valkachtige?

Gestart door AdeHaan, augustus 29, 2012, 10:04:07 AM

Vorige topic - Volgende topic

AdeHaan

beste mensen,
Heeft iemand een idee welke rover dit is? Vloog hoog in de lucht en zat achter de gierzwaluwen aan!
Foto is van een tijdje geleden maar ben toch benieuwd wat het is? Pas geleden nog een slechtvalk gezien op het gebouw van agrifarm.

mvg arjen
AdeHaan |RoofvogelsEmmen|

Roofvogels van het jaar 2013: Zeearend, Ruigpootbuizerd, Wespendief, oehoe.

Rikstar

#1
gedrag past eerlijk gezegt beter op boomvalk maar op 1 of andere manier doet de foto mij meer aan slechtvalk denken.  :-\ ???
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

AdeHaan

Idd, ik denk ook aan een boomvalk qua gedrag, maar qua vliegbeeld en grote doet het me ook aan een slechtvalk denken!
AdeHaan |RoofvogelsEmmen|

Roofvogels van het jaar 2013: Zeearend, Ruigpootbuizerd, Wespendief, oehoe.

evertdirks

@Adehaan,
Waar vergelijk je de grote van deze vogel mee?
Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Rikstar

misschien geen goed voorbeeld: maar hoe langer ik naar de foto kijk hoe meer ik vind dat hij een vrij slank postuur heeft. Slechtvalk is over het algemeen wat voller/breder gebouwd. ik ga dus voor boomvalk wat ook klopt qua gedrag.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

BramtK

Lijkt me dat we op basis van deze foto geen uitsluitsel kunnen geven. Grootte is so wie so nauwelijks te beoordelen op zo'n foto.
Groeten,

Bram ter Keurs

Rikstar

Maar gedrag zegt ook wel iets toch? slechtvalk zou niet snel op gierzwaluwen en al helemaal niet 'achter'  gierzwaluwen aanjagen?

Citaat van: BramtK op augustus 29, 2012, 12:58:37 PM
Lijkt me dat we op basis van deze foto geen uitsluitsel kunnen geven. Grootte is so wie so nauwelijks te beoordelen op zo'n foto.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

BramtK

Wat mij betreft is het het beste om vooral af te gaan op de foto. Niets ten nadele van de waarnemer in kwestie, maar wie zegt dat het Gierzwaluwen waren? En daarnaast, kan jij garanderen dat een Slechtvalk nooit achter een Gierzwaluw aan zal gaan. Ik heb het zelf nooit gezien, maar er is wel meer dat ik nooit heb gezien. Dus, beschrijving ter ondersteuning is wellicht ok, maar er is niets om ondersteund te worden...
Groeten,

Bram ter Keurs

AdeHaan

qua grote dacht ik aan de breedte van de vleugels ( in boekje roofvogels in beeld staat een tekening waar die veel op slechtvalk lijkt dan boomvalk die ziet er slanker uit).

De valk vloog over de woonwijk heen waar ik woon en waar gierzwaluwen broeden dat weet ik 100% zeker. De foto is flink gecropt. Maar ik kan zelf ook niks van de foto maken, maar ik was beniewd of er iemand anders er iets van kan maken.

nog een foto met de zwaluwen
AdeHaan |RoofvogelsEmmen|

Roofvogels van het jaar 2013: Zeearend, Ruigpootbuizerd, Wespendief, oehoe.

BramtK

Ok, Boomvalk, wellicht 1kj.
Groeten,

Bram ter Keurs

Rikstar

#10
Hoe kom jij bij mogelijk 1kj Bram? Op de 2de foto lijkt zelfs de rode broek vaag te zien. Dit zal mogelijk met oplichting van de foto wat duidelijker worden. Maar de vage rode broek die ik lijk te zien bevestigd boomvalk. Mocht het een zekere rode broek zijn dan valt 1kj ook af natuurlijk.

Citaat van: BramtK op augustus 29, 2012, 15:40:43 PM
Ok, Boomvalk, wellicht 1kj.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

BramtK

Zou je op basis van deze pixelbrij kleuren kunnen vaststellen? Ik zie op de tweede foto iets meer silhouet en dat lijkt (lijkt) me wat plomper, wat kortstaartiger, wat minder slank, dan ik gewend ben van adult. Ik zou zeggen dat dat beter op een 1kj past dan op een adult, maar misschien moeten we die discussie maar laten en onze zegeningen tellen.
Groeten,

Bram ter Keurs

AdeHaan

kun je aan de hand van deze vage foto vaststellen dat dit een boomvalk is ?
Ik probeer te leren wat het verschil is tussen slechtvalk en boomvalk is aan de hand van deze grote hoogte dat vind ik nogal lastig.

Maar een boomvalk heb ik wel vaker hier waargenomen maar nog niet in de bebouwde kom :blink:
AdeHaan |RoofvogelsEmmen|

Roofvogels van het jaar 2013: Zeearend, Ruigpootbuizerd, Wespendief, oehoe.

gko

een boomvalk in de bebouwde kom is heel goed mogelijk,
dus dit is zeker geen argument contra boomvalk
met vr gr gkoopman