Hoe voorkomen we verstoring

Gestart door hiskodevries, juni 21, 2012, 12:45:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Tja, als je soorten uitzet en je zegt niets dan heeft het natuurlijk geen zin, dus roep je het  van de daken.

"In 1990 werden 86 [soort A] en 70 [soort B] uit Polen in [...] uitgezet. [Soort A] komt nu in slechts één populatie voor. De aantallen fluctueren sterk van jaar op jaar rond de 150-400 individuen. Dat is ongeveer de draagkracht van het vliegterrein. ...
[Soort B] vliegt in drie kleine populaties. Deze soort gaat na een sterke groei al een aantal jaren achtereen achteruit. Dit is voor een deel te wijten aan verruiging van het leefgebied en aan begrazing, waardoor de gastmieren zich niet kunnen uitbreiden. Bovendien ging een deel van het leefgebied van [soort B] door verkeerd maaibeheer verloren. Er is inmiddels een nieuwe vestiging van [soort B]in [...].

In 1993 vond de herintroductie plaats van [soort C] in [...], nadat het moerasviooltje en nectarplanten daar toenamen als gevolg van het beheer. In twee fasen werden in totaal 79 vlinders uitgezet. Vooral in de eerste jaren is de populatie flink gestegen, daarna is sprake van een sterke daling. Om ten slotte vanaf 2007 uit [...] te verdwijnen, waarschijnlijk ten gevolge van een veranderd beheer. In 2001 zijn 20 exemplaren van [soort C] in [...] uitgezet. In 2004 is een aantal individuen van [soort C] gevonden in [...]."

Bron: [...], 2010


Herman van der Meer

wouterbosgra

Ok een concreet idee dan (hoewel ik besef dat het waarsch niet veel effect gaat hebben):

Je zou de tekst in de alert bij het invoeren van een zeldzaamheid kunnen aanpassen om embargo of vervagen wat meer bekendheid te geven:

Bladiebla is een zeldzame soort. Vermeld zoveel mogelijk waargenomen kenmerken in het invoerveld bijzonderheden (evt. foto's of geluiden kunnen de determinatie ondersteunen). Onze admins kunnen om aanvullende informatie vragen. Indien er sprake is van een kwetsbare situatie kun je de waarneming vervagen of onder embargo zetten om verstoring te voorkomen. Is dit de soort die je hebt waargenomen?

HPM

De huidige waarschuwing die nu wordt gegeven bij invoeren (= op OK drukken) van een zeldzaamheid verschijnt alleen als er niets in het toelichtingenveld is gezet. Als iemand er 'Gaaf!' in zet verschijnt de mededeling niet. Zoiets zou dus moeten gebeuren zodra de soort gekozen is.

Herman van der Meer

hiskodevries

wat heeft het voor nut om een waarschuwing te geven bij invoeren ? dan ben je d`r al geweest.
Het is een kwestie van voorlichting. al die sites die de info tonen over een kwetsbare soort moeten ook aangeven hoe te handelen bij fotografie
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wouterbosgra

Citaat van: hiskodevries op augustus 21, 2012, 16:47:06 PM
wat heeft het voor nut om een waarschuwing te geven bij invoeren ? dan ben je d`r al geweest.

maar het voorkomt dat anderen erheen gaan  ???

hiskodevries

Citaat van: wouterbosgra op augustus 21, 2012, 17:05:01 PM
Citaat van: hiskodevries op augustus 21, 2012, 16:47:06 PM
wat heeft het voor nut om een waarschuwing te geven bij invoeren ? dan ben je d`r al geweest.

maar het voorkomt dat anderen erheen gaan  ???
De Waarschuwing in het invoerscherm ? mensen gaan dus allemaal fake waarnemingen invoeren om te zien waar ze niet naar toe moeten ?
ik begrijp deze kronkel niet. Voor deze soort moet je niet bij Waarneming.nl zijn maar bij alle andere sites die vertellen waar deze soort is te scoren
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wouterbosgra

Citaat van: hiskodevries op augustus 21, 2012, 17:07:53 PM
De Waarschuwing in het invoerscherm ? mensen gaan dus allemaal fake waarnemingen invoeren om te zien waar ze niet naar toe moeten ?
ik begrijp deze kronkel niet. Voor deze soort moet je niet bij Waarneming.nl zijn maar bij alle andere sites die vertellen waar deze soort is te scoren

Ik bedoel dat de waarschuwing altijd verschijnt bij het invoeren van een zeldzaamheid, niet alleen bij bepaalde plekken. Let op: Het gaat dus niet om een extra popup, gewoon een aanpassing van de huidige tekst.

Klaas van Dijk

Citaat van: HPM op augustus 21, 2012, 16:00:54 PM"In 1990 werden 86 [soort A] en 70 [soort B] uit Polen in [...] uitgezet. [Soort A] komt nu in slechts één populatie voor. De aantallen fluctueren sterk van jaar op jaar rond de 150-400 individuen. Dat is ongeveer de draagkracht van het vliegterrein. ... [Soort B] vliegt in drie kleine populaties. Deze soort gaat na een sterke groei al een aantal jaren achtereen achteruit. Dit is voor een deel te wijten aan verruiging van het leefgebied en aan begrazing, waardoor de gastmieren zich niet kunnen uitbreiden. Bovendien ging een deel van het leefgebied van [soort B] door verkeerd maaibeheer verloren. Er is inmiddels een nieuwe vestiging van [soort B]in [...].

In 1993 vond de herintroductie plaats van [soort C] in [...], nadat het moerasviooltje en nectarplanten daar toenamen als gevolg van het beheer. In twee fasen werden in totaal 79 vlinders uitgezet. Vooral in de eerste jaren is de populatie flink gestegen, daarna is sprake van een sterke daling. Om ten slotte vanaf 2007 uit [...] te verdwijnen, waarschijnlijk ten gevolge van een veranderd beheer. In 2001 zijn 20 exemplaren van [soort C] in [...] uitgezet. In 2004 is een aantal individuen van [soort C] gevonden in [...]." Bron: [...], 2010

Staat dit ergens online cq weet vriend G. dit ook te vinden?

Vincent Hart

Citaat van: Klaas van Dijk op augustus 21, 2012, 17:23:36 PM
Citaat van: HPM op augustus 21, 2012, 16:00:54 PM"In 1990 werden 86 [soort A] en 70 [soort B] uit Polen in [...] uitgezet. [Soort A] komt nu in slechts één populatie voor. De aantallen fluctueren sterk van jaar op jaar rond de 150-400 individuen. Dat is ongeveer de draagkracht van het vliegterrein. ... [Soort B] vliegt in drie kleine populaties. Deze soort gaat na een sterke groei al een aantal jaren achtereen achteruit. Dit is voor een deel te wijten aan verruiging van het leefgebied en aan begrazing, waardoor de gastmieren zich niet kunnen uitbreiden. Bovendien ging een deel van het leefgebied van [soort B] door verkeerd maaibeheer verloren. Er is inmiddels een nieuwe vestiging van [soort B]in [...].

In 1993 vond de herintroductie plaats van [soort C] in [...], nadat het moerasviooltje en nectarplanten daar toenamen als gevolg van het beheer. In twee fasen werden in totaal 79 vlinders uitgezet. Vooral in de eerste jaren is de populatie flink gestegen, daarna is sprake van een sterke daling. Om ten slotte vanaf 2007 uit [...] te verdwijnen, waarschijnlijk ten gevolge van een veranderd beheer. In 2001 zijn 20 exemplaren van [soort C] in [...] uitgezet. In 2004 is een aantal individuen van [soort C] gevonden in [...]." Bron: [...], 2010

Staat dit ergens online cq weet vriend G. dit ook te vinden?
Tweewerf ja. Kopieer een wat langere (ononderbroken) zinsnede uit Hermans citaat, plak het in Google en presto ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: wouterbosgra op augustus 21, 2012, 17:05:01 PM
Citaat van: hiskodevries op augustus 21, 2012, 16:47:06 PM
wat heeft het voor nut om een waarschuwing te geven bij invoeren ? dan ben je d`r al geweest.

maar het voorkomt dat anderen erheen gaan  ???

Ja. Je kan tenslotte moeilijk een waarschuwing tonen bij een soort/lokatie die nog niet is ingevoerd.
Ik weet niet hoe Waarneming dit het meest effectief kan doen. Op de infopagina zetten? Bij de waarnemingen?
Andere media zijn eigenlijk veel geschikter voor zoiets maar die hebben niet zo'n groot bereik als Waarneming.
Ik neem tenminste aan dat niet veel fotografen bijvoorbeeld in het Compendium voor de Leefomgeving gaan kijken waar iets leuks is te vinden.
Herman van der Meer

M. Hoogteijling

Citaat van: hiskodevries op augustus 21, 2012, 16:47:06 PM
wat heeft het voor nut om een waarschuwing te geven bij invoeren ? dan ben je d`r al geweest.
Het is een kwestie van voorlichting. al die sites die de info tonen over een kwetsbare soort moeten ook aangeven hoe te handelen bij fotografie

Ik vind het juist een goed voorstel: Invoerders worden op deze manier "gedwongen" even stil te staan bij aspecten die ze anders over het hoofd zien in hun enthousiasme. Je zou het meedenken overigens iets meer kunnen waarderen en stimuleren want ik denk dat je het voorstel nog niet helemaal doorgrondde.  natuurlijk wordt hiermee verstoring niet 100% voorkomen maar het voegt wel degelijk iets toe.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Vincent Hart

'probleem' blijft wel: hoe minder selectief je bent met het weergeven van een evt. waarschuwing, hoe vaker een invoerder deze tegenkomt. En dat zal de effectiviteit van de boodschap niet ten goede komen. Denk dat het goed is om te benadrukken dat waarneming.nl weliswaar de belangrijkste digitale bron van waarnemingen/plekinfo is, maar zeker niet de enige. De gevoelige data die wij kunnen beschermen, is dus alleen de data op wrn.nl zelf. Als de Vlinderstichting ervoor kiest de enige vindplaats in NL van Een zeldzaam blauwtje op zo'n wijze onder de aandacht te brengen; nemen ze daarmee wel enig risico.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Klaas van Dijk

Citaat van: Vincent Hart op augustus 21, 2012, 17:29:03 PMTweewerf ja. Kopieer een wat langere (ononderbroken) zinsnede uit Hermans citaat, plak het in Google en presto ...

Bedankt & dus een fluitje van een cent. Knippen / plakken & G. laten zoeken. Ik kreeg net ook al een e-mail van een lezer met de link. Hij had hetzelfde trucje toegepast.

Groetjes, Klaas


HPM

Citaat van: Klaas van Dijk op augustus 21, 2012, 19:04:54 PM
Citaat van: Vincent Hart op augustus 21, 2012, 17:29:03 PMTweewerf ja. Kopieer een wat langere (ononderbroken) zinsnede uit Hermans citaat, plak het in Google en presto ...

Bedankt & dus een fluitje van een cent. Knippen / plakken & G. laten zoeken. Ik kreeg net ook al een e-mail van een lezer met de link. Hij had hetzelfde trucje toegepast.

Groetjes, Klaas

Zo zie je maar dat het wel iets uitmaakt welke informatie je op dit forum zet want er blijken mensen te zijn (o.a. jij) die niet weten hoe ze de weggelaten info moeten vinden.
Je ziet ook weer hoe het zich via persoonlijke contakten verspreidt.
Herman van der Meer

JohanvantBosch

Tja... de uitzetplaats van die blauwtjes is natuurlijk al heel lang openbaar en publieke kennis. Dat is van voor het internetvogelen/vlinderen en het bij behorende massatoerisme...

Vincent Hart

En net zo goed (zie een eerdere discussie) is veel info die we op waarneming.nl heel hard proberen te verbergen natuurlijk bekend in het informele circuit. Wat mij betreft is het feit dat (potentieel) verstoringsgevoelige info elders 'op straat' ligt, geen reden voor waarneming.nl om minder voorzichtig met dat soort info om te gaan: Hoe meer 'exposure', hoe meer kans op ellende. Een dergelijke overweging zou ook bij de Vlinderstichting kunnen spelen - maar misschien maken ze die anders  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jeroen Nagtegaal

Door het oproepen tot Embargo's, dmv waarschuwingen bij de invoer, zijn we denk ik verkeerd bezig... Dan zouden de goede onder kwade moeten lijden. Er blijken veel lurkers te zijn op Wrn.nl.

Het idee bestaat dat juist die groep data uithaalt, maar weinig toevoegt. Het lijkt mij dan veel nuttiger om veel pagina's met informatie alleen toegankelijk te maken indien men is ingelogd. Echter is de vraag of je dit moet willen? Ik denk ook van niet.

In het veld aanspreken lijkt me toch nog de enige oplossing. Uiteraard aangevuld met voorlichting. Wellicht dat in schrijnende locaties iets kan worden geregeld met de beheerder. Maar om nou te verwachten dat de beheerder elke dag een uurtje komt posten is natuurlijk niet reëel.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Citaat van: HPM op augustus 21, 2012, 19:15:01 PMo zie je maar dat het wel iets uitmaakt welke informatie je op dit forum zet want er blijken mensen te zijn (o.a. jij) die niet weten hoe ze de weggelaten info moeten vinden.
Je ziet ook weer hoe het zich via persoonlijke contakten verspreidt.

Ja en nee. Ik was gewoon te lui om het op te zoeken via Google. Was trouwens op dat moment bezig om wat anders met Google op te zoeken. En ik had dit bericht met opzet zo vaag geformuleerd.

https://www.google.nl/search?num=50&hl=nl&q=%22In+1990+werden+86%22&oq=%22In+1990+werden+86%22&gs_l=serp.3...1495.4962.0.5360.4.4.0.0.0.0.62.174.4.4.0...0.0...1c.X5tv8KN34z4

HPM

Citaat van: Klaas van Dijk op augustus 21, 2012, 20:23:01 PM
Citaat van: HPM op augustus 21, 2012, 19:15:01 PMo zie je maar dat het wel iets uitmaakt welke informatie je op dit forum zet want er blijken mensen te zijn (o.a. jij) die niet weten hoe ze de weggelaten info moeten vinden.
Je ziet ook weer hoe het zich via persoonlijke contakten verspreidt.

Ja en nee. Ik was gewoon te lui om het op te zoeken via Google....

Dan maakt het dus (ook) wat uit omdat er mensen zijn die te lui zijn om iets op te zoeken  :)
Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Citaat van: HPM op augustus 21, 2012, 20:47:03 PMDan maakt het dus (ook) wat uit omdat er mensen zijn die te lui zijn om iets op te zoeken.

Yep. Heb je volkomen gelijk in.

Maar Google wel erg handig voor luie mensen. Ik was dus ook altijd te lui om in de Inventarisatie-atlas na te zoeken of ik met behulp van het zeer gedetailleerde kaartje met broedholen en roeplocaties van Ruigpootuilen in een artikel in Limosa uit 2009 de locatie echt niet kon vinden. Goed, via Google is het dus een fluitje van een cent met de naam van de plaats die in het artikel staat.

Vincent en anderen gaven het dus al aan. Organisaties & hieraan verbonden personen c.s. (etc.) [ = iedereen] moeten er zich dus wel van bewust zijn dat kwaadwillende lieden via vriend G. dus echt heel veel kunnen vinden. Het bewuste nummer van Limosa (nummer 2, jaargang 82) is destijds ruim verspreid, staat volgens mij nu nog niet ergens online, maar is binnen afzienbare tijd gewoon gratis te downloaden van de site van Limosa.

BramtK

Maar hoe komt Jan-met-de-korte-achternaam erbij om te gaan zoeken op Pimpernelblauwtje. Kent hij die soort uberhaupt wel?
Groeten,

Bram ter Keurs

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jvdlaan

Citaat van: Klaas van Dijk op augustus 21, 2012, 19:04:54 PM
Citaat van: Vincent Hart op augustus 21, 2012, 17:29:03 PMTweewerf ja. Kopieer een wat langere (ononderbroken) zinsnede uit Hermans citaat, plak het in Google en presto ...

Bedankt & dus een fluitje van een cent. Knippen / plakken & G. laten zoeken. Ik kreeg net ook al een e-mail van een lezer met de link. Hij had hetzelfde trucje toegepast.

Groetjes, Klaas

Als je donateur bent van de Vlinderstichting, dan wist je die info ook allang. En anders staat die info ook in de onvolprezen Atlas van de Nederlandse Dagvlinders.

jvdlaan

Citaat van: BramtK op augustus 21, 2012, 21:18:07 PM
Maar hoe komt Jan-met-de-korte-achternaam erbij om te gaan zoeken op Pimpernelblauwtje. Kent hij die soort uberhaupt wel?

Ieder zijn hobby denk ik. Ik denk dan toch dat we aantallen van die mensen met een hobby onderschatten.

andrestr

Ik denk dat dit juist het grootste probleem is.
De natuurbeschermingsorganisaties maken op deze manier reclame om te laten zien aan de donateurs hoe waardevol hun werk is geweest.
En proberen op deze manier nieuwe leden te werven, maar beseffen ze zich wel dat al hun werk om een soort te beschermen zo juist averechts werkt?
Met vriendelijke groet André.

HPM

Citaat van: BramtK op augustus 21, 2012, 21:18:07 PM
Maar hoe komt Jan-met-de-korte-achternaam erbij om te gaan zoeken op Pimpernelblauwtje. Kent hij die soort uberhaupt wel?

Citaat van: hiskodevries op augustus 21, 2012, 22:19:55 PM
Deelfactor4?

- Heb je al gehoord van die pimpelpaarsblauwtjes in het Vondelpark?
-  Nee, wat zijn dat?
- Zeldzame vlinders.
- O dan ga ik morgen gelijk wat foto's maken.
Herman van der Meer

andrestr

Die deelfactor4 zal vast wel het probleem zijn hoe de informatie van een kwetsbare soort verspreid wordt.
Maar volgens mij moet je het bij de oorspronkelijke bron zoeken.
Mij is altijd geleerd dat als je een probleem wilt oplossen dan moet je het bij de wortel aanpakken.
Waarneming.nl doet goed werk door embargo's in te stellen dus daar kan achteraf niet naar gewezen worden.
Tuurlijk zijn er toevals ontdekkingen die niet op Waarneming worden ingevoerd maar via het deelfactor4 circuit verspreid worden maar heel veel wordt volgens mij gewoon door beheerders van gebieden zelf verspreid.
Met vriendelijke groet André.

Steven Wytema

Citaat van: jvdlaan op augustus 21, 2012, 23:18:05 PM
Citaat van: BramtK op augustus 21, 2012, 21:18:07 PM
Maar hoe komt Jan-met-de-korte-achternaam erbij om te gaan zoeken op Pimpernelblauwtje. Kent hij die soort uberhaupt wel?

Ieder zijn hobby denk ik. Ik denk dan toch dat we aantallen van die mensen met een hobby onderschatten.
Je hoeft je niet aangesproken te voelen hoor Jan;
Het ging niet over jou  ;)
Steven Wytema


UtrechtsVogelNet

Het is altijd weer grappig om te zien hoe onbewezen stellingen opeens als een feit worden erkend: de deelfactor 4 ...

Phil

BramtK

Potverdrie, je zou er toch zo op kunnen afstuderen; de hele dag op zo'n kwetsbare plek staan en interviews afnemen met mensen die daar langskomen.
Groeten,

Bram ter Keurs