Ideetje voor een spetterend activiteit(je) voor vandaag.

Gestart door Botervlieg, juli 25, 2012, 09:19:19 AM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg


SlechtValk

Citaat van: M. Baltus op augustus 27, 2012, 16:18:13 PM
Met een beetje geduld.... komt het vanzelf...

Geduld is bij vogels (en veel andere dieren overgens ook) vaak erg belangrijk.

Al kun je er in het geval van zo'n waterbakje ook veel zelf aan doen. Vooral belangrijk is hoe je het bakje plaatst, op een rustige plek waar niet te veel verstoring (mensen/dieren (met name katten)) langs komen, met genoeg beschutting (waar ze kunnen vluchten in geval er toch zo'n verstoring langs komt) maar ook voldoende uitzicht zodat ze die verstoringen op tijd kunnen waarnemen.

Wat veel vogels overigens ook erg fijn vinden, is een plek waar ze een zandbad kunnen nemen, gewoon ergens een plek met wat open zand (geen aarde) waar ze de veren even flink doorheen kunnen halen om vervuiling en parasieten eruit te "spoelen" (met het zand). Vooral huismussen komen hier vaak met groepjes op af.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

SlechtValk

Citaat van: Bart van Hoogstraten op augustus 19, 2012, 17:44:27 PM
In de Vogelbeschermingagenda week 32 staat een afbeelding van een zonnebadende Koolmees. De begeleidende tekst vermeldt dat het zou kunnen gaan om energie te besparen ten tijde van koude of voedselschaarste. Die optie viel voor mij al af na het zien van zonnebadende Blauwe Eksters in de Extremadura bij 39 graden Celsius. Voorts vermelden ze dat het zou kunnen gaan om parasieten te verwijderen (volgens mij ook klinkklare nonsens -> die parasieten kunnen extreme temperaturen beter aan dan de vogels zelf) en daarna de optie dat het UV-licht een wasachtige stof aanmaakt in de stuitklier die nodig is voor het onderhoud van het verenpak (wat volgens mij ook al niet klopt want waarom zouden ze dan met gestrekte vleugels op de grond gaan liggen als het alleen maar om die stuitklier gaat?). Ben benieuwd of er nog andere hypothesen zijn. Graag jullie reacties!

Als ik mij niet vergis kunnen veel schimmels en bacterieen juist niet zo goed tegen zonlicht (UV) misschien dat het hierom is? En ik zou me toch wel kunnen voorstellen dat sommige mijten teken en luizen enzo toch wat gevoelig zijn voor uitdroging o.i.d.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Botervlieg

Citaat van: SlechtValk op augustus 28, 2012, 16:07:16 PM
Citaat van: M. Baltus op augustus 27, 2012, 16:18:13 PM
Met een beetje geduld.... komt het vanzelf...

Geduld is bij vogels (en veel andere dieren overgens ook) vaak erg belangrijk.

Al kun je er in het geval van zo'n waterbakje ook veel zelf aan doen. Vooral belangrijk is hoe je het bakje plaatst, op een rustige plek waar niet te veel verstoring (mensen/dieren (met name katten)) langs komen, met genoeg beschutting (waar ze kunnen vluchten in geval er toch zo'n verstoring langs komt) maar ook voldoende uitzicht zodat ze die verstoringen op tijd kunnen waarnemen.

Wat veel vogels overigens ook erg fijn vinden, is een plek waar ze een zandbad kunnen nemen, gewoon ergens een plek met wat open zand (geen aarde) waar ze de veren even flink doorheen kunnen halen om vervuiling en parasieten eruit te "spoelen" (met het zand). Vooral huismussen komen hier vaak met groepjes op af.

Bedankt voor je tips! Het bakje staat op een redelijk open plaats, maar wel met links en rechts heggen, dus merels e.d. kunnen makkelijk de heg in als het nodig is. Maar er naartoe vliegen en er weg vliegen kan ook. Op deze plek krijgen ze 's winters ook vaak eten, dus we weten dat de vogels daar vaak durven te komen.

Zand is ook leuk ja, al ga ik dat hier niet doen. Omdat het een breed grindpad is, gebruiken veel buurtkatten het al als kattenbak. Denk dat het met een bak zand nog erger wordt.

Groetjes, Marleen

SlechtValk

Citaat van: M. Baltus op augustus 28, 2012, 19:05:25 PM
Zand is ook leuk ja, al ga ik dat hier niet doen. Omdat het een breed grindpad is, gebruiken veel buurtkatten het al als kattenbak. Denk dat het met een bak zand nog erger wordt.

Wat jammer dat zo'n groot aantal buurtkatten ook gebruik maakt van je tuin, dit kan het aantal bezoekende vogels wel eens beperken, misschien toch iets duidelijker maken dat de katten minder welkom zijn dan de vogels ;) (lees: ze verjagen) (tenzei je de katten leuker vindt natuurlijk, maar reken er dan op dat er minder vogels zullen komen dan wanneer er geen katten zouden komen).

Wat betreft de plaatsing, merels zijn één van de minder schuwe soorten, als je bijvoorbeeld roodborstjes of heggenmussen bij je badje wilt zien, zou het misschien de kans kunnen vergroten door iets van een potplant (o.i.d.) in de buurt te zetten, zodat ze relatief beschut het water kunnen naderen.

De Vogelbescherming verstuurt overigens gratis het boekje "Meer vogels in de tuin" met een aantal leuke tips om je tuin vogelvriendelijk in te richten. Een donatie of lidmaatschap (mocht je nog geen lid zijn) wordt natuurlijk zeer geapprecieerd.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

wittemus

Citaat van: SlechtValk op juli 25, 2012, 15:20:59 PM
Dit zie ik merels heel vaak doen, juist in de zon liefst op een hellend vlak wat nog in de zon gericht is. Ondanks dat ze er half dood uit lijken te zien (ik ben al meermaals naar een merel toe gelopen, waarvan ik dacht dat deze het loodje had gelegd, die dan op het allerlaatste moment toch weg vloog) doen ze het blijkbaar wel opzettelijk. weet iemand de reden hiervan? Misschien tegen parasieten in de veren ofzo, of vinden ze de warmte toch gewoon lekker?

Er is een parasiet van de veren die actief wordt bij warmte. Dan gaan die parasieten aan de wandel.
Waarschijnlijk is dat het waar zonnebadende vogels op wachten, om dan vervolgens een heftig stof- of waterbad te nemen.
Niet 100% zeker. Wel een hele leuke vraag.

mvg
Liset Karman
(Stichting Witte Mus)
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

wittemus

Citaat van: Oenanthe op juli 27, 2012, 10:36:13 AM
Je zou het makkelijk vergeten in deze hitte maar amper een week geleden werden we geteisterd door zware regenbuien. Op veel plaatsen, met name daken en verstopte goten, is dus nog water voor vogels beschikbaar. Dat badderen doen ze zeker niet om af te koelen. Ze koelen namelijk pas af als ze tot op hun huid nat worden en dat betekent bij vogels direct hun dood. Ze zullen dus wel uitkijken. Badderen doen ze om schoon te worden of parasieten te bestrijden. Ze zeggen dat dat ook het doel is van zonnebaden maar dat heb ik nooit begrepen. Wie heeft ooit een zonnende vogel gezien waar de luizen en teken zich haastig uit de voeten maakten?

Huismussen maken zichzelf regelmatig doornat, zonder dat er een aan sterft.
't Is wel gevaarlijk, maar meer omdat ze opeens een stuk minder goed vliegen dan omdat ze te sterk af zouden koelen.

Kijk maar eens naar dit filmpje, na 1 minuut.
http://www.youtube.com/watch?v=EmqcMm3FPTA
Het mannetje Huismus maakt zichzelf eerst nog even goed kletsnat, en dan gaat ie vliegen.

Maar je kan gelijk hebben dat ze dat baden ook alleen maar doen om van de parasieten af te komen.
Zou ik eens monsters van dat bad kunnen gaan nemen als ze net allemaal geweest zijn.
Ook een leuk punt dus.

mvg
Liset Karman
(Stichting Witte Mus)
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl