Phytocoris

Gestart door Gert Veurink, juli 15, 2012, 10:17:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

maar welke? intricatus lijkt wel, maar dat is alleen op plaatjes vergelijken. Iemand? of blijft  het spec.?
http://waarneming.nl/waarneming/view/69776871
onzeker Phytocoris intricatus gezien op 2012-07-14 Zwolle - Zandhove / De Mars
Foto's:


groet!
Gert Veurink



harry60

M.Vr.Gr. Harry de Koning

Gert Veurink

lijkt sprekend! Enig idee wat onderscheidende criteria zouden kunenn zijn?
groet!
Gert Veurink



harry60

Misschien heeft Berend ook nog een Phytocoris PDF je ?

M.Vr.Gr. Harry de Koning

Gert Veurink

zijn er meerdere pdf-jes in omloop dan? :o 
groet!
Gert Veurink



harry60

Als ze er zijn ??? met een beetje geluk kun je ze dan vinden op het internet.
Ik zag wel een paar pdfjes van Phytocoris maar daar werden maar enkele nieuwe waargenomen soorten besproken.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Berend Aukema

Tweede sprietlid lijkt erg lang, wat zou duiden op Ph. intricatus, maar moeilijk te beoordelen ...

Arp

#7
Hoi Harry,

Citaat van: harry60 op juli 15, 2012, 10:39:00 AM
Misschien heeft Berend ook nog een Phytocoris PDF je ?
Berend zal vast betere dingen uit z'n mouw schudden, maar misschien is dit een begin:

In de Heteropterist' Newsletter, Vol.1 (1983) staat op pagina 22 een voorlopige sleutel voor de Britse soorten en HetNews 12 (2008) bevat de kleurplaten die Stuart Foster destijds hiervoor gemaakt had, maar toen niet konden worden gereproduceerd.

Verder vind je in onze linkverzameling onder het kopje Miridae onder andere:
In de Wagner beginnen de Mirini op pagina 108 en Phytocoris op pagina 116 - beide in de tweede PDF

Als je op NlSrt de Nederlandse Phytocoris bij elkaar veegt en dan op de PBI-site het geslacht Phytocoris opvraagt en daar de Nederlandse soorten opzoekt, dan vind je per soort een pagina met info waar vaak ook literatuur gelinkt is, zoals de originele beschrijvingen enzo.   

Namen van mogelijk interessante publicaties vind je wellicht in deze PDF voor Servië en hier is een revisie van de Noord-Amerikaanse soorten (Stonedahl, 1988). Wellicht dat de literatuurlijst daarin ook voor Europa nuttige literatuurtips bevat (heb het niet uitgeplozen). En dan maar zoeken ... :)

P.S.: Oh ja, duh ... die Wagner staat ook alweer sinds enige tijd gewoon in z'n geheel als één PDF op de site van Faune de France.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Ik zal dat eens op me gemak bekijken van de week Arp.

Bedankt
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Gert Veurink

groet!
Gert Veurink



Gert Veurink

#10
Wagner p.124
dimidiatus 2e antennelid bijna 1,5 keer zo lang als de breedte van pronotum
Achterste tibia 0,75 keer zo kort als het insect

intricatus 2e antennelid 1,84 keer zo lang als de breedte van pronotum.
Achterste tibia 0,88 keer zo kort als het insect


verschillende foto's meten (is beetje scheef, en dus niet nauwkeurig) levert de volgende waarden op 1.8 - 1.83 - 1. 84 voor 2e antennenlid
tibia moet ik nog naar kijken, later vandaag. eerst uitvinden hoe wagner het insect meet... kop - kont?

groet!
Gert Veurink



Gert Veurink

Iemand een idee wat wordt verstaan onder de engte van het insect? Kop -kont lijkt me niet want dan kom je niet op de genoemde verhoudingen.
groet!
Gert Veurink



Arp

Citaat van: Gert Veurink op juli 17, 2012, 22:04:35 PM
Iemand een idee wat wordt verstaan onder de engte van het insect?
Waar Gert ?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

De antennes worden niet meegerekend dus van kop tot kont volgens mij :)

De engte bedoelt hij denk ik lengte Arp :)
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Gert Veurink

#14
 ;D  Lengte ja, de engte is 0,0


Maar als het kop tot kont is, de verhouding tibia/insect is 0,67 of zo :rolleye:  Maar ok die poot staat ook scheef, dus wordt nooit zuiver meten natuurlijk.... Onzekere intricatus maar denk ik


groet!
Gert Veurink



harry60

Heb even de twee fotos naast elkaar gezet.
Als ik even vergelijk dan lijken de lengtes van het 2e antenne segment gelijk maar de rechtse zit verder weg op de foto dus zouden inderdaad langer zijn dan de linkse wants.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Gert Veurink

Thnx harry, leuk! Lijkt te onderbouwen wat berend zei en wat je kunt meten. Ik zie toch wel verhoudingsgewijs een duidelijk verschil mbt tweede antenne-lid, de verhouding achterste tibia/lichaam geen grote verschillen...


Een halve intricatus, tenzij dat antenne-lid een hard criterium is... Wat maken we ervan? Onzekere intricatus maar laten?
groet!
Gert Veurink



harry60

Ik denk dat dat het beste is, misschien dat Berend dit nog leest en zegt dat deze op zeker kan ???
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Gert Veurink

Prima, ik kan er goed mee leven. Heeft me een goed digitaal boek opgeleverd, meer kennis over deze groep en weer nu waar ik op moet letten. Dank voor het meedenken en je inspanning met de foto's harry. Arp en Berend ook bedankt
groet!
Gert Veurink



Berend Aukema

Zet hem maar op zeker!

Gert Veurink

Ok doe ik, bedankt.
groet!
Gert Veurink



harry60

Zijn we er toch nog uit gekomen leuk :)
M.Vr.Gr. Harry de Koning