Hoofdmenu

bosmuis?

Gestart door vanmiddelkoop, augustus 10, 2012, 21:47:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

vanmiddelkoop

Is dit een bosmuis?
En waaraan kun je zien of het een bosmuis of een veldmuis is?
Groeten Betty

Jeroen Nagtegaal

Zeker een bosmuis. Te zien aan de grote oren, ogen en de witte onderkant.
Waar was het? Ik durf zo Grote Bosmuis namelijk niet uit te sluiten...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vanmiddelkoop

Het was in het Zwarte Woud,Duitsland,wij vonden hem ook nogal groot,maar hebben weinig verstand van muizen,
Ben benieuwd.
Groeten Betty

Rob Koelman

#3
Dit zou een grote bosmuis kunnen zijn (er lijkt een gesloten borstband te lopen), maar de foto laat onvoldoende details zien voor een zekere determinatie.

Overigens zijn grote bosmuizen niet echt veel groter dan gewone bosmuizen. De soort is GEMIDDELD groter, maar er zijn grote exemplaren van gewone bosmuizen en kleine exemplaren van grote bosmuis... Formaat is dus géén betrouwbaar determinatiekenmerk bij bosmuizen.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

vanmiddelkoop

Een foto toegevoegd. Misschien is het nu beter te determineren.
Groeten Betty

Rob Koelman

Citaat van: vanmiddelkoop op augustus 12, 2012, 13:57:33 PM
Een foto toegevoegd. Misschien is het nu beter te determineren.
Groeten Betty


Helaas nog steeds geen zekere determinatie mogelijk...

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

vanmiddelkoop

Helaas......dan houden we het op bosmuis!
Hartelijk bedankt voor de reacties.
Groeten Betty

Rob Koelman

Ik zou hem invoeren als onzekere grote bosmuis...

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Jeroen Nagtegaal

Het is voor mij even graven in mijn geheugen, is namelijk toch enkele jaren geleden dat ik Grote Bosmuis (en Bosmuis...) in mijn handen had. Meen dat de scherpe scheiding van bruin naar wit ook een redelijke indicatie was.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rob Koelman

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 12, 2012, 22:53:21 PM
Meen dat de scherpe scheiding van bruin naar wit ook een redelijke indicatie was.

De genoemde scherpe scheiding tussen de (geel)bruine rugvacht en de witte buikvacht is in principe karakteristiek voor grote bosmuis, maar komt ook voor bij een klein deel van de individuen van de gewone bosmuis. Het is dus géén betrouwbaar kenmerk...

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

vanmiddelkoop

Dan voeren we hem in als onzekere grote bosmuis.
Bedankt!
Groeten Betty

Merijn van den Hoogenhoff

Hou hem zo maar staan hoor en ik wil geen eindeloze discussie. Maar voor mij is dit zeker een grote bosmuis. Niet alleen heeft hij een scherpe demarcatielijn, maar ook een helder witte buikvacht. Ook heeft de kop een duidelijke ramsneus (duidelijke knik boven het oog). Bij de bosmuis is dat niet en ben ik van mening dat de foto wel laat zien dat er een gesloten halsband is. Wat overigens niet eens altijd duidelijk zichtbaar is.
Net weer 10 exemplaren gevangen en gefotografeerd (observado.org) in de Elzas en de Jura. Afgelopen jaren ook redelijk wat Grote bosmuizen gevangen in Limburg, eifel, Luxemburg, oostenrijk en dus nu in frankrijk. Dit schrijf ik niet om indruk te maken, maar om duidelijk te maken dat ik wel eens grote bosmuis heb gezien.

Vriendelijke groeten

Merijn van den Hoogenhoff
Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff

vanmiddelkoop