Zwitserse Calliptamus/Oedipoda

Gestart door Datura, augustus 18, 2012, 22:03:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Datura

Hallo allen,

Tot nu toe dacht ik dat Rood- en Rosevleugel makkelijker uit elkaar te houden waren, simpel kijken of de ogen gestreept zijn. Bij onderstaand exemplaar had ik toch moeite, en zelfs nu weet ik niet helemaal zeker of ik het goed heb, dus graag jullie mening.
Locatie: een Steengroeve vlakbij de Rijn in Noord Zwitserland (N. van Zurich). Erg sprinkhaanrijk (veel blauwvleugel, duinsabel, sikkel en ook kiezel bijvoorbeeld). Ik heb zeker ook Roodvleugels gezien (met duidelijke zwarte eindband in vlucht, Rosevleugel is wel van de groeve bekend, maar ik dacht dat ik hem niet gezien had.... Totdat ik mijn foto's eens wat beter bekeek.... Onderstaand laat wel iets van een streepje op het oog zien (met goede wil zie ik zelfs 2 streepjes), maar lang niet zo duidelijk als de rosevleugels die ik tot nu toe gezien heb (maar dat is al even geleden). Uiteindelijk heb ik na wat literatuur bestudeerd te hebben, geconcludeerd dat dit een Rosevleugels is op basis van het halsschild, en wel omdat de bovenkant van het halsschild bij Oedipoda in een langere punt is uitgetrokken (maar verder heb ik geen sleutel waar op dat kenmerk gesleuteld wordt... Dus ik hoor graag jullie mening :)

De fotos:


Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Rob Felix

Ha Kim!

Inderdaad een Calliptamus.
Naast het kenmerk van het halsschild dat je al noemt, zijn de vleugels veel te kort voor een Oedipoda.

Groet!
Rob

Datura

Hoi Rob,

Dank! Ik wist dat ik op je kon rekenen  ;) ! Komende week ga ik nog een paar dagen richting Tessin, wellicht dat ik daarna nog wat vragen heb  ;D .

Hartelijke groet (ook aan iedereen in mijn geliefde Nijmegen!),
Kim
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides