Questions about ObsMapp / vragen over ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:17:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: Ben Kruijsen op maart 07, 2012, 18:10:20 PM
Sinds een paar maanden gebruik ik ObsMapp 1.4.3  Ik voer waarnemingen van diverse soortgroepen in en wissel geregeld van soortgroep in het veld. Het valt me op dat de soortinstellingen met name de in te voeren taal bij wijziging gelijk ook van toepassing is voor de andere soortgroepen. Da's niet handig want vogels voer ik meestal in met de Nederlandse naam, terwijl hogere planten, mossen en nachtvlinders onder de wetenschappelijke naam worden ingevoerd. Of doe ik iets onhandigs bij de instellingen?
Is het mogelijk in een volgende versie van ObsMapp de applicatie zo te programmeren dat je per soortgroep kunt opgeven onder welke taal je de waarneming wilt invoeren? Zoiets kan wel met de zeldzaamheid per soortgroep.  Is mijn suggestie voor de taal lastig te maken dan wellicht bij elke soortgroep zowel de Nederlandse naam als wetenschappelijke naam tonen en op beide kunnen zoeken en selecteren.

Hallo Ben,

Dat is al zo, al is het omslachtig: je moet voor het downloaden van een soortgroep eerst elders de taal instellen.
Vanaf versie 1.5 wordt dat veel beter: je geeft dan bij het downloaden gewoon de taal aan. Dus bijvoorbeeld eerst de vogels van Nederland in het Nederlands, en dan de planten van de wereld in het Engels.
Nog een week of twee geduld...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Ben Kruijsen

ok duidelijk. Bedankt Alex voor je informatie. We wachten gewoon af.

Maarten Sluijter

Vraagje: Bij 'soortgroepen' staat nu bij mij onder elke soortgroep een extra soortgroep met favorieten, bijv.

Vogels - NL
Vogels - Favorieten - NL
Zoogdieren - NL
Zoogdieren - Favorieten - NL

Hoe krijg ik deze soortgroepen met favorieten verwijderd?
.

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Sluijter op maart 12, 2012, 18:03:38 PM
Hoe krijg ik deze soortgroepen met favorieten verwijderd?

Dat is mogelijk met de versie 1.5 die zeer binnenkort uitkomt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Sluijter

Citaat van: Alex Kwak op maart 12, 2012, 18:53:24 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op maart 12, 2012, 18:03:38 PM
Hoe krijg ik deze soortgroepen met favorieten verwijderd?

Dat is mogelijk met de versie 1.5 die zeer binnenkort uitkomt.

Oke, bedankt Alex.
Dan wacht ik nog even af.
.

Vincent Sanders

Ik heb de app geïnstaleerd op de telefoon. Als ik een soortlijst wil downloaden zegt ie: Index 0 requested with a size of 0.
Wat doe ik fout?
Gr,
Vincent Sanders

Alex Kwak

Citaat van: Vincent Sanders op april 14, 2012, 17:03:16 PM
Ik heb de app geïnstaleerd op de telefoon. Als ik een soortlijst wil downloaden zegt ie: Index 0 requested with a size of 0.
Wat doe ik fout?

Kan je iets meer info geven dan dit  :huh:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Vincent Sanders

Zoals?
Gebruikte telefoon is Samsung galaxy sii
Gr,
Vincent Sanders

Alex Kwak

Is het een eerste installatie of een upgrade van een vorige versie. Probeer je de soortenlijst bij te werken terwijl je de soortgroepenlijst ook bijgewerkt hebt, enz enz.
Oftewel: beschrijf welke stappen je doorloopt tot je deze melding krijgt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Vincent Sanders

De instalatie is gewoon gelukt. Dan probeer ik de soortenlijst bij te werken en krijg ik bovenstaande melding.
Als ik een waarneming invoer ziet die wel alle vogelsoorten staan, maar als ik heb dan in wil voeren sluit de applicatie af.
Weet zo niet even wat die dan zegt.
Gr,
Vincent Sanders

Alex Kwak

De-installeer en installeer de app opnieuw. Kan uit je omschrijving niet halen wat er fout gaat.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Vincent Sanders

Gr,
Vincent Sanders

Robin Vermylen

Dag,

Obsmapp is erg handig en het invoeren van waarnemingen achter de pc is al verleden tijd. Maar de laatste twee weken had ik toch twee problemen.
Eerste probleem: als ik waarnemingen ben aan het invoeren (en de gps zijn werk doet) en ik de pijl via de open-street-map wil verzetten zie ik soms dat die pijl op een locatie staat waar ik vaak op Wifi-netwerk zit (thuis en op school). Ik heb soms wel door dat als ik op 'open-street-map druk er een ander icoontje is dan het normale groene tekentje. Nu heb ik hier even wat rondgezocht en ik heb nu in mijn gsm 'locatie-draadloze netwerken' uitgevinkt. Gaat het nu wel beter gaan? Dat is echt erg vervelend en heb al vele waarnemingen kunnen aanpassen...

Tweede probleem: is nog maar één keer gebeurd twee weken geleden. Na een upload van waarnemingen stonden plots al mijn waarnemingen DUBBEL op de site. Dan kan ik alles gaan verwijderen...


Groeten,
Robin

hiskodevries

Robin. als je OS maps hebt gebruikt blijft de lokatie bewaard tot je een paar seconden fat gps incoon aangedrukt houdt.
Je andere probleem hebben we bij hele oude obsmapp versies wel eens gehad. Je gebruikt toch wel 1.5n?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Robin Vermylen

Ja, hij blijft natuurlijk op de laatste locatie staan die ik aangeuid heb in de OS-kaart. Maar soms, als ik de GPS terug laat werken, 200 meter verder en ik wil de pijl via OS terug verzetten dan staat de pijl plots op een punt waar ik soms Wifi-netwerk heb, helemaal thuis of op school, 20 kilometer verder?! Echt vreemd!
Ik heb de laatste versie ja  ;D .

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Robin Vermylen

'Locatie-draadloze netwerken gebruiken' uitvinken op de gsm was de juiste oplossing.

Anne Hueber †

Als ik in de nieuwe versie 1.5.0 de optie 'gebruik volumeknop als teller' op OK klik, krijg ik dan een toetsenbord te zien, waarop ik bv 120 kan invullen?

Alex Kwak

Citaat van: Anne Hueber op april 23, 2012, 22:21:31 PM
Als ik in de nieuwe versie 1.5.0 de optie 'gebruik volumeknop als teller' op OK klik, krijg ik dan een toetsenbord te zien, waarop ik bv 120 kan invullen?

Ik neem aan dat je 2.1 bedoeld. Dan hoogt elke klik op de "volume omhoog" het aantal van de waarneming met het ingestelde aantal op.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Anne Hueber †

Ja sorry, bedoel natuurlijk 2.1
Dus dan moet ik bij 120-->120 keer op de volumeknop klikken :rolleye: , dat duurt dus te lang ;D
Ik kan toch ook het aantal gewoon op het toetsenbord invullen?

Alex Kwak

Citaat van: Anne Hueber op april 23, 2012, 22:37:02 PM
Ja sorry, bedoel natuurlijk 2.1
Dus dan moet ik bij 120-->120 keer op de volumeknop klikken :rolleye: , dat duurt dus te lang ;D
Ik kan toch ook het aantal gewoon op het toetsenbord invullen?

Nee, want je kan bij de instellingen aangeven dat eenmaal klikken op de "volume omhoog" het aantal met bijvoorbeeld 10 verhogf. Verder kan je aantallen verhogen terwijl je door de scoop aan het tellen bent.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Anne Hueber †

Ik zit nu op m'n Smartphone te kijken (1.5.1) en zie naast het aantal een groene plus en een rode min. Wat is dan het verschil en/of handiger, of ik dat gebruik, of de volumeknop?
En blijft de groene plus en de rode min ook in de 2.1?

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Anne Hueber †

Citaat van: hiskodevries op april 23, 2012, 23:04:48 PM
Anne dat mag je zelf bepalen in 2.1

Nou 2.1 staat erin.
Pfffffff.....gelukkig ziet het scherm er nog hetzelfde uit.....techniek is toch niet mijn sterkste kant ;D

Vincent Hart

Ik ben v.a. woensdag a.s. in Zuid-Afrika en wil daar uiteraard ObsMapp gaan gebruiken. Nu zijn er een aantal soorten die onder meerdere Engelse namen bekend zijn, en de 'hoofdnaam' op Observado is niet altijd de naam die gehanteerd wordt in vogelgidsen/op checklists etc.

Vraag I: Is er een instelling waardoor ik in ObsMapp ook op de 'secundaire' Engelse naam kan invoeren? Voorbeeldje: Crimson-breasted Gonolek in ObsMapp kunnen invoeren als Crimson-breasted Shrike. Het lukt mij niet met de diverse instellingen in ObsMapp.

Vraag II: Ik heb in ObsMapp Vogels - Wereld - Engels gedownload (zeldzaamheid Zeer Zeldzaam), krijg een melding 'download ok' maar ik mis bij invoeren Cape Petrel (en andere soorten?) Doe ik iets fout?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Alex Kwak

Hoi Vincent, ik kan dit pas zondag a.s. voor je uitzoeken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Alex Kwak

Citaat van: Vincent Hart op juli 20, 2012, 16:23:35 PM
Ik ben v.a. woensdag a.s. in Zuid-Afrika

Ik wil mee!  ;D

Citaat van: Vincent Hart op juli 20, 2012, 16:23:35 PM
Vraag I: Is er een instelling waardoor ik in ObsMapp ook op de 'secundaire' Engelse naam kan invoeren? Voorbeeldje: Crimson-breasted Gonolek in ObsMapp kunnen invoeren als Crimson-breasted Shrike. Het lukt mij niet met de diverse instellingen in ObsMapp.

De Crimson-breasted Shrike komt niet mee in m'n download vanaf Observado, en kan dus ook niet worden gekozen. Eerlijk gezegd had ik 'm als synoniem wel verwacht. Hisko kan hier meer over vetellen, maar hij is even op vakantie.

Citaat van: Vincent Hart op juli 20, 2012, 16:23:35 PM
Vraag II: Ik heb in ObsMapp Vogels - Wereld - Engels gedownload (zeldzaamheid Zeer Zeldzaam), krijg een melding 'download ok' maar ik mis bij invoeren Cape Petrel (en andere soorten?) Doe ik iets fout?

Ik heb net de lijst gedownload en zie 'm wel. Dus nog een keer kijken en/of nog een keer downloaden?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Vincent Hart op juli 20, 2012, 16:23:35 PM
Ik ben v.a. woensdag a.s. in Zuid-Afrika

PS Mocht je OSM gebruiken, en na 14 augustus nog in ZA zitten, denk er dan aan dat als je na 14/8 ObsMapp update, je andere OSM-kaarten nodig hebt!
Zie ook http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=157429.0
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Stijn E.

Niet om het te stimuleren, maar als je de update van 14 augustus pas binnenhaalt als je terug bent kun je tot die tijd natuurlijk gewoon blijven werken met de oude kaarten. Al zal MF3 wel soepeler werken natuurlijk.
Hartelijke groet, Stijn
      Blog