Ervaring met ''SSF BAT2 Detektor /Ultraschalldetektor''?

Gestart door Gerard Scholte, juli 09, 2010, 14:27:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

marcel123

#1
Heeft iemand ervaring met de SSF BAT2 Detektor /Ultraschalldetektor : Neues Modell des bekannten und bewährten SSF Detektors mit vielen neuen Funktionen! 
Is ie geschikt voor het detecteren en herkennen van bats en grasshoppers?


http://www.all-about-bats.net/dversand/iartikel.htm
http://www.all-about-bats.net/ddownload/pdfdateien/anleitung_ssf_detector2_2010.pdf

[ook gepost op vleermuis.net-forum http://www.vleermuis.net/forum/onderzoek-bescherming/materialen-om-te-onderzoeken-of-te-bekijken/ervaring-met-de-ssf-bat2-detektor-ultraschalld.html]




     SSF-BAT2 Detektor   G140   -    erfasst alle  Europäischen Fledermausarten (größeres Frequenzspektrum)
-    sehr robust, für den täglichen Einsatz (die Geräte funktionieren auch bei starker und regelmäßiger Beanspruchung nach 10 Jahren noch einwandfrei)
-    2 gleichzeitige Erkennungsverfahren
Manuell: Mischerverfahren (Heterodyn)
Auto: Scanner mit Frequenzanzeige und Spektrogramm der Fledermausrufe
-    Fortlaufende Anzeige der beim Scannen gefundenen maximalen Frequenzwerte, ideal zur einfachen Fledermauserkennung
-    Sehr gute Empfindlichkeit durch spezielles Ultraschall-Mikrofon in Verbindung mit einer hochwertigen Vorverstärkerstufe
-    Modernste Mikroprozessortechnik, LCD-Grafik-Display mit einstellbarer Hintergrundbeleuchtung (abschaltbar)
-    Automatische Abschaltung zur Batterieschonung (einstellbar von 1 Min. bis unendlich)
-    Für den Einsatz in Horchboxen bestens geeignet
-    Anzeige der Batterieladung 
    -    Sehr gute Tonqualität und Lautstärke, der eingebaute 1,5 W Lautsprecher überträgt Fledermausrufe hervorragend klar und differenziert
-    Stereo-Kopfhörer-3,5 mm Klinkenbuchse
-    Max. Ausgangsleistung 1,5Watt (Lautsprecher)   2 Erkennungsverfahren
Manuell: Mischerverfahren (Heterodyn bzw. Direktmischer)
Auto: Scanner mit Frequenzanzeige und Spektrogramm der Fledermausrufe
Überlagerungsprinzip (Heterodyne):
Empfang über Electret-Mikrofon, Verstärkung über Vorstufe, Überlagerungsempfänger-IC, dessen Empfangsfrequenz extern eingestellt wird, NF-Signal am Ausgang, enthält Ultraschall-Töne als hörbare Laute, Verstärkung über Endstufe, Wiedergabe durch Lautsprecher/Kopfhörer
Frequenzteiler
Fortlaufende Anzeige der beim Scannen gefundenen maximalen Frequenzwerte, ideal zur einfachen Fledermauserkennung
    -    15 bis 130 kHz stufenlos in 1 kHz Schritten einstellbar
-    Zum schnellen Ansteuern bekannter Fledermausarten sind bis zu 4 Festfrequenzen programmierbar    -    Einfache Bedienung, Einstellungen werden gespeichert
-    Einfache Bedienung durch Menüsteuerung über LCD Grafik Display
-    Anschalten über zwei Tasten verhindert versehentlichen Betrieb
-    Automatisches Abschalten nach definierter Zeit schont die Batterie




Windekind

http://www.vleermuis.net/forum/onderzoek-bescherming/materialen-om-te-onderzoeken-of-te-bekijken/ciel-electronique-batdetector-review.html

Gerard,

ik heb die vraag twee topics geleden ook gesteld  ;)

Als je het alleen om vleermjuizen te doen is vindik de elekto ook interessant. Die geeft steeds de piekfrequentie automatisch weer. Zijn ook youtubefilmpjes van.
Voor sprinkhanen echer niet zo ok, vandaar dat ik er van af zie.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins


Windekind

http://www.nhbs.com/mini_3_bat_detector_tefno_155947.html&tab_tag=album

Deze heeft een kennis van me, bevalt hem goed, wie heeft ,meer ervaring en vergelijkingservaring ?
Bioquip 210 euro.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

#7
Dus op een rij binnen de 300 euro:
Petterson D100
SSF Bat 2 Detector
Elekon Batscanner
USA mini 3 batdetector
Batbox baton
Batbox III digitaal
Magenta Bat4
magenta Bat5
Ciel .... (vele modellen) http://www.wildlifeservices.co.uk/batdetectors.html

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Rene Janssen

Dag Elmar,

Een D100 is zeer gevoelig, een Mini-III is een enorme ruiskast, met een zeer luide speaker en een gevoelige microfoon met het voordeel van een "toetertje" er bovenop te kunnen zetten. Hierdoor kan je voor sprinkhanen ze gemakkelijker opzoeken.


René
René Janssen

Windekind

Hoi rene,

dus voor vleermuizen prefereer je de petterson ?
weet je of de d100 en d200 ook tot 5,5, khz zijn terug te draaien zoals de d240x ?

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

Vandaag overdag de mini-3 getest versus de petterson d240x.
De petterson heeft veel minder ruis, maar met het wegfilteren van ruis worden sprinkhanen blijkbaar ook weggefilterd.
De resultaten die ik heb vast gesteld zijn echt extreem.

Aan de petterson had ik echt nul komma niets !!! Soorten als snortikker en knopsprietje waren niet hoorbaar te maken.
Met de mini-3 kon ik deze soorten op grote afstand al horen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Een snortikker hoorde ik op 10 meter alsof er 50 watt versterker achter zit !!!!. Op die afstand doet de petterson du niets. veel dichterbij ook niet. ???

Heidesabelsprinkhaan hoorde ik gister wel goed met de petterson en op grote afstand (de hoge frequentie van deze soort pakt de petterson dus wel op, struik en sikkel ook ), maar ik had de mini toen niet bij de hand, dus geen vergelijk.


mijn conclusie: de petterson ruist veel minder, maar pakt sprinkhanen met blijkbaar minder hoge frequentie niet op.
de mini is veeel en veel en veel en veel beter voor sprinkhaaninventarisaties, hij ruist wel erg veel, waar je een beeje gek van wordt, maar ook sprinkhanen die je gewoon goed kan horen hoor je op zeer grote afstand keihard.
Ik gebruikte wel het opzetpijpje bij de mini wat ook nog eens de richting goed aangaf !!!


Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

Ben nu ook erg geïnteresseerd in ssf2 bat. Wie heeft er ervaring mee? Gevoeligheid mic ? Ruiskast of stil? Etc..
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

marcel123

CiteerIk weet wel dat-ie geen last heeft van mobieltjes, itt sommige andere modellen en dat-ie de meest handige functie ever heeft dat je met één druk op de knop naar de piekfrequentie van de vleermuis gaat en dat je dus niet de hele tijd heen en weer hoeft te draaien.
Zo te horen geen klachten over de ruis..

Windekind

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

Heb even gemaild, omdat ik het van belang vind dat de detector ook geschikt is voor sprinkhanen met volgende reactie:

Dear Elmar Prins,

the Bat2 does not make any signal evaluation to filter for bat sounds. Within the frequency range of ca. 25 kHz to a bit more than 100 kHz all incoming signals are treated the same way in order to get a high quality audible sound signal. I have no experience with grashopper detection but from what I hear by chance when I am out to detect bats I would say the system is also suitable to detect grasshoppers.  I at least would be happy - especially now in August - if the system would be a bit less sensible to grasshoppers because they may acoustically covere everything else.
I am not sure about suitability in the very low frequencies in the "grey zone" between what we hear anyway without an ultransonic detector  and what is slightly above our audible range (signals around 15-20 kHz).  If this is an important band for you we should check with the engeneer (Karl Volkmann, who is on Cc here) what kind of filtering is going on there.

I hope that helps

all the best
Wolfgang







Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

HPM

Volgens mij zijn er toch nogal wat sprinkhanen met frequenties (dik) beneden de 25 kHz.
Herman van der Meer

Windekind

#17
Klopt Herman,

zelf geven de specificaties vanaf 15khz.
Diverse vleermuizen zoals rosse zitten ook onder de 25khz dus ?
Gaat mij bij de vleermuizen natuurlijk om de relatief lagere frequenties die ik steeds slechter ga horen en om versterking van geluiden uit alle frequenties ook de lagere.

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

Ik ontving de onderstaande reactie over de SFF. Lijkt me op zich wel geschikt voor sprinkhanen toch ?
Lijkt me nog steeds een heel interessante batdetector met zowel heterodyne als frequency divison en aangegeven max khz.
Onderstaande reactie geeft meer info: 


Dear Elmar,

I got a reply from the engeneer of the Bat2, Karl Volkmann:

attached is the characteristic curve of the microphone amplifyer. The attenuation starts a bit below 20 kHz, the amplifyer works at about half of the power at 15 kHz. Maximum attenuation is reached at 8 kHz.
This means frequencies around 15 kHz are less loud (analog to the measure of the amplification) than higher frequencies but still can be heard (it is complicated to express this properly since loudness also is related to frequency). The spectrum bars in the display of the Bat2 start to show something from 15 kHz upwards.

Karl took the idea to make the low pass amplification adjustable by the user in future Bat x-generations.

I am quite sure that the team at BUND / All-about-bats might be ready to send you a Bat2 for a field test with an easy option to return it if it does not meet your requirements. Ideally you could let us know your experience with hearing grasshoppers so that we could share this with other users.

All the best

Wolfgang
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins


Windekind

Niemand nog überhhaupt ervaring met deze detector ?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

marcel123

#21
Citeer ik heb de batdetector nog weinig gebruikt, dus geen ervaring
:-( Niet iedereen die er een heeft gebruikt hem...


d
CiteerDat klopt. Het voordeel van dit apparaat is dat hij over het hele geluidsspectrum luistert, dus als je de frequentie op 40 kHz hebt gezet, geeft hij evengoed aan dat hij iets hoort op bijvoorbeeld 28kHz. Dit is voor beginnende vleermuisenthousiastelingen soms een beetje verwarrend en ingewikkeld.Wij hebben in december tijdens een afsluitende vleermuisbijeenkomst ook bepaalde kuren van het apparaat besproken.
Zo hebben sommige mensen tijdens gezamenlijke monstertochten moeten constateren dat hun apparaat geen geluiden waarnam. Erg frustrerend. Na contact met de Duitse fabrikant is het euvel waarschijnlijk opgelost. De microfoon is namelijk ontzettend gevoelig. Als er een zandkorreltje in zit of hij is een keer gevallen heeft dat al effect. Er wordt geen hoesje meegeleverd, dus het is echt aan te bevelen gelijk een bescherming aan te schaffen. Microfoontjes kunnen trouwens voor een gering bedrag worden besteld en je kan het zelf plaatsen in apparaten met een bepaald serienummer (ik ben het even kwijt, Evelien weet dat waarschijnlijk wel). Verder functioneert hij minder goed met oplaadbare batterijen. Dit in ogenschouw genomen is het een prima betaalbaar apparaat om een groot deel van de vleermuissoorten te leren herkennen.

marcel123

#22

De bat detector is in de aanbieding. Als je met 3 mensen een batdetector koopt krijg je al extra korting. Ik heb wel interesse.

Zie ook http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=230175.0


Citeer
SSF BAT2 Detektor - Ultraschalldetektor
Bis 15.7.13: 10 % Rabatt auf den SSF Bat 2 Detektor und 30% Rabatt auf die zugehörige Tasche beim gleichzeitigen Kauf eines Detektors!
... neues Modell mit zahlreichen zusätzlichen Funktionen und ganz neu mit praktischer längenverstellbarer Handschlaufe zum Tragen!

Botervlieg

Ik ben laatst met iemand van Landschap Noord-Holland mee geweest.

Zij hebben een aantal van deze detectoren, die ze gebruiken tijdens inventarisaties.
Ze attenderen andere mensen er ook op dat je als beginner deze best kunt aanschaffen.

Uit een mail:
CiteerDe Duitse vleermuiswerkgroep heeft een bat detector ontwikkeld die in een paar opzichten prettiger is dan de veel gebruikte Petterson en D100/D200 modellen.
-           betere microfoon
-           geeft aan op welke andere frequentie iets wordt waargenomen, waardoor snel te switchen is
-           digitaal display
-           allerlei functies beschikbaar
-           veel goedkoper dan de standaard modellen (164 euro, wanneer er tien worden besteld)
-           hier staat meer informatie: http://www.all-about-bats.net/dversand/iartikel.htm

Windekind

Heb wel interesse en weet misschien nog wel iemand. Tientje korting is nauwelijks moeite waard als je hem ook weer moet doorsturen. Of kan je drie adressen op geven?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins