Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

mennovandenbos

#330
Ik heb wel wensen, maar voorlopig wacht ik het nog ff af.

Ik wil gewoon zeggen dat ik het een geweldige app vind. Keep up the good work.

grt,

Menno

O ja. Bedenk toch nog iets. Weet niet of  het al aan bod is geweest.
Ik maak met mijn telefoon ook gelijk een 800x800 fotootje. Dan upload ik en na een kwartiertje plak ik de foto's eraan vast. Maar dat doe ik via de website en is een heel gepiel op zo'n klein scherm. Kan er ook een schermpje komen waarop de waarnemingen die geupload zijn naar de website zichtbaar worden? En dat ik dan gelijk een fotootje eraan kan hangen?
Ik snap dat het niet offline kan alvorens te uploaden. Maar misschien wel op deze manier?
Of misschien via m.waarneming.nl. In plaats van het edit icoontje, ook een foto icoontje toevoegen?


Is mijn vraag duidelijk?

Alvast bedankt.

grt,

Menno

Alex Kwak

Citaat van: Stijn Eikelboom op juli 03, 2012, 22:44:43 PM
Iets waar ik al een tijdje tegenaan loop bij het invoeren van details, is dat in dat veld het automatisch gebruiken van hoofdletters aan het begin van een zin op de een of andere manier uit staat. In de meeste tekstvelden gaat dit vanzelf en vervolgens conditioneer je en klik je niet meer op de caps-toets. Is het mogelijk die functie weer aan te zetten? Lijkt me eerlijk gezegd een standaardfunctie van Android danwel het keyboard, dus dan zou het meer moeite zijn het uit te zetten dan aan. Anyway, zou fijn zijn als het kan worden gefixed!

Aan todo-lijst toegevoegd. Moet ik inderdaad gewoon ff uitzoeken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: mennovandenbos op juli 04, 2012, 16:19:41 PM
O ja. Bedenk toch nog iets. Weet niet of  het al aan bod is geweest.
Ik maak met mijn telefoon ook gelijk een 800x800 fotootje. Dan upload ik en na een kwartiertje plak ik de foto's eraan vast. Maar dat doe ik via de website en is een heel gepiel op zo'n klein scherm. Kan er ook een schermpje komen waarop de waarnemingen die geupload zijn naar de website zichtbaar worden? En dat ik dan gelijk een fotootje eraan kan hangen?

Aan todo-lijst toegevoegd, is leuk, maar kost erg veel tijd....
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Vandaag weer eens onderweg geweest met ObsMapp en na het noteren van een verkeersslachtoffer vergeten het gedrag terug op "ter plaatse" in te stellen waardoor een flink aantal vogels, die gelukkig geen verkeersslachtoffer waren geworden, ook als zodanig genoteerd werden. Het is een behoorlijk werk om al die waarnemingen terug op "ter plaatse" te zetten (gelukkig kwam ik er slechts ongeveer 20 waarnemingen later achter, dus de schade is te overzien).

Mijn verzoek/wens is dus om ook het veld gedrag te resetten (terug te zetten op "ter plaatse") na het invoeren van een waarneming. Een andere optie is om een extra vinkje toe te voegen (dit kan misschien zelfs voor meer velden) of "gedrag" vast is of niet m.a.w. selecteer je een gedrag dan reset dit na de waarneming, tenzei je het vinkje gezet hebt bij gedrag behouden o.i.d. (dit laatste is met name handig voor bijvoorbeeld trektellen waarbij het gedrag vaak "overvliegend" zal zijn (en vermoedelijk de reden dat het niet gereset wordt).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

Dat gebeurt alleen als je gekozen hebt voor onthoud laatste soort. In andere gevallen wordt gedrag en kleed gereset.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan-Jaap Spaargaren

Hoi Alex,

Ik had nog een wensje:

Als je een soort invoert krijg je als je "Selecteer soort" aanklikt gelijk het invoerscherm met het toetsenbord erbij. Als je daarna met de Menuknop Nederlands of Wetenschappelijk aanklikt om te wisselen tussen de taal verdwijnt het toetsenbord. Kan je na het wisselen van de taal automatisch weer het toetsenbord aanzetten? Dat heb je toch echt nodig en dat scheelt weer een klik.

m.v.g. Jan-Jaap Spaargaren

willemxd

#336
Is het handig om bij fotos. Links waar nu een camara icoontje staat een klein plaatje van de soort te  plaatsen, groetjes willem, owja, nog een ding  , t lijkt me ook handig om fotos te kunnen vergelijken, bijvoorbeeld.bij weide beek juffer en bosbeek juffer, dsn kun je de verschillen beter zien.

Alex Kwak

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op juli 11, 2012, 18:26:17 PM
Als je een soort invoert krijg je als je "Selecteer soort" aanklikt gelijk het invoerscherm met het toetsenbord erbij. Als je daarna met de Menuknop Nederlands of Wetenschappelijk aanklikt om te wisselen tussen de taal verdwijnt het toetsenbord. Kan je na het wisselen van de taal automatisch weer het toetsenbord aanzetten? Dat heb je toch echt nodig en dat scheelt weer een klik.

Luilak  ;)

Gefixed in ObsMapp 2.5  ;D
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: willemxd op juli 13, 2012, 19:24:32 PM
Is het handig om bij fotos. Links waar nu een camara icoontje staat een klein plaatje van de soort te  plaatsen

Nee, veel te weinig ruimte om een identificerend plaatje te kunnen tonen. En je zou moeten kiezen welke afbeelding als er meerdere zijn.

Citaat van: willemxd op juli 13, 2012, 19:24:32 PM
t lijkt me ook handig om fotos te kunnen vergelijken, bijvoorbeeld.bij weide beek juffer en bosbeek juffer, dsn kun je de verschillen beter zien.

Valt buiten het doel van ObsMapp lijkt mij.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

willemxd


SlechtValk

Citaat van: Alex Kwak op juli 13, 2012, 20:10:56 PM
Valt buiten het doel van ObsMapp lijkt mij.

Hm interessante uitspraak. Jij als ontwikkelaar zult het doel van ObsMapp het beste weten, maar mijns inziens is het doel het invoeren van waarnemingen, dit in gedachten houdend is heel het multimedia gedeelte eigenlijk buiten het doel van de app. Als het doel iets breder genomen wordt zoals een soort digitale determinatiegids (wat mij ook een logische richting lijkt) zou vergelijking van foto's helemaal geen gek idee zijn. (evenals wat info over de soort, basics zoals formaat enzo tot uitgebreide info zoals deze op de informatiepagina van de soort op waarneming.nl staat). Zie het maar als een (lange termein) verzoek ;) of je die richting op wilt met je app is natuurlijk je eigen keus.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: Alex Kwak op juli 13, 2012, 20:03:47 PM
Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op juli 11, 2012, 18:26:17 PM
Als je een soort invoert krijg je als je "Selecteer soort" aanklikt gelijk het invoerscherm met het toetsenbord erbij. Als je daarna met de Menuknop Nederlands of Wetenschappelijk aanklikt om te wisselen tussen de taal verdwijnt het toetsenbord. Kan je na het wisselen van de taal automatisch weer het toetsenbord aanzetten? Dat heb je toch echt nodig en dat scheelt weer een klik.

Luilak  ;)

Gefixed in ObsMapp 2.5  ;D

Hoi Alex,
Ik heb nog iets wat je misschien voor deze luilak in versie 2.5 voor elkaar kan krijgen? ;):

Als je bij het invoeren van een waarneming de soortgroep wil wijzigen: kan het dan zo worden dat de soortgroep die dan actief is in (het midden van het) beeld verschijnt? Momenteel is het zo dat de eerste soortgroep uit je lijst en die daaronder in beeld verschijnen. Het overkomt me vaak dat ik de soortgroep wil wijzigen, moet scrollen naar die soortgroep en dan er achter kom dat die soortgroep toch al geselecteerd stond...
Andere oplossing zou zijn dat je in het invoerscherm al ergens kan zien welke soortgroep actief is.

(kijk mooiste is natuurlijk als alle soortgroepen in 1 lijst zitten en je dus niet hoeft te wisselen van soortgroep. Die discussie is al vaker langs geweest.  :wacko: Bij het typen van "Hop" zou je dan 2 soorten over houden:
Hop (vogel)
Hop (plant)
Selecteren en klaar. Gedrag en andere zaken veranderen dan pas mee; net zoals nu gebeurt wanneer je de soortgroep wijzigt).

m.v.g. Jan-Jaap

Alex Kwak

Hoi Jan-Jaap,

Ik zou de soortgroep-volgorde aan passen, zodat de door jou gebruikte soortgroepen bovenaan staan. Dan hoef je in 99% van de gevallen niet te scrollen.
De soortgroep "alle soortgroepen" staat al op m'n todo-lijstje!

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: Alex Kwak op juli 20, 2012, 10:56:16 AM
Hoi Jan-Jaap,

Ik zou de soortgroep-volgorde aan passen, zodat de door jou gebruikte soortgroepen bovenaan staan. Dan hoef je in 99% van de gevallen niet te scrollen.
De soortgroep "alle soortgroepen" staat al op m'n todo-lijstje!

Alex.

Probleempje: ik gebruik bijna alle soortgroepen vaak, dus dat is geen optie helaas. ;D
Ik wacht dan met smart op die "alle soortgroepen".
m.v.g. Jan-Jaap

Jan-Jaap Spaargaren

Hoi Alex,

Andere wensjes:

1) Als je in je waarnemingenoverzicht een opgeslagen (maar nog niet geuploade) waarneming wijzigt, kom je vanzelf weer terug in je overzicht. Het zou wel handig zijn als je dan de datum waarin je aan het wijzigen was "open" blijft staan, en dus niet terugkeert in het overzicht met alle data "dichtgeklapt". Vooral als je meerdere waarneming op die moet/wil wijzigen is dat hinderlijk om de dichtgeklapte lijst te moeten openen en vervolgens naar de waarneming te moeten scrollen die je wilt wijzigen.

2) Het zou handig zijn als je in de opties kan kiezen of je alle waarnemingen die je na de keuze invoert automatisch op "vervagen" of "embargo" laat zetten. Vooral als je alle waarnemingen die je in een bepaald gebied gaat doen wilt vervagen is dat heel handig.

m.v.g. Jan-Jaap

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!


Alex Kwak

ObsMap 2.5 laat nog even op zich wachten omdat ik tegen een bugje aangelopen ben afgelopen weekend.  :(
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Lanius

Ik betrap er mezelf op dat ik de afgelopen maanden (broedseizoen) toch al enorm heb zitten vloeken omdat je geen groepssamenstelling kan ingeven. Zie ik een koppel dodaars met 3 jongen, zette ik er vroeger bij aantal 5 en dan groepssamenstelling: 2 ad en 3 juv. Nu moet ik 5 invoeren en moet ik in de details nog eens apart gaan schrijven 2 ad, 3 juv. Kost zeeën van tijd. bedoeling is om achteraf thuis ook nog eens al die waarnemingen aan te passen met de juiste groepssamenstelling, maar dat is onbegonnen werk en kan toch ook niet de bedoeling zijn van een app om waarnemingen in het veld in te voeren en thuis dan nog eens een hoop zaken aan te passen?
Daarnaast gaat helaas op die manier ook een hoop interessante data verloren. Waar je vroeger nog bij een export gemakkelijk kon uitfilteren hoeveel koppels er waren, loopt dat nu toch tamelijk in het honderd.

Voor mij is obsmapp 90% af, de 10 % die ontbreekt is groepssamenstelling  :P . Al de rest vind ik niet zo nodig.
Ik vind één van de sterkste punten van waarnemingen.be juist die groepssamenstelling. En misschien ben ik een van de weinige die het gebruik, maar ik zou dat juist promoten. De info die je er zo gemakkelijk achteraf kan uithalen is enorm.

Davy De Groote

Alex Kwak

Citaat van: Lanius op juli 24, 2012, 13:01:40 PM
Voor mij is obsmapp 90% af, de 10 % die ontbreekt is groepssamenstelling  :P . Al de rest vind ik niet zo nodig.
Ik vind één van de sterkste punten van waarnemingen.be juist die groepssamenstelling. En misschien ben ik een van de weinige die het gebruik, maar ik zou dat juist promoten. De info die je er zo gemakkelijk achteraf kan uithalen is enorm.

Inbouwen van een groepssamenstelling zou kunnen in het detailsscherm. Maar op dit moment kan ik die gegevens niet kwijt in de interface naar waarneming.nl bij de upload.
Ik zal nog eens overleggen met Hisko of een aanpassing in die interface mogelijk is.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Vincent Sanders

Wat ik erg fijn zou vinden. Als je in het multimedia scherm aan het zoeken bent in een soortgroep en een soort aanklikt, en dan teruggaat, ga je weer helemaal naar boven. Het zou handig zijn als de lijst weer verschijnt vanaf waar je gebleven was.
Gr,
Vincent Sanders

Alex Kwak

Citaat van: Vincent Sanders op juli 27, 2012, 23:42:54 PM
Wat ik erg fijn zou vinden. Als je in het multimedia scherm aan het zoeken bent in een soortgroep en een soort aanklikt, en dan teruggaat, ga je weer helemaal naar boven. Het zou handig zijn als de lijst weer verschijnt vanaf waar je gebleven was.

Is al zo in ObsMapp 2.5.3
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Vincent Sanders

Gr,
Vincent Sanders

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Vincent Sanders

Ah oke, had wel een automatische update. Zal morgen eens kijken  :duim:
Gr,
Vincent Sanders

j.simons

Citaat van: Alex Kwak op juni 18, 2012, 17:50:48 PM
Hisko heeft gelijk, die optie is er al: klik op de kompasroos rechtsboven en kies dan voor de kaart. Je hebt dan je huidige positie. Pas die positie eventueel nog aan en je bent klaar.

Hisko is bezorgd over een bos aan instellingen waarin alleen gevorde gebruikers nog hun weg kunnen vinden. en het goed dat iemand goedbedoelde voorgestelde oplossingen met deze bril blijft benaderen.

Toch wil ik pleiten om het mogelijk te maken in de vaste positie de huidige positie op te slaan.
Door het gebruik van de vaste positie bij het invoeren hoef je niet steeds te wachten op de fix.
inde huidige oplosssing moet ik zelf mijn positie ingeven. dus doe je dit zeer grof. (51, 4) of je gaat op een rustig moment wachten op de fix schrijf coordinaten op en dan deze invoeren in vaste positie en dan kun je daarmee waarnemingen invoeren.
mn het handmatig ingeven van de coordinaten is lastig.
met de bovenaan geciteerde oplossing heb je toch vaak je gps nodig of kost het zoeken op de kaart veel tijd en energie.

Door met de bril van hisko te kijken lijkt het me geen bezwaar om bij het invoer van de vaste positie een icoon voor gps of kaart bij te zetten waarmee je de huidige gps kunt opslaan, met de nodige nauwkeurigheid. (ook weer een goedbedoelde oplossing)

Ik zou namelijk liever snel een positie kunnen opslaan (mn in het buitenland) dan steeds lang te moeten wachten op een positie.
Als gps aan staat moet je daarop wachten voordat je kunt gaan invoeren.

groeten Joost

Alex Kwak

Ik zie wel mogelijkheden. Momenteel heb je een instelling voor de lat en voor de long. Zou 1 scherm moeten worden (Hisko blij, 1 instelling minder!  ;)), op dat scherm een invulveld voor de lat en eentje voor de lon. Tevens een knop 'huidige positie' en eentje 'selecteer via de kaart'. Ok-button er bij , en iedereen is blij. Toch?!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

willemxd

Het zou me echt fijn zijn om een zoekknop bij media te maken, nu moet je steeds scrollen :(  dat is niet zo fijn :(

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Vanmiddag de nieuwste versie (2.6.3) geinstalleerd, ziet er allemaal prima uit (nog geen bugs tegen gekomen, maar mocht dit alsnog gebeuren zal ik het zsm melden), ik heb alleen wel een verzoek nu.

Ik ben erg blij met de optie om alle soortgroepen te selecteren, maar helaas duurt het laden hierdoor best wel lang (op de HTC Desire) waarop ik het probeerde.

Mijn idee en verzoek/wens is dus ook om het mogelijk te maken dat niet één groep (waaronder dus "allen") te kunnen selecteren, maar selectief welke je aanvinkt en uitvinkt. Ik zelf ben namelijk met name geinteresseerd in vogels, dagvlinders, libellen en zoogdieren dan zou ik die willen kunnen selecteren en alle overige (grote) groepen achter wegen laten.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.