Ideetje voor een spetterend activiteit(je) voor vandaag.

Gestart door Botervlieg, juli 25, 2012, 09:19:19 AM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Wat is het warm he. Nu.nl waarschuwt voor hoge zonkracht (http://www.nu.nl/binnenland/2866439/waarschuwing-hoge-zonkracht.html), dus je kunt maar beter binnenblijven. Voor de vogels in het ook warm.
Vandaag voor het eerst in de 3,5jr dat ik hier woon een vlaamse gaai in onze tuinen gezien, en een grote bonte specht in onze tuinen gehoord. Geen idee waarom die nu opeens hier zitten.

Voeren doen de meeste mensen in de winter wel, maar hebben jullie ook water voor de vogels in de zomer?

Hier is in onze tuinen en buurt eigenlijk voor de vogels geen water, aangezien de meeste vogels toch echt de sloot niet ingaan om te drinken.

Ik moet nog even snel wat boodschappen doen.
Daarna ben ik van plan een groot soort water-schaal neer te zetten buiten en te kijken welke vogels er komen drinken (of badderen?)
Neem het liefst iets wat niet te diep is, als het even kan wel lekker ruim, waar ze ook in kunnen badderen.
Zelf heb ik van het tuincentrum een grote "schaal" voor onder een plantenpot.

Ik ben wel benieuwd wat er allemaal bij jullie en bij mij uit de waterbakken komt drinken. Of er in gaat badderen enzovoort.
Als je al een vijver of waterbak hebt, dan kun je ook gewoon meedoen natuurlijk.

Jullie kunnen je spetterende, drinkende, badderende vogel-foto's gewoon invoeren op waarneming. En je leukste foto's in dit topic kwijt.

Ik ben benieuwd. Doe je mee?

Groetjes, Marleen

Jan Zwaaneveld

Wij hebben zomer en winter een gevuld vogelbadje annex drinkbak op ons dakterras staan en daarvan wordt vrijwel dagelijks gebruik gemaakt door onder meer Merels, Kauwtjes, Turkse Tortels, Huismussen, Kool- en Pimpelmezen, Heggenmussen en Vinken. De meest dankbare gebruikers zijn echter Eksters, die er niet alleen uit drinken en erin badderen, maar ook voedsel (m.n. het brood dat wij strooien) erin dopen voordat ze het opeten. Een grappig gezicht is dat.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Botervlieg

Klinkt leuk, Jan!
Veel vogels komen daar op af bij jullie!

Hier kwam een paar jaar geleden een keer een zwarte kraai chips dat hij gepikt had bij de buren in het water dopen.  ;D

Ik heb zojuist de schaal met water neergezet. Nog geen vogels erin/erbij gezien. Wel twee kauwen op het dak aan de overkant met hun snavels open.
Is dat omdat ze het warm hebben?

Groetjes, Marleen

Stijn E.

Citaat van: M. Baltus op juli 25, 2012, 11:00:33 AM
Wel twee kauwen op het dak aan de overkant met hun snavels open.
Is dat omdat ze het warm hebben?

Zeker. Is een ideale manier om warmte kwijt te raken. Volgens mij worden bloedvaten wijder zodat warmte weg kan, net als bij mensen. Heb ook wel vogels gezien die pal in de zon gingen zitten en vervolgens hun snavel openden. Dat is niet zo efficiënt natuurlijk...
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Botervlieg

Nee, precies, dat is niet handig. Bedankt voor je uitleg, Stijn.
Wel beetje jammer dat ze de schaal met water niet hebben gezien, die zo'n beetje recht voor/onder hun stond....

We wachten rustig en geduldig af. Het is hier in de schaduw al 23 graden....

Jan Zwaaneveld

Wij hebben regelmatig zonnende Merels. Je zou zweren dat -ie op het punt staat om het loodje te leggen, maar dat is echt niet zo.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)


Stijn E.

Citaat van: Jan Zwaaneveld op juli 25, 2012, 11:29:02 AM
Wij hebben regelmatig zonnende Merels. Je zou zweren dat -ie op het punt staat om het loodje te leggen, maar dat is echt niet zo.

Leuke foto inderdaad! Doet me denken aan een reis naar Ierland met school eerder dit jaar. We liepen in Dublin en ineens hoor ik achter me een klasgenoot die een stuk of vijf Merels ziet "doodgaan". Gelukkig vlogen ze op toen ik eraan kwam lopen. Hij ook weer gerust.
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Botervlieg

Hier nog niets bij de waterbak gezien. Overigens zie ik ook nauwelijks vogels.
Zoeken misschien allemaal verkoeling in de bomen/struiken?

Misschien dat ze eind van de dag nog even komen?

Groetjes, Marleen

SlechtValk

#9
Citaat van: Jan Zwaaneveld op juli 25, 2012, 11:29:02 AM
Wij hebben regelmatig zonnende Merels. Je zou zweren dat -ie op het punt staat om het loodje te leggen, maar dat is echt niet zo.

Dit zie ik merels heel vaak doen, juist in de zon liefst op een hellend vlak wat nog in de zon gericht is. Ondanks dat ze er half dood uit lijken te zien (ik ben al meermaals naar een merel toe gelopen, waarvan ik dacht dat deze het loodje had gelegd, die dan op het allerlaatste moment toch weg vloog) doen ze het blijkbaar wel opzettelijk. weet iemand de reden hiervan? Misschien tegen parasieten in de veren ofzo, of vinden ze de warmte toch gewoon lekker?

Citaat van: M. Baltus op juli 25, 2012, 13:22:52 PM
Hier nog niets bij de waterbak gezien. Overigens zie ik ook nauwelijks vogels.

Niet te ongeduldig zijn ;) de vogels hebben vermoedelijk meerdere plaatsen waar ze aan water kunnen komen, bovendien moeten ze eerst even door krijgen dat jij een mooie schaal aangeboden hebt en willen ze er misschien zeker van zijn dat het geen hinderlaag is. Verder hebben veel vogels inderdaad een bepaald dagritme en zullen ze misschien morgen of zelfs nog later pas langs jou kom komen.
Tot slot is locatie natuurlijk nog van belang, dit is in veel gevallen een afweging tussen vrij zicht, om gevaar te kunnen zien, en juist beschutting om te kunnen schuilen.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Botervlieg

Citaat van: SlechtValk op juli 25, 2012, 15:20:59 PM
Citaat van: M. Baltus op juli 25, 2012, 13:22:52 PM
Hier nog niets bij de waterbak gezien. Overigens zie ik ook nauwelijks vogels.

Niet te ongeduldig zijn ;) de vogels hebben vermoedelijk meerdere plaatsen waar ze aan water kunnen komen, bovendien moeten ze eerst even door krijgen dat jij een mooie schaal aangeboden hebt en willen ze er misschien zeker van zijn dat het geen hinderlaag is. Verder hebben veel vogels inderdaad een bepaald dagritme en zullen ze misschien morgen of zelfs nog later pas langs jou kom komen.
Tot slot is locatie natuurlijk nog van belang, dit is in veel gevallen een afweging tussen vrij zicht, om gevaar te kunnen zien, en juist beschutting om te kunnen schuilen.

Te ongeduldig, zou kunnen. Maar meestal zie ik hier overdag ook wel vogels, maar nu echt bijna niet. Het water staat op een plek waar ze ook regelmatig brood eten en in de winter ook voer krijgen. Dus ze zijn de plek wel gewend. Ik weet niet, ik wacht gewoon af. Bedankt voor je reactie!

Oenanthe

Je zou het makkelijk vergeten in deze hitte maar amper een week geleden werden we geteisterd door zware regenbuien. Op veel plaatsen, met name daken en verstopte goten, is dus nog water voor vogels beschikbaar. Dat badderen doen ze zeker niet om af te koelen. Ze koelen namelijk pas af als ze tot op hun huid nat worden en dat betekent bij vogels direct hun dood. Ze zullen dus wel uitkijken. Badderen doen ze om schoon te worden of parasieten te bestrijden. Ze zeggen dat dat ook het doel is van zonnebaden maar dat heb ik nooit begrepen. Wie heeft ooit een zonnende vogel gezien waar de luizen en teken zich haastig uit de voeten maakten?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

SlechtValk

Citaat van: Oenanthe op juli 27, 2012, 10:36:13 AM
Ze zeggen dat dat ook het doel is van zonnebaden maar dat heb ik nooit begrepen. Wie heeft ooit een zonnende vogel gezien waar de luizen en teken zich haastig uit de voeten maakten?

Ik zou me kunnen voorstellen dat parasieten zoals mijten en dergelijke, maar ook bijvoorbeeld schimmels in de veren, minder goed tegen de zon kunnen dan de vogel zelf. Het feit dat je dus nooit parasieten weg hebt zien "lopen" zou dus alleen maar een aanwijzing zijn dat het werkt ;). Alhoewel het me momenteel heel erg doet denken aan een stukje van Berg & Ernie.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Jan Zwaaneveld

Ik heb begrepen dat ze op deze manier zonnebaden om via hun huid vitamine D3 op te nemen.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Oenanthe

Citaat van: Jan Zwaaneveld op juli 27, 2012, 15:25:09 PM
Ik heb begrepen dat ze op deze manier zonnebaden om via hun huid vitamine D3 op te nemen.

Dat lijkt me ook niet erg waarschijnlijk aangezien de huid volledig bedekt is met veren.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jan Zwaaneveld

Citaat van: Oenanthe op juli 27, 2012, 15:59:59 PM
Dat lijkt me ook niet erg waarschijnlijk aangezien de huid volledig bedekt is met veren.


Vandaar misschien dat ze die veren allemaal overeind zetten? Ik zeg ook maar wat.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Botervlieg

Citaat van: M. Baltus op juli 25, 2012, 11:00:33 AM
Ik heb zojuist de schaal met water neergezet. Nog geen vogels erin/erbij gezien. Wel twee kauwen op het dak aan de overkant met hun snavels open.
Is dat omdat ze het warm hebben?

http://waarneming.nl/waarneming/view/70065903


Vind het wel een grappige foto eigenlijk.

Groetjes, Marleen

Botervlieg

Vorige keer haalde de bak met water weinig uit.

Vandaag weer een bak water neergezet en vandaag gaat het een stuk beter. Al heel wat kauwen en een paar eksters bij de bak met water gezien.

Alleen fotograferen is nog niet gelukt.

Groetjes, Marleen

HPM

Citaat van: M. Baltus op augustus 19, 2012, 17:31:08 PM
Vorige keer haalde de bak met water weinig uit.

Vandaag weer een bak water neergezet en vandaag gaat het een stuk beter. Al heel wat kauwen en een paar eksters bij de bak met water gezien.

Alleen fotograferen is nog niet gelukt.

Groetjes, Marleen

Bij mij staat er een schotel met water die al jaren door tal van vogels gebruikt wordt om te drinken en te baden. Vandaag heb ik er nog geen vogel gezien.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

#19
Citaat van: Oenanthe op juli 27, 2012, 15:59:59 PM
Citaat van: Jan Zwaaneveld op juli 27, 2012, 15:25:09 PM
Ik heb begrepen dat ze op deze manier zonnebaden om via hun huid vitamine D3 op te nemen.

Dat lijkt me ook niet erg waarschijnlijk aangezien de huid volledig bedekt is met veren.

In de Vogelbeschermingagenda week 32 staat een afbeelding van een zonnebadende Koolmees. De begeleidende tekst vermeldt dat het zou kunnen gaan om energie te besparen ten tijde van koude of voedselschaarste. Die optie viel voor mij al af na het zien van zonnebadende Blauwe Eksters in de Extremadura bij 39 graden Celsius. Voorts vermelden ze dat het zou kunnen gaan om parasieten te verwijderen (volgens mij ook klinkklare nonsens -> die parasieten kunnen extreme temperaturen beter aan dan de vogels zelf) en daarna de optie dat het UV-licht een wasachtige stof aanmaakt in de stuitklier die nodig is voor het onderhoud van het verenpak (wat volgens mij ook al niet klopt want waarom zouden ze dan met gestrekte vleugels op de grond gaan liggen als het alleen maar om die stuitklier gaat?). Ben benieuwd of er nog andere hypothesen zijn. Graag jullie reacties!

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op augustus 19, 2012, 17:43:32 PM
Bij mij staat er een schotel met water die al jaren door tal van vogels gebruikt wordt om te drinken en te baden. Vandaag heb ik er nog geen vogel gezien.

Hier idem -> het is gewoon te warm! Die beesten houden zich helemaal gedeisd in een schaduwrijk hoekje totdat de temperatuur weer activiteit toelaat. (De Merelmoeder met haar 2 jongen die ik in de tuin heb zaten de hele middag diep verschanst in de Bol-acacia met de bekjes wijd open en verroerden zich niet).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Botervlieg

Vanmiddag hebben 8 kauwen uit de bak gedronken.

Begin van de avond nam een ekster een bad.

http://waarneming.nl/waarneming/view/70660597













Groetjes, Marleen

slechtvalk07

Geen foto's helaas, maar bij de extra grote waterbak die ik gisteren in de tuin heb gezet kwamen binnen twee minuten na plaatsing twee Turkse tortels drinken (vaste tuinbewoners, zijn aan mij gewend), daarna een ekster, toen drie kauwen, en daarna weer een ekster die een droge, half afgepikte appelschil in het water gooide om te laten inweken. Schil was later in de middag weer verdwenen.

goeds,
Anne Sytske Keijser

augustvansteensel

er zit een stadsduif in mijn badje... :-\
ik weet niet of er nog iets bijzonders in komt zitten... :'(
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Botervlieg

Waarom moet het iets bijzonders zijn?

Hoe hoger jij de lat legt, des te minder je van de dingen kunt genieten.

Ik vind het gewoon sowieso leuk als een vogel gebruikt maakt van de waterbak voor wat drinken of een bad.

Groetjes, Marleen

augustvansteensel

ik ben het met je eens!
en het is natuurlijk beter dan niets! :blink:
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Botervlieg

That's the spirit  ;D

Nee ik snap je wel hoor, maar het leven zit al zo vol met dingen verwachten en eisen waaraan allerlei dingen moeten voldoen.

Met het waarnemen probeer ik "blij te zijn met wat ik krijg".
Al geef ik onmiddellijk toe dat mij dat ook niet altijd lukt en ik ook wel eens ergens van baal.

Groetjes, Marleen

augustvansteensel

Citaat van: M. Baltus op augustus 20, 2012, 14:29:21 PM
That's the spirit  ;D

Nee ik snap je wel hoor, maar het leven zit al zo vol met dingen verwachten en eisen waaraan allerlei dingen moeten voldoen.

Met het waarnemen probeer ik "blij te zijn met wat ik krijg".
Al geef ik onmiddellijk toe dat mij dat ook niet altijd lukt en ik ook wel eens ergens van baal.

Groetjes, Marleen
ik heb precies hetzelfde.
maar gelukkig raakt mijn geduld nooit op.
Al hoop ik wel dat er ooit iets anders dan een stadsduif in mijn badje komt zitten ;)
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Bart van Hoogstraten

Er is een gezegde "dat het zo warm is dat de Mussen van het dak vallen". Klinkt raar, maar waar... dat heb ik dus ooit een keer in het echt waargenomen in Spanje tijdens een extreme hittegolf. Weliswaar niet van een dak maar uit een Ratelpopulier maar het was loeier-de-poeier-sode-knetterkes loeiheet en windstil en er plofte een Huismus bewusteloos bij mijn tent tegen de grond. Hij kwam snel bij en bleef even versuft zitten maar ging rap weer terug de boom in om daar met opengesperd bekje wat op een tak te gaan zitten hijgen. Dat spreekwoord stoelt dus op waarheid!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

augustvansteensel

dit jaar stonden bijna alle rivieren in catelonie leeg...
vorig jaar hele grote forellen gezien in een meer.
Nu is er geen meer meer...:
de warmte eist zijn tol...
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!