvers met Donkergroen ringde ditjaar... Europoort/Maasvlakte vogel?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankmeer

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 31, 2012, 16:09:07 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op augustus 31, 2012, 15:50:51 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 31, 2012, 15:35:43 PM
rechts tibia groen K.1, links tarsus metaal: Moet een 1kj Kleine Mantelmeeuw zijn. Kan naar rjbuijs@hetnet.nl


Dit blijkt toch een Zilvermeeuw te zijn.
Wist niet dat Buijs ook Zilvers met Donkergroen ringde ditjaar...

Had er gister ook een in Scheveningen.
Frank van der Meer

little-W

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 31, 2012, 15:38:22 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op augustus 31, 2012, 15:36:31 PM
Sommige kunnen ook Kleine Mantelmeeuwen geweest zijn, in ieder geval waren het allemaal Zilvermeeuwen/Kleine Mantelmeeuwen.
Dat is normaal toch vrij cruciaal. Nu moet dat wel goedkomen met twee van de 4 meldingen.
Noteer in het vervolg ook leeftijd, al is dat volwassen/onvolwassen. Een foto is eigenlijk nog beter.
Dat kan zeker cruciaal zijn....hier Geel MK van Roland-Jan, beide rechts tibia, maar bestaat als Kleine Mantel en als Zilver:


Lesser Black-backed Gull, (L.f. graellsii), >4cy, Y[MK] by little-W | Studying gulls, on Flickr


European Herring Gull, adult, Y[MK] by little-W | Studying gulls, on Flickr

Het verschil in beide ringen hier zit 'm (toevallig?) in de leesrichting en de positie van de metalen ring.

Mij bevalt deze methode van het noteren van ringen erg goed; het omvat de posities van alle ringen en de kleuren tot aan die van de inscriptie toe.
Voor mezelf voeg ik daarbij ook de leesrichting aan toe, samen met uiteraard de vogelsoort en leeftijd. Het is even wennen in het begin, maar ik heb er al veel profijt van gehad.
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

Klaas van Dijk

Citaat van: Klaas van Dijk op augustus 31, 2012, 14:52:47 PMDe ringgegevens van de geringde Grote Mantelmeeuw op http://www.pbase.com/image/145705820 zijn boven water. Vogel is op 21 augustus jl. als 2KJ in Lauwersoog geringd en is daar geringd door Tseard Hiemstra. Tseard Hiemstra komt vaker in Lauwersoog en ringt (daar) vaker Grote Mantelmeeuwen. Er zijn (daar) dus meer geringde Grote Mantelmeeuwen met ringen uit deze serie. Deze vogel heeft het ringnummer 6.169.655 (Vogeltrekstation Arnhem). Is goed te herkennen door een soort van eeltbult / verdikking aan de onderzijde van achterteen van de linkerpoot.

Tseard was vandaag weer in Lauwersoog en heeft deze geringde Grote Mantelmeeuw gezien en ook compleet kunnen aflezen. De welbekende Grote Mantelmeeuw met zwart J524W zat er ook nog steeds. Deze vogel is ondertussen al talloze malen op de foto gezet. Duidelijk een erg vaste gast in Lauwersoog.

Klaas

Ted van der Knaap

Deze Zilver is niet van R-J... ...is dit een buitenlander? ziet iemand van welk vogelstation?

http://waarneming.nl/waarneming/view/70953781
Zilvermeeuw - Larus argentatus gezien op 2012-09-02 Hoek van Holland - Strand
Foto's:







groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)


Ted van der Knaap

Citaat van: Mars Muusse op september 02, 2012, 23:57:12 PM
Ted, toch gewoon een hollander.

Dank, ingevoerd in Griel, als 5425076, maar (nog) niet aanwezig.



Bijgaande had ik ook in de buurt. Is de Blauwe plastic ring van een vogelopvang o.i.d.?










groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Merijn Loeve

Vanmiddag een kleine mantel 1kj met een zilveren ring aan de linkerpoot, ondanks dat hij soms voor mijn voeten liep blijft het lastig zo,n klein ringetje. Wat ik kon zien was
...land
...station
(7?)...446

Waarneming; http://waarneming.nl/waarneming/view/71129010

Is hier nog wat van te maken of is het te onduidelijk?
Met vriendelijke groet,

Merijn Loeve

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Merijn Loeve

Mijn excuses, ik heb de waarneming erbij gezet. Ringt Buijs ook zonder kleurringen? :)
Met vriendelijke groet,

Merijn Loeve

Klaas van Dijk

hoi Merijn,

Jahoor. In Den Haag heb ik al een aantal malen door Roland-Jan geringde meeuwen (Zilvermeeuw en Kleine Mantelmeeuw) gezien met alleen een metalen ring. Een aantal daarvan heeft Jeroen ook gezien, want die stond toen naast mij.

Groetjes, Klaas


Jeroen Nagtegaal

Zeker ringt Buijs zonder metaal. Dit jaar heeft ie totaal 1500 Kleine Mantel-pullen geringd...
Grote kans dat ik deze in mijn handen heb gehad op de Sassenplaat of Moerdijk....

Je hebt zijn mailadres?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Merijn Loeve

Jep :) 1500.. Mooi werk :)
Ik ga hem is een mailtje sturen, dank jullie beiden!
Met vriendelijke groet,

Merijn Loeve

Maarten Sluijter

hoi,

Vandaag deze afgelezen;
Links tarsus metaal, rechts tarsus blauw F/E.WAH

Ik ben onzeker over deze eerste letter, een F of een E?
Waar kan ik deze melden?

http://waarneming.nl/waarneming/view/71206639
.

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Mark Zevenbergen

Kwam afgelopen zaterdag in Den Haag (Neherkade) een (donker)blauwe tibia-ring tegen. Helaas niet gelezen, want vanuit de auto. Ringt Roland-Jan ook met (donker)blauw??

Jeroen Nagtegaal

Donkerblauw kan. Die zijn vooral in België gebruikt. Veel waarschijnlijker is donkergroen, met wat vreemde lichtval.
Bij een 1kj is het zeker donkergroen, bij een adult is blauw waarschijnlijker.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Martijn Bot

Leuk, als ik het goed heb opgesnord is deze geringd in Spanje (N538), vlakbij Madrid of Badajoz (wellicht de Amerikaanse Zilver-vuilstort...?). Ik had er nog nooit één met een dergelijke ring gezien.